Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/0c6a97dd-8fbc-45a8-9773-78585a04feac/publicMaterial
Udbyder
FynBus
Opdateringer
Den udbudte ydelse har tidligere været udbudt: 2022/S 226-651975, som er annulleret. Nærværende udbud erstatter det.
.
Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem, jf. adressen i punkt I.3.
.
Udbuddet gennemføres som et udbud med forhandling. FynBus yder ikke vederlag til deltagerne i forhandlingerne eller udbudsprocessen i øvrigt.
.
De tilbud, der afleveres i forbindelse med den indledende tilbudsfrist, anses for at være afgivet som bindende tilbud for tilbudsgiverne.
.
FynBus forbeholder sig ret til at tildele kontrakten allerede efter det indledende tilbud, hvilket betyder, at tilbudsgiverne ikke kan påregne, at der nødvendigvis bliver anledning til at forhandle om det afgivne tilbud.
.
Formålet med forhandlingen er at understøtte en konstruktiv dialog mellem ordregiver og tilbudsgiver om det indledende tilbud og ordregivers udbudsmateriale. Målet er, at dialogen sikrer bedst mulig opfyldelse af ordregivers konkurrenceparametre, understøtter en effektiv og god konkurrence om kontrakten, og reducerer misforståelser og fejl.
.
Forhandlingen forventes gennemført som et kortvarigt forløb, hvor der forhandles om forbedringer og præciseringer på baggrund af tilbudsgivers indledende tilbud samt muligheden for at optimere udbudsmaterialet.
.
Efter de indledende forhandlinger får tilbudsgiverne mulighed for at aflevere et revideret tilbud, herunder frafalde eventuelle forbehold.
.
Tilbudsgiver/ansøger har mulighed for at søge eventuelle uklarheder og usikkerheder afklaret ved at stille spørgsmål til udbuddet. Alle spørgsmål skal stilles i udbudssystemet ETHICS.
Det er Tilbudsgivers eget ansvar at holde sig ajour med materialet i udbudssystemet.
.
Ansøger/tilbudsgiver, andre enheder og konsortier skal på FynBus’ opfordring fremlægge dokumentation i henhold til udbudslovens §§144 og 152 for de oplysninger, som er afgivet i ESPD i forbindelse med tilbudsafgivelsen.
Følgende dokumentation for personlige forhold skal på opfordring sendes til FynBus, forinden Fyn-Bus kan træffe beslutning om tildeling eller på ethvert tidspunkt under udbudsproceduren, når Fyn-Bus anmoder herom, hvis dette er nødvendigt for at sikre en korrekt afvikling af proceduren. Dokumentationen skal fremlægges inden for en af FynBus fastsat passende frist:
• Serviceattest
• Erklæring under ed
• Erklæring på tro og love
som bevis for at ansøger ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 135, stk. 1-3, og § 137, stk. 1, nr. 2:
1. Et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at ansøgeren ikke er omfattet af udelukkelses-grundene i udbudslovens §§ 135, stk. 1-3, og § 137, stk. 1, nr. 2.
2. Et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at ansøgeren ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § § 135, stk. 1-3, og § 137, stk. 1, nr. 2.
.
Udsteder ansøgerens land ikke de nævnte certifikater eller dokumenter, kan de erstattes af en erklæring under ed eller erklæring på tro og love i overensstemmelse med udbudslovens § 153, stk. 2.
For så vidt angår danske ansøgere, kan beviset bestå i en serviceattest, som ikke må være dateret tidligere end 6 måneder før tilbudsfristens udløb. Serviceattester udstedes af Erhvervsstyrelsen, og Erhvervsstyrelsen opkræver gebyr som betaling for serviceattester.
.
