23948sdkhjf

De svære opgaver udvikler forretningen

En lille og stærk specialkran klarer tunge løft, selv når pladsen er trang

Det er ikke altid nemt at arbejde for TT Mobilkran i Hvidovre, men altid spændende. De løfter tunge ting højt op, på snæver plads, midt i tætbebyggede kvarterer af København - og det skal ske uden at genere naboer og trafikken alt for meget.

- Vi synes det er sjovt, når det ikke er nemt, siger Casper Thaulov fra TT Mobilkran.

- De svære opgaver driver vores forretning fremad, når det bliver udfordrende - og dagene er ikke ens.

Og så hjælper det, at de har fået en Hoeflon C10 kran leveret fra SAWO. Den er lille og nem at komme omkring med, men kan alligevel klare mange opgaver, der ellers kræver en stor kranbil.

- Vi var lidt usikre på, hvilke opgaver der var til den; men der er mange ting i forretningen, hvor den er et godt supplement til de store kraner. Der har været væsentligt mere beskæftigelse til den lille bæltekran, end vi havde turdet håbe på, siger Casper Thaulov, som selv kører med Hoeflon C10’eren, ud over at være mekaniker i firmaet.

Renovering i København

Næsten 90 procent af kranfirmaets opgaver foregår i København, hvor man er med til at renovere bygninger. Derfor skal TT Mobilkran være gode til at klare sig på meget lidt plads. Der skal tages hensyn til andre bygninger tæt på, og tit må de holde på vejen og spærre for trafikken.

Casper Thaulov fortæller, at Det er et stort arbejde at søge tilladelser hos kommunen og politiet. Desuden skal opgaverne koordineres, så sikkerheden er i top.

- Der er ingen decideret drejebog for det. Det handler om dialog, siger han.

Erstatter en større kran

Den type opgaver løses ofte med store, mobile tårnkraner. Dem arbejder firmaet også med; men nogle af opgaverne kan den lille Hoeflon-kran overtage. Den fylder meget mindre, er bæltedrevet og kan selv køre på plads i en baggård.

Casper Thaulov har prøvet at løfte materialer til et hus op i femte sals højde med kranen. Det imponerede ham, hvordan C10’eren klarede den opgave.

Han ser frem til den næste Hoeflon-kran, der leveres fra SAWO. Det er den større model C30, der kan nå op i 22 meters højde, men stadig ikke fylder mere end en lille personbil, når den er i transporttilstand.

Særlige udfordringer

Der er specielle opgaver, hvor det er meget smartere at bruge den mindre kran. Det gælder for eksempel, da der skulle løftes et spabad ind bag et sommerhus.

- Sommerhusområder er tit en stor udfordring med mobile tårnkraner, fortæller Casper Thaulov.

- Der er ofte små grusveje og mange træer i sommerhusområderne. Derfor skal der nogle gange lægges køreplader ud og beskæres træer. C10’eren kan bare køre under træerne.

TT Mobilkran har også haft en meget speciel opgave med at løfte et bryggeri ind i den gamle del af kødbyen i København. Der skulle bryggeriudstyr og store tanke rejses op i de gamle haller, som dels er bevaringsværdige bygninger, dels har skinner hængende ned fra loftet. I gamle dage blev skinnerne brugt til at fragte kød rundt i hallerne. Det var lige en opgave for den kompakte C10, der trods sin størrelse, kan løfte 4 ton og køre ind, hvor der bare er 80 cm i bredden.

Noget af det, der er vigtigt for TT Mobilkran, når de vælger leverandør, er at de kan få sparring på opgaverne.

- Vi stiller ofte specielle krav, og så er det vigtigt, at det er nogle mennesker, man kan se sig selv arbejde sammen med, siger Casper Thaulov.

Det genkender Stig Rasmussen fra SAWO, som har solgt Hoeflon kranerne til TT Mobilkran.

- De er gode til at bruge deres grej og køre det til max, siger han.

- Det er en fryd at se kunderne bruge det på den måde, og det er super at kunne sparre med hinanden.

El og hybrid

Det er også vigtigt hele tiden at følge med de nye muligheder. Derfor er to af firmaets syv kraner hybridmodeller, hvor kranen både kan køre på el og diesel.

Dertil kommer en kran, hvor hele kranbilen er en plugin-hybrid. Det er den eneste af sin art i Skandinavien. Ud fra samme tankegang har firmaet bestilt en eldrevet bæltevogn fra SAWO, som skal bruges til at køre materialer ind de snævre steder, hvor Hoeflon-kranerne så løfter det op.

Både C10’eren og C30’eren er selvfølgelig også eldrevne. Det er både en fordel, fordi de støjer mindre og slukker helt, når de ikke er i brug.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Ancotrans udvider grøn lastbilflåde i Tyskland: Vilkårene er langt bedre
Venstres trafikordfører ramt af vælgernes dom
Forsøg med førerløs levering skal vise fremtiden for logistikken
Første test af MANs eTruck
Otte brødre på vej
Varebils-specialist gearer op til vækst
Andre Nordiske Medier
Licitationen
Motor-magasinet
Søfart

Send til en kollega

0.125