Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/53d732cd-dad0-4fa0-890a-82e69e244a83/publicMaterial
Udbyder
Midttrafik
Opdateringer
IV.2)
Placering af det tekst, der skal ændres:IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
I stedet for:
Dato: 30-03-2022
Time: 12:00
Læses:
Dato: 06-04-2022
Time: 12:00
IV.2)
Placering af det tekst, der skal ændres:IV.2.7) Betingelser for åbning af bud
I stedet for:
Dato: 30-03-2022
Time: 12:01
Læses:
Dato: 06-04-2022
Time: 12:01
Yderligere oplysninger
Tilbudsfristen er udsat en uge, således at der er frist for indsendelse af tilbud den 6. april 2022, kl. 12:00.
IV.2)
Placering af det tekst, der skal ændres:IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
I stedet for:
Dato: 30-03-2022
Time: 12:00
Læses:
Dato: 13-04-2022
Time: 12:00
IV.2)
Placering af det tekst, der skal ændres:IV.2.7) Betingelser for åbning af bud
I stedet for:
Dato: 30-03-2022
Time: 12:01
Læses:
Dato: 13-04-2022
Time: 12:01
Yderligere oplysninger
Tilbudsfristen er udsat, således at der er frist for indsendelse af tilbud den 13. april 2022, kl. 12:00.
63. udbud - Kommunale og regionale ruter omkring Struer, Lemvig og Holstebro samt bybus i Grenaa
Midttrafik
Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende enhed
CVR-nummer: 29943176
Postadresse: Søren Nymarks Vej 3
By: Højbjerg
NUTS-kode: DK042 Østjylland
Postnummer: 8270
Land: Danmark
Kontaktperson: Jette Schelderup Mathiassen
E-mail: jsn@midttrafik.dk
Telefon: +45 21259302
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/53d732cd-dad0-4fa0-890a-82e69e244a83/homepage
Del II: Genstand
63. udbud - Kommunale og regionale ruter omkring Struer, Lemvig og Holstebro samt bybus i Grenaa
Midttrafiks 63. udbud omfatter driften af henholdsvis regionale ruter mellem Struer-Lemvig-Holstebro, bybus og lokale ruter i Struer Kommune samt bybus i Grenaa, Norddjurs Kommune. Kørslen udbydes i 3 delaftaler (pakker).
Pakke 1 - Regionale ruter mellem Struer-Lemvig-Holstebro
Struer, Lemvig og Holstebro kommune
Udbuddet omfatter driften af regionale ruter mellem hhv. Holstebro-Lemvig og Lemvig-Struer. Dette omfatter ca. 14.081 køreplantimer om året med anvendelse af 6 kontraktbusser og minimum 1 reservebus. Der er krav om, at kørslen udføres med nulemissionsbusser. Dog er der ikke krav om, at reservebussen skal være nulemission - miljømæssige krav til reservebussen fremgår af Nøgleoplysningerne i udbudsmaterialet.
Midtjyske Jernbaner stiller en grund i Lemvig til rådighed for busselskabet. Grunden er delvist forberedt til opladning af el-busser.
Kontrakten er tidsubegrænset med driftsstart ultimo juni 2023 og løber minimum over en 10-årig kontraktperiode, hvorefter parterne kan opsige kontrakten til ophør ved ordinært køreplanskifte med et varsel på minimum 6 måneder for ordregivers vedkommende og minimum 18 måneder for leverandørens vedkommende.
Kontrakten er en tidsubegrænset kontrakt, hvor begge parter har mulighed for at opsige kontrakten til ordinært køreplanskifte (udgangen af juni) med minimum 6 måneders varsel for ordregivers vedkommende og minimum 18 måneders varsel for leverandørens vedkommende. Kontrakten kan dog tidligst opsiges til ophør den 25. juni 2033.
Der betales faste busomkostninger til både kontrakt- og reservebusser, jf. Kontrakten pkt. 21.1.4. Anfordringsgaranti på 100.000 kr. pr. bus skal stilles for både kontrakt- og reservebusser i kontrakten, jf. kontrakten pkt. 5.1.1.
Pakke 2 - Bybus og lokale ruter i Struer Kommune
Struer kommune
Udbuddet omfatter driften af bybus og lokalruter i Struer Kommune. Dette omfatter ca. 7.278 køreplantimer om året med anvendelse af 5 kontraktbusser og minimum 1 reservebus. Kørslen har driftsstart fra køreplanskiftet i juni 2023.
