23948sdkhjf

Manglende dækstrategi kan koste danske vognmænd dyrt

Stigende energipriser og lange leveringstider har været en udfordring i 2022, hvor vognmændene har haft fokus på kroner og øre – også på dækområdet

Inflation, lange leveringstider og stigende brændstofpriser har fået mange vognmænd til at glemme det brede perspektiv ved at have en reel dækstrategi og dækpolitik.

Det erfarer dækvirksomheden Euromaster, som påpeger, at det kan ende med at blive en streg i regningen.

- I år har prisstigninger forståeligt nok været et stort tema - også i transportbranchen. For med kraftigt stigende omkostninger til blandt andet brændstof handler det for mange om at spare, hvor der spares kan; men når vi taler om dæk, er det vores erfaring, at en langsigtet strategi er vigtigere end her-og-nu-prisen på dine dæk

- Det siger Benjamin Eriksen, der er Key Account Manager hos Euromaster.

- Budgetdækkene har haft en vis fremgang hos de danske transportvirksomheder i løbet af 2022, imens mange har rykket arbejdet med en konkret dækstrategi mere i baggrunden.

- Det er et billede, der skaber bekymring, fordi en manglende plan for dækdriften på lidt længere sigt kan ende med at blive en dyr post i årsregnskabet.

- Hvis du ikke har en strategi, så får du højest sandsynligt monteret tilfældige dæk hver gang, ligesom der skiftes enkelte dæk fremfor hele akslen, siger Benjamin Eriksen.

- Desuden får du med stor sandsynlighed heller ikke løbende tjekket lufttrykket på flådens dæk. Det er alt sammen små ting, der samlet set kan blive dyre poster i driftsbudgettet.

Dæktryk særligt vigtigt

- Særligt kontrol med lufttryk bør være vigtigt for vognmændene, påpeger Benjamin Eriksen.

- Dækproducenten Michelin anslår, at op mod 85 procent af alle dæknedbrud skyldes forkert lufttryk. Dertil kommer, at forkert dæktryk øger brændstofforbruget og slitagen af dækkene markant.

Tal fra Euromaster viser, at et dæk med et lufttryk, der er enten 23 procent for lavt eller 22 procent for højt, har 30 procent kortere levetid. På samme måde øges rullemodstanden med otte procent ved et lufttryk, der er 20 procent for lavt.

Derfor er det ifølge Euromaster af største betydning for vognmændene at have en klar dækstrategi, så de undgår nedetid, værkstedsbesøg og unødigt brændstofforbrug og dækslid.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063