Erklæring om ansøgers egenkapital for de tre seneste disponible afsluttede regnskabsår, herunder fx via fremlæggelse af årsregnskaber for de tre seneste disponible afsluttede regnskabsår eller uddrag heraf, eller via en oversigt over relevante nøgletal for de tre seneste disponible afsluttede regnskabsår attesteret af ansøgers ledelse eller revisor. Ved en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium) skal oplysningerne angives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Udbud af emissionsfri buskørsel i Middelfart, Nyborg og Svendborg Kommune
FynBus
Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende enhed
CVR-nummer: 29979944
Postadresse: Tolderlundsvej 9
By: Odense C
NUTS-kode: DK031 Fyn
Postnummer: 5000
Land: Danmark
Kontaktperson: Bitten Bøgild
E-mail: bbo@fynbus.dk
Telefon: +45 30902452
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/0c6a97dd-8fbc-45a8-9773-78585a04feac/homepage
Del II: Genstand
Udbud af emissionsfri buskørsel i Middelfart, Nyborg og Svendborg Kommune
Emissionsfri buskørsel i Middelfart, Nyborg og Svendborg Kommuner.
Kørselsomfanget er i alt 64.062 afregningstimer fordelt på 48 busser + reservebusser samt ad hoc dubleringskørsel og ekstrakørsel.
Middelfart Kommune 12.694 afregningstimer fordelt på 12 busser + reservebusser, 12 ruter, herunder 2 bybusruter og 10 lokalruter
Nyborg Kommune 15.188 afregningstimer fordelt på 14 busser + reservebusser, 12 ruter, herunder 2 bybusruter og 10 lokalruter
Svendborg Kommune 36.180 afregningstimer fordelt på 22 busser + reservebusser, 16 ruter, herunder 3 bybusruter og 13 lokalruter
Løbende byudvikling, tilsvarende ændringer m.m. kan medføre ændringer i kørselsomfanget og det bestående rutenet på udbudstidspunktet og i løbet af kontrakten. Genstanden for udbuddet er buskørsel indenfor Middelfart, Nyborg og Svendborg Kommuners geografiske områder.
Kontrakterne løber fra køreplansskiftet i august 2024 til køreplansskiftet i sommeren 2032 med option på op til 2x2 års forlængelse.
Der kan gives tilbud selvstændigt på de tre pakker (Pakke 1 - Middelfart Kommune, Pakke 2 - Nyborg Kommune, Pakke 3 - Svendborg Kommune enkeltvis og i kombination, Pakke 4 - Samlet pakke.
Afgives der tilbud på Pakke 4 – Samlet pakke, skal tilbudsgiver tillige afgive tilbud på Pakke 1 – Middelfart Kommune, Pakke 2 – Nyborg Kommune og Pakke 3 – Svendborg Kommune.
Pakke 1 - Middelfart Kommune
Middelfart Kommune
Den udbudte ydelse omfatter emissionsfri buskørsel i Middelfart Kommune.
Kørselsomfanget er ca. 12.694 afregningstimer fordelt på 12 busser. Kørslen vedrører bybuskørsel og lokalkørsel/skolekørsel. Herudover er ad hoc dubleringskørsel og ekstrakørsel samt reservebusser.
.
Nærmere beskrivelse af kørslen findes i bilagene til Kravsspecifikationen vedr. Middelfart Kommune:
• Hastus
• Arbejdskøreplaner
• K1 og K2 filer, bilag K1
.
Løbende byudvikling, tilsvarende ændringer m.m. kan medføre ændringer i kørselsomfanget og det bestående rutenet på udbudstidspunktet og i løbet af kontrakten. Genstanden for udbuddet er buskørsel indenfor Middelfart Kommunes geografiske område.
Kontrakterne løber fra køreplansskiftet i august 2024 til køreplansskiftet i sommeren 2032 med option på op til 2 x 2 års forlængelse.
Kontrakten kan forlænges med op til 2 x 12 måneder.
Såfremt FynBus modtager flere end 10-12 ansøgninger som opfylder kravene til prækvalifikation, udvælger FynBus af hensyn til at sikre bred konkurrence maksimalt 10-12 ansøgere (de 10-12 bedst egnede ansøgere) blandt disse ansøgere, som således opfordres til at afgive tilbud.
.
Udvælgelsen af de 10-12 bedst egnede ansøgere, som opfordres til at afgive tilbud blandt de ansøgere, som opfylder kravene til prækvalifikation, sker på baggrund af de afgivne referencer som beskrevet i ansøgernes ESPD’er, jf. ovenfor, således at de 10-12 ansøgere med de bedste og mest relevante referencer i forhold til den udbudte ydelser udgør de 10-12 bedst egnede ansøgere, som dermed opfordres til at afgive tilbud.
.
Ved vurdering af hvilke ansøgere, der har afgivet de bedste og mest relevante referencer, vil FynBus lægge vægt på følgende:
• Værdien af referencerne. Værdien, der vil blive vurderet, er værdien af ansøgerens samlede sum for ansøgerens faktiske bidrag til udførelsen af referencen (eksklusive ydelser udført af underleverandører eller eventuelle konsortiemedlemmer på referencen).
• Referencernes samtidighed, dvs. det år/den dato, hvor ydelserne, som referencerne vedrører, er påbegyndt eller afsluttet. Referencer vedrørende ydelser, der er påbegyndt eller afsluttet inden for de sidste 12 måneder før fristen for ansøgning om prækvalifikation, jf. afsnit 4, vil blive vurderet højere end tidligere referencer.
• Antallet af referencer.
• Alle tre forhold indgår i evalueringen med lige stor vægt.
Kontrakten kan forlænges med op til 2 x 12 måneder.
Pakke 2 - Nyborg Kommune
Nyborg Kommune
Den udbudte ydelse omfatter emissionsfri buskørsel i Nyborg Kommune.
Kørselsomfanget er ca. 15.188 afregningstimer fordelt på 14 busser. Kørslen vedrører bybuskørsel og lokalkørsel/skolekørsel. Herudover er ad hoc dubleringskørsel og ekstrakørsel samt reservebusser.
.
Nærmere beskrivelse af kørslen findes i bilagene til Kravsspecifikationen vedr. Nyborg Kommune:
• Hastus
• Arbejdskøreplaner
• K1 og K2 filer, bilag K1
.
Løbende byudvikling, tilsvarende ændringer m.m. kan medføre ændringer i kørselsomfanget og det bestående rutenet på udbudstidspunktet og i løbet af kontrakten. Genstanden for udbuddet er buskørsel indenfor Nyborg Kommunes geografiske område.
Kontrakterne løber fra køreplansskiftet i august 2024 til køreplansskiftet i sommeren 2032 med option på op til 2 x 2 års forlængelse.
Kontrakten kan forlænges med op til 2 x 12 måneder.
Såfremt FynBus modtager flere end 10-12 ansøgninger som opfylder kravene til prækvalifikation, udvælger FynBus af hensyn til at sikre bred konkurrence maksimalt 10-12 ansøgere (de 10-12 bedst egnede ansøgere) blandt disse ansøgere, som således opfordres til at afgive tilbud.
.
Udvælgelsen af de 10-12 bedst egnede ansøgere, som opfordres til at afgive tilbud blandt de ansøgere, som opfylder kravene til prækvalifikation, sker på baggrund af de afgivne referencer som beskrevet i ansøgernes ESPD’er, jf. ovenfor, således at de 10-12 ansøgere med de bedste og mest relevante referencer i forhold til den udbudte ydelser udgør de 10-12 bedst egnede ansøgere, som dermed opfordres til at afgive tilbud.
.
Ved vurdering af hvilke ansøgere, der har afgivet de bedste og mest relevante referencer, vil FynBus lægge vægt på følgende:
• Værdien af referencerne. Værdien, der vil blive vurderet, er værdien af ansøgerens samlede sum for ansøgerens faktiske bidrag til udførelsen af referencen (eksklusive ydelser udført af underleverandører eller eventuelle konsortiemedlemmer på referencen).
• Referencernes samtidighed, dvs. det år/den dato, hvor ydelserne, som referencerne vedrører, er påbegyndt eller afsluttet. Referencer vedrørende ydelser, der er påbegyndt eller afsluttet inden for de sidste 12 måneder før fristen for ansøgning om prækvalifikation, jf. afsnit 4, vil blive vurderet højere end tidligere referencer.
• Antallet af referencer.
• Alle tre forhold indgår i evalueringen med lige stor vægt.
Kontrakten kan forlænges med op til 2 x 12 måneder.
