23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2020/S 195-472321
Offentliggjort
07.10.2020
Udbudstype
Resultat

Udbyder

Udenrigsministeriet

Leje af særfly til Peru som følge af COVID-19


Udenrigsministeriet

Bekendtgørelse om indgåede kontrakter

Resultat af udbudsproceduren

Tjenesteydelser

Retsgrundlag:
Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Udenrigsministeriet
CVR-nummer: 43271911
Postadresse: Asiatisk Plads 2
By: København K
NUTS-kode: DK011 Byen København
Postnummer: 1448
Land: Danmark
Kontaktperson: Peter Thomsen
E-mail: pettho@um.dk
Telefon: +45 33920000

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: www.um.dk

I.2) Information om fælles indkøb
I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Generelle offentlige tjenester

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Leje af særfly til Peru som følge af COVID-19

II.1.2) Hoved-CPV-kode
60424100 Udlejning af fly med besætning
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

For at hjælpe strandede danskere hjem fra Peru stillede Udenrigsministeriet en underskudsgaranti til rådighed for Dansk Rejsebureau Forening (DRF) til at leje et særfly ved en operatør, der kunne flyve til Peru og hente strandede danske borgere. Der henvises til afsnit II.2.4) for en yderligere beskrivelse.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 2 200 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK01 Hovedstaden
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Danmark og resten af verdenen er på nuværende tidspunkt ramt af COVID-19. COVID-19 har affødt flere afledte tiltag for at begrænse smitten. Et af de mere alvorlige tiltag er, at flere lande har lukket deres grænser. Det har resulteret i, at en stor del af den kommercielle flytrafik er lukket. Det har betydet, at flere danskere var strandet i udlandet, da deres flybilletter enten blev annulleret og/eller at de ikke havde mulighed for at købe nye flybilletter til Danmark. Flere af disse lande, hvor danskere var strandet, var blevet til ”hotspots”, hvilket vil sige, at der var strandet en stor mængde danskere, som ikke kunne forlade landet via den eventuelt begrænsede kommercielle flytrafik, der resterede. Et af disse ”hotspots” var Peru.

For at hjælpe strandede danskere hjem fra Peru indgik Udenrigsministeriet en aftale med Danmarks Rejsebureau Forening (DRF) om at leje særfly via en operatør, der kunne flyve til Peru og hente strandede danske borgere. Udenrigsministeriet stillede en underskudsgaranti til rådighed for DRF, således at DRF ikke tabte penge på flyvningen. DRF solgte flybilletterne til særflyet på kommercielle vilkår via Profil Rejser til de strandede danskere, og hvis DRF ikke fik solgt alle billetterne, ville Udenrigsministeriet og underskudsgarantien dække de billetter, som DRF ikke fik solgt. DRF har for flyvningen forsøgt at indhente mindst 3 tilbud ved underleverandører, og den endelige operatør blev valgt ud fra en række kriterier såsom pris.

II.2.5) Tildelingskriterier
Pris
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende i tilfældene anført nedenfor
  • Tvingende grunde som følge af begivenheder, som den ordregivende myndighed ikke kunne forudse, og under streng overholdelse af direktivets betingelser
Forklaring:

Det følger af udbudslovens § 80 stk. 5, at en ordregiver kan anvende udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse i strengt nødvendigt omfang, hvis tvingende grunde som følge af begivenheder, som ordregiveren ikke har kunnet forudse, gør det umuligt at overholde fristerne for offentlige udbud, begrænsede udbud eller udbud med forhandling. Udenrigsministeriet har vurderet, at betingelserne for at anvende denne helt særlige undtagelsesbestemmelse er opfyldt. Vurderingen er baseret på, at Udenrigsministeriet ikke kunne forudse at en pandemi (COVID-19) skulle opstå herunder det afledte og akutte behov for en ekstrem hurtig afhentning af strandede danskere i Peru. Udenrigsministeriet har kun stillet underskudsgaranti for det antal fly, der var nødvendigt for at få strandede borgere ud af Peru. Beslutningen om at sende et særfly til Peru blev truffet den 24. marts 2020 og var akut, da særflyet skulle afsted den 1. april 2020 for at undgå, at grænserne blev lukket yderligere, eller at de strandede danskere blev udsat for større sikkerheds- og/eller sundhedsmæssig fare. På grund af at flyet skulle afsted ekstraordinært hurtigt, var det ikke muligt at gennemføre et almindeligt udbud eller et hasteudbud, da særflyet skulle sendes afsted hurtigere end det var muligt at gennemføre udbuddet samt overholde tidsfristerne herfor.