.
Tilbudsgiver skal afgive tilbud på to sideordnede tilbud:
.
1. Sideordnet tilbud 1 - Nulemissionsbusser
Der er krav om, at kørslen afvikles med brug af nulemissionsbusser, dvs. brint- eller el-busser. Det er et krav, at der udelukkende tilbydes busser/løsninger, hvor der ikke etableres infrastruktur i byrummet. Det betyder, at opladning af el-busser skal foregå udelukkende på busselskabets busdepot. Ved tilbud med brintbusser gælder det tilsvarende, at tankningsfaciliteter skal etableres på busselskabets depot, eller kan busselskabet benytte sig af offentligt tilgængelige brinttankstationer.
Der stilles ikke krav om, at reservebussen er nulemission. Kontrakten løber i 10 år, indtil køreplanskiftet i juni 2033. Kontrakten kan forlænges i op til 4 år. Sideordnet tilbud 1 reguleres efter A-kontrakt – Nulemission.
.
2. Sideordnet tilbud 2 - Dieselbusser
Tilbudsgiver kan afgive tilbud med en valgfri busteknologi, forventet dieselbusser. Mindstekrav til bussernes miljømæssige egenskaber er angivet i Nøgleoplysningerne, der er en del af udbudsmaterialet.
Kontrakten løber i 6 år, indtil køreplanskiftet i juni 2029. Kontrakten kan forlænges i op til 2 år. Sideordnet tilbud 1 reguleres efter A-kontrakten – Diesel.
I Sideordnet tilbud 2 er der krav om tilbud på option på brug af alternativt drivmiddel. Se nærmere herom i pkt. II.2.11).
Sideordnet tilbud 1: Kontrakten kan forlænges i op til 2 x 2 år, jf. A-kontrakt - Nulemission afsnit 4.2
Sideordnet tilbud 2: Kontrakten kan forlænges i op til 2 x 1 år, jf. A-kontrakt - Diesel afsnit 4.2
Forlængelse sker på uændrede vilkår, dog forlænges bussernes maksimale alder med det antal år, som kontrakten forlænges, og betalingen for faste busomk. reduceres i hele forlængelsesperioden.
Option i Sideordnet tilbud 2:
Sideordnet tilbud 2 omfatter krav om option, som tilbudsgiver skal afgive tilbud på. Tilbudsgiver skal kun afgive optionstilbud, hvis tilbudsgiver indsætter diesel-busser som teknologi i sideordnet tilbud 2.
Tilbudsgiver skal afgive option på alternative drivmiddel, der opfylder EN15940 klasse A standard:
- 2. generations biodiesel (HVO). Biobrændstoffet skal leve op til EU’s bæredygtighedskriterier for biobrændstoffer fastsat i VE-direktivet (direktiv 2009/28/EF med senere ændringer), jf. Bekendtgørelse om biobrændstof-fers bæredygtighed m.v. (BEK 1044 af 07/09/2017).
.
Den anvendte biodiesel (HVO) må ikke indgå i handel med biotickets. Midttrafik kan kræve årlig dokumentation herfor i form af revisorerklæringer.
.
Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de variable busomkostninger. Optionen indgår i den beregnede evalueringssum, der indgår i den samlede evaluering af tilbuddet på Sideordnet tilbud 2.
.
Midttrafik kan på et hvilket som helst tidspunkt i kontraktperiode udløse eller indstille brug af optionen. Dette skal ske med et varsel til tilbudsgiver på tre måneder.
Kontraktens varighed angivet i pkt. II.2.7) er angivet på baggrund af kontraktperioden i Sideordnet tilbud 2. Tildeles kontrakten til Sideordnet tilbud 1, udløber kontrakten 25. juni 2033.
Faste busomkostninger betales til både kontrakt- og reservebusser, jf. Kontrakten pkt. 21.1.4. Anfordringsgaranti på 100.000 kr./bus skal stilles for både kontrakt- og reservebusser, jf. kontrakten pkt. 5.1.1.