Pakke 3 - Svendborg Kommune
Svendborg Kommune
Den udbudte ydelse omfatter emissionsfri buskørsel i Svendborg Kommune.
Kørselsomfanget er ca. 36.180 afregningstimer fordelt på 22 busser. Kørslen vedrører bybuskørsel og lokalkørsel/skolekørsel. Herudover er ad hoc dubleringskørsel og ekstrakørsel samt reservebusser.
.
Nærmere beskrivelse af kørslen findes i bilagene til Kravsspecifikationen vedr. Svendborg Kommune:
• Hastus
• Arbejdskøreplaner
• K1 og K2 filer, bilag K1
.
Løbende byudvikling, tilsvarende ændringer m.m. kan medføre ændringer i kørselsomfanget og det bestående rutenet på udbudstidspunktet og i løbet af kontrakten. Genstanden for udbuddet er buskørsel indenfor Svendborg Kommunes geografiske område.
Kontrakterne løber fra køreplansskiftet i august 2024 til køreplansskiftet i sommeren 2032 med option på op til 2 x 2 års forlængelse.
Kontrakten kan forlænges med op til 2 x 12 måneder.
Såfremt FynBus modtager flere end 10-12 ansøgninger som opfylder kravene til prækvalifikation, udvælger FynBus af hensyn til at sikre bred konkurrence maksimalt 10-12 ansøgere (de 10-12 bedst egnede ansøgere) blandt disse ansøgere, som således opfordres til at afgive tilbud.
.
Udvælgelsen af de 10-12 bedst egnede ansøgere, som opfordres til at afgive tilbud blandt de ansøgere, som opfylder kravene til prækvalifikation, sker på baggrund af de afgivne referencer som beskrevet i ansøgernes ESPD’er, jf. ovenfor, således at de 10-12 ansøgere med de bedste og mest relevante referencer i forhold til den udbudte ydelser udgør de 10-12 bedst egnede ansøgere, som dermed opfordres til at afgive tilbud.
.
Ved vurdering af hvilke ansøgere, der har afgivet de bedste og mest relevante referencer, vil FynBus lægge vægt på følgende:
• Værdien af referencerne. Værdien, der vil blive vurderet, er værdien af ansøgerens samlede sum for ansøgerens faktiske bidrag til udførelsen af referencen (eksklusive ydelser udført af underleverandører eller eventuelle konsortiemedlemmer på referencen).
• Referencernes samtidighed, dvs. det år/den dato, hvor ydelserne, som referencerne vedrører, er påbegyndt eller afsluttet. Referencer vedrørende ydelser, der er påbegyndt eller afsluttet inden for de sidste 12 måneder før fristen for ansøgning om prækvalifikation, jf. afsnit 4, vil blive vurderet højere end tidligere referencer.
• Antallet af referencer.
• Alle tre forhold indgår i evalueringen med lige stor vægt.
Kontrakten kan forlænges med op til 2 x 12 måneder.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
FynBus anvender alle obligatoriske udelukkelsesgrunde, jf. Udbudsloven § 134a, § 135 og § 136. Derudover anvender FynBus de frivillige udelukkelsesgrunde, jf. Udbudsloven § 137, nr. 1 – 5.
.
Ansøger skal sammen med ansøgningen fremsende en udfyldt udgave af Det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) jf. nedenfor.
Såfremt ansøger agter at benytte og angiver underentreprenører og/eller baserer sig på andre enheders kapacitet eller udgør en sammenslutning af virksomheder (konsortier) skal der afleveres flere ESPD'er, jf. udbudsbetingelsernes pkt. 5.2. ESPD'et er en egenerklæring, der fungerer som foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver, andre enheder eller konsortiet opfylder kriterierne med hensyn til udelukkelse, egnethed og udvælgelse. Disse oplysninger skal senere verificeres.
.
Der skal udfyldes følgende i ESPD’et:
Del II: Oplysninger om den økonomiske aktør
Punkt A: Oplysninger om den økonomiske aktør
Punkt B: Oplysninger om den økonomiske aktørs repræsentanter
Punkt C: Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet
Punkt D: Oplysninger om underleverandører, hvis kapacitet den økonomiske aktør ikke baserer sig på
.
