23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
16.04.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Danmarks Nationalbank

Logistik og lager i forbindelse med restaurering og renovering af Nationalbankens hovedsæde


Danmarks Nationalbank

249660-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – Transporttjenester (ikke affaldstransport) – Logistik og lager i forbindelse med restaurering og renovering af Nationalbankens hovedsæde
OJ S 75/2025 16/04/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Danmarks Nationalbank
Køberens retlige status Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet Økonomiske anliggender
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Logistik og lager i forbindelse med restaurering og renovering af Nationalbankens hovedsæde
Beskrivelse På Havnegade 5 i København ligger Danmarks Nationalbanks ikoniske hovedsæde. Det skal over en længere årrække gennemgå en større og nødvendig restaurering. Bygningen er tegnet af arkitekten Arne Jacobsen og opført i årene 1965 til ­1978, og i 2009 blev bygningen fredet. Alle opgaverne i projektet skal derfor løses i tæt dialog med Slots­ og Kulturstyrelsen under hensyntagen til, at bygningen er fredet. Nationalbanken og projektets totalrådgiver varetager denne dialog. Nationalbanken har opdelt det samlede restaureringsprojekt i tre delprojekter, og hvert delprojekt forventes udbudt i flere entrepriser: DN300. Opdriftssikring (bygningen skal opdrifts­ og klimasikres); DN200. Udvendige Arbejder (facader, tag og haver skal restaureres); og DN100. Indvendige Arbejder (som er et omfangsrigt delprojekt, hvor der skal arbejdes med en række opgaver). DN100 som dette udbud er en del af er opdelt i følgende entrepriser: E100.01 Ventilation, E100.02 VVS, E100.03 EL, E100.04 BMS, E100.11 Snedkerarbejder, E100,12 Tømrerarbejder, E100.13 Gulv, E100.14 Murer/maler, E100.15 Logistik og Lager. Under DN100 ligger også DN101 om Fremskudte Arbejder, som er opdelt i E101.02 Nedrivning og miljøsanering og E101.11 Konstruktioner Beton og Stål. Hertil vil en række mindre opgaver blive indkøbt iht. delydelsesreglen. Denne udbudsbekendtgørelse vedrører Nationalbankens udbud af en leverandørkontrakt i delprojektet DN100.15 om Logistik og Lager. Opgaven omfatter: 1) Emballagekoncept, 2) Mærkning og registrering af kolli, 3) Flytning af inventar ud af Havnegade 5, 4) Transport tur/retur til hhv. lager og værksted, 5) Opbevaring og håndtering på lager, 6) Transport fra lager til Havnegade 5.
Identifikator for proceduren c4947830-2287-4994-b8db-86f20d5dadb2
Intern ID DN100, E100.15
Udbudsprocedure Udbud med forhandling/indkaldelse af tilbud med forudgående offentliggørelse
Proceduren er en hasteprocedure nej
Hovedpunkterne i proceduren Forhandlingsfasen løber fra modtagelse af indledende tilbud og frem til Nationalbankens anmodning om endelige tilbud. Alle tilbudsgivere forventes at blive indkaldt til mindst et forhandlingsmøde, men Nationalbanken forbeholder sig ret til at tildele kontrakten på baggrund af de indledende tilbud, ligesom Nationalbanken også forbeholder sig ret til at tildele kontrakten på baggrund af reviderede tilbud. Nationalbankens forventning er, at der afholdes én forhandlingsrunde, men såfremt det efter den første forhandlingsrunde vurderes, at det er gavnligt for kvaliteten af udbuddet, forbeholder Nationalbanken sig ret til at gennemføre yderligere forhandlingsrunder. Det er Nationalbanken, der beslutter, hvornår forhandlingsfasen afsluttes og som vil give tilbudsgiverne besked, når de anmodes om afgivelse af det endelige tilbud.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  60000000   Transporttjenester (ikke affaldstransport)
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  79991000   Lagerstyring, 42965100   Lagerstyringssystem, 63110000   Godsbehandling, 63122000   Opmagasinering
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Danmarks Nationalbank
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 30 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger I dette udbud anvendes de obligatoriske udelukkelsesgrunde samt de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 137, stk. nr. 1-5, dvs. alle udelukkelsesgrunde bortset fra udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 6 om ubetalt forfalden gæld til det offentlige under 100.000 kr. Som dokumentation for, at tilbudsgiveren (inkl. eventuelle støttende enheder og konsortiedeltagere) ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde, vil ordregiver for danske virksomheder kræve en serviceattest, som udstedes af Erhvervsstyrelsen. For tilbudsgivere (eller den støttende enheder eller konsortiedeltageren) fra andre medlemslande vil ordregiver kræve den dokumentation, som er angivet i eCertis for det land, tilbudsgiveren (eller den støttende enheder eller konsortiedeltageren) er etableret i. For tilbudsgivere (eller den støttende enhed eller konsortiedeltageren) uden for EU vil ordregiver kræve dokumentation i henhold til udbudslovens § 153 og således et af følgende (i prioriteret rækkefølge): 1) Uddrag fra et relevant register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiveren ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i § 135, stk. 1 og certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for at tilbudsgiveren ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i de i § 135, stk. 3, og § 137, stk. 1, nr. 2 eller 7 nævnte tilfælde. 2) Erklæring under ed. 3) Erklæring på tro- og love, der er afgivet for en kompetent retslig eller administrativ myndighed, for en notar eller for en kompetent faglig organisation i det land, hvor tilbudsgiverens er etableret.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Kilder til grundlag for udelukkelse Bekendtgørelse
Deltagelse i en kriminel organisation I henhold til § 135, stk. 1, nr. 1 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, A.
Korruption I henhold til § 135, stk. 1, nr. 2 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, A.
Svig I henhold til § 135, stk. 1, nr. 3 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, A.
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet I henhold til § 135, stk. 1, nr. 4 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, A.
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme I henhold til § 135, stk. 1, nr. 5 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, A.
Børnearbejde og andre former for menneskehandel I henhold til § 135, stk. 1, nr. 6 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, A.
Overtrædelse af forpligtelse relateret til betaling af skatter I henhold til § 135, stk. 3 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, B.
Overtrædelse af forpligtelse relateret til betaling af sociale bidrag I henhold til § 135, stk. 3 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, B.
Tilsidesættelse af forpligtelser på miljølovgivningsområdet I henhold til § 137, stk. 1, nr. 1 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Tilsidesættelse af forpligtelser på sociallovgivningsområdet I henhold til § 137, stk. 1, nr. 1 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Tilsidesættelse af forpligtelser på det arbejdsretlige område I henhold til § 137, stk. 1, nr. 1 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Konkurs I henhold til § 137, stk. 1, nr. 2 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Insolvens I henhold til § 137, stk. 1, nr. 2 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Tvangsakkord uden for konkurs I henhold til § 137, stk. 1, nr. 2 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret I henhold til § 137, stk. 1, nr. 2 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Erhvervsvirksomheden er indstillet I henhold til § 137, stk. 1, nr. 2 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Aktiver, der administreres af en kurator I henhold til § 137, stk. 1, nr. 2 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Alvorlig professionel forseelse I henhold til § 136, nr. 4 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning I henhold til § 137, stk. 1, nr. 3 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Ophævelse eller en lignende sanktion I henhold til § 137, stk. 1, nr. 4 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren I henhold til § 136, nr. 1 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure I henhold til § 136, nr. 2 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure I henhold til § 136, nr. 3 i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, C.
Overtrædelse af forpligtelser fastsat under rent nationale udelukkelsesgrunde I henhold til § 134 a i den danske udbudslov. Udfyldes i ESPD Del III, D.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0001
Titel Logistik og Lager i forbindelse med restaurering og renovering af Nationalbankens hovedsæde
Beskrivelse Denne udbudsbekendtgørelse vedrører Nationalbankens udbud af en leverandørkontrakt i delprojektet DN100.15 om Logistik og Lager. Opgaven omfatter: 1) Emballagekoncept, 2) Mærkning og registrering af kolli, 3) Flytning af inventar ud af Havnegade 5, 4) Transport tur/retur til hhv. lager og værksted, 5) Opbevaring og håndtering på lager, 6) Transport fra lager til Havnegade 5.
Intern ID DN100, E100.15
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  60000000   Transporttjenester (ikke affaldstransport)
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  79991000   Lagerstyring, 42965100   Lagerstyringssystem, 63110000   Godsbehandling, 63122000   Opmagasinering
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Havnegade 5    
By København K
Postnummer 1058
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 4   År
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 30 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Yderligere oplysninger Den udbudte leverandørkontrakt er ikke opdelt i yderligere delkontrakter, hvilket er baseret på en vurdering af, at denne del af projektet løses bedst og mest hensigtsmæssigt af samme leverandør. En række andre entrepriser udbydes dog særskilt. Nationalbanken forbeholder sig retten til at anmode en ansøger/tilbudsgiver om at supplere, præcisere eller fuldstændiggøre ansøgningen eller tilbuddet, jf. udbudslovens § 159, stk. 5. Hvis en ellers prækvalificeret virksomhed meddeler Nationalbanken, at virksomheden ikke ønsker at forblive i udbuddet, forbeholder Nationalbanken sig retten til at prækvalificere 'den næste i rækken'. En virksomhed, der prækvalificeres som 'den næste i rækken' vil fortsat få tilstrækkelig tid til tilbudsudarbejdelsen, men må i sagens natur være indstillet på at have mindre tid end de allerede prækvalificerede (øvrige) virksomheder.
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier Bekendtgørelse
Kriterium Referencer på specificerede arbejder
Beskrivelse Ansøgere skal udfylde følgende i ESPD'ets del IV, afsnit C: Ansøgeren skal aflevere op til fem (5) referencer fra opgaver af sammenlignelig karakter udført indenfor de seneste 3 år regnet fra opgavens afslutning til tidsfristen for ansøgning om prækvalifikation. Såfremt der vedlægges flere end fem referencer, vil Nationalbanken alene inddrage de fem nyeste med udgangspunkt i den oplyste aflevering af entreprisen. For hver enkelt reference ønskes oplysninger om: 1) Ansøgers kunde, 2) Konkret beskrivelse af opgavens indhold (dvs. den af ansøger udførte ydelse, herunder rammerne for udførelsen og om den både involverede emballering, logistik og lagerydelser, samt evt. styringsydelser som led heri, opgavens værdi, opgavens tidsmæssige udstrækning, herunder starttidspunkt og afleveringsdato, samt særlige forhold af relevans for opgaven i øvrigt), 3) Konkret sammenlignelighed med den udbudte opgave, 4) Ansøgerens allerede udførte ydelser, hvis dele af ydelserne endnu ikke er færdigudførte. Hvis der er tale om en igangværende opgave, er det alene de dele af ydelserne, der allerede er udført på ansøgningstidspunktet, som vil indgå i vurderingen af referencen. Nationalbanken opfordrer derfor til, at ansøgerne udarbejder en grundig beskrivelse af projektets stadie, hvis der vedlægges referencer fra igangværende opgaver. Nationalbanken opfordrer til, at referencerne udarbejdes og vedlægges i et separat dokument, således at ESPD-dokumentet alene oplister referencernes 'kaldenavn' og med henvisning til det/de separate bilagsdokumenter. Det står dog de deltagende virksomheder frit for at aflevere referencerne fuldt ud i ESPD'et. Der henstilles til, at hver reference ikke overstiger tre (3) A4-normalsider. En normalside svarer til 2.400 anslag uden mellemrum. Tegninger, diagrammer, billeder m.v. indgår ikke i optællingen. Overskridelse af de oplyste omfang vil ikke i sig selv føre til ukonditionsmæssighed, men oplysningerne herudover kan ikke forventes inddraget i vurderingen. Nationalbanken har ikke opstillet mindstekrav til egnethed for ansøgers tekniske