Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=352363&B=KA
Udbyder
Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelsen
Vindere
Kontrakt om anskaffelse og etablering af mobilt pallereolsystem samt servicevedligehold, reparation og reservedele
(05.05.2023)
Thanex A/S
Theilgaards Allé 17
4000 Roskilde
Kontrakt om anskaffelse og etablering af to mobile pallereolsystemer samt servicevedligehold, reparation og reservedele
Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 16287180
Postadresse: Lautrupbjerg 1
By: Ballerup
NUTS-kode: DK032 Sydjylland
Postnummer: 2750
Land: Danmark
Kontaktperson: KAPS - Josephine Skjoldmose Knop
E-mail: JOSK@KAMMERADVOKATEN.DK
Telefon: +45 28596445
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.fmi.dk/
Del II: Genstand
Kontrakt om anskaffelse og etablering af to mobile pallereolsystemer samt servicevedligehold, reparation og reservedele
Forsvarsministeriet, Materiel- og Indkøbsstyrelsen (FMI) ønsker at indgå kontrakt med én leverandør om anskaffelse og etablering af to mobile pallereolsystemer til Forsvarets hoveddepot i Skrydstrup (Materiel Hoveddepot Skrydstrup) med tilhørende servicevedligehold, reparation og reservedele. Det bemærkes for en god ordens skyld, at der er tale om et genudbud af den kontrakt, som FMI den 1. december 2022 offentliggjorde ved udbudsbekendtgørelse nr. 2022/S 235-676898, og som FMI annullerede den 1. februar 2023.
Skydstrup
FMI ønsker at anskaffe to mobile pallereolsystemer med henblik på at optimere opbevaringskapaciteten i Forsvarets hoveddepot i Skrydstrup (Materiel Hoveddepot Skrydstrup). De mobile pallereolsystemer skal sikre, at FMI som minimum opnår 12.700 EURO-pallepladser.
Leverandøren vil som led i etableringen af pallereolsystemerne skulle indgå i et samarbejde med Forsvarets entreprenør angående nedstøbning af køreskinnerne i lagerhallernes gulve. Ud over selve anskaffelsen og etableringen af de mobile pallereolsystemer, skal leverandøren også tilbyde efterfølgende servicering af reolsystemerne i en periode på 15 år med mulighed for forlængelse i yderligere 5 år.
Den udbudte kontrakt kommer således overordnet til at indeholde følgende delopgaver:
1) Selve anskaffelsen af pallereolsystemerne, herunder reoler, vogne, køreskinner og styresystem, samt udførelse af design.
2) Bistand til og samarbejde med Forsvarets entreprenør i forbindelse med etablering af gulv i lagerhallerne (angående nedstøbning af køreskinner til pallereolsystemet).
3) Etablering af det mobile pallereolsystem
4) Efterfølgende servicering af det mobile pallereolsystem, herunder (a) Årligt forebyggende/lovpligtigt vedligeholdelseseftersyn, (b) support og (c) gennemførelse af reparationer, herunder levering af reservedele.
Kontraktens serviceperiode kan med leverandørens accept forlænges med yderligere 5 år.
FMI har som option mulighed for at tilkøbe lokationslabels.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (elektronisk version, herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger i ESPD'et:
Soliditetsgraden (beregnet ved at dividere tilbudsgivers egenkapital med tilbudsgivers samlede aktiver (egenkapital/samlede aktiver x 100) ved udgangen af det seneste regnskabsår, for så vidt som disse oplysninger foreligger, jf. Del IV, pkt. B.
Tilbudsgiver skal på FMI's anmodning afgive følgende dokumentation:
Årsrapporter eller uddrag deraf eller anden dokumentation, der viser tilbudsgivers soliditetsgrad (beregnet ved at dividere tilbudsgivers egenkapital med tilbudsgivers samlede aktiver (egenkapital/samlede aktiver x 100)) ved udgangen af det seneste regnskabsår, for så vidt som disse oplysninger foreligger. Når sammenslutninger af enheder (f.eks. konsortier), herunder midlertidige joint ventures, deltager samlet i udbuddet, skal dokumentation afgives for hver enkelt af de deltagende enheder. Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør), skal dokumentation ligeledes afgives for de enkelte enheder.
Bemærk, at FMI på et hvilket som helst tidspunkt i udbudsprocessen kan anmode om, at tilbudsgiveren afgiver den ovenfor anførte dokumentation, hvis dette anses for nødvendigt for at sikre en korrekt afvikling af udbuddet. FMI vil i så fald fastsætte en passende tidsfrist for afgivelse af dokumentation.
Det bemærkes, at tilbudsgiver kan basere sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør), uanset den juridiske karakter af relationen mellem tilbudsgiveren og de(n) enhed/enheder, som tilbudsgiveren baserer sig på. I så fald skal tilbudsgiver sikre sig, at et ESPD fra de(n) enhed(er), som tilbudsgiver baserer sig på, fremsendes sammen med tilbudsgivers eget ESPD. Denne/disse enhed(er)s ESPD skal indeholde tilsvarende oplysninger, som anført ovenfor.
Tilbudsgiver skal have en soliditetsgrad på mindst 15 procent i det seneste regnskabsår. Soliditetsgraden beregnes ved at dividere tilbudsgivers egenkapital med tilbudsgivers samlede aktiver (egenkapital/samlede aktiver x 100).
