Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Udbyder
Viborg Kommune
Vindere
Delaftale 2 - skolebuskørsel distrikt 2 - øst
(19.02.2021)
P.P.BUSSELSKAB A/S
Birkegårdsvej 32
8361 Hasselager
Delaftale 5 - skolebuskørsel - distrikt 5 - vest+midt
(19.02.2021)
Midtbus Jylland A/S
Herredsvejen106
9632 Møldrup
Delaftale 7 - anden kørsel - distrikt 2 - øst
(19.02.2021)
Terndrup Taxa og Turistbusser A/S
Industrivej 4
9575 Terndrup
Delaftale 1 - skolebuskørsel distrikt 1 - nord
(19.02.2021)
Midtbus Jylland A/S
Herredsvejen106
9632 Møldrup
Delaftale 6 - anden kørsel - distrikt 1 - nord
(19.02.2021)
HB-CARE A/S
Fabriksparken 19
2600 Glostrup
Delaftale 10 - anden kørsel - distrikt 5 - vest+midt
(19.02.2021)
HB-Care A/S
Fabriksparken 19
2600 Glostrup
EU-udbud på levering af borgerrettet kørsel til Viborg Kommune
Viborg Kommune
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 29189846
Postadresse: Prinsens Alle 5
By: Viborg
NUTS-kode: DK DANMARK
Postnummer: 8800
Land: Danmark
Kontaktperson: Asbjørn Kjærgaard
E-mail: askja@viborg.dk
Telefon: +45 87878787
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://permalink.mercell.com/136743837.aspx
Internetadresse for køberprofilen: http://viborg.dk/
Del II: Genstand
EU-udbud på levering af borgerrettet kørsel til Viborg Kommune
Viborg Kommune udbyder en række borgerrettede kommunale kørsler inden for Børn & Unge, Social, Sundhed & Omsorg samt beskæftigelse. Den udbudte kørsel omhandler følgende kørselstyper:
— Skolebuskørsel (delaftale 1-5), herunder:
— Kørsel til og fra undervisning på kommunens folkeskoler
— Fagklassekørsel (herunder emneuger og tværsuger) og svømmekørsel
— Arrangementskørsel
— Anden kørsel (delaftale 6-10), herunder:
— Variabel skolekørsel
— Specialskolekørsel, herunder svømmekørsel, fagklassekørsel og kørsel til og fra konfirmandundervisning
— Specialkørsel til dag- og klubtilbud
— Kørsel af borgere til dagcentre og genoptræning.
Delaftale 1 - Skolebuskørsel distrikt 1 - nord
Viborg Kommune
Skolebuskørsel til Vestervang skole, Løgstrup skole, Ulbjerg skole, Skals Skole, Møldrup Skole og
Brattingsborgskolen.
Ordregiver har option på at forlænge kontrakten med op til 2 x 12 måneder på uændrede vilkår.
Delaftale 2 - Skolebuskørsel distrikt 2 - øst
Viborg Kommune
Skolebuskørsel til Nordre Skole, Houlkærskolen, Sødalskolen, Ørum Skole, Hammershøj Skole.
Ordregiver har option på at forlænge kontrakten med op til 2 x 12 måneder på uændrede vilkår.
Delaftale 3 - Skolebuskørsel distrikt 3 - syd/øst
Viborg Kommune
Skolebuskørsel til Bøgeskovskolen, Egeskovskolen, Rødkærsbro Skole, Møllehøjskolen og
Overlund Skole.
Ordregiver har option på at forlænge kontrakten med op til 2 x 12 måneder på uændrede vilkår.
Delaftale 4 - skolebuskørsel - distrikt 4 - syd/vest
Viborg Kommune
Skolebuskørsel til Karup Skole, Frederiks Skole, Hald Ege Skole, Søndre Skole, Finderuphøj Skole.
Ordregiver har option på at forlænge kontrakten med op til 2 x 12 måneder på uændrede vilkår.