og faglige formåen, men vil tage afsæt i ansøgernes vedlagte referencer i forbindelse med udvælgelse. Såfremt der modtages flere end tre (3) konditionsmæssige ansøgninger om prækvalifikation, vil Nationalbanken foretage en udvælgelse blandt disse. Ved udvælgelsen af ansøgere vil Nationalbanken lægge vægt på referencernes sammenlignelighed med den udbudte opgave. Ved den vurdering vil Nationalbanken skønsmæssigt lægge vægt på en række forhold, herunder: a) at referencen dokumenterer erfaring med emballeringsopgaver af lignende karakter, b) at referencerne dokumenterer erfaring med logistikopgaver af lignende/sammenlignelig karakter, c) at referencerne dokumenterer erfaring med lignende typer af opbevarings- og håndteringsopgaver, d) at referencerne dokumenterer erfaring med anvendelse digitale systemer til håndtering og styring af kolli. Jo mere sammenlignelige referencerne er i deres helhed, des bedre vurdering i forbindelse med udvælgelsen. For en ordens skyld understreger Nationalbanken, at en reference gerne må indeholde flere relevante forhold.
Kriteriet vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren

Kriterium Andre økonomiske eller finansielle krav
Beskrivelse Ansøgere skal i ESPD'ets, del IV, afsnit B angive sin samlede årsomsætning for hvert af de på ansøgningstidspunktet seneste tre (3) disponible, godkendte og revisionspåtegnede regnskabsår. Nationalbanken har opstillet følgende mindstekrav til økonomisk og finansiel formåen: Den økonomiske aktørs omsætning skal være minimum DKK 10.000.000 i hvert af de seneste tre (3) disponible, godkendte og revisionspåtegnede regnskabsår.
Kriteriet vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
Oplysninger om den anden fase i en procedure, der afvikles i to faser
Mindsteantallet af ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 3
Det højeste antal ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 3
Proceduren afvikles i successive faser. I hver fase kan nogle ansøgere blive
Køberen forbeholder sig retten til at tildele kontrakten på grundlag af de indledende tilbud uden yderligere forhandlinger
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Metode og udførelse
Beskrivelse Der henvises til udbudsbrevet.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 40,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Organisation
Beskrivelse Der henvises til udbudsbrevet.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 30,00
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Der henvises til udbudsbrevet.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 30,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Ikke tilladt
Alternative tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse 15/05/2025   13:00:00 (UTC+2) Eastern European Time, Central European Summer Time
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling nej
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v., gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, eller lovens § 2, stk. 1, nr. 1, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen. I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Se desuden: https://naevneneshus.dk/media/10442/vejledning-klager.pdf
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Danmarks Nationalbank
Registreringsnummer 61092919
Postadresse Langelinie Allé 47
By København Ø
Postnummer 2100
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
Enhed Ulrik Kolbe
Telefon +4520403990
Internetadresse www.nationalbanken.dk
Denne organisations roller
Køber
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland   ( DK041 )
Land Danmark
Telefon +4572405600
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
Enhed www.kfst.dk
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +4541715000
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0000
Officielt navn Publications Office of the European Union
Registreringsnummer PUBL
By Luxembourg
Postnummer 2417
Landsdel (NUTS) Luxembourg   ( LU000 )
Land Luxembourg
Telefon +352 29291
Internetadresse https://op.europa.eu
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID c44e3752-c22f-4704-9d2a-6aed32ed01df   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 14/04/2025   16:05:41 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 249660-2025
EUT-S-nummer 75/2025
Offentliggørelsesdato 16/04/2025

Send til en kollega

0.047