Fakta om udbudet
Udbyder
Udenrigsministeriet
Leje af særfly til Peru som følge af COVID-19
Udenrigsministeriet
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter
Resultat af udbudsproceduren
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 43271911
Postadresse: Asiatisk Plads 2
By: København K
NUTS-kode: DK011 Byen København
Postnummer: 1448
Land: Danmark
Kontaktperson: Peter Thomsen
E-mail: pettho@um.dk
Telefon: +45 33920000
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.um.dk
Del II: Genstand
Leje af særfly til Peru som følge af COVID-19
For at hjælpe strandede danskere hjem fra Peru stillede Udenrigsministeriet en underskudsgaranti til rådighed for Dansk Rejsebureau Forening (DRF) til at leje et særfly ved en operatør, der kunne flyve til Peru og hente strandede danske borgere. Der henvises til afsnit II.2.4) for en yderligere beskrivelse.
Danmark og resten af verdenen er på nuværende tidspunkt ramt af COVID-19. COVID-19 har affødt flere afledte tiltag for at begrænse smitten. Et af de mere alvorlige tiltag er, at flere lande har lukket deres grænser. Det har resulteret i, at en stor del af den kommercielle flytrafik er lukket. Det har betydet, at flere danskere var strandet i udlandet, da deres flybilletter enten blev annulleret og/eller at de ikke havde mulighed for at købe nye flybilletter til Danmark. Flere af disse lande, hvor danskere var strandet, var blevet til ”hotspots”, hvilket vil sige, at der var strandet en stor mængde danskere, som ikke kunne forlade landet via den eventuelt begrænsede kommercielle flytrafik, der resterede. Et af disse ”hotspots” var Peru.
For at hjælpe strandede danskere hjem fra Peru indgik Udenrigsministeriet en aftale med Danmarks Rejsebureau Forening (DRF) om at leje særfly via en operatør, der kunne flyve til Peru og hente strandede danske borgere. Udenrigsministeriet stillede en underskudsgaranti til rådighed for DRF, således at DRF ikke tabte penge på flyvningen. DRF solgte flybilletterne til særflyet på kommercielle vilkår via Profil Rejser til de strandede danskere, og hvis DRF ikke fik solgt alle billetterne, ville Udenrigsministeriet og underskudsgarantien dække de billetter, som DRF ikke fik solgt. DRF har for flyvningen forsøgt at indhente mindst 3 tilbud ved underleverandører, og den endelige operatør blev valgt ud fra en række kriterier såsom pris.
Del IV: Procedure
- Tvingende grunde som følge af begivenheder, som den ordregivende myndighed ikke kunne forudse, og under streng overholdelse af direktivets betingelser
Det følger af udbudslovens § 80 stk. 5, at en ordregiver kan anvende udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse i strengt nødvendigt omfang, hvis tvingende grunde som følge af begivenheder, som ordregiveren ikke har kunnet forudse, gør det umuligt at overholde fristerne for offentlige udbud, begrænsede udbud eller udbud med forhandling. Udenrigsministeriet har vurderet, at betingelserne for at anvende denne helt særlige undtagelsesbestemmelse er opfyldt. Vurderingen er baseret på, at Udenrigsministeriet ikke kunne forudse at en pandemi (COVID-19) skulle opstå herunder det afledte og akutte behov for en ekstrem hurtig afhentning af strandede danskere i Peru. Udenrigsministeriet har kun stillet underskudsgaranti for det antal fly, der var nødvendigt for at få strandede borgere ud af Peru. Beslutningen om at sende et særfly til Peru blev truffet den 24. marts 2020 og var akut, da særflyet skulle afsted den 1. april 2020 for at undgå, at grænserne blev lukket yderligere, eller at de strandede danskere blev udsat for større sikkerheds- og/eller sundhedsmæssig fare. På grund af at flyet skulle afsted ekstraordinært hurtigt, var det ikke muligt at gennemføre et almindeligt udbud eller et hasteudbud, da særflyet skulle sendes afsted hurtigere end det var muligt at gennemføre udbuddet samt overholde tidsfristerne herfor.
Del V: Kontrakttildeling
Særfly Peru
CVR-nummer: 20 77 03 17
Postadresse: Vodroffsvej 32
By: Frederiksberg C
NUTS-kode: DK012 Københavns omegn
Postnummer: 1900
Land: Danmark
E-mail: drf@travelassoc.dk
Telefon: +45 35356611
Internetadresse: https://www.travelassoc.dk/
Udenrigsministeriet indgik en aftale med Danmarks Rejsebureau Forening (DRF) om etablering af særfly. DRF indgik en aftale med en operatør (underleverandør) om at foretage den konkrete flyvning.
Del VI: Supplerende oplysninger
Værdien angivet i pkt. II.1.7) og V.2.4) og V.2.5) er den maksimale underskudsgaranti, som Udenrigsministeriet har stillet til rådighed i forbindelse med etableringen af særflyet. Beløbet er således ikke udtryk for kontraktens endelige værdi, da denne kan være mindre som følge af, at alle flybilletter sælges i forbindelse med særflyet.
Udenrigsministeriet har vurderet, at betingelserne for at anvende udbudslovens § 80 stk. 5 er opfyldt, jf. afsnit IV.1.1). I forbindelse med aftaleindgåelsen har Udenrigsministeriet og Danmarks Rejsebureau Forening indhentet tilbud fra 3 operatører. Aftalen er tildelt den endelige operatør ud fra en række kriterier såsom pris.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/
I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 2, (lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud, tilgængelig på www.retsinformation.dk) skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1.
Kontaktoplysning til Klagenævnet for Udbud er angivet i pkt. VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på hjemmesiden angivet i pkt. VI.4.1).
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk