23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2022/S 192-543330
Offentliggjort
05.10.2022
Udbudstype
Resultat

Udbyder

Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelsen

Rammeaftaler om levering af løfte-, træk og surringsmateriel, sikrings- og nedfiringsudstyr samt trosser, liner og tovværk


Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelsen

Bekendtgørelse om indgåede kontrakter

Resultat af udbudsproceduren

Varer

Retsgrundlag:
Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelsen
CVR-nummer: 16287180
Postadresse: Lautrupbjerg 1
By: Ballerup
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 2750
Land: Danmark
Kontaktperson: Mikkel Kurtzmann Hansen
E-mail: mikh@kammeradvokaten.dk
Telefon: +45 33152010
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.fmi.dk
I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Forsvar

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Rammeaftaler om levering af løfte-, træk og surringsmateriel, sikrings- og nedfiringsudstyr samt trosser, liner og tovværk.

II.1.2) Hoved-CPV-kode
34000000 Transportudstyr og transporthjælpemidler
II.1.3) Kontrakttype
Varer
II.1.4) Kort beskrivelse:

FMI har indgået følgende 3 delaftaler:

1) Delaftale 1 om løfte-, træk og surringsmateriel;

2) Delaftale 2 om faldsikrings-, nedfirings- og evakueringsudstyr;

3) Delaftale 3 om trosser, liner og tovværk.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: ja
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 90 718 544.67 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:

Rammeaftale om levering af løfte-, træk og surringsmateriel

Delkontraktnr.: 1
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
19720000 Syntetiske fibre
19730000 Kunstfibre
34900000 Diverse transportudstyr og reservedele
34930000 Maritimt udstyr
35100000 Nød- og sikkerhedsudstyr
35110000 Brandbekæmpelses-, rednings- og sikkerhedsudstyr
35800000 Personlig udrustning og støtteudstyr
35820000 Støtteudstyr
39540000 Diverse reb, tovværk, sejlgarn og netstoffer
39541000 Tovværk, reb, bindegarn og netstoffer
39541100 Sejlgarn, reb og tovværk
39541220 Løftestropper
42400000 Løfte- og håndteringsudstyr samt dele dertil
42410000 Løfte- og håndteringsudstyr
42419000 Dele til løfte- og håndteringsudstyr
44300000 Kabler, tråd og hermed beslægtede varer
44317000 Stropper af jern eller stål
44320000 Kabler og hermed beslægtede produkter
44500000 Værktøj låse, nøgler, hængsler, befæstelseselementer, kæder og fjedre
44530000 Fastgørelsesanordninger
44540000 Kæde
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK Danmark
Hovedudførelsessted:

Danmark

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Materiellet anvendes indenfor områderne løft, træk og surring (LTS). Løftemateriel anvendes i forbindelse med løfteopgaver udført med kraner og lignende. Trækmateriel anvendes til brug på Forsvarets køretøjer ved flotbringning og bjærgning, dette er grej der i nogle tilfælde er specielt fremstillet til Forsvaret. Surringsmateriel anvendes ved transport af forsvarets gods på land, til vands samt i luften.

Materiellet anvendes på samtlige af forsvarets etablissementer inden for kongeriget Danmark, herunder Færøerne og Grønland.

Formålet med denne rammeaftale er at sikre Forsvarets fortsatte drift inden for LTS-området, da materiellet benyttes i alle dele og ved alle enheder i forsvaret. Forsvaret har et behov for at kunne rekvirere LTS-materiel samt rådgivning og vejledning i forbindelse med valg og anvendelse af LTS-materiel for at sikre den korrekte løsning af eksisterende og fremtidige opgaver. Ydermere er det vigtigt at kunne få hurtig genforsyning og levering i forbindelse med nationalt beredskab. Rammeaftalen indeholder muligheden for at få gennemført lovpligtige eftersyn, service og reparation af materiel samt certificering/recertificering af samme. Derudover skal aftalen indeholde mulighed for uddannelse af forsvarets faglige personel i eftersyn og service samt anvendelse af materiellet, således at dette personel kan autoriseres til certificering og re-certificering af forsvarets LTS-materiel i missioner uden for de danske grænser.

Det er hensigten med rammeaftalen, at leverandøren til stadighed tilstræber at levere Forsvaret produkter med lavest muligt egenvægt, så belastningen af Forsvarets personel minimeres mest muligt ved arbejde med materiellet. Dette indbefatter, at leverandøren altid leverer produkter sammensat med så få enkeltdele som muligt.

Endelig er det af høj prioritet for FMI, at materiellet kan leveres hurtigt.

II.2.5) Tildelingskriterier
Kvalitetskriterium - Navn: Leveringstid / Vægtning: 20
Pris - Vægtning: 80
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Aftalen er indgået af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, er imidlertid berettigede til at benytte Aftalen til indkøb af Leverancen på Aftalens vilkår og betingelser.

