23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2021/S 099-260484
Offentliggjort
25.05.2021
Udbudstype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Frederiksberg Kommune

Vindere

Tillægsaftale til OPS-kontrakt - udnyttelse af option vedrørende yderligere opførelse og drift af parkeringsanlæg ved Frederiksberg Rådhus

(25.05.2021)
CASA A/S
Havnen 5
8700 Horsens

Tillægsaftale til OPS-kontrakt - udnyttelse af option vedrørende yderligere opførelse og drift af parkeringsanlæg ved Frederiksberg Rådhus

(25.05.2021)
APCOA Parking Danmark A/S
Hjulmagervej 4B
7100 Vejle

Tillægsaftale til OPS-kontrakt - Udnyttelse af option vedrørende yderligere opførelse og drift af parkeringsanlæg ved Frederiksberg Rådhus


Frederiksberg Kommune

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Bygge- og anlægsarbejder

Retsgrundlag:
Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Frederiksberg Kommune
CVR-nummer: 30 82 36 99
Postadresse: Smallegade 1
By: Frederiksberg
NUTS-kode: DK01 Hovedstaden
Postnummer: 2000
Land: Danmark
Kontaktperson: Bo Rasmussen
E-mail: bora02@frederiksberg.dk
Telefon: +45 38214292
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.frederiksberg.dk/
I.4) Type ordregivende myndighed
Regional eller lokal myndighed
I.5) Hovedaktivitet
Generelle offentlige tjenester

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Tillægsaftale til OPS-kontrakt - Udnyttelse af option vedrørende yderligere opførelse og drift af parkeringsanlæg ved Frederiksberg Rådhus

II.1.2) Hoved-CPV-kode
45223310 Anlæg af parkeringskældre
II.1.3) Kontrakttype
Bygge- og anlægsarbejder
II.1.4) Kort beskrivelse:

Frederiksberg Kommune udbød i 2015 en OPS-kontrakt vedr. opførelse og drift af parkeringskældre på Frederiksberg med en anslået kontraktværdi på ca. 400 mio. DKK. I den udbudte OPS-kontrakt var indeholdt en option (Option 2) på opførelse og drift af parkeringsanlæg ved Frederiksberg Rådhus. Frederiksberg Kommune har på nuværende tidspunkt besluttet sig for at udnytte denne option, men har samtidig et ønske om at reducere omfanget af den oprindeligt udbudte og prissatte parkeringskælder (Option 2) baseret på de i tilbuddet fastsatte kalkulationsprincipper (åben bog) samt udvide arbejdet på den offentlige plads. Det er disse ændringsønsker til den oprindeligt udbudte option 2, som har foranlediget denne bekendtgørelse.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 33 300 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
45210000 Byggearbejde
45220000 Ingeniørarbejder og bygværker
45300000 Udførelse af bygningsinstallationer
45400000 Færdiggørelse af bygninger
63712400 Drift af parkering
98351000 Administration af parkeringsfaciliteter
98351100 Tjenesteydelser i forbindelse med parkeringsfaciliteter
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK01 Hovedstaden
Hovedudførelsessted:

Smallegade 1, 2000 Frederiksberg

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Frederiksberg Kommune har i september 2016 indgået OPS-kontrakt med et konsortium bestående af CASA A/ S og APCOA Parking Danmark A/S vedrørende opførelse og drift af parkeringsanlæg på Frederiksberg efter et forudgående udbud med konkurrencepræget dialog.

OPS-kontrakten omfatter:

1) projektering, opførelse, bygningsdrift og vedligeholdelse af en ny underjordisk parkeringskælder med ca. 200 parkeringspladser på Langelands plads

2) anlæg og etablering af en offentlig plads ovenpå parkeringskælderen ved Langelands plads samt

3) P-administration i parkeringskælderen på Langelands Plads. OPS-kontrakten er indgået for en periode på 25 år regnet fra ibrugtagningstidspunktet. OPS-kontrakten indeholder bl.a. option på opførelse og drift af yderligere parkeringskældre på Frederiksberg svarende til den tilbudte løsning på Langelands Plads. Option 1 omfatter opførelse og drift af en yderligere parkeringskælder ved Julius Thomsens Plads ved Forum (inkl. offentlig plads) med ca. 200 parkeringspladser og option 2 omfatter opførelse og drift af en yderligere parkeringskælder ved Frederiksberg Rådhus (inkl. fast belægning og regnvandsbassin) med ca. 400 parkeringspladser. Begge optioner kan i medfør af OPS-kontrakten udnyttes indtil 5 år efter OPS-kontraktens indgåelse. Det er den tidligere udbudte pption 2, der nu ønskes udnyttet. Dog ønsker Frederiksberg Kommune samtidig at foretage visse ændringer i forhold til den oprindeligt udbudte og prissatte option, idet kommunen ønsker at reducere antallet af parkeringspladser fra 400 pladser til 275 pladser, og idet kommunen ønsker at tilkøbe visse ekstraarbejder i forbindelse med etableringen af den offentlige plads ovenpå parkeringskælderen. Herudover er der tale om en generel videreførelse af den tilbudte P-løsning fra parkeringskælderen på Langelands Plads til parkeringskælderen ved Frederiksberg Rådhus.