Delaftale 5 - skolebuskørsel - distrikt 5 - vest+midt
Viborg Kommune
Skolebuskørsel til Vestfjends Skole, Stoholm Skole, Mønsted Skole, Sparkær Skole, Vestre Skole.
Ordregiver har option på at forlænge kontrakten med op til 2 x 12 måneder på uændrede vilkår.
Delaftale 6 - anden kørsel - distrikt 1 - nord
Viborg Kommune
- Udførelse af anden kørsel i distrikt 1 - nord.
- Estimeret årligt omfang: 592 176 km.
Ordregiver har option på at forlænge kontrakten med op til 2 x 12 måneder på uændrede vilkår.
Delaftale 7 - anden kørsel - distrikt 2 - øst
Viborg Kommune
- Udførelse af anden kørsel i distrikt 2 - øst.
- Estimeret årligt omfang: 425 204 km.
Ordregiver har option på at forlænge kontrakten med op til 2 x 12 måneder på uændrede vilkår.
Delaftale 8 - anden kørsel - distrikt 3 - syd/øst
Viborg Kommune
- Udførelse af anden kørsel i distrikt 3 - syd/øst.
- Estimeret årligt omfang: 514 592 km.
Ordregiver har option på at forlænge kontrakten med op til 2 x 12 måneder på uændrede vilkår.
Delaftale 9 - anden kørsel - distrikt 4 - syd/vest
Viborg Kommune
- Udførelse af anden kørsel i distrikt 4 - syd/vest.
- Estimeret årligt omfang: 492 804 km.
Ordregiver har option på at forlænge kontrakten med op til 2 x 12 måneder på uændrede vilkår.
Delaftale 10 - anden kørsel - distrikt 5 - vest+midt
Viborg Kommune
- Udførelse af anden kørsel i distrikt 5 - vest+midt.
- Estimeret årligt omfang: 361 608 km.
Ordregiver har option på at forlænge kontrakten med op til 2 x 12 måneder på uændrede vilkår.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
— Tilbudsgiver skal oplyse sin soliditetsgrad for det seneste afsluttede årsregnskab.
— Tilbudsgiver skal oplyse sin egenkapital for det seneste afsluttede årsregnskab.
— Tilbudsgiver skal oplyse sin samlede omsætning i det seneste afsluttede årsregnskab.
Tilbudsgiver skal opfylde følgende minimumskrav til økonomisk og finansiel formåen, jf. udbudslovens § 142:
Det er et mindstekrav, at soliditetsgraden har været 10 % i det senest afsluttede årsregnskab før 1. marts 2020. Soliditetsgraden beregnes efter formlen: Soliditetsgrad = egenkapital x 100 / aktiver/. Ved sammenslutning af virksomheder (f.eks. konsortium) beregnes soliditetsgraden som virksomhedernes samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver.
Det er et mindstekrav, at egenkapitalen har været positiv i det senest afsluttede årsregnskab før 1. marts 2020. For skolekørsel er det et mindstekrav, at omsætningen for det senest afsluttede årsregnskab før 1. marts 2020, i forhold til antal delaftaler der bydes på, er følgende:
- Bydes der på 1 delaftale indenfor skolekørsel, skal tilbudsgiver minimum have en omsætning på 2 mio. DKK.
- Bydes der på 2 delaftaler indenfor skolekørsel, skal tilbudsgiver minimum have en omsætning på 5 mio. DKK.
- Bydes der på 3 delaftaler indenfor skolekørsel, skal tilbudsgiver minimum have en omsætning på 9 mio. DKK.
- Bydes der på 4 delaftaler indenfor skolekørsel, skal tilbudsgiver minimum have en omsætning på 14 mio. DKK.
- Bydes der på 5 delaftaler indenfor skolekørsel, skal tilbudsgiver minimum have en omsætning på 20 mio. DKK.
For anden kørsel er det et mindstekrav, at omsætningen for det seneste afsluttede regnskabsår, i forhold til antal delaftaler der bydes på, er følgende:
- Bydes der på 1 delaftale indenfor anden kørsel, skal tilbudsgiver minimum have en omsætning på 5 mio. DKK.