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
IV.2.8) Oplysninger om opsigelse af dynamisk indkøbssystem
IV.2.9) Oplysninger om ophør af indkaldelse af tilbud i form af en forhåndsmeddelelse

Del V: Kontrakttildeling

Kontraktnr.: 1
Betegnelse:

Særfly Peru

En kontrakt/delkontrakt tildeles: ja
V.2) Kontrakttildeling
V.2.1) Dato for indgåelse af kontrakten:
24/03/2020
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Antal modtagne tilbud: 1
Antal tilbud modtaget fra SMV'er: 0
Antal tilbud modtaget fra tilbudsgivere fra andre EU-medlemsstater: 0
Antal tilbud modtaget fra tilbudsgivere fra ikke-EU-medlemsstater: 0
Antal tilbud modtaget elektronisk: 1
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens navn og adresse
Officielt navn: Danmarks Rejsebureau Forening
CVR-nummer: 20 77 03 17
Postadresse: Vodroffsvej 32
By: Frederiksberg C
NUTS-kode: DK012 Københavns omegn
Postnummer: 1900
Land: Danmark
E-mail: drf@travelassoc.dk
Telefon: +45 35356611

Internetadresse: https://www.travelassoc.dk/

Kontrahenten er en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delkontraktens oprindeligt anslåede samlede værdi: 2 200 000.00 DKK
Kontraktens/delaftalens samlede værdi: 2 200 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise
Kontrakten forventes at ville blive givet i underentreprise
Værdi eller andel af kontrakten, der sandsynligvis vil blive givet i underentreprise til tredjemand
Værdi eksklusive moms: 2 200 000.00 DKK
Andel: 100 %
Kort redegørelse for den del af kontrakten, der vil blive givet i underentreprise:

Udenrigsministeriet indgik en aftale med Danmarks Rejsebureau Forening (DRF) om etablering af særfly. DRF indgik en aftale med en operatør (underleverandør) om at foretage den konkrete flyvning.

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:

Værdien angivet i pkt. II.1.7) og V.2.4) og V.2.5) er den maksimale underskudsgaranti, som Udenrigsministeriet har stillet til rådighed i forbindelse med etableringen af særflyet. Beløbet er således ikke udtryk for kontraktens endelige værdi, da denne kan være mindre som følge af, at alle flybilletter sælges i forbindelse med særflyet.

Udenrigsministeriet har vurderet, at betingelserne for at anvende udbudslovens § 80 stk. 5 er opfyldt, jf. afsnit IV.1.1). I forbindelse med aftaleindgåelsen har Udenrigsministeriet og Danmarks Rejsebureau Forening indhentet tilbud fra 3 operatører. Aftalen er tildelt den endelige operatør ud fra en række kriterier såsom pris.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600

Internetadresse: https://naevneneshus.dk/

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 2, (lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud, tilgængelig på www.retsinformation.dk) skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister:

1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.

2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.

3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4.

4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1.

Kontaktoplysning til Klagenævnet for Udbud er angivet i pkt. VI.4.1).

Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på hjemmesiden angivet i pkt. VI.4.1).

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000

Internetadresse: http://www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
02/10/2020

Send til en kollega

0.047