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende i tilfældene anført nedenfor
  • Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
Forklaring:

Frederiksberg Kommune har ved udbudsbekendtgørelse 2015/S 078-137169 udbudt en OPS-kontrakt omfattende:

1) projektering, opførelse, bygningsdrift og vedligeholdelse af en ny underjordisk parkeringskælder med ca. 200 parkeringspladser på Langelands Plads

2) anlæg og etablering af en offentlig plads ovenpå parkeringskælderen ved Langelands Plads samt

3) P-administration i parkeringskælderen på Langelands Plads. OPS-kontrakten er indgået for en periode på 25 år regnet fra ibrugtagningstidspunktet. Parkeringsanlægget ved Langelands Plads inkl. offentlig plads er opført og ibrugtaget i oktober 2018. Parkeringsanlægget er opført med ca. 200 parkeringspladser i overensstemmelse med den udbudte opgave. OPS-kontrakten, som blev indgået i september 2016, indeholder option på opførelse af 2 yderligere parkeringskældre på Frederiksberg.

Option 1 omfatter opførelse og drift af en yderligere parkeringskælder ved Julius Thomsens Plads ved Forum (inkl. offentlig plads) med ca. 200 parkeringspladser og option 2 omfatter opførelse og drift af en yderligere parkeringskælder ved Frederiksberg Rådhus (inkl. fast belægning og regnvandsbassin) med ca. 400 parkeringspladser. Begge optioner kan i medfør af OPS-kontrakten udnyttes indtil 5 år efter OPS-kontraktens indgåelse.

Det er option 2, der nu ønskes udnyttet. Dog ønsker Frederiksberg Kommune at foretage visse ændringer i forhold til den med OPS-kontrakten oprindeligt udbudte og prissatte option 2, jf. OPS-kontraktens pkt. 7 og ABT93 § 14, idet kommunen ønsker at reducere antallet af parkeringspladser i parkeringskælderen fra 400 pladser til 275 pladser, og idet kommunen ønsker at tilkøbe visse ekstraarbejder i forbindelse med etableringen af den offentlige plads ovenpå parkeringskælderen.

Reduktionen af anlægssummen for option 2 svarer således til ca. 38,8 mio. DKK i 2021-priser. Hertil kommer tilkøb af anlægsarbejder i forbindelse med etableringen af den offentlige plads oven på parkeringskælderen, som udgør 23,8 mio. DKK i 2021-priser. Samlet udgør nettoreduktionen for så vidt angår bygge- og anlægsopgaven for option 2 således ca. 15 mio. DKK svarende til ca. 8,6 % set i forhold til den samlede oprindelige anlægssum for option 2, jf. udbudslovens § 180, stk. 2. Reduktionen af drifts- og p-administrationsopgaven for option 2 svarer i øvrigt til ca. 420 000 DKK p.a. (2021-priser). Samlet udgør nettoreduktionen af den evalueringstekniske pris (NPV) for så vidt angår option 2 således ca. 33,3 mio. DKK ud af en samlet oprindelig evalueringsteknisk pris (NPV) for option 2 på 223,5 mio. DKK svarende til en samlet reduktion for option 2 på 14,9 %, jf. udbudslovens § 180, stk. 2.

Der henvises herefter til pkt. VI.3).

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
Bekendtgørelsens nummer i EUT S: 2015/S 078-137169

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

Betegnelse:

Tillægsaftale til OPS-kontrakt - udnyttelse af option vedrørende yderligere opførelse og drift af parkeringsanlæg ved Frederiksberg Rådhus

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
21/04/2021
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: ja
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Officielt navn: CASA A/S
CVR-nummer: 29 20 52 72
Postadresse: Havnen 5
By: Horsens
NUTS-kode: DK042 Østjylland
Postnummer: 8700
Land: Danmark
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Officielt navn: APCOA Parking Danmark A/S
CVR-nummer: 19 05 51 08
Postadresse: Hjulmagervej 4B
By: Vejle
NUTS-kode: DK042 Østjylland
Postnummer: 7100
Land: Danmark
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 33 300 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:

