Fakta om udbudet
Udbyder
MOVIA
FG10 - Udbud af Flextrafik Garanti
MOVIA
Bekendtgørelse om ændring
Ændring af en kontrakt/koncession i dens løbetid
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
CVR-nummer: 29896569
Postadresse: Gammel Køge Landevej 3
By: Valby
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 2500
Land: Danmark
Kontaktperson: Aneela Iqbal
E-mail: aiq@moviatrafik.dk
Telefon: +45 36131400
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/37e7b8a1-17be-4617-adb1-f7d7d8cd4200/homepage
Del II: Genstand
FG10 - Udbud af Flextrafik Garanti
Der udbydes ca. 91.500 garantitimer pr. år og til denne kørsel skal anvendes i alt 16 type 3-vogne, 15 type 6 vogne, 3 type 7 vogne og 2 type 1 elbiler. I alt 36 vogne. Udbuddet er opdelt i 8 udbudsenheder, der hver omfatter 1 - 7 vogne. Hertil er der option på alle enheder (dog ikke elbiler) på en ekstra garantivogn med ca. samme kørselsomfang som de eksisterende vogne. Det vil sige, at Movia inden for kontraktperiodens første 12 måneder, med et 3 måneders skriftligt varsel, kan udvide kørslen med 1 ekstra vogn pr. udbudsenhed til de i kontrakten aftalte vilkår. Dog vil der for enheder indeholdende både type 6-vogne og type 3-vogne kunne udløses både en type 6-vogn og en type 3-vogn.
Del IV: Procedure
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
By: Glostrup
NUTS-kode: DK Danmark
Land: Danmark
Del VI: Supplerende oplysninger
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk
Del VII: Ændringer til kontrakten/koncessionen
Der udbydes ca. 91.500 garantitimer pr. år og til denne kørsel skal anvendes i alt 16 type 3-vogne, 15 type 6 vogne, 3 type 7 vogne og 2 type 1 elbiler. I alt 36 vogne. Udbuddet er opdelt i 8 udbudsenheder, der hver omfatter 1 - 7 vogne. Hertil er der option på alle enheder (dog ikke elbiler) på en ekstra garantivogn med ca. samme kørselsomfang som de eksisterende vogne. Det vil sige, at Movia inden for kontraktperiodens første 12 måneder, med et 3 måneders skriftligt varsel, kan udvide kørslen med 1 ekstra vogn pr. udbudsenhed til de i kontrakten aftalte vilkår. Dog vil der for enheder indeholdende både type 6-vogne og type 3-vogne kunne udløses både en type 6-vogn og en type 3-vogn.
By: Glostrup
NUTS-kode: DK Danmark
Land: Danmark
Movias kontrakter vedrørende flextrafik, der ikke er omfattet af ordinær indeksregulering, indeksreguleres fra 1. marts 2022 med udviklingen i dieselindekset ift. niveauet i februar 2022. Indeksreguleringen fortsætter kun så længe, der er krig i Ukraine, og dieselindekset er højere end februar 2022. Det vurderes, at konsekvensen af forslaget om indeksregulering, som følge af krigen i Ukraine, med et dieselindeks på op til 40 procent højere end indeks for februar 2022, hvis krigen i Ukraine varer i 4 måneder. For Flex Garanti 10 betyder dette en forhøjelse på omtrent DKK 910.000. Det bemærkes, at DKK 9100.000 er et estimeret beløb. Kompensationen ændrer ikke kontrakternes overordnede karakter. Movia har vurderet, at tillægskontrakterne bl.a. har kunnet indgås med hjemmel i FVD art. 89, stk. 1, litra c, da behovet for ændringen er opstået som følge af omstændigheder, som Movia ikke har kunnet forudse – nemlig krigen i Ukraine.
Movia kunne ikke have forudset krigen i Ukraine og dennes følgevirkninger under gennemførelsen af de forudgående udbud, der er offentliggjort før krigen. Det har nødvendiggjort, at Movia kan kompensere operatørerne på Flex Garanti 10 for deres øgede omkostninger til brændstof, der er steget markant som en direkte følge af krigen. Operatørernes omkostninger til brændstof udgør en betydelig del af operatørernes samlede driftsomkostninger, hvorfor det vil indebære en reel risiko for forsyningssikkerheden, Hvis der ikke kan ske kompensation. Ved ordningen kompenseres operatørerne alene for den andel af operatørernes øgede omkostninger til brændstof, der overstiger sædvanlige udsving i brændstofpriserne. Hvis Movia havde kunne forudse omstændighederne, havde Movia kunne indarbejde bestemmelse i kontrakterne om prisregulering eller anden ændringsklausul, der tog højde for den nuværende situation. Der foreligger omstændigheder, der ligger uden for Movias kontrol.