Hvis tilbudsgiver består af en sammenslutning af enheder (f.eks. et konsortium), herunder midlertidige joint ventures, beregnes solidi-tetsgraden ved at dividere summen af alle deltageres egenkapitaler med summen af alle deltageres samlede aktiver (summen af egenkapital/summen af samlede aktiver x 100) i det seneste disponible regnskabsår.
Hvis tilbudsgiver baserer sig på en eller flere enheders økonomiske og finansielle formåen, beregnes soliditetsgraden ved at dividere summen af tilbudsgivers og enhedens/enhedernes egenkapital med summen af tilbudsgivers og enhedens/enhedernes samlede aktiver (summen af egenkapital/summen af samlede aktiver x 100) i det seneste disponible regnskabsår.
Der henvises til udbudsmaterialet vedrørende betalingsbetingelser. Fakturering skal ske i overensstemmelse med gældende dansk lovgivning om offentlige betalinger. Dette er p.t. lbkg. nr. 798 fra juni 2007, som stiller krav om elektronisk fakturering. De nærmere betingelser vil fremgå af kontrakten.
Der kræves ingen særlig retlig form. Såfremt kontrakten tildeles en sammenslutning af leverandører (f.eks. et konsortium), skal deltagerne påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en leverandør som repræsentant for sammenslutningen.
Kontrakten indeholder forpligtelser vedrørende arbejdsklausul, CSR forpligtelser og internationale sanktioner samt bestemmelser om risikovurdering og opfølgning herpå; der henvises til anneks J og anneks J.1 for yderligere oplysninger. Ved udbud af Kontrakten er risikoprofilen fastsat til følgende opfølgningstiltag (risikoniveau): C. Se pkt. VI.3.
Kontrakten indeholder krav om sikkerhedsgodkendelse.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
FMI stiller krav om, at tilbudsgiver og hver af de juridiske enheder, som tilbudsgiver baserer sin økonomiske og finansielle formåen på, hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse.
Såfremt en tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, jf. pkt. III.1.2 og III.1.3, skal tilbudsgiver på opfordring afgive støtteerklæringer eller anden dokumentation, der godtgør, at tilbudsgiver kan disponere over den nødvendige økonomiske og finansielle formåen og/eller tekniske og faglige kapacitet, og at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for tilbudsgiver. I mangel af en sådan dokumentation, kan FMI ikke tage sådan(ne) enheds/enheders økonomiske og finansielle formåen og/eller tekniske og faglige kapacitet i betragtning. FMI har udarbejdet en skabelon (tilgængelig i Digitale Udbud), der kan anvendes som erklæring for denne juridiske forpligtelse. FMI vil stærkt opfordre tilbudsgiver til at anvende denne skabelon. Det understreges dog, at det alene er tilbudsgivers ansvar at sørge for, at de afgivne oplysninger overholder kravene.
Vedrørende pkt. IV.2.4): Tilbuddet skal være på det sprog, der fremgår af pkt. IV.2.4), men tilbudsgiver kan imidlertid fremsende dokumentation på både dansk og engelsk.
Kontrakten indeholder forpligtelser vedrørende arbejdsklausul, CSR og internationale sanktioner samt bestemmelser om risikovurdering og opfølgning herpå.
Ved afgivelse af tilbud skal tilbudsgiver indgive en egenerklæring om efterlevelse af arbejdsklausul, CSR-forpligtelser og internationale sanktioner. FMI har udarbejdet en skabelon (tilgængelig i Digitale Udbud), der skal anvendes som erklæring. Når sammenslutninger af enheder (f.eks. konsortier), herunder midlertidige joint ventures, deltager samlet i udbuddet, skal egenerklæring om efterlevelse af arbejdsklausulen, CSR og internationale sanktioner gives for hver enkelt af de deltagende enheder
Tilbudsgiver skal sammen med sit tilbud indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold. FMI er forpligtet til at udelukke en tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet af en af de i udbudslovens §§ 134a, 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138. Det bemærkes, at visse frivillige udelukkelsesgrunde i direktiv 2014/24/EU om offentlige indkøb er gjort obligatoriske i udbudslovens § 136.
Tilbudsgiver, og eventuelt deltagerne i en sammenslutning af enheder og/eller støttende enheder, skal anvende den elektroniske version af ESPD, som er tilgængelig på Digitale Udbud. ESPD’et skal udfyldes og indgives via Digitale Udbud i overensstemmelse med de instrukser, der følger af Digitale Udbud.
Før tildeling af kontrakten stiller FMI krav om, at den tilbudsgiver, til hvem FMI har til hensigt at tildele kontrakten, fremlægger dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD, jf. lovens §§ 151-155.
FMI forbeholder sig ret til, men er ikke forpligtet dertil, at anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
Kontrakten er ikke opdelt i delaftaler, da en opdeling af kontrakten vil eliminere de stordriftsfordele, der kan opnås ved én kontrakt, og da en opdeling af kontrakten vil forhøje omkostningerne i udbudsprocessen uforholdsmæssigt.
FMI yder ikke honorar til deltagerne i udbuddet.
For yderligere oplysninger om denne udbudsforretning henvises til dokumentet ”Supplerende oplysninger”, som fremgår af URL-adressen i pkt. I.3).
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://klfu.naevneneshus.dk/
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk