1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Køberens retlige status
:
Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Forsvarsområdet
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Ændring af rammeaftale om ajourføring af søkort med Weilbach A/S
Beskrivelse
:
FMI har rammeaftale nr. 4600007500 med Weilbach A/S om ajorføring af søkort. Ajourføringen har hidtil fundet sted ved, at Søværnets søkort er blevet indsendt til Weilbach A/S, der derefter har udført pen- og blækrettelser på baggrund af de ugentlige rettelser, der bliver indberettet via Efterretninger for Søfarende. Geodatastyrelsen, der er den officielle søkortsproducent i Danmark, overgår til 'Plot on demand' den 1. april 2025. Det indebærer, at rettelser fra Efterretninger for Søfarende kan indarbejdes elektronisk. Derfor er det nu nødvendigt at ændre rammeaftalen, så at den tillader ajourføring af søkort gennem 'Plot on demand'.
Identifikator for proceduren
:
28647608-7b9a-400c-ac0f-07001ac64f1d
Tidligere bekendtgørelse
:
673930-2024
Intern ID
:
2023/009087
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
63000000
Hjælpevirksomhed i forbindelse med transport; rejsebureauvirksomhed
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
34930000
Maritimt udstyr,
34933000
Navigationsudstyr,
63720000
Støttevirksomhed i forbindelse med søtransport,
63724000
Navigationstjenester
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Lautrupbjerg 1-5
By
:
Ballerup
Postnummer
:
2750
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
Søkortene sendes til og fra alle steder, hvor Søværnet har en tilstedeværelse. Arbejdet med at ajourføre kortene udføres dog på leverandørens faciliteter.
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
Udbudsloven (lov nr. 1564 af 15. december 2015 med senere ændringer).
-
Udbudsloven implementerer udbudsdirektivet (2014/24/EU) i dansk ret.
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Ændring af rammeaftale om ajourføring af søkort med Weilbach A/S
Beskrivelse
:
FMI har rammeaftale nr. 4600007500 med Weilbach A/S om ajorføring af søkort. Ajourføringen har hidtil fundet sted ved, at Søværnets søkort er blevet indsendt til Weilbach A/S, der derefter har udført pen- og blækrettelser på baggrund af de ugentlige rettelser, der bliver indberettet via Efterretninger for Søfarende. Geodatastyrelsen, der er den officielle søkortsproducent i Danmark, overgår til 'Plot on demand' den 1. april 2025. Det indebærer, at rettelser fra Efterretninger for Søfarende kan indarbejdes elektronisk. Derfor er det nu nødvendigt at ændre rammeaftalen, så at den tillader ajourføring af søkort gennem 'Plot on demand'.
Intern ID
:
2023/009087
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
63000000
Hjælpevirksomhed i forbindelse med transport; rejsebureauvirksomhed
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
34930000
Maritimt udstyr,
34933000
Navigationsudstyr,
63720000
Støttevirksomhed i forbindelse med søtransport,
63724000
Navigationstjenester
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Lautrupbjerg 1-5
By
:
Ballerup
Postnummer
:
2750
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
Søkortene sendes til og fra alle steder, hvor Søværnet har en tilstedeværelse. Arbejdet med at ajourføre kortene udføres dog på leverandørens faciliteter.
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato
:
15/10/2024
Varigheds slutdato
:
15/10/2026
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
2
Køberen forbeholder sig retten til at foretage yderligere indkøb fra entreprenøren som beskrevet her
:
Rammeaftalen blev indgået den 15. oktober 2024, og den varer i to år indtil den 15. oktober 2026. Rammeaftalen indeholder to optioner på forlængelse med ét år hver især.
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Yderligere omfattede købere
:
Aftalen er indgået af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, er imidlertid berettigede til at benytte aftalen til indkøb på aftalens vilkår og betingelser.
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister
:
FMI følger proceduren i § 4 i klagenævnsloven (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer). Aftalen vil ikke blive indgået før udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort, jf. klagenævnslovens § 4, stk. 1, nr. 2. I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en aftale uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en aftale, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele aftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på Klagenævnets hjemmeside.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
Direkte tildeling
:
Begrundelse for direkte tildeling
:
Delvis udskiftning eller udvidelse af eksisterende leveringer eller af bestående installationer, som er foretaget af den oprindelige leverandør på de udtrykkelige betingelser, der er anført i direktivet
Anden begrundelse
:
Den relevante hjemmel vurderes at være Udbudsloven § 178, stk. 2, da ændringen ikke berører grundlæggende elementer ud fra de i denne paragraf oplistede betingelser: For det første, mht. § 178, stk. 2, nr. 1, var det alene Weilbach A/S, der afgav tilbud under udbudsprocessen, og FMI har ikke kendskab til andre leverandører end Weilbach A/S, der har interesse for en licensaftale angående 'Plot on demand'. Det vurderes derfor ikke, at ændringen medfører et udvidet tilbudsgiverfelt. For det andet, mht. § 178, stk. 2, nr. 2, vurderes ændringen ikke at forskyde den økonomiske balance til leverandørens fordel. Weilbach A/S vil skulle ajourføre færre kort som følge af ændringen, men rammeaftalens målværdi og den årlige afgift ændres ikke. For det tredje, mht. § 178, stk. 2, nr. 3, udvider ændringen ikke rammeaftalens anvendelsesområde, da rammeaftalen fortsat omhandler ajourføring af søkort. For det fjerde, mht. § 178, stk. 2, nr. 4, er der ikke tale om en ny leverandør. På baggrund af ovenstående er det FMI's vurdering, at ændringen af aftalen lovligt kan gennemføres i henhold til de ovennævnte betingelser i Ubl § 178, stk. 2.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Weilbach A/S
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
2023/009087
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Tilbuddet blev rangordnet
:
nej
Koncessionsværdi:
Underentreprise
:
Nej
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
4600007500
Titel
:
Rammeaftale nr. 4600007500 vedrørende ajourføring af søkort
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud
:
02/04/2025
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Registreringsnummer
:
16-28-71-80
Postadresse
:
Lautrupbjerg 1-5
By
:
Ballerup
Postnummer
:
2750
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Gustav Pørksen
Telefon
:
51791945
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der underskriver kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Klagenævnet for Udbud
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Weilbach A/S
Den økonomiske operatørs størrelse
:
Lille virksomhed
Registreringsnummer
:
54953828
Postadresse
:
Firskovsvej 36
By
:
Kongens Lyngby
Postnummer
:
2800
Landsdel (NUTS)
:
Nordsjælland
(
DK013
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
33 34 35 60
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
Bekendtgørelsens ID
:
d8f066a4-c85f-4a8a-b11b-9d56980aa358
-
01
Formulartype
:
Forudgående underretning om direkte tildeling
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Bekendtgørelsesundertype
:
25
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
04/04/2025
10:51:20 (UTC) Western European Time, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
04/04/2025
13:38:04 (UTC) Western European Time, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
226568-2025
EUT-S-nummer
:
69/2025
Offentliggørelsesdato
:
08/04/2025