Fakta om udbudet
Udbyder
MOVIA
FV11 - Udbud af Flextrafik Variabel
MOVIA
Bekendtgørelse om ændring
Ændring af en kontrakt/koncession i dens løbetid
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
CVR-nummer: 29896569
Postadresse: Gammel Køge Landevej 3
By: Valby
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 2500
Land: Danmark
Kontaktperson: Søren Brøgger Kock
E-mail: sbk@moviatrafik.dk
Telefon: +45 36131692
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/ffcb2be0-9661-4fcf-9872-4aa452194740/homepage
Del II: Genstand
FV11 - Udbud af Flextrafik Variabel
Der forventes at blive kørt ca. 1,5 mio. ture om året af den form for kørsel, der udbydes i nærværende udbud.
For at kunne opretholde forsyningen af disse ydelser i spidsbelastningsperioder – og samtidig sikre en rentabel kollektiv trafik – anses det for værende nødvendigt at søge aftaler omfattende i alt max. 1500 vogne med hjemzone i Region Sjælland og max.1500 vogne med hjemzone i Region Hovedstaden til at sikre forsyningssikkerheden i den kommende kontraktperiode.
Den udbudte kørsel er variabel, hvilket betyder, at Movia ikke garanterer nogen fast mængde af kørsel til den enkelte operatør, der indgås kontrakt med.
Del IV: Procedure
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
Kontraktnummer 1 - 240
By: Valby
NUTS-kode: DK Danmark
Land: Danmark
Del VI: Supplerende oplysninger
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk
Del VII: Ændringer til kontrakten/koncessionen
Der forventes at blive kørt ca. 1,5 mio. ture om året af den form for kørsel, der udbydes i nærværende udbud.
For at kunne opretholde forsyningen af disse ydelser i spidsbelastningsperioder – og samtidig sikre en rentabel kollektiv trafik – anses det for værende nødvendigt at søge aftaler omfattende i alt max. 1500 vogne med hjemzone i Region Sjælland og max.1500 vogne med hjemzone i Region Hovedstaden til at sikre forsyningssikkerheden i den kommende kontraktperiode.
Den udbudte kørsel er variabel, hvilket betyder, at Movia ikke garanterer nogen fast mængde af kørsel til den enkelte operatør, der indgås kontrakt med.
By: Valby
NUTS-kode: DK Danmark
Land: Danmark
Movias kontrakter vedrørende flextrafik, der ikke er omfattet af ordinær indeksregulering, indeksreguleres fra 1. marts 2022 med udviklingen i dieselindekset ift. niveauet i februar 2022. Indeksreguleringen fortsætter kun så længe, der er krig i Ukraine, og dieselindekset er højere end februar 2022. Det vurderes, at konsekvensen af forslaget om indeksregulering, som følge af krigen i Ukraine, med et dieselindeks på op til 40 procent højere end indeks for februar 2022, hvis krigen i Ukraine varer i 4 måneder. For Flex Variabel 11 betyder dette en forhøjelse på omtrent DKK 6.800.000. Kompensationen ændrer ikke kontrakternes overordnede karakter. Movia har vurderet, at tillægskontrakterne bl.a. har kunnet indgås med hjemmel i FVD art. 89, stk. 1, litra c, da behovet for ændringen er opstået som følge af omstændigheder, som Movia ikke har kunnet forudse – nemlig krigen i Ukraine. Nærværende ændring gælder samtlige operatører i kontrakterne 1-240 på Flex Variabel 11. Det bemærkes at beløbet angivet som kontraktværdi i VII.2.3), er den samlede sum for de 240 kontrakter.
Movia kunne ikke have forudset krigen i Ukraine og dennes følgevirkninger under gennemførelsen af de forudgående udbud, der er offentliggjort før krigen. Det har nødvendiggjort, at Movia kan kompensere operatørerne på Flex Variabel 11 for deres øgede omkostninger til brændstof, der er steget markant som en direkte følge af krigen. Operatørernes omkostninger til brændstof udgør en betydelig del af operatørernes samlede driftsomkostninger, hvorfor det vil indebære en reel risiko for forsyningssikkerheden, Hvis der ikke kan ske kompensation. Ved ordningen kompenseres operatørerne alene for den andel af operatørernes øgede omkostninger til brændstof, der overstiger sædvanlige udsving i brændstofpriserne. Hvis Movia havde kunne forudse omstændighederne, havde Movia kunne indarbejde bestemmelse i kontrakterne om prisregulering eller anden ændringsklausul, der tog højde for den nuværende situation. Der foreligger omstændigheder, der ligger uden for Movias kontrol.