23948sdkhjf

Erfaren chauffør tester brændstofforbruget i ny Iveco-motor

Iveco-forhandler Bache A/S har stillet en ny Iveco S-Way til rådighed for Universal Transport i Vejle for at teste brændstofforbruget ved varierende kørselsopgaver under realistiske driftsforhold.

- Vi introducerede sidste år en opgraderet version af vores Cursor 13-dieselmotor, og på trods af flere hestekræfter og højere drejningsmoment er den nye motor markant mere økonomisk end sin forgænger, fortæller transportkonsulent Claus Sommerfeldt fra Bache, som oplever kunder, der kan være i tvivl om, det estimerede brændstofforbrug er realistisk.

- Vi ved det holder; men den bedste måde at dokumentere det på er at sende en testbil på gaden, der kører under helt almindelige driftsforhold. Universal Transport i Vejle var med på ideen, og testen har indtil videre kørt en måneds tid med gode resultater.

En rutineret chauffør bag rattet

Universal Transport har indsat bilen i den daglige drift med mange forskellige typer kørselsopgaver – fra distributionskørsel med gardintrailere og køletrailere til særtransporter med overdimensioneret gods.

Fast chauffør på bilen er 34-årige Dennis Miszewski, der har kørt som chauffør, siden han var 18 år, heraf de seneste 10 år hos Universal Transport.

- Jeg ved, at der er en del Iveco-skeptikere blandt chauffører og vognmænd i Danmark. Jeg har tidligere kørt i andre lastbilmærker, men jeg må helt ærligt indrømme, at den nye S-Way har overrasket mig positivt, siger Dennis efter en måneds tid bag rattet.

Dennis kører med mange forskellige typer læs med alt fra 25 til 50 ton vogntogsvægt over hele Danmark og lidt i udlandet.

- Den nye 490 hk-motor trækker fantastisk – ja faktisk meget bedre end min tidligere lastbil med 510 hk-motor, siger han.

- Desuden er styretøjet meget letgående, bilen er meget støjsvag og efter lidt tilvænning har jeg også lært det fuldautomatiske 12-trins Hi-Tronix gearskifte at kende. Det skifter suverænt.

- Og så har jeg fået mig indrettet rigtig godt i det rummelige førerhus, så både kørslen og overnatningerne er meget komfortable, tilføjer han.

De første resultater er positive

I forbindelse med igangsætning af testen havde Dennis Miszewski en køreinstruktør fra Iveco med på en normal arbejdsdag. Her fik han ros for sin kørestil, men kunne samtidig konstatere, at der selvfølgelig var områder, hvor han stadig kunne forbedre sig.

Den første måling af brændstofforbruget viser 3,7 km/l målt over ca. 5.300 km, hvor tomgangsprocenten har ligget på 17 procent.

- Tomgangen er i den høje ende; men jeg har haft en masse korte stop hos kunderne, og så er bilen jo slet ikke kørt til, påpeger Dennis.

Han satser dog på snart at nå op på 4 km/l ved blandet kørsel. Der er sikkert nogle, der er knap så imponeret over tallene, men brændstofforbruget er markant forbedret i forhold til hans tilsvarende kørsel i de andre lastbilmærker.

Bache A/S og Universal Transports brændstoftest er planlagt til at løbe nogle måneder endnu, hvor resultaterne løbende bliver offentliggjort på virksomhedernes sociale medier.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Flere el-lastbiler til Danmarks største bageri
Padborg-vognmand vinder et vigtigt slag
Tiptrailer til Tørring
Danske Fragtmænd vil modernisere transportbranchen
Midlertidig direktør i Scania Danmark
Her tester landets mest talentfulde lærlinge deres "skills"
Andre Nordiske Medier
Licitationen
Motor-magasinet
Søfart

Send til en kollega

0.133