23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
21.08.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på vegne af Skatteministeriets koncern

Rammeaftale om levering af Drift, Support, Vedligehold og Konsulentbistand af Fysiskpost inden- og udenlandsk, Efterbehandling, Digital-post og Postbefordring


Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på vegne af Skatteministeriets koncern

546231-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – Oprettelse af forsendelseslister og postforsendelse – Rammeaftale om levering af Drift, Support, Vedligehold og Konsulentbistand af Fysiskpost inden- og udenlandsk, Efterbehandling, Digital-post og Postbefordring
OJ S 159/2025 21/08/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Tjenesteydelser - Varer
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på vegne af Skatteministeriets koncern
E-mail Zunia.Ahsan@UFST.DK
Køberens retlige status Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Økonomiske anliggender
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Rammeaftale om levering af Drift, Support, Vedligehold og Konsulentbistand af Fysiskpost inden- og udenlandsk, Efterbehandling, Digital-post og Postbefordring
Beskrivelse Rammeaftalen regulerer levering af Drift, Support, Vedligehold og Konsulentbistand af Fysiskpost inden- og udenlandsk, Efterbehandling, Digitalpost og Postbefordring. Løsningen til ”Fjernprintsydelser” er med til at sikre at fysiske breve ca. 5 % af borgere i Danmark over 15 år er fritaget for Digital Post og modtager fysisk post i stedet for Digital post. Ligeledes er få virksomheder og organisationer undtaget Fysiskpost. Fysiskpost skal efterbehandles i form af kuvertering, porto mv. og herefter postbefordres både til indland og udland. Løsningen håndterer også udsendelse af Digitalpost. Udover fysisk post til fritagne, er der dokumenter så som registreringsattester til biler, som skal printes. Flere af Skatteministeriets fagsystemer sender print, hvor data overføres via system til system integration.
Identifikator for proceduren bc2b65c7-8a1b-4db7-b56a-349f5810ec3b
Intern ID Fjernprint
Udbudsprocedure Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure nej
Hovedpunkterne i proceduren Efter modtagelse af tilbud, vil ordregiver evaluere de indkomne tilbud i overensstemmelse med proceduren angivet i Bilag A. Ordregiver yder ikke deltagelsesvederlag til tilbudsgiverne.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  79570000   Oprettelse af forsendelseslister og postforsendelse
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  64000000   Post- og telekommunikationstjenester, 64100000   Postbefordring og kurértjeneste, 64110000   Postbefordring, 72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support, 79571000   Postforsendelse
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Osvald Helmutsvej 4    
By Frederiksberg
Postnummer 2200
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Kunden har behov for, fra en vifte af systemer, at afsende store mængder post til borgere, virksomheder og organisationer. Størstedelen af forsendelserne sendes via den fællesoffentlige postløsning Digital Post, som drives af Digitaliseringsstyrelsen. En del af forsendelserne til Digital Post sendes vha. Løsningen, som derfor skal kunne sende forsendelserne (Digitalpost) via de snitflader, protokoller, services og forsendelsesformer, som udstilles af Digital Post. Desuden har Kunden behov for at sende fysiske forsendelser (Fysiskpost): • Til borgere, der er fritaget for Digitalpost (i Danmark er ca. 5% fritaget for Digitalpost, og denne procentsats er stabil) • Til SE-numre • Til de (meget få) CVR-numre, der er fritaget for Digitalpost • Registreringsattester til køretøjer, som altid sendes som Fysiskpost. • Vha. manuel håndtering på basis af arbejdssedler Etableringen skal Leverandøren sikre, at Leverandørens platform har tilstrækkelig kapacitet, og at platformen løbende kan skaleres, når Kundens behov ændres. De konkrete krav til Leverandørens ydelser fremgår af de respektive afsnit i Rammeaftalen og de tilhørende bilag , men det er væsentligt, at samtlige krav opfyldes med henblik på varetagelse af Kundens behov. I relation til ydelserne er det Kundens behov, at der fokuseres på sikkerhed, driftsstabilitet og samtidig fleksibilitet. Leverandørens ydelser skal medvirke hertil og sikre, at der kontinuerligt er en enkel og effektiv adgang for Kunden til at anvende Løsningen, således at Kundens forretning understøttes. Leverandøren skal endvidere levere alle ydelser i overensstemmelse med god it-skik, sikre markedskonforme priser samt forudsigelighed og gennemsigtighed i ydelserne og deres prissætning. Med det formål at skabe større sikkerhed og stabilitet for Kundens samlede forretning er Leverandøren forpligtet til at indgå i Kundens organisering af og samarbejde med andre leverandører og bidrage til, at dette samarbejde er smidigt og løsningsorienteret. Samarbejdet mellem Kunden, Kundens øvrige leverandører og Leverandøren skal derfor have klare snitflader, hvilket Leverandøren aktivt skal bidrage til. Kunden ønsker at skabe uafhængighed af leverandører og produkter, samt sikre størst mulig gen-anvendelse og genbrug af løsninger med henblik på at optimere og udnytte ressourcerne bedst muligt såvel økonomisk som forretningsmæssigt. Leverandøren skal derfor som led i opfyldelsen af Rammeaftalen bidrage aktivt og selvstændigt til realisering af disse mål, herunder sikre Kundens mulighed for at genudbyde og overdrage ydelserne samlet eller hver for sig. Leverandøren skal derudover medvirke til, at Løsningen på en enkel og simpel måde kan integreres med Kundens øvrige it-systemer, herunder eventuelle relevante eksterne tredjepartssystemer, og at Kundens andre leverandører kan levere Komponenter eller ydelser med tilknytning til Løsningen.
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 277 625 431,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi 319 269 245,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Udbudslovens § 134 a finder anvendelse på nærværende udbudsprocedure. Ordregiver vil udvælge det anførte antal ansøgere i henhold til udvælgelseskriterierne anført i nærværende udbudsbekendtgørelse, medmindre der ikke modtages mere end dette antal konditionsmæssige ansøgninger. Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til UBL §§ 151-152, jf. § 153. Ordregiver forbeholder sig retten til at bede ansøger om at fremlægge dokumentation for oplysninger afgivet i ESPD iht. UBL §§ 151-152 efter prækvalificering, jf. § 151, stk. 2. Ordregiver kan i udbudsprocessen anmode ansøger om dokumentation, hvis nødvendigt for at sikre, at proceduren foregår korrekt. Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve en erklæring herom og/eller dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold. Efter investeringsscreeningsloven (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/1256) skal økonomiske aktører, i) som er hjemmehørende uden for EU eller EFTA, eller ii) som er under kontrol af eller underlagt betydelig indflydelse som defineret i loven fra en virksomhed hjemmehørende eller en statsborger fra et land uden for EU eller EFTA, ansøge Erhvervsstyrelsen om tilladelse til at indgå en ”særlig økonomisk aftale” inden for en særligt følsom sektor eller aktivitet. Ordregiver vurderer, at indgåelse af kontrakten kan være omfattet af krav om tilladelse. Tilbudsgiver bør afklare, om dennes aftaleindgåelse vil være omfattet af et sådant krav. Se nærmere herom på https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-aktiviteter-omfattet-af-investeringsscreeningsloven
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret Er den økonomiske aktør i en situation, som svarer til konkurs i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national ret? (Udbudslovens §137, stk.1, nr.2)
Konkurs Er den økonomiske aktør gået konkurs? (Udbudslovens §137, stk.1, nr.2)
Korruption Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for bestikkelse ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater (EFT C 195 af 25.6.1997, s. 1), og i artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EUT L 192 af 31.7.2003, s. 54). Denne udelukkelsesgrund omfatter også bestikkelse som defineret i den nationale ret gældende for den ordregivende myndighed (den ordregivende enhed) eller den økonomiske aktør.
Tvangsakkord uden for konkurs Er den økonomiske aktør under tvangsakkord uden for konkurs? (Udbudslovens §137, stk.1, nr.2)
Deltagelse i en kriminel organisation Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for deltagelse i en kriminel organisation ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008 /841/RIA af 24. oktober 2008 om bekæmpelse af organiseret kriminalitet (EUT L 300 af 11.11.2008, s. 42).
Tilsidesættelse af forpligtelser på miljølovgivningsområdet Udbudslovens §137, stk.1, nr.1
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 1 i Europa- Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EUT L 309 af 25.11.2005, s. 15).
Svig Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for svig ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser (EFT C 316 af 27.11.1995, s. 48).
Børnearbejde og andre former for menneskehandel Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for børnearbejde og andre former for menneskehandel ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 af 15.4.2011, s. 1)
Insolvens Er den økonomiske aktør under insolvens- eller likvidationsbehandling? (Udbudslovens §137, stk.1, nr.2)
Tilsidesættelse af forpligtelser på det arbejdsretlige område Udbudslovens §137, stk.1, nr.1
Aktiver, der administreres af en kurator Aktiver, der administreres af en kurator: Administreres den økonomiske aktørs aktiver af en kurator eller af retten? (Udbudslovens §137, stk.1, nr.2)
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure Har den økonomiske aktør befundet sig i en af følgende situationer: a) Denne har afgivet groft urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der kræves til verifikation af, at der ikke er grundlag for udelukkelse, eller af at udvælgelseskriterierne er opfyldt, b) Denne har tilbageholdt sådanne oplysninger, c) Denne har været ude af stand til straks at fremsende den supplerende dokumentation, som en ordregivende myndighed eller en ordregivende enhed anmoder om, og d) Denne har uretmæssigt påvirket den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds beslutningsproces, indhentet fortrolige oplysninger, der kan give denne uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller uagtsomt givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, udvælgelse eller tildeling?
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren Er den økonomiske aktør opmærksom på en interessekonflikt, jf. national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne, som følge af sin deltagelse i udbudsproceduren?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure Har den økonomiske aktør eller en virksomhed, der er knyttet til den økonomiske aktør, rådgivet den ordregivende myndighed eller den ordregivende enhed eller på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren?
Skyldig i alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet Har den økonomiske aktør i forbindelse med udøvelsen af erhvervet gjort sig skyldig i alvorlige forsømmelser? Hvis det er relevant, se definitioner i national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne
Tilsidesættelse af forpligtelser på sociallovgivningsområdet Udbudslovens §137, stk.1, nr.1
Betaling af socialsikringsbidrag Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet? (Udbudslovens § 135, stk. 3 og §137, stk.1, nr. 6)
Erhvervsvirksomheden er indstillet Er den økonomiske aktørs erhvervsvirksomhed blevet indstillet? (Udbudslovens §137, stk.1, nr.2)
Betaling af skatter og afgifter Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet? (Udbudslovens § 135, stk. 3 og §137, stk.1, nr. 6)
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i henholdsvis artikel 1 og 3 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne udelukkelsesgrund omfatter også anstiftelse, medvirken og forsøg på at begå sådanne handlinger som omhandlet i nævnte rammeafgørelses artikel 4.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Rammeaftale om levering af Fjernprintsydelser
Beskrivelse Rammeaftalen regulerer levering af Drift, Support, Vedligehold og Konsulentbistand af Fysiskpost inden- og udenlandsk, Efterbehandling, Digitalpost og Postbefordring. Løsningen til ”Fjernprintsydelser” er med til at sikre at fysiske breve ca. 5 % af borgere i Danmark over 15 år er fritaget for Digital Post og modtager fysisk post i stedet for Digital post. Ligeledes er få virksomheder og organisationer undtaget Fysiskpost. Fysiskpost skal efterbehandles i form af kuvertering, porto mv. og herefter postbefordres både til indland og udland. Løsningen håndterer også udsendelse af Digitalpost. Udover fysisk post til fritagne, er der dokumenter så som registreringsattester til biler, som skal printes. Flere af Skatteministeriets fagsystemer sender print, hvor data overføres via system til system integration.
Intern ID Fjernprint
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  79570000   Oprettelse af forsendelseslister og postforsendelse
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  64000000   Post- og telekommunikationstjenester, 64100000   Postbefordring og kurértjeneste, 64110000   Postbefordring, 72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support, 79571000   Postforsendelse
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Osvald Helmutsvej 4    
By Frederiksberg
Postnummer 2200
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Kunden har behov for, fra en vifte af systemer, at afsende store mængder post til borgere, virksomheder og organisationer. Størstedelen af forsendelserne sendes via den fællesoffentlige postløsning Digital Post, som drives af Digitaliseringsstyrelsen. En del af forsendelserne til Digital Post sendes vha. Løsningen, som derfor skal kunne sende forsendelserne (Digitalpost) via de snitflader, protokoller, services og forsendelsesformer, som udstilles af Digital Post. Desuden har Kunden behov for at sende fysiske forsendelser (Fysiskpost): • Til borgere, der er fritaget for Digitalpost (i Danmark er ca. 5% fritaget for Digitalpost, og denne procentsats er stabil) • Til SE-numre • Til de (meget få) CVR-numre, der er fritaget for Digitalpost • Registreringsattester til køretøjer, som altid sendes som Fysiskpost. • Vha. manuel håndtering på basis af arbejdssedler Etableringen skal Leverandøren sikre, at Leverandørens platform har tilstrækkelig kapacitet, og at platformen løbende kan skaleres, når Kundens behov ændres. De konkrete krav til Leverandørens ydelser fremgår af de respektive afsnit i Rammeaftalen og de tilhørende bilag , men det er væsentligt, at samtlige krav opfyldes med henblik på varetagelse af Kundens behov. I relation til ydelserne er det Kundens behov, at der fokuseres på sikkerhed, driftsstabilitet og samtidig fleksibilitet. Leverandørens ydelser skal medvirke hertil og sikre, at der kontinuerligt er en enkel og effektiv adgang for Kunden til at anvende Løsningen, således at Kundens forretning understøttes. Leverandøren skal endvidere levere alle ydelser i overensstemmelse med god it-skik, sikre markedskonforme priser samt forudsigelighed og gennemsigtighed i ydelserne og deres prissætning. Med det formål at skabe større sikkerhed og stabilitet for Kundens samlede forretning er Leverandøren forpligtet til at indgå i Kundens organisering af og samarbejde med andre leverandører og bidrage til, at dette samarbejde er smidigt og løsningsorienteret. Samarbejdet mellem Kunden, Kundens øvrige leverandører og Leverandøren skal derfor have klare snitflader, hvilket Leverandøren aktivt skal bidrage til. Kunden ønsker at skabe uafhængighed af leverandører og produkter, samt sikre størst mulig gen-anvendelse og genbrug af løsninger med henblik på at optimere og udnytte ressourcerne bedst muligt såvel økonomisk som forretningsmæssigt. Leverandøren skal derfor som led i opfyldelsen af Rammeaftalen bidrage aktivt og selvstændigt til realisering af disse mål, herunder sikre Kundens mulighed for at genudbyde og overdrage ydelserne samlet eller hver for sig. Leverandøren skal derudover medvirke til, at Løsningen på en enkel og simpel måde kan integreres med Kundens øvrige it-systemer, herunder eventuelle relevante eksterne tredjepartssystemer, og at Kundens andre leverandører kan levere Komponenter eller ydelser med tilknytning til Løsningen.