II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:

Rammeaftale om faldsikrings-, nedfirings-, og evakueringsudstyr

Delkontraktnr.: 2
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
35100000 Nød- og sikkerhedsudstyr
35110000 Brandbekæmpelses-, rednings- og sikkerhedsudstyr
35800000 Personlig udrustning og støtteudstyr
35820000 Støtteudstyr
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK Danmark
Hovedudførelsessted:

Danmark

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Materiellet anvendes indenfor områderne faldsikring-, nedfirings-, og evakueringsudstyr (FNE). Materiellet anvendes af alle Forsvarets myndigheder. Faldsikring anvendes til at sikre ansatte i Forsvaret, som arbejder midlertidigt i en højde af over 2m fra jorden, og hvor forholdene ikke gør det muligt at anvende platform, stige, stillads, rækværk eller personlift til sikring. FNE-udstyret skal sikre personer, der arbejder på hhv. luftfartøjer, køretøjer, skibe, bygninger, antennemaster og arbejdsplatforme. Sikringen kan både være med sele, personelkurv eller lignende. Nedfiring anvendes til nedfiring fra helikopter samt høje objekter herunder bygninger, siloer, tankanlæg, kystradar master, øvrige master/antenner mv. med rappelleudstyr og mobile ankerpunkter. Evakueringsudstyr anvendes ved nedfiring og redning af tilskadekommet personel.

Materiellet anvendes på samtlige af forsvarets etablissementer inden for kongeriget Danmark, herunder Færøerne og Grønland.

Formålet med denne anskaffelse er at sikre forsvarets fortsatte drift inden for FNE-området, da materiellet benyttes i alle dele og ved alle enheder i Forsvaret. Ydermere er det vigtigt at kunne få hurtig genforsyning og levering i forbindelse med nationalt beredskab. Rammeaftalen indeholder muligheden for at få gennemført lovpligtige eftersyn, service og reparation af materiel samt certificering/recertificering af samme. Derudover skal aftalen indeholde mulighed for uddannelse af forsvarets faglige personel i eftersyn og service samt anvendelse af materiellet, således at dette personel kan autoriseres til certificering og re- certificering af forsvarets FNE-materiel i missioner uden for de danske grænser.

Det er hensigten med rammeaftalen, at leverandøren til stadighed tilstræber at levere Forsvaret produkter med lavest muligt egenvægt, således at belastningen, af Forsvarets personel minimeres mest muligt, ved arbejde med materiellet. Dette indbefatter at leverandøren altid leverer produkter sammensat med så få enkeltdele som muligt.

Endelig er det af høj prioritet for FMI, at materiellet kan leveres hurtigt.

II.2.5) Tildelingskriterier
Kvalitetskriterium - Navn: Brugertest / Vægtning: 70
Pris - Vægtning: 30
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger</span>

Aftalen er indgået af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, er imidlertid berettigede til at benytte Aftalen til indkøb af Leverancen på Aftalens vilkår og betingelser.

II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:

Rammeaftale om levering af trosser, liner og tovværk

Delkontraktnr.: 3
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
19720000 Syntetiske fibre
19730000 Kunstfibre
34900000 Diverse transportudstyr og reservedele
34930000 Maritimt udstyr
35110000 Brandbekæmpelses-, rednings- og sikkerhedsudstyr
35800000 Personlig udrustning og støtteudstyr
35820000 Støtteudstyr
39540000 Diverse reb, tovværk, sejlgarn og netstoffer
39541000 Tovværk, reb, bindegarn og netstoffer
39541100 Sejlgarn, reb og tovværk
39541220 Løftestropper
42400000 Løfte- og håndteringsudstyr samt dele dertil
42410000 Løfte- og håndteringsudstyr
42419000 Dele til løfte- og håndteringsudstyr
44300000 Kabler, tråd og hermed beslægtede varer
44317000 Stropper af jern eller stål
44320000 Kabler og hermed beslægtede produkter
44500000 Værktøj låse, nøgler, hængsler, befæstelseselementer, kæder og fjedre
44530000 Fastgørelsesanordninger
44540000 Kæde
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK Danmark
Hovedudførelsessted:

Danmark

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Materiellet anvendes indenfor områderne trosser, liner og tovværk (TLT).

Materiellet anvendes på samtlige af forsvarets etablissementer inden for kongeriget Danmark, herunder Færøerne og Grønland.

Formålet med denne rammeaftale er at sikre Forsvarets fortsatte drift inden for TLT-området, da materiellet benyttes i alle dele og ved alle enheder i forsvaret. Forsvaret har et behov for at kunne rekvirere TLT-materiel samt rådgivning og vejledning i forbindelse med valg og anvendelse af TLT-materiel forat sikre den korrekte løsning af eksisterende og fremtidige opgaver. Ydermere er det vigtigt at kunne få hurtiggenforsyning og levering i forbindelse med nationalt beredskab. Rammeaftalen indeholder muligheden for at få gennemført lovpligtige eftersyn, service og reparation af materiel samt certificering/recertificering af samme.