- Bydes der på 2 delaftaler indenfor anden kørsel, skal tilbudsgiver minimum have en omsætning på 11 mio. DKK.
- Bydes der på 3 delaftaler indenfor anden kørsel, skal tilbudsgiver minimum have en omsætning på 21 mio. DKK.
- Bydes der på 4 delaftaler indenfor anden kørsel, skal tilbudsgiver minimum have en omsætning på 34 mio. DKK.
- Bydes der på 5 delaftaler indenfor anden kørsel, skal tilbudsgiver minimum have en omsætning på 50 mio. DKK.
Bydes der på delaftaler indenfor både skolekørsel og anden kørsel, skal mindstekravene til omsætning lægges sammen.
Bydes der eksempelvis på 1 delaftale med skolekørsel og 1 delaftale med anden kørsel, skal tilbudsgiver minimum have en omsætning på 7 mio. DKK.
Bydes der eksempelvis på 2 delaftaler indenfor skolekørsel og 3 delaftaler indenfor anden kørsel, skal tilbudsgiver minimum have en omsætning på 26 mio. DKK.
Det er tilbudsgivers ansvar at sikre sig, at man har den fornødne omsætning til at afgive tilbud på det givne antal delaftaler, der bydes på jf. ovenfor. Bydes der på flere delaftaler end tilbudsgiver samlet set har omsætning til, vil hele tilbuddet på alle delaftaler blive udelukket fra deltagelse i konkurrencen.
Der er krav til referencer.
Tilbudsgiver skal opfylde følgende minimumskrav til teknisk og faglig formåen, jf. udbudslovens § 143:
For delaftale 1-5:
Referenceliste over de betydeligste sammenlignelige opgaver der er udført i løbet af de sidste 3 år:
— Tilbudsgiver skal som minimum vedlægge 1 sammenlignelig reference for skolebuskørsel.
— En sammenlignelig reference skal svare til det antal km/ture der køres i forhold til den delaftale der bydes på. Bydes der på flere delaftaler, skal referencerne svare til antal km/ture for alle delaftaler, der bydes på. Der må gerne fremsendes flere referencer, som tilsammen svarer til antal km/ture til den/de pågældende delaftale(r).
— Til brug for vurdering af referencernes sammenlignelighed, bedes referencerne indeholde en kort beskrivelse af befordringen, kontraktperioden, antal årlige km, kontraktværdi pr. år og kontaktoplysninger hos referencerne. Ordregiver forbeholder sig ret til at kontakte de angivne referencer.
For delaftale 6-10:
Referenceliste over de betydeligste sammenlignelige opgaver der er udført i løbet af de sidste 3 år:
— Tilbudsgiver skal som minimum vedlægge 1 sammenlignelig reference for anden kørsel.
— En sammenlignelig reference skal svare til det antal km/ture der køres i forhold til den delaftale der bydes på. Bydes der på flere delaftaler, skal referencerne svare til antal km/ture for alle delaftaler, der bydes på. Der må gerne fremsendes flere referencer, som tilsammen svarer til antal km/ture til den/de pågældende delaftale(r).
— Til brug for vurdering af referencernes sammenlignelighed, bedes referencerne indeholde en kort beskrivelse af befordringen (kørselstype, kompleksitet, passagertyper), kontraktperioden, antal årlige km, kontraktværdi pr. år og kontaktoplysninger hos referencerne. Ordregiver forbeholder sig ret til at kontakte de angivne referencer.
Særligt for kontrakten gælder, at kørsel med taxi kan ske på baggrund af taxabevilling, mens kørsel med øvrige køretøjer kræver tilladelse til erhvervsmæssig personbefordring efter lovbekendtgørelse om buskørsel nr. 1050 af 12. november 2012 med senere ændringer.
Vindende tilbudsgiver er forpligtet til at overholde ordregivers arbejdsklausuler i forbindelse med opfyldelse af aftalen, jf. udkast til kontrakt afsnit 18.
