23948sdkhjf
Log ind eller opret et abonnement for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.
Annonce
Annonce

Vækst på skinner

Debatoplæg fra transportministeriet fastslår, at regeringen ønsker vækst i både passager og godstrafikken på det danske jernbanenet.
Annonce

Debatoplæg fra transportministeriet fastslår, at regeringen ønsker vækst i både passager og godstrafikken på det danske jernbanenet.

Godstrafikken på skinner tager ingen overskrifter i det 36 sider lange strategiske debatoplæg ’En jernbane i vækst’, som transportminister Lars Barfoed lancerede i formiddags.

Annonce

Men godsbanen har alligevel en ganske betydelig – om end lidt diskret – plads i oplægget, der fastslår, at regeringen ønsker vækst i både passager- og godstrafikken på jernbanen.

Oplægget erkender, at der er behov for øget kapacitet på danske skinner, hvis ambitionen om at få langt flere danskere til at tage toget i stedet for bilen, samtidig med der skal være mere plads til gods.

Annonce

Her er det især genopretningen af de nedslidte signalsystemer, samt anlægget af en helt ny jernbanelinie mellem København og Ringsted over Køge, der skal sikre den nødvendige kapacitetsfremgang.

Annonce

Oplægget erkender også, at godsbanedriften skal have en højere prioritet end i dag, når det kniber med pladsen på skinnerne.

»En realisering af målet om mere gods på bane forudsætter, at godstog ikke altid bliver prioriteret lavest og henvises til at køre på uattraktive tidspunkter,« hedder det i rapporten.

Annonce
Annonce
Supply Chain Management Se tema
Annonce Annonce
BREAKING
{{ article.headline }}
0.031|instance-web02