Det er hensigten med rammeaftalen, at Leverandøren til stadighed tilstræber at levere Forsvaret produkter med lavest muligt egenvægt, således at belastningen, af Forsvarets personel minimeres mest muligt, ved arbejde med materiellet. Dette indbefatter at Leverandøren altid leverer produkter sammensat med så få enkelt dele som muligt.

Endelig er det af høj prioritet for FMI, at materiellet kan leveres hurtigt.

II.2.5) Tildelingskriterier
Kvalitetskriterium - Navn: Leveringstid / Vægtning: 20
Pris - Vægtning: 80
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Aftalen er indgået af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, er imidlertid berettigede til at benytte Aftalen til indkøb af Leverancen på Aftalens vilkår og betingelser.

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Offentligt udbud
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
Udbuddet indebærer udarbejdelse af en rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
Bekendtgørelsens nummer i EUT S: 2022/S 127-360781
IV.2.8) Oplysninger om opsigelse af dynamisk indkøbssystem
IV.2.9) Oplysninger om ophør af indkaldelse af tilbud i form af en forhåndsmeddelelse

Del V: Kontrakttildeling

Delkontraktnr.: 1
Betegnelse:

Rammeaftaler om levering af løfte-, træk og surringsmateriel

En kontrakt/delkontrakt tildeles: ja
V.2) Kontrakttildeling
V.2.1) Dato for indgåelse af kontrakten:
15/09/2022
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Antal modtagne tilbud: 3
Antal tilbud modtaget fra SMV'er: 3
Antal tilbud modtaget elektronisk: 3
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens navn og adresse
Officielt navn: Fyns Kran Udstyr A/S
CVR-nummer: 28109539
Postadresse: Brændekildevej 37
By: Odense SV
NUTS-kode: DK031 Fyn
Postnummer: 5250
Land: Danmark
Kontrahenten er en SMV: ja
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens samlede værdi: 43 470 778.60 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del V: Kontrakttildeling

Delkontraktnr.: 2
Betegnelse:

Rammeaftale om faldsikrings-, nedfirings-, og evakueringsudstyr

En kontrakt/delkontrakt tildeles: ja
V.2) Kontrakttildeling
V.2.1) Dato for indgåelse af kontrakten:
27/09/2022
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Antal modtagne tilbud: 2
Antal tilbud modtaget fra SMV'er: 2
Antal tilbud modtaget elektronisk: 2
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens navn og adresse
Officielt navn: Otto Schachner Nordic ApS
CVR-nummer: 42946702
Postadresse: Prinsessens Kvarter 2
By: Fredericia
NUTS-kode: DK032 Sydjylland
Postnummer: 7000
Land: Danmark
Kontrahenten er en SMV: ja
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens samlede værdi: 38 480 476.07 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del V: Kontrakttildeling

Delkontraktnr.: 3
Betegnelse:

Rammeaftale om levering af trosser, liner og tovværk

En kontrakt/delkontrakt tildeles: ja
V.2) Kontrakttildeling
V.2.1) Dato for indgåelse af kontrakten:
15/09/2022
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Antal modtagne tilbud: 3
Antal tilbud modtaget fra SMV'er: 3
Antal tilbud modtaget elektronisk: 3
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens navn og adresse
Officielt navn: Fyns Kran Udstyr A/S
CVR-nummer: 28109539
Postadresse: Brændekildevej 37
By: Odense SV
NUTS-kode: DK031 Fyn
Postnummer: 5250
Land: Danmark
Kontrahenten er en SMV: ja
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens samlede værdi: 8 767 290.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:

Værdien angivet i pkt. II.1.7) er den samlede evalueringstekniske pris af de 3 vindende tilbud på delaftale 1-3 og værdien angivet i pkt. V.2.4) er den evalueringstekniske pris af det vindende tilbud for hver delaftale, og er således ikke udtryk for rammeaftalernes endelige værdi, ligesom FMI ikke herved har forpligtet sig til at foretage anskaffelser svarende til disse værdier.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://klfu.naevneneshus.dk/
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 2, (lovbekendtgørelse nr. 593 af 2. juni 2016 om Klagenævnet for Udbud, tilgængelig på www.retsinformation.dk) skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister:

1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.

2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.

3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4.

4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1.

Kontaktoplysning til Klagenævnet for Udbud er angivet i pkt. VI.4.1).

Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på hjemmesiden angivet i pkt. VI.4.1).

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk
VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
30/09/2022

Send til en kollega

0.047