Del III: Udelukkelsesgrunde
Punkt A: Grunde vedr. straffedomme
Punkt B: Grunde vedr. betaling af skatter og afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger: Hvis der er udestående betalinger, oplyses ”Ja” og det udestående beløb oplyses.
Punkt C: Grunde, der vedrører insolvens, interessekonflikter eller forsømmelse i forbindelse med udøvelsen af erhvervet:
Ansøger skal bekræfte, at denne ikke er omfattet af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 135, stk. 1 - 3 og § 136. I modsat fald er FynBus forpligtet til at udelukke ansøgeren, jf. dog udbudslovens § 135, stk. 4 , 5 og 6.
Tilbudsgiver skal yderligere bekræfte, at denne ikke er omfattet af følgende frivillige udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens § 137, stk. 1:
- Tilsidesættelse af visse forpligtelser, jf. nr. 1.
- Forhold vedr. insolvens/konkurs el. lign., jf. nr. 2.
- Aftale med henblik på konkurrencefordrejning, jf. nr. 3
- Mislighold af tidligere offentlig kontrakt, jf. nr. 4
- Uretmæssig påvirkning af Ordregivers beslutningsproces, jf. nr. 5
.
Del IV: Udvælgelse
Punkt B: Økonomisk og finansiel formåen
- Finansielle nøgletal, jf. pkt. III.1.2)
Punkt C: Teknisk og faglig formåen
- Udførelse af tjenesteydelser af den anførte type, jf. pkt. III.1.3)
.
ESPD udfyldes af tilbudsgiver i udbudssystemet.
Minimumskrav til økonomisk og finansiel formåen:
• Ansøgers egenkapital skal være positiv i de tre seneste disponible regnskabsår.
• Ansøger skal have et forhåndstilsagn vedr. anfordringsgaranti
Egenkapital:
Tilbudsgivers egenkapital skal være positiv i de tre seneste disponible regnskabsår.
- Ved de ”tre seneste disponible regnskabsår" forstås de tre seneste regnskaber afsluttet forud for indgivelse af ansøgning i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for ansøgerens regnskabsaflæggelse.
- Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes ansøgerens samlede egenkapital som summen af egenkapital i sammenslutningen. Såfremt ansøgere baserer sig på en eller flere støttende
virksomheders økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes egenkapitalen på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører.
.
Erklæring om ansøgers egenkapital for de tre seneste disponible afsluttede regnskabsår, herunder fx via fremlæggelse af årsregnskaber for de tre seneste disponible afsluttede regnskabsår eller uddrag heraf, eller via en oversigt over relevante nøgletal for de tre seneste disponible afsluttede regnskabsår attesteret af ansøgers ledelse eller revisor. Ved en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium) skal oplysningerne angives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
.
Forhåndstilsagn vedrørende anfordringsgaranti:
- Tilbudsgiver skal have et forhåndstilsagn vedr. anfordringsgaranti.
- Forhåndstilsagn vedr. anfordringsgarantien skal modsvare størrelsen på de delkontrakter, der ansøges om at afgive tilbud på, jf. Kontraktens § 42.
- Tilbudsgiver skal kunne dokumentere, at et pengeinstitut vil udstede en anfordringsgaranti på 100.000 kr./driftsbus.
.
Kravet vil være opfyldt, hvis ansøgningen om prækvalifikation er vedlagt en erklæring fra et anerkendt pengeinstitut hjemmehørende i Danmark.
Minimumskrav til teknisk og faglig formåen:
Ansøgeren skal som mindstekrav anføre én reference over leveringer i ESPD udført indenfor de seneste tre afsluttede kalenderår forud for ansøgningsfristens udløb. Der kan anføres flere.
Ansøger kan dokumentere at have udført en ”opgave” indenfor det specifikke forretningsområde, jf. afgrænsning heraf nedenfor, der er omfattet af kontrakten, indenfor de seneste tre afsluttede kalenderår forud for ansøgningsfristens udløb. Opgaven kan være påbegyndt mere end tre afsluttede kalenderår forud for ansøgningsfristens udløb, men den skal i så fald være afsluttet indenfor de seneste tre afsluttede kalenderår forud for ansøgningsfristens udløb. Opgaven kan være igangværende, men den skal i så fald være påbegyndt indenfor de seneste tre afsluttede kalenderår forud for tilbudsfristens udløb.