Det vurderes, at udnyttelsen af den allerede udbudte og prissatte option 2 med de anførte ændringer er undtaget for udbudspligt efter udbudsloven af følgende årsager (hver for sig og tilsammen):

1) For det første udgør udnyttelsen af option 2 i sig selv en ændringsklausul, der har været forudset i udbudsmaterialet. Dermed er der tale om en ændring ”i medfør af” OPS-kontrakten og ikke en ændring ”af” OPS-kontrakten, jf. udbudslovens § 179. Option 2 har således allerede har været udbudt og prissat, og det er i OPS-kontrakten reguleret, hvordan option 2 kan udnyttes. Det forhold, at der foretages en reduktion i antallet af parkeringspladser fra 400 pladser til 275 pladser, kan ikke ændre ved dette, idet ændringerne under alle omstændigheder har ”en naturlig sammenhæng” med de i forvejen aftalte ydelser, jf. ABT93 § 14, og idet parterne i henhold til OPS-kontraktens bestemmelser om ændringsønsker, jf. OPS-kontraktens pkt. 7, har anvendt de samme kalkulationsprincipper (sammenhængen mellem udgifter og avance), som har været anvendt ved afgivelse af tilbud. Tilsvarende gælder i øvrigt i forhold til prissættelsen af de supplerende arbejder ved den offentlige plads, som også er baseret på de samme kalkulationsprincipper som var gældende for den offentlige plads ovenpå parkeringskælderen for Langelands Plads.

2) For det andet er værdien af netto-ændringerne vedr. option 2 (2021-priser) samlet for både anlæg og drift lavere end tærskelværdien for bygge- og anlægsarbejder (2020/2021) på 39 884 785 DKK og lavere end 15 % af værdien af den oprindeligt udbudte OPS-kontrakt, jf. udbudslovens § 180. Samlet set er der således tale om en netto-reduktion af option 2 på 33,3 mio. DKK svarende til en ændring på 14,9 % af oprindeligt udbudte option 2 – og svarende til en ændring på ca. 7,1 % den samlede udbudte OPS-kontrakt (inkl. Option 1 og Option 2).

3) Hertil kommer videre for det tredje, at ændringerne af option 2 kan ikke karakteriseres som ændringer af hverken optionens eller OPS-kontraktens grundlæggende elementer efter udbudslovens § 178, stk. 2, da OPS-kontraktens samlede karakter og de af OPS-leverandøren tilbudte kalkulationsprincipper (sammenhængen mellem udgifter og avance), er de samme, og da ændringen fra 400 til ca. 275 parkeringspladser og tilkøbet af supplerende arbejder for så vidt angår den offentlige plads ved Rådhuset, ikke ændrer kontraktens overordnede karakter.

Ændringen ville således ikke i medfør af udbudslovens § 178, stk. 2, nr. 1, have givet adgang for andre ansøgere end de oprindeligt udvalgte eller givet mulighed for at acceptere et andet tilbud end det oprindeligt accepterede og ville heller ikke have tiltrukket yderligere deltagere i udbudsproceduren, henset bl.a. til OPS-kontraktens samlede størrelse og omfang og henset til ændringernes ”naturlige sammenhæng” med de i forvejen aftalte ydelser, jf. ABT93 § 14. Ændringerne af OPS-kontrakten, i form af reduktionen af option 2 medfører heller ikke, at kontraktens økonomiske balance ændres til OPS-leverandørens fordel jf. udbudslovens § 178, stk. 2, nr. 2, da parterne dels har anvendt de samme kalkulationsprincipper (sammenhængen mellem udgifter og avance), som har været anvendt ved afgivelse af tilbud til brug for prissætning af den reducerede option 2, dels har fastholdt OPS-leverandørens vilkår og risici i henhold til OPS-aftalen.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: kflu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Fax: +45 33307799
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

Har en ordregiver fulgt proceduren i henhold til lov om Klagenævnet for Udbud § 4, og offentliggjort en bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsdirektivet (udbudsloven) har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende.

Senest samtidig med at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i lov om Klagenævnet for Udbud, § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet til Klagenævnet for Udbud i perioden på 10 kalenderdage i henhold til § 4, stk. 1, nr. 2, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. lov om Klagenævnet for Udbud § 12, stk.1. Adresse og kontaktoplysninger på Klagenævnet for Udbud er angivet i punkt IV.4.1).

Se mere om indgivelse af klager, herunder størrelsen af klagegebyr på Klagenævnet for Udbuds hjemmeside:www.klfu.dk

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Center for Udbudsregler
Postadresse: Carl Jacobsensvej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: https://www.kfst.dk/
VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
20/05/2021

Send til en kollega

0.11