23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nyt fra EU: Trailere skal CO2-certificeres fra 2024

En EU-forordning om certificering af traileres luft- og rullemodstand træder i kraft i 2024

I takt med at der kommer mere fokus på CO2-udledning, har EU-kommissionen også rettet øjnene mod traileropbygningerne. I august blev en ny forordning - 2022/1362 – offentliggjort. Den stiller krav om CO2-certificering af trailere – og her er det specifikt luftmodstand, rullemodstand og vægt, der skal beregnes og oplyses data om.

For at kunne foretage de fornødne beregninger har Teknisk Universitet Graz i Østrig udviklet et værktøj på vegne af EU-kommissionen. Værktøjet – VECTO for Trailers” skal anvendes til beregning af data, som bliver grundlaget for indregistreringen og certificeringen, oplyser SKAD, der er interesseorganisation for opbyggerne i Danmark.

- EU’s forordning beskriver principperne og procedurerne for, hvordan en trailerfabrikant skal gøre data tilgængeligt for kunderne og myndighederne – og gennemføre en CO2-certificering.

Certificeringen er obligatorisk fra 1. januar 2024. Der er en overgangsperiode på seks måneder.

CO2-forordning

Alle nyregistrerede trailere i EU er omfattet af den nye certificering, så længe følgende parametre gælder for traileren:

  • Det er et køretøj i klasse O3 og O4.
  • Den teknisk tilladt totalvægt er lig med eller større end 8.000 kg.
  • Det er et lukket legeme (gardinside, boks, køleboks med/uden køleenhed, åben boks med presenning)
  • Det er en, to eller tre akser og i form af en sættevogn (kode DA), trailer med midteraksel (kode DC) eller trækvogn (kode DC).

Kilde: SKAD

- Hvis en producent ikke opfylder kravene til CO2-certificering for trailere fra sin produktportefølje med ovenstående parametre, kan godkendelsesmyndighederne nægte godkendelse, fortæller Thomas Krebs.

- Køretøjsfabrikanter, der søger om individuel godkendelse af køretøjer eller er i besiddelse af en typegodkendelse og producerer færre end 30 køretøjer om året, kan alternativt få foretaget beregningen ved en teknisk tjeneste. Det kan ske i Sverige eller Tyskland, hvor der findes tekniske tjenester så TÜV og DEKRA.

- Små og mellemstore virksomheder skal også overveje, om deres egen ”in-house” certificering vil være dyrere end en certificering foretaget af en teknisk tjeneste, siger Thomas Krebs.

- Selve certificeringen vil bestemt ikke være problemet. VECTO i sig selv burde ikke være raketvidenskab. Det egentlige problem er tilvejebringelsen af et "data management system", hvortil der er en række krav, som skal overholdes og implementeres i virksomheden.

Der eksisterer allerede CO2-krav ved opbygning af varebiler op til 3,5 ton. Det forventes også, at der kommer CO2-krav til opbygning af lastbiler, oplyser SKAD.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14