.
Ved ”Opgave indenfor det specifikke forretningsområde, der er omfattet af kontrakten”, forstås:
Levering af ydelser til offentlige virksomheder eller myndigheder indenfor buskørsel med personer til offentlige virksomheder eller myndigheder, hvor opgaven har et samlet omfang på minimum 10.000 køreplanstimer årligt. I tilfælde af, at igangværende opgaver anvendes som referencer, skal ansøger således have faktureret for minimum 10.000 køreplanstimer årligt på opgaven inden udløb af det seneste kalenderår før ansøgningsfristens udløb.
.
Referencen i ESPD’et bør således indeholde: Beskrivelse af ansøgers ydelse, omfanget af opgaven, oplysning om tidspunkt for udførelsen (dato) og oplysninger om den offentlige modtager af ansøgerens ydelse.
.
Referencer, hvor ansøger har foretaget levering som en del af et konsortium, kan indgå som en gyldig reference, såfremt det oplyses, hvor stor en del af leverancen, der blev ydet af ansøgeren, samt hvilke konkrete dele af opgaven, der blev leveret af ansøgeren, og det fremgår af disse oplysninger, at ansøgerens rådgivning omfattede en del af projektet der havde et samlet omfang på minimum10.000 køreplanstimer årligt.
.
Ansøgeren skal som mindstekrav anføre én reference over leveringer i ESPD udført indenfor de seneste tre afsluttede kalenderår forud for ansøgningsfristens udløb. Der kan anføres flere, jf. Nedenfor. Alternativt til beskrivelse af referencer i ESPD kan vedlægges Bilag D – Beskrivelse af referencer.
Såfremt FynBus modtager flere end 10-12 ansøgninger, som opfylder kravene til prækvalifikation, udvælger FynBus af hensyn til at sikre bred konkurrence maksimalt 10-12 bedst egnede ansøgere.
Ved vurdering af hvilke ansøgere, der har afgivet de bedste og mest relevante referencer, vil FynBus lægge vægt på følgende:
• Omfanget af referencerne. Omfanget, der vil blive vurderet, er ansøgerens samlede faktiske bidrag til udførelsen af opgaven (eksklusive ydelser udført af underleverandører eller eventuelle konsortiemedlemmer på referencen), opgjort ved udførte køreplantimer.
• Referencernes samtidighed, dvs. det år/den dato, hvor ydelserne, som referencerne vedrører, er påbegyndt eller afsluttet. Referencer vedrørende ydelser, der er påbegyndt eller af-sluttet inden for de sidste 12 måneder før fristen for ansøgning om prækvalifikation, jf. afsnit 4, vil blive vurderet højere end tidligere referencer.
• Antallet af referencer.
• Alle tre forhold indgår i evalueringen med lige stor vægt.
DKK 100.000 pr. driftsbus
Der henvises til kontrakten vedlagt udbudsmaterialet.
Ingen krav til retlig form, men hvis ansøgning om prækvalifikation afgives af et konsortium, skal ansøgningen vedlægges en erklæring om, at alle deltagere i konsortiet hæfter direkte, ubegrænset og solidarisk for kontraktens udførelse og med angivelse af en konsortiedeltager, med hvem ordregiver kan indgå bindende aftaler på konsortiets vegne. Leverandøren har det fulde ansvar overfor FynBus. Dersom et konsortium får tildelt kontrakt, skal hvert medlem af konsortiet afgive skriftlig erklæring om solidarisk hæftelse og ansvar for kontrakten.
Det er et mindstekrav for udførelse af buskørsel, at ansøger kan opfylde kvalifikationskravene i Lovbekendtgørelse af 12. november 2012 nr. 1050 om buskørsel (herefter Busloven).
Der henvises til kontrakten vedlagt udbudsmaterialet.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Den udbudte ydelse har tidligere været udbudt: 2022/S 226-651975, som er annulleret. Nærværende udbud erstatter det.
