23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Allan fik sin første Scania efter 32 år

- Nu synes jeg det var tid til at prøve noget andet, siger vognmanden.

Vognmand Allan Hosbond har været selvstændig i 32 år, hvor han troligt har holdt fast i Volvo som sit foretrukne lastbilmærke. Det gør han ikke mere. For nylig kunne lastbilsælger Peter Munkholm fra Stiholt i Aalborg nemlig overrække nøglerne til en spritny Scania R 660 B6x2*4 til Allan, der i alle årene har kørt ud fra Vindblæs ved Løgstør.

- Jeg har kørt Volvo i alle mine 32 år som selvstændig vognmand. Nu synes jeg det var tid til at prøve noget andet, forklarer Allan.

Den nye Scania R 660 er ud over at være veludstyret også leveret med en serviceaftale inkl. udvidet drivlinedækning i op til 10 år. Med en årlig kørestrækning på 100-120.000 km passer det perfekt med Allans planer om, at Scania’en bliver hans sidste lastbil, inden han hænger nøglerne på sømmet for sidste gang.

- Jeg har altid været én-bilsvognmand, siden jeg overtog min fars vognmandsforretning i 1990, og sådan forbliver det, fastslår han.

Den nye Scania er opbygget med 3-vejs tippelad af Skelhøje Vognfabrik A/S. Det er ifølge Allan den eneste rigtige leverandør, når bilen skal bruges til kørsel med korn- og foderstoffer, kartofler og andre landbrugsprodukter.

Det er da også en 4-akslet Skelhøje-påhængsvogn, som Scania’en får følgeskab af de næste mange år. Påhængsvognen er kun 3 ½ år gammel og blev indkøbt sammen med Allans sidste Volvo.

Både det nye tippelad på Scania’en og påhængsvognens tippelad er udrustet med ECO-TOP automatiske rullepresenninger. De kan - lige som alle de øvrige hydrauliske funktioner på vogntoget – styres med fjernbetjening. Skive Autolak har stået for maling af den nye forvogn.

Alt om teknikken:

Drivline:

  • 16,4 liters V8 på max. 660 hk/3.300 Nm
  • 14-trins G33CM-gearkasse med integreret retarder
  • EG-kraftudtag til betjening af tippelad
  • enkeltreduceret R885-bagtøj med mekanisk differentialespærre, 3,07:1 i udveksling (= 85 km/t v. 1.030 o/min).

Førerhus:

  • CR20H
  • højt placeret sovekabineførerhus med højt tag
  • ALT i udstyr inkl. fuld læderbeklædning, Premium stole, infotainment-system med navigation, 4x20 W musikanlæg, fuldautomatisk klimaanlæg og separat motor- og kabinevarmer,

Chassis:

  • fuld luftaffjedring på alle aksler
  • styrbar og løftbar støtteaksel
  • malede Alcoa alu-fælge
  • 400 liter brændstoftank og 105 AdBlue-tank
  • værktøjskasse
  • trykluftbetjent VBG træktøj med 57 mm. trækbolt

Kilde: Stiholt

BREAKING
{{ article.headline }}
0.438