23948sdkhjf

Ny teknologi: Brint-lastbil med elektrisk aksel

En af de store nyheder på IAA-messen i Hannover i sidste uge var en brintdreven lastbil udstyret med elektrisk aksel.

Lastbilen, der er udviklet af den tyske køretøjsproducent Quantron, er baseret på MAN’s TG3-platform, som kendes fra modellerne TGS og TGX.

Lastbilen er udstyret med brændselsceller, der producerer brint til drift af bilen. Der er plads til 54 kilo brint med brændselsceller, der afgiver 240 kilowatt ren strøm til en 118 kilowatt-timers batteripakke. Det giver en rækkevidde på op til 700 kilometer.

I hjertet af lastbilen er den elektriske aksel fra Allison Transmission - eGen Power 130D - som kombinerer to elektriske motorer og en to-trins transmission i én kompakt enhed. De to integrerede el-motorer leverer i alt 454 kW kontinuerlig effekt og op til 652 kW spidsbelastningseffekt, og de er med til at give bilen den lange rækkevidde.

Køretøjet er endnu ikke kommet på markedet; men interesserede vil kunne skrive sig op til en kundetest i 2023. Bilen vil komme i akselkonfigurationerne 4x2 og 6x2.

Quantron er den seneste lastbilproducent til at integrere eGen Power 130D i deres drivline. Akslen er specielt designet til at fungere i tunge køretøjer på det europæiske marked.

Allison Transmission er verdens største producent af fuldautomatiske gearkasser og fremdrivningssystemer til lastbiler og busser.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Fin krantrækker til Fyn
Uden kørekort, påvirket og i lånt varebil
Fragtfirma: Ja tak til flere kvinder bag rattet
Ugens konkurser
Stort fald i de højeste containerrater
If skifter leverandør på vejhjælp i Europa
Andre Nordiske Medier
Licitationen
Motor-magasinet
Søfart

Send til en kollega

0.172