Fakta om udbudet
Udbyder
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Bustransport for Forsvaret
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter
Resultat af udbudsproceduren
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 16287180
Postadresse: Lautrupbjerg 1-5
By: Ballerup
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 2750
Land: Danmark
Kontaktperson: KAPS - Laura Tengler
E-mail: lten@kammeradvokaten.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.fmi.dk
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/281426
Del II: Genstand
Bustransport for Forsvaret
FMI har indgået et tillæg til rammeaftale om levering af bustransport til Forsvaret med VIKINGBUS A/S.
Tillægget vedrører en tilføjelse til rammeaftalens eksisterende faktureringsbetingelser, hvorved VIKINGBUS A/S, frem til 30. juni 2022, kan fakturere via sin underleverandør. Herudover medfører tillægget ingen ændringer af rammeaftalen – hverken i forhold til ydelser, levering, priser eller andet.
Tillægget er nødvendigt, da VIKINGBUS A/S, grundet en omfattende fusion, ikke på nuværende tidspunkt har et funktionsdygtigt regnskabssystem, hvorfra der kan faktureres.
Efter anmodning fra VIKINGBUS A/S har FMI derfor accepteret en midlertidig ændring i rammeaftalens faktureringsbetingelser, således at fakturering kan ske via en underleverandør.
Der henvises til pkt. II.1.4
Del IV: Procedure
- Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
FMI har indgået et tillæg til rammeaftale nr. (4600005727) med VIKINGBUS A/S om bustransport til Forsvaret. Det følger af rammeaftalen, at fakturering skal ske via VIKINGBUS A/S. Med tillægget er dette ændret, så fakturering frem til 30. juni 2022 kan ske via VIKINGBUS A/S’s underleverandør Papuga Bus A/S. Dette skyldes, at VIKINGBUS A/S først fra dette tidspunkt har sit eget regnskabssystem, hvorfra der kan ske fakturering.
Det er FMI’s vurdering, at tillægget til rammeaftalen ikke udgør en ændring af et grundlæggende element, jf. udbudslovens § 178, idet tillægget alene er begrundet i det administrative forhold, at VIKINGBUS A/S endnu ikke har et funktionsdygtigt regnskabssystem, hvorfra der kan faktureres. Tillægget indebærer således kun den ændring af rammeaftalen, at faktureringen frem til 30. juni 2022 sker via Papuga Bus A/S. Derudover medfører tillægget ingen ændringer af rammeaftalen – hverken i forhold til ydelser, levering, priser eller andet.
Det er således FMI’s vurdering, at ændringen af faktureringsbetingelserne i rammeaftalen ikke ville have påvirket feltet af potentielle leverandører eller udfaldet af udbuddet. Det er desuden FMI’s vurdering, at den økonomiske balance ikke forrykkes til fordel for leverandøren, ligesom aftalens anvendelsesområde ikke udvides.
FMI har på denne baggrund indgået tillægget til rammeaftalen med VIKINGBUS A/S.
Del V: Kontrakttildeling
Tillægsaftale til Kontrakt nr. 4600005727 for ændring af faktureringsbetingelser
CVR-nummer: 30527887
Postadresse: Kanalholmen 1
By: Hvidovre
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 2650
Land: Danmark
Del VI: Supplerende oplysninger
Værdien angivet i pkt. II.1.7 er udtryk for værdien anført i udbudsbekendtgørelsen. Ændringen har ingen økonomisk værdi, da der som anført i pkt. II.1.4 alene er tale om en ændring af faktureringsbetingelserne.
Idet der er tale om en direkte tildeling, skal der ses bort fra tildelingskriteriet i pkt. II.2.5.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://klfu.naevneneshus.dk/
I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 2, (lovbekendtgørelse nr. 593 af 2. juni 2016 om Klagenævnet for Udbud, tilgængelig på www.retsinformation.dk) skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1.
Kontaktoplysning til Klagenævnet for Udbud er angivet i pkt. VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på hjemmesiden angivet i pkt. VI.4.1).
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk