23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
02.05.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation

Udbud af Bustransport til Forsvaret


Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation

284355-2025 - Resultater
Danmark – Persontransport, ikke rutekørsel – Udbud af Bustransport til Forsvaret
OJ S 85/2025 02/05/2025
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
E-mail fmi-sd-la107@mil.dk
Køberens retlige status Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Forsvarsområdet
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Udbud af Bustransport til Forsvaret
Beskrivelse Aftalen vedrører levering af Tjenesteydelser bestående af bustransport til Forsvaret. Forsvaret har til hensigt at anvende Tjenesteydelserne til at transportere Forsvarets personale, når Forsvarets egne busser ikke selv kan stå for transporten. Det overordnede formål med denne Aftale er at give Forsvaret adgang til civil buskørselskapacitet til kørsel af Forsvarets personel mellem forskellige destinationer i Danmark samt kørsel til, fra og mellem destinationer i EU, UK og EØS landene. Der er kørsler med blandt andet, men ikke begrænset til: • Soldater med eller uden fuld udrustning. • Musikkorps med tilhørende instrumenter. • VIP både ind- og udenlandske. • Kontorpersonel. • Allierede samarbejdspartnere i forbindelse med besøg i Danmark. Kørslernes længde spænder bredt. Det kan være alt fra ganske få kilometer, til dækkende Danmark fra nord til syd og/eller øst til vest samt til/fra og i EU, UK og EØS landene. Nogle ture er tur/retur, andre er enkelt ture. Hvert år afholdes arrangementer, som kræver busser med kørsel til og fra arrangementet samt ”shuttle busser” indenfor et angivet område. Rammeaftalen er indgået med 2 leverandører (2 parallelle rammeaftaler). Tildelingen af ordre under rammeaftalen vil ske som direkte tildeling efter en kaskademodel, hvorved der vil ske tildeling til leverandør 1, som i forbindelse med udbuddet har afgivet det økonomisk mest fordelagtige tilbud, medmindre køberen er berettiget til at tildele til leverandør 2. Se mere herom i Rammeaftalens punkt 3.4 og Bilag 2 til udbudsbetingelserne. Det bør imidlertid bemærkes, at leverandør 1 forventes at kunne levere og dække Forsvarets behov for bustransport, hvorfor bustransporten forventeligt kun i særlige tilfælde vil blive tildelt til leverandør 2.
Identifikator for proceduren e7e5e3e7-5f46-4926-a71e-332ee7cb5b54
Tidligere bekendtgørelse 761213-2024
Intern ID 2023/015174
Udbudsprocedure Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure nej
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  60140000   Persontransport, ikke rutekørsel
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  60100000   Vejtransport, 60130000   Specialiseret personbefordring ad vej
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Københavns omegn   ( DK012 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Bustransporterne vil finde sted mellem forskellige destinationer i Danmark samt kørsel til, fra og mellem destinationer i EU, UK og EØS landene.
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Værdien angivet under overskriften "Udbudsdetaljer" er den evalueringstekniske pris af de vindende tilbud, og er således ikke udtryk for aftalens endelige værdi, ligesom FMI ikke herved har forpligtet sig til at foretage anskaffelser svarende til denne værdi. FMI har indgået aftale med Vikingbus Danmark A/S som leverandør nr. 1 og Konsortium bestående af DitoBus Excursions A/S, Jørns Busrejser A/S og Nilles Busser A/S som leverandør nr. 2. Vedr. rapportering efter EU direktiv 2019/1161 af 20. juni 2019 om renere køretøjer gør FMI opmærksom på, at aftalen er en uforpligtende rammeaftale vedr. levering af tjenesteydelser, hvorfor de angivne tal i ansnittet "Direktivet om miljørigtige køretøjer" kun er et forventet antal, som kan variere efter konkret behov i rammeaftalens løbetid.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
Udbudsloven (lov nr. 1564 af 15. december 2015 med senere ændringer).   - Udbudsloven implementerer udbudsdirektivet (2014/24/EU) i dansk ret.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Udbud af Bustransport til Forsvaret
Beskrivelse Aftalen vedrører levering af Tjenesteydelser bestående af bustransport til Forsvaret. Forsvaret har til hensigt at anvende Tjenesteydelserne til at transportere Forsvarets personale, når Forsvarets egne busser ikke selv kan stå for transporten. Det overordnede formål med denne Aftale er at give Forsvaret adgang til civil buskørselskapacitet til kørsel af Forsvarets personel mellem forskellige destinationer i Danmark samt kørsel til, fra og mellem destinationer i EU, UK og EØS landene. Der er kørsler med blandt andet, men ikke begrænset til: • Soldater med eller uden fuld udrustning. • Musikkorps med tilhørende instrumenter. • VIP både ind- og udenlandske. • Kontorpersonel. • Allierede samarbejdspartnere i forbindelse med besøg i Danmark. Kørslernes længde spænder bredt. Det kan være alt fra ganske få kilometer, til dækkende Danmark fra nord til syd og/eller øst til vest samt til/fra og i EU, UK og EØS landene. Nogle ture er tur/retur, andre er enkelt ture. Hvert år afholdes arrangementer, som kræver busser med kørsel til og fra arrangementet samt ”shuttle busser” indenfor et angivet område. Rammeaftalen er indgået med 2 leverandører (2 parallelle rammeaftaler). Tildelingen af ordre under rammeaftalen vil ske som direkte tildeling efter en kaskademodel, hvorved der vil ske tildeling til leverandør 1, som i forbindelse med udbuddet har afgivet det økonomisk mest fordelagtige tilbud, medmindre køberen er berettiget til at tildele til leverandør 2. Se mere herom i Rammeaftalens punkt 3.4 og Bilag 2 til udbudsbetingelserne. Det bør imidlertid bemærkes, at leverandør 1 forventes at kunne levere og dække Forsvarets behov for bustransport, hvorfor bustransporten forventeligt kun i særlige tilfælde vil blive tildelt til leverandør 2.
Intern ID 2023/015174
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  60140000   Persontransport, ikke rutekørsel
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  60100000   Vejtransport, 60130000   Specialiseret personbefordring ad vej
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Københavns omegn   ( DK012 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Bustransporterne vil finde sted mellem forskellige destinationer i Danmark samt kørsel til, fra og mellem destinationer i EU, UK og EØS landene.
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 4   År
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Oplysninger om tidligere bekendtgørelser
ID for den foregående bekendtgørelse 742372-2023
Yderligere oplysninger Værdien angivet under overskriften "Udbudsdetaljer" er den evalueringstekniske pris af de vindende tilbud, og er således ikke udtryk for aftalens endelige værdi, ligesom FMI ikke herved har forpligtet sig til at foretage anskaffelser svarende til denne værdi. FMI har indgået aftale med Vikingbus Danmark A/S som leverandør nr. 1 og Konsortium bestående af DitoBus Excursions A/S, Jørns Busrejser A/S og Nilles Busser A/S som leverandør nr. 2. Vedr. rapportering efter EU direktiv 2019/1161 af 20. juni 2019 om renere køretøjer gør FMI opmærksom på, at aftalen er en uforpligtende rammeaftale vedr. levering af tjenesteydelser, hvorfor de angivne tal i ansnittet "Direktivet om miljørigtige køretøjer" kun er et forventet antal, som kan variere efter konkret behov i rammeaftalens løbetid.
5.1.7.
Strategiske udbud
Udbuddet falder ind under anvendelsesområdet for Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/33/EF (direktivet om renere køretøjer)
Retsgrundlaget fra direktivet om renere køretøjer der fastslår, hvilken kontraktype, der medfører direktivets anvendelse Personbefordring ad landevej
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse FMI har beregnet en evalueringsteknisk pris for hvert konditionsmæssige tilbud. Den evalueringstekniske pris er baseret på de tilbudte priser i Appendiks C.1 og det af FMI skønnede evalueringstekniske forbrug under Aftalen. Se yderligere i Bilag 2 - tildelingskriteriet og evalueringsmetode.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 70,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Kvalitet
Beskrivelse Underkriteriet kvalitet er blevet evalueret på baggrund af tilbuddets opfyldelse af evalueringskravene ID-nr. 3, 4, 5 og 12 markeret med E i kravspecifikationen (Appendiks A) samt leverandørens tilbud (Appendiks C). Se yderligere i Bilag 2 - tildelingskriteriet og evalueringsmetode.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 20,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Miljø
Beskrivelse Underkriteriet Miljø er blevet evalueret på baggrund af tilbuddets opfyldelse af evalueringskrav ID-nr. 40 markeret med E i kravspecifikationen (Appendiks A) samt leverandørens tilbud (Appendiks C). Se yderligere i Bilag 2 - tildelingskriteriet og evalueringsmetode.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 10,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Yderligere omfattede købere Aftalen er indgået af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, er imidlertid berettigede til at benytte aftalen til indkøb på aftalens vilkår og betingelser. Ydermere er Beredskabsstyrelsen under Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab også berettiget til at benytte aftalen til indkøb på aftalens vilkår og betingelser.
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til § 7, stk. 2, i klagenævnsloven (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer) skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister: 1) 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) 6 måneder efter, at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på klagenævnets hjemmeside.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der underskriver kontrakten Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
TED eSender Mercell Holding ASA
6. Resultater
Rammeaftalernes maksimumværdi i denne procedure 120 000 000,00   DKK
Rammeaftalernes anslåede værdi 40 000 000,00   DKK
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder Der er udvalgt mindst én vinder.
Rammeaftale
Den maksimale værdi for rammeaftalen 120 000 000,00   DKK
Revurderet værdi af rammeaftalen 40 000 000,00   DKK
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
Officielt navn Vikingbus Danmark A/S
Tilbud
Tilbud – Identifikator Tilbud Vikingbus Danmark A/S
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0000
Værdien af tilbuddet 15 352 715,00   DKK
Tilbuddet blev rangordnet ja
Rangfølge på listen over vindere 1
Koncessionsværdi
Tilbuddet er et alternativt tilbud nej
Underentreprise Nej
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten 4600008134
Titel Bustransport til Forsvaret
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud 14/03/2025
Dato for indgåelse af kontrakten 07/04/2025
Kontrakten tildeles som led i en rammeaftale nej
Organisation, der underskriver kontrakten Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Vinder
Officielt navn Konsortium bestående af DitoBus Excursions A/S, Jørns Busrejser A/S og Nilles Busser A/S
Tilbud
Tilbud – Identifikator Tilbud Konsortium bestående af DitoBus Excursions A/S, Jørns Busrejser A/S og Nilles Busser A/S
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0000
Værdien af tilbuddet 17 741 846,00   DKK
Tilbuddet blev rangordnet ja
Rangfølge på listen over vindere 2
Koncessionsværdi
Tilbuddet er et alternativt tilbud nej
Underentreprise Nej
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten 4600008135
Titel Bustransport til Forsvaret
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud 14/03/2025
Dato for indgåelse af kontrakten 28/03/2025
Kontrakten tildeles som led i en rammeaftale nej
Organisation, der underskriver kontrakten Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
6.1.4.
Statistiske oplysninger
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
Type modtagne indgivelser Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 3
Type modtagne indgivelser Tilbud fra mikrovirksomheder samt små eller mellemstore virksomheder
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 2
Type modtagne indgivelser Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i andre EØS-lande end købers land
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 0
Type modtagne indgivelser Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i lande uden for EØS
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 0
Type modtagne indgivelser Tilbud, der er indgivet ad elektronisk vej
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 3
Statistik om strategiske udbud
Retsgrundlaget fra direktivet om renere køretøjer der fastslår, hvilken kontraktype, der medfører direktivets anvendelse Personbefordring ad landevej
Kategori af køretøj Bus (M3)
Antallet af alle køretøjer, der er omfattet af anvendelsesområdet for direktivet om renere køretøjer 40
Antallet af renere køretøjer 5
Antallet af tunge nulemissionskøretøjer 35
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Registreringsnummer ORG-16-28-71-80
Postadresse Lautrupbjerg 1-5
By Ballerup
Postnummer 2750
Landsdel (NUTS) Københavns omegn   ( DK012 )
Land Danmark
Enhed Line Bøye Christensen
E-mail fmi-sd-la107@mil.dk
Telefon +45 29311738
Internetadresse https://www.fmi.dk
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der underskriver kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer ORG-37795526
Postadresse Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland   ( DK041 )
Land Danmark
Enhed Klagenævnet for Udbud
Telefon +45 72405600
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer ORG-10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
Enhed Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) https://www.kfst.dk/
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Konsortium bestående af DitoBus Excursions A/S, Jørns Busrejser A/S og Nilles Busser A/S
Den økonomiske operatørs størrelse Mikrovirksomhed, lille eller mellemstor virksomhed
Registreringsnummer 31171520, 38113119 og 13922691
Postadresse K.P. Danøsvej 2
By Holbæk
Postnummer 4300
Landsdel (NUTS) Vest- og Sydsjælland   ( DK022 )
Land Danmark
Enhed Pål Henrik Woxholt
E-mail pw@ditobus.dk
Telefon 28800445
Denne organisations roller
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn Vikingbus Danmark A/S
Den økonomiske operatørs størrelse Stor virksomhed
Registreringsnummer 33758006
Postadresse Kanalholmen 1
By Hvidovre
Postnummer 2650
Landsdel (NUTS) Københavns omegn   ( DK012 )
Land Danmark
Enhed Lars Eg Larsen
E-mail ll@vikingbus.dk
Telefon 27270101
Denne organisations roller
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter LOT-0000
8.1.
ORG-0006
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo   ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 08f476fb-9800-4bfc-8c2a-183325f0c46f   -   01
Formulartype Resultater
Bekendtgørelsestype Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 30/04/2025   07:23:46 (UTC) Western European Time, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 30/04/2025   07:45:37 (UTC) Western European Time, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 284355-2025
EUT-S-nummer 85/2025
Offentliggørelsesdato 02/05/2025

Send til en kollega

0.031