Pakke 3 - Bybus i Grenaa
Grenaa
Udbuddet omfatter driften af bybussen i Grenaa i Norddjurs Kommune med driftsstart fra køreplanskiftet 2023. Dette omfatter ca. 3.138 køreplantimer om året med anvendelse af 1 kontraktbus og minimum 1 reservebus. Dele af kørslen udføres som telebybus-kørsel, der tilrettelægges efter bestilling fra kunderne.
Tilbudsgiver skal afgive tilbud på to sideordnede tilbud:
.
1. Sideordnet tilbud 1 - Nulemissionsbusser
Der er krav om, at kørslen afvikles med brug af nulemissionsbusser, dvs. brint- eller el-busser. Det er et krav, at der udelukkende tilbydes busser/løsninger, hvor der ikke etableres infrastruktur i byrummet. Det betyder, at opladning af el-busser skal foregå på busselskabets busdepot. Ved tilbud med brintbusser gælder det tilsvarende, at tankningsfaciliteter skal etableres på busselskabets depot, eller busselskabet kan benytte sig af offentligt tilgængelige brinttankstationer.
Der er stilles ikke krav om, at reservebussen er nulemission. Kontrakten løber i 10 år, indtil køreplanskiftet i juni 2033. Kontrakten kan forlænges i op til 4 år. Sideordnet tilbud 1 reguleres efter A-kontrakt – Nulemis-sion.
.
2. Sideordnet tilbud 2 - Dieselbusser
Tilbudsgiver kan afgive tilbud med en valgfri busteknologi, forventet dieselbusser. Mindstekrav til bussernes miljømæssige egenskaber er oplyst i Nøgleoplysningerne, der er en del af udbudsmaterialet.
Busselskabet skal benytte 2. generations biodiesel (HVO). Biobrændstoffet skal leve op til EU’s bæredygtighedskriterier for biobrændstoffer fastsat i VE-direktivet (direktiv 2009/28/EF med senere ændringer), jf. Bekendtgørelse om biobrænd-stoffers bæredygtighed m.v. (BEK 1044 af 07/09/2017). Den anvendte biodiesel (HVO) må ikke indgå i handel med biotickets. Midttrafik kan kræve årlig dokumentation herfor i form af revisorerklæringer.
Kontrakten løber i 4 år, indtil køreplanskiftet i juni 2027. Kontrakten kan forlænges i op til 2 år. Sideordnet tilbud 2 reguleres efter A-kontrakten – Diesel.
Sideordnet tilbud 1: Kontrakten kan forlænges i op til 2 x 2 år, jf. A-kontrakt - Nulemission afsnit 4.2
Sideordnet tilbud 2: Kontrakten kan forlænges i op til 2 x 1 år, jf. A-kontrakt - Diesel afsnit 4.2
Forlængelse sker på uændrede vilkår, dog forlænges bussernes maksimale alder med det antal år, som kontrakten forlænges, og betalingen for faste busomk. reduceres i hele forlængelsesperioden.
Kontraktens varighed angivet i pkt. II.2.7) er angivet på baggrund af kontraktperioden i Sideordnet tilbud 2. Tildeles kontrakten til Sideordnet tilbud 1, udløber kontrakten 25. juni 2033.
Faste busomkostninger betales kun til kontraktbusser, jf. Kontrakten pkt. 21.1.4. Anfordringsgaranti på 100.000 kr./bus skal stilles for kontrakt, jf. kontrakten pkt. 5.1.1.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgivere skal opfylde følgende mindstekrav:
Tilbudsgivers egenkapital skal være positiv i de seneste to disponible regnskabsår. Seneste disponible regnskab defineres som det seneste generalforsamlings-godkendte årsregnskab.
Er tilbudsgiver etableret inden for de seneste 3 år, skal tilbudsgiver alene have haft en positiv egenkapital i afsluttede regnskabsår. Har tilbudsgiver endnu ikke afsluttet det første regnskabsår, skal tilbudsgiver på tilbudsafgivelsestidspunktet have en positiv egenkapital.
Positiv egenkapital i de seneste to disponible regnskabsår.
Ingen krav
Til sikkerhed for tilbudsgivers opfyldelse af kontrakten stilles en anfordringsgaranti på 100.000 kr. pr. bus. Garantien skal stilles gennem et af Midttrafik godkendt pengeinstitut/kautionsforsikringsselskab og indestå indtil tre måneder efter kontraktens udløb, medmindre der forinden er rejst krav mod garantien. Garantien skal på anfordring fra Midttrafik frigives, uden at Midttrafik kan dokumentere sin ret ved forlig, endelig domstolsafgørelse eller voldgiftskendelse.