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 48   Måneder
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 277 625 431,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi 319 269 245,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)ja
Yderligere oplysninger Udbudslovens § 134 a finder anvendelse på nærværende udbudsprocedure. Ordregiver vil udvælge det anførte antal ansøgere i henhold til udvælgelseskriterierne anført i nærværende udbudsbekendtgørelse, medmindre der ikke modtages mere end dette antal konditionsmæssige ansøgninger. Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til UBL §§ 151-152, jf. § 153. Ordregiver forbeholder sig retten til at bede ansøger om at fremlægge dokumentation for oplysninger afgivet i ESPD iht. UBL §§ 151-152 efter prækvalificering, jf. § 151, stk. 2. Ordregiver kan i udbudsprocessen anmode ansøger om dokumentation, hvis nødvendigt for at sikre, at proceduren foregår korrekt. Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve en erklæring herom og/eller dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold. Efter investeringsscreeningsloven (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/1256) skal økonomiske aktører, i) som er hjemmehørende uden for EU eller EFTA, eller ii) som er under kontrol af eller underlagt betydelig indflydelse som defineret i loven fra en virksomhed hjemmehørende eller en statsborger fra et land uden for EU eller EFTA, ansøge Erhvervsstyrelsen om tilladelse til at indgå en ”særlig økonomisk aftale” inden for en særligt følsom sektor eller aktivitet. Ordregiver vurderer, at indgåelse af kontrakten kan være omfattet af krav om tilladelse. Tilbudsgiver bør afklare, om dennes aftaleindgåelse vil være omfattet af et sådant krav. Se nærmere herom på https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-aktiviteter-omfattet-af-investeringsscreeningsloven
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Positiv egenkapital
Beskrivelse En positiv egenkapital i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår. Baserer ansøgeren sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som ansøgerens og disse andre enheders samlede egenkapital i hvert af de 3 seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede egenkapital i hvert af de 3 seneste disponible regnskabsår. Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B. Baserer ansøger sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen i relation til opfyldelse af minimumskrav til egnethed, jf. nedenfor, kræver ordregiver, at ansøger og de pågældende enheder hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse. Ansøger skal fremlægge bilag G - Støtterklæring for, at ansøger og de pågældende enheder hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse. ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder minimumskrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte. Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet: Erklæring om virksomhedens egenkapital i de 3 seneste disponible årsrapporter /årsregnskaber, afhængig af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for virksomhedens egenkapital foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (konsortium) skal oplysningerne i de 3 seneste disponible årsrapporter/årsregnskaber afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder. Kan førnævnte oplysninger tilgås via offentligt tilgængelige elektroniske registre, f.eks. CVR.dk, kan ansøger opfylde sin dokumentationspligt ved at henvise hertil.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Egnethed til at udøve det pågældende erhverv
Anvendelse af dette kriterium Ikke anvendt

Kriterium
Type Teknisk og faglig formåen
Navn Teknisk og faglig formåen
Beskrivelse Ansøger skal indgive ESPD med angivelse af følgende oplysninger: En liste over de 3 betydeligste sammenlignelige ydelser, som ansøger har udført i løbet af de sidste 5 år inden ansøgningsfristen. Hver reference må ikke indeholde mere end 7.200 anslag (antal tegn med mellemrum). Hvis en reference indeholder mere end 7.200 anslag, vil alene de første 7.200 anslag blive taget i betragtning. Kun referencer, der vedrører ydelser, som er udført på ansøgningstidspunktet, vil blive tillagt betydning ved vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer. Hvis der er tale om en igangværende opgave, er det således alene den del af ydelser, der allerede er udført på ansøgningstidspunktet, som vil indgå i vurderingen af referencen. Det skal fremgå af referencen, hvilke af de omhandlede ydelser der er udført inden for 5-årsperioden, såfremt kontraktperioden starter tidligere. Det skal ligeledes fremgå, om ydelserne leveret inden for 5-årsperioden er igangværende og endnu ikke afsluttet. Hver reference bedes indeholde en kort beskrivelse af den udførte leverance. Beskrivelsen af leverancen bør indeholde en klar beskrivelse af, hvilke ydelser, leverancen vedrørte, samt ansøgers rolle(r) i udførelsen af leverancen. Endvidere bedes referencen indeholde den økonomiske værdi af leverancen (beløb), dato for leverancen samt navn på kunden (modtager). Ved angivelse af dato for leverancen bedes ansøger angive datoen for leverancens påbegyndelse og afslutning. Er dette ikke muligt, f.eks. fordi opgaverne er udført løbende i henhold til en rammeaftale, bedes ansøger i beskrivelsen af leverancen angive, hvordan datoen er angivet. Der kan maksimalt angives 3 referencer, uanset om ansøger er en enkelt virksomhed, om ansøger baserer sig på andre enheders tekniske formåen, eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium). Såfremt der angives mere end 3 referencer, vil der alene blive lagt vægt på de 3 nyeste referencer. Referencer herudover vil blive set bort fra. Såfremt det ikke kan afgøres, hvilke referencer, der er de nyeste 3 referencer, vil referencerne blive udvalgt ved lodtrækning. Baserer ansøger sig på andre enheders faglige erfaringer vedrørende udførelsen af konkrete dele af ydelserne, som kontrakten omfatter, skal de konkrete dele af ydelserne under kontrakten udføres af den enhed, som ansøger baserer sig på. Dog forbeholder ordregiver sig ret til at kontakte ansøger eller den i referencen angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen, herunder de for referencen angivne tidspunkter. Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter en vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante referencer i forhold til de ydelser/services, som kontrakten omfatter. Relevansvurderingen foretages på baggrund af, i hvor høj grad referencerne tilsammen dokumenterer erfaring med levering af ydelser, der er sammenlignelige med de udbudte ydelser /services herunder også i relation til størrelse og kompleksitet, jf. ”Aftalens genstand”. I vurderingen af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer, vil ordregiver tildele ansøgerne point på en skala fra 1-5 for hver af nedenstående to erfaringsområder baseret på, i hvor høj grad referencerne tilsammen dokumenterer relevant erfaring med at levere ydelserne indenfor områderne. Der vil i den forbindelse blive lagt vægt på referencer, der dokumenterer erfaring med levering, vedligehold og support af systemer, der: - understøtter løsninger til indberetning og validering af skatte- og/eller finansielle data til myndigheder, herunder særligt til skattemyndigheder i henhold til internationale aftaler, og - filtrerer, strukturer, samler og håndterer data og metadata til udstilling samt dataudveksling, herunder særligt i relation til data indeholdt i et XML-skema. På den baggrund tildeles ansøgeren en samlet karakter, der beregnes som gennemsnittet af point tildelt for hvert af de to erfaringsområder.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Evalueringsteknisk pris
Beskrivelse Bedømt på grundlag af den samlede evalueringstekniske pris, jf. Bilag 13.a Specifikation af priser
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 40,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Kvalitet
Beskrivelse Underkriteriet kvalitet har følgende delkriterier: - Drift vægter 70% o Delkriterie: Tilslutning af Afsendersystemer o Delkriterie: Produktion og håndtering af Fysisk Post o Delkriterie: Brevfletningsværktøjet o Delkriterie: Administrationsportalen - Etablering vægter 15% o Delkriterie: Projektstyring o Delkriterie: Mastertestplan - Test og kvalitetssikring vægter 15% o Delkriterie: Teststrategi
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 60,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Ikke tilladt
Alternative tilbud Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud 01/10/2025   10:00:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Vedståelsesfrist for tilbuddet 6   Måneder
Oplysninger, der kan suppleres efter indgivelsesfristen er udløbet
Køberen kan beslutte, at alle manglende tilbudsrelaterede dokumenter kan indsendes senere.
Yderligere oplysninger Ordregiveren kan under overholdelse af principperne i § 2 anmode tilbudsgiveren om at supplere, præcisere eller fuldstændiggøre tilbuddet ved at indsende relevante oplysninger eller dokumentation inden for en passende frist, hvis de oplysninger eller dokumenter, som tilbudsgiveren har indsendt i forbindelse med et tilbud, er ufuldstændige eller fejlbehæftede, eller når der mangler specifikke dokumenter. Anmodningen må ikke føre til, at tilbudsgiveren fremsætter et nyt tilbud.
Oplysninger om offentlig iværksættelse
Åbningsdato 01/10/2025   10:05:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Yderligere oplysninger Det vil ikke være muligt at overvære åbningen af tilbuddene.
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Der kræves en fortrolighedsaftale nej
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Rammeaftale med fornyet iværksættelse af konkurrence
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer), skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4. 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er nh@naevneneshus.dk.Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på vegne af Skatteministeriets koncern
Organisation, der behandler tilbud Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på vegne af Skatteministeriets koncern
TED eSender Mercell Holding ASA
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på vegne af Skatteministeriets koncern
Registreringsnummer 19552101
Afdeling Udbud
Postadresse Osvald Helmuths Vej 4
By Frederiksberg
Postnummer 2000
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
Enhed Zunia Ashan
E-mail Zunia.Ahsan@UFST.DK
Telefon 72389062
Internetadresse https://ufst.dk/
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
Telefon +45 35291095
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 3529100
Internetadresse http://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID a7ba6dad-a722-4f55-b46f-9d595d8fb30b   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 20/08/2025   08:12:45 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 20/08/2025   09:30:56 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 546231-2025
EUT-S-nummer 159/2025
Offentliggørelsesdato 21/08/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.063