Leverandøren er i hele kontraktens løbetid forpligtet til at opretholde en erhvervsansvarsforsikring med en dækningssum på minimum 5 mio. DKK pr. år for personskader og minimum 10 mio. DKK pr. år for tingskader.
Ordregiver kan maksimalt ændre kontraktens omfang i nedadgående retning op til 20 % for hele kontraktperioden. Dette gælder bl.a. ved ændring/lukning af ruter, ændret serviceniveau mv., som vil bringe bestemmelsen i anvendelse.
Se desuden "yderligere oplysninger" i denne udbudsbekendtgørelse.
For øvrige krav til kontrakten henvises til udbuddets kontraktudkast.
Del IV: Procedure
Der vil ikke være adgang ved åbning af tilbud.
Del VI: Supplerende oplysninger
Tilbudsgiver må ikke være omfattet af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 135, stk. 1-3 og § 136.
Derudover må tilbudsgiver ikke være omfattet af de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 137, stk. 1,nr. 1-7.
Før beslutning om tildeling af kontrakt vil ordregiver indhente dokumentation for oplysningerne i ESPD, i henhold til udbudslovens § 151, fra de(n) tilbudsgiver(e), som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakt.Ordregiver vil indhente følgende dokumentation:
— Vedr. udelukkelsesgrunde: Gyldig serviceattest, jf. udbudslovens § 153. Serviceattesten må maksimalt være 6 måneder gammel regnet fra tilbudsfristen.
— Vedr. økonomisk og finansiel formåen: Årsregnskaber eller uddrag heraf for det senest afsluttede regnskabsår. Regnskabsoplysninger skal være revisorpåtegnet.
Referencelisten fra ESPD'et betragtes som endelig dokumentation, jf. udbudslovens § 155, nr. 2.
Ordregiver vil give en passende frist for fremsendelsen. I det tilfælde, hvor tilbudsgiver allerede har denne dokumentation, må det gerne sendes med allerede ved tilbudsafgivelse.
Krav vedrørende dokumentation af ESPD gælder ligeledes for konsortiedeltagere og støttende virksomheder.
Leverandøren skal inden underskrift af kontrakten stille sikkerhed for opfyldelse af denne.
Sikkerhedsstillelsen afhænger af antallet af delaftaler der vindes:
Skolebuskørsel:
- Vindes 1 delaftale = 100 000 DKK
- Vindes 2 delaftaler = 250 000 DKK
- Vindes 3 delaftaler = 450 000 DKK
- Vindes 4 delaftaler = 700 000 DKK
- Vindes 5 delaftaler = 1 000 000 DKK.
Anden kørsel:
- Vindes 1 delaftale = 250 000 DKK
- Vindes 2 delaftaler = 560 000 DKK
- Vindes 3 delaftaler = 1 050 000 DKK
- Vindes 4 delaftaler = 1 700 000 DKK
- Vindes 5 delaftaler = 2 500 000 DKK.
Ønsker tilbudsgiver at afgive tilbud, kan køreplaner og kørselsbestillinger i bilag 6-7 rekvireres ved at sende en mail til ordregiver på udbud@viborg.dk
Bilagsmateriale vil blive sendt via sikker mail. Tilbudsgiver bedes angive kontaktperson, CVR-nr. samt hvilke delaftaler der ønskes bilagsmateriale på.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Fax: +45 33307799
Internetadresse: http://www.naevneneshus.dk
Præcise oplysninger om klagefrist(er): I henhold til LBK nr. 593 af 2. juni 2016 om lov om Klagenævnet for Udbud gælder følgende klagefrister i relation til gennemførelse af udbud:
1) Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen, jf. lovens § 7, stk. 1.
2) Klage over tildeling af kontrakten skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 dage efter, at
ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har
indgået en kontrakt.
3) Klage i forbindelse med indgåelse af en rammeaftale skal indgives inden 6 måneder regnet fra dagen efter den ag, hvor ordregiver har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette
ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Samtidig med indgivelse af klage skal der indbetales et klagegebyr på 20 000 DKK til Klagenævnet for Udbud.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Fax: +45 41715100
Internetadresse: http://www.kfst.dk