.
Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem, jf. adressen i punkt I.3.
.
Udbuddet gennemføres som et udbud med forhandling. FynBus yder ikke vederlag til deltagerne i forhandlingerne eller udbudsprocessen i øvrigt.
.
De tilbud, der afleveres i forbindelse med den indledende tilbudsfrist, anses for at være afgivet som bindende tilbud for tilbudsgiverne.
.
FynBus forbeholder sig ret til at tildele kontrakten allerede efter det indledende tilbud, hvilket betyder, at tilbudsgiverne ikke kan påregne, at der nødvendigvis bliver anledning til at forhandle om det afgivne tilbud.
.
Formålet med forhandlingen er at understøtte en konstruktiv dialog mellem ordregiver og tilbudsgiver om det indledende tilbud og ordregivers udbudsmateriale. Målet er, at dialogen sikrer bedst mulig opfyldelse af ordregivers konkurrenceparametre, understøtter en effektiv og god konkurrence om kontrakten, og reducerer misforståelser og fejl.
.
Forhandlingen forventes gennemført som et kortvarigt forløb, hvor der forhandles om forbedringer og præciseringer på baggrund af tilbudsgivers indledende tilbud samt muligheden for at optimere udbudsmaterialet.
.
Efter de indledende forhandlinger får tilbudsgiverne mulighed for at aflevere et revideret tilbud, herunder frafalde eventuelle forbehold.
.
Tilbudsgiver/ansøger har mulighed for at søge eventuelle uklarheder og usikkerheder afklaret ved at stille spørgsmål til udbuddet. Alle spørgsmål skal stilles i udbudssystemet ETHICS.
Det er Tilbudsgivers eget ansvar at holde sig ajour med materialet i udbudssystemet.
.
Ansøger/tilbudsgiver, andre enheder og konsortier skal på FynBus’ opfordring fremlægge dokumentation i henhold til udbudslovens §§144 og 152 for de oplysninger, som er afgivet i ESPD i forbindelse med tilbudsafgivelsen.
Følgende dokumentation for personlige forhold skal på opfordring sendes til FynBus, forinden Fyn-Bus kan træffe beslutning om tildeling eller på ethvert tidspunkt under udbudsproceduren, når Fyn-Bus anmoder herom, hvis dette er nødvendigt for at sikre en korrekt afvikling af proceduren. Dokumentationen skal fremlægges inden for en af FynBus fastsat passende frist:
• Serviceattest
• Erklæring under ed
• Erklæring på tro og love
som bevis for at ansøger ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 135, stk. 1-3, og § 137, stk. 1, nr. 2:
1. Et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at ansøgeren ikke er omfattet af udelukkelses-grundene i udbudslovens §§ 135, stk. 1-3, og § 137, stk. 1, nr. 2.
2. Et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at ansøgeren ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § § 135, stk. 1-3, og § 137, stk. 1, nr. 2.
.
Udsteder ansøgerens land ikke de nævnte certifikater eller dokumenter, kan de erstattes af en erklæring under ed eller erklæring på tro og love i overensstemmelse med udbudslovens § 153, stk. 2.
For så vidt angår danske ansøgere, kan beviset bestå i en serviceattest, som ikke må være dateret tidligere end 6 måneder før tilbudsfristens udløb. Serviceattester udstedes af Erhvervsstyrelsen, og Erhvervsstyrelsen opkræver gebyr som betaling for serviceattester.
.
Erklæring om ansøgers egenkapital for de tre seneste disponible afsluttede regnskabsår, herunder fx via fremlæggelse af årsregnskaber for de tre seneste disponible afsluttede regnskabsår eller uddrag heraf, eller via en oversigt over relevante nøgletal for de tre seneste disponible afsluttede regnskabsår attesteret af ansøgers ledelse eller revisor. Ved en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium) skal oplysningerne angives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Klager over prækvalifikationsbeslutning skal indgives indenfor 20 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregivers afsendelse af underretning om prækvalifikation.
Klager over tildelingsbeslutning skal indgives senest 45 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregivers offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-tidende om indgåelse af kontrakt.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk