23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Når Jesper skal have en storkran "med det hele"

Jesper Mortensen er 5. generations vognmand og krannørd med stort K og N. For ham er en kran ikke kun et vigtigt udstyr i hans forretning - den er også hans firmas ansigt udadtil.

Derfor skulle det ikke være en hvilken som helst kran, da han skulle have en ny kranbil. Den skulle være den største og stærkeste kran - og med alle de bedste ”features”. Og så skulle det hele naturligvis males i firmaets karakteristiske røde og gule farver. I Tilst nær Aarhus står det nymalede vidunder nu klar til at arbejde.

Valget faldt på HMF’s 95 ton/meter sværvægter, 9520K – og den skulle ikke mangle noget. Jesper går op i detaljerne og betaler gerne lidt ekstra for, at hans kranbil står knivskarpt og er 100 procent funktionel.

En god følelse

- Det giver bare en god følelse, når der er tænkt på alle detaljerne, siger Jesper Mortensen, mens han stolt viser, hvordan hans kroge hænger pænt og farvekoordineret på række i værktøjskassen.

Den nye Scania og kran er blevet toptunet med alt, hvad man kan forestille sig. Kranen har syv udskud, en fly-jib 2200-K6, spil og ”features” såsom AutoSwitch, Limitation of Working area – Horizontal (LWH) og Cabin Anti-Crash (CAC).

På selve lastbilen er der installeret lys i frontskiltet – både Scania-logoet og firmalogoet -, og langs siden af vognen står der ”HMF”, når lyset tændes.

- Gejl er vigtigt; men selvfølgelig skal bilen først og fremmest være funktionel, siger Jesper.

Derfor er bilen også udstyret med finurligheder, der gør hverdagens arbejde lidt lettere. For eksempel har han fået løftekrogene placeret imellem tredje og fjerde aksel, så man ikke skal kravle op på ladet for at få fat i dem. Ligeledes er stigen placeret så Jesper let kan få fat i den.

- Det er sådan nogle små detaljer, jeg elsker. De gør arbejdsgangen lidt nemmere, siger Jesper Mortensen.

Personlig hjælp

Når en lastbil skal toptunes, sådan som Bent Mortensens kræver, er der altid dialog omkring, hvad der kan lade sig gøre. Jesper får sin inspiration fra Facebook-grupper og andre chauffører og tager idéerne med til sine faste sparringspartnere hos HMF i Galten.

- De kender mig hos HMF. Så når jeg siger, jeg gerne vil ha’ dét og dét, så kommer de med nogle idéer, som de tror, jeg vil kunne lide. Det var for eksempel dem, der kom med idéen om det lysende HMF skilt.

Det tætte samarbejde med HMF er vigtigt for ham. Han ved nemlig, at rådgivning og service er alfa og omega for at kunne opretholde en god forretning.

- Det er billigere for mig at ringe og få hjælp for 5.000 kroner og så vide, at der faktisk kommer nogen, end at risikere at holde stille en hel dag, siger Jesper.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.188