Der henvises til kontrakten vedlagt udbudsmaterialet.
Ingen krav til retlig form, men hvis tilbuddet afgives af et konsortium, skal tilbuddet vedlægges en erklæring om, at alle deltagere i konsortiet hæfter direkte, ubegrænset og solidarisk for kontraktens udførelse og med angivelse af en konsortiedeltager, med hvem ordregiver kan indgå bindende aftaler på konsortiets vegne. Ved brug af underleverandør skal omfang specificeres i tilbuddet. Hovedleverandøren vil have det fulde ansvar overfor ordregiveren. Dersom et konsortium får tildelt aftalen, skal hvert medlem af konsortiet afgive skriftlig erklæring om solidarisk hæftelse og ansvar for aftalen.
Autorisation for udøvelse af erhvervet i form af en tilladelse efter Buslovens §1 stk. 1 (grundtilladelse) og tilladelse for det nødvendige antal busser.
Der henvises til kontrakten vedlagt udbudsmaterialet.
Del IV: Procedure
Søren Nymarksvej 3, 8270 Højbjerg
Ingen offentlig adgang til åbning af tilbud.
Del VI: Supplerende oplysninger
Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem, jf. adressen i punkt I.3.
.
Udelukkelsesgrunde
Tilbudsgivere, der befinder sig i en eller flere af de nedenstående anførte udelukkelsesrunde, risikerer at blive udelukket fra udbudsproceduren.
• Midttrafik anvender alle obligatoriske udelukkelsesgrunde, jf. Udbudsloven § 135 og § 136.
• Derudover anvender Midttrafik de frivillige udelukkelsesgrunde, jf. Udbudsloven § 137, nr. 1 – 6.
.
Midttrafik afholder informationsmøde vedrørende udbuddet, hvor de væsentligste detaljer omkring udbuddet og tilbudsafgivelse vil blive gennemgået. Informationsmødet afholdes på den dato, der er angivet i tidsplanen for udbuddet, jf. Udbudsbetingelserne pkt. 1.1. Der er mulighed for både fysisk deltagelse hos Midttrafik og online deltagelse via Microsoft Teams. Midttrafik forbeholder sig ret til udelukkende at afholde mødet online. Tilmelding til informationsmødet skal ske til kontaktpersonen anført i Udbudsbetingelserne pkt. 1.1.
.
Tilbudsgiver opfordres til at søge eventuelle uklarheder og usikkerheder afklaret ved at stille spørgsmål til udbuddet. Alle spørgsmål skal stilles i udbudssystemet ETHICS. Det er Tilbudsgivers eget ansvar at holde sig ajour med materialet i udbudssystemet.
.
Tilbudsgiver, andre enheder og konsortier skal på ordregivers opfordring fremlægge dokumentation i henhold til udbudslovens §§144 og 152 for de oplysninger, som er afgivet i ESPD i forbindelse med tilbudsafgivelsen Hvis tilbudsgiver er fra Danmark fremlægges dokumentationen i form af en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen. Serviceattesten må maksimalt være 6 måneder gammel regnet fra tilbudsfristen.
.
Hvis tilbudsgiver, en eller flere af deltagerne i konsortiet eller andre enheder ikke er fra Danmark, skal denne som udgangspunkt fremlægge de former for dokumentation, som fremgår af e-Certis. Såfremt disses lande ikke udsteder de relevante certifikater eller dokumenter, eller dækker disse ikke alle de relevante tilfælde, kan de erstattes af en erklæring under ed. Anvendes edsaflæggelse ikke i det pågældende land, kan der i stedet anvendes en erklæring på tro og love. Oplysninger om økonomiske nøgletal kan ske gennem årsregnskaber eller fremlæggelse af en erklæring om tilbudsgivers egenkapital medmindre Ordregiver kan skaffe de relevante oplysninger direkte gennem adgang til en national database eller Ordregiver allerede er i besiddelse af den fornødne dokumentation fra tidligere gennemførte udbudsprocedurer.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Klage over beslutning om tildeling af kontrakter, skal indgives 45 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om indgåelse af kontrakt.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk