23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
17.09.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Kystdirektoratet

Kystfodring og Oprensning 2026-2029


Kystdirektoratet

608465-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – Kystsikringsarbejder – Kystfodring og Oprensning 2026-2029
OJ S 178/2025 17/09/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bygge og anlæg
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Kystdirektoratet
E-mail chlu@poulschmith.dk
Køberens retlige status Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Generelle offentlige tjenesteydelser
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Kystfodring og Oprensning 2026-2029
Beskrivelse Kontrakten omfatter kystfodring på den jyske Vestkyst og oprensning i havnebassiner, indsejlinger og sejlløb primært langs den jyske Vestkyst og i Limfjorden. Kontrakten skal afdække en politisk aftale mellem staten og de 4 berørte kommuner (Ringkøbing-Skjern, Holstebro, Lemvig og Thisted) om kystbeskyttelse på strækningen Lodbjerg-Nymindegab på den jyske Vestkyst Kontrakten indgås for en 4-årig kontraktperiode, og der vil være mulighed for forlængelse af kontrakten 2 gange á 12 måneder. Arbejdet med kystfodring vil omfatte strandfodring og kystnær fodring. Ved strandfodring skal sandet indpumpes og fordeles jævnt på stranden. Ved kystnær fodring skal sandet leveres kystnært indenfor -6 m dybdekurven. Metoden er valgfri og kan f.eks. være ved splitfartøj, ved rainbowing, ved indpumpning gennem rørledning eller andet. Fodringsstrækningerne og placering af sandet i kystprofilet er nærmere beskrevet i udbudsmaterialet. Der gælder særlige begrænsninger for arbejdet med kystfodring (f.eks. bestemte arbejdsperioder ved strandfodring m.fl.). Dette er nærmere beskrevet i udbudsmaterialet. Sandet til kystfodring skal indvindes i indvindingsområder i Nordsøen. Der må kun anvendes TSHD (Trailing Suction Hopper Dredger), dvs. slæbesugning, ved indvindingen. Ved kystfodring er den årlige mængde, som skal leveres på flere forskellige strækninger på Vestkysten mellem Nymindegab og Agger, anslået til at være ca. 3,6 mio. m3 sand. Oprensningen vil skulle foregå i både store og små sejlløb og indsejlinger (f.eks. Grådyb og Sælhundeholmløb) og i både store og små havnebassiner, som f.eks. i Esbjerg Havn og i Rømø Havn. Lokaliteterne er nærmere beskrevet i udbudsmaterialet. Der er krav om anvendelse af særlig miljøgrab ved nogle oprensningsopgaver. Den anslåede samlede årlige mængde sand og havnesediment for alle oprensningsopgaver vil være ca. 1,7 mio. m3 og 265.000 TDS (tons tørstof, men mængden er afhængig af vejr- og strømningsforhold og kan derfor variere meget.
Identifikator for proceduren 98c43d1d-19d2-4a5a-aae2-16c9af5170b9
Intern ID 4029391
Udbudsprocedure Begrænset
Proceduren er en hasteprocedure nej
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Bygge og anlæg
Primær klassifikation   ( cpv ):  45243000   Kystsikringsarbejder
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  63721300   Drift af vandveje
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Vestjylland   ( DK041 )
Land Danmark
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 2 050 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem. For at få adgang til udbudsmaterialet, skal ansøger være registreret eller registrere sig som bruger. Såfremt ansøgningen indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være den gældende. Ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk og/eller engelsk. Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem. Interesserede bedes holde sig orienteret via det elektroniske udbudssystem. Såfremt ansøger oplever problemer med systemet, kan support kontaktes på mail, dksupport@eu-supply.com, eller telefon, (+45) 70 20 80 14. Ansøger skal som sin ansøgning indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, samt § 137, stk. 1, nr. 1, 2 og og 4, nævnte forhold. Det er ikke nødvendigt for ansøger at underskrive sit ESPD-dokument. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt ansøger er en sammenslutning af virksomheder, skal hver deltagers ESPD-dokument være underskrevet af den pågældende deltager. Det er ikke nødvendigt for den ledende ansøger, der indgiver ansøgningen, at underskrive sit ESPD-dokument. Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på, og ESPD-dokumentet skal være underskrevet af den støttende enhed. Hvis ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, skal ansøgeren indlevere en støtteerklæring. Skabelonen fremgår som bilag til udbudsbetingelserne. Hvis ansøgeren indgår i en sammenslutning (f.eks. et konsortium), bedes ansøgeren sammen med sin ansøgning indgive en erklæring, hvor aktørerne i sammenslutningen erklærer at være solidarisk ansvarlige, såfremt sammenslutningen bliver tildelt kontrakten. Erklæringen udfyldes og underskrives af de aktører, som indgår i sammenslutningen. Skabelonen fremgår som bilag til udbudsbetingelserne. Ansøgeren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte ob-ligatoriske udelukkelsesgrunde, samt udelukkelsesgrundene anført i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 1, 2 og 4, medmindre ansøger har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138 . Benyttelsen af de frivillige udelukkelsesgrunde sker under overholdelse af proportionalitetsprincippet. Bagatelagtige forhold kan således ikke føre til udelukkelse af ansøgeren. Flere tilfælde af forhold, der hver for sig er bagatelagtige, kan dog give anledning til at udelukke ansøgeren. Ordregiver vil udvælge det anførte antal ansøgere i henhold til udvælgelseskriterierne anført i nærværende udbudsbekendtgørelse, medmindre der ikke modtages mere end dette antal konditionsmæssige ansøgninger. Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens §§ 151-152, jf. § 153. Yderligere oplysninger: Den angivne forventede kontraktsum udgør et skøn baseret på erfaringspriser fra lignende bygge- og anlægsprojekter, inklusive prisen for alle optioner, i kontraktens fulde løbetid. Arbejdernes omfang er imidlertid afhængig af vejr- og strømningsforhold og kan derfor variere meget fra år til år. Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/2560 af 14. december 2022 om udenlandske subsidier, der fordrejer det indre marked. Tilbudsgivere er fra den 12. oktober 2023, forpligtede til som en del af deres ansøgning at fremsende en anmeldelse/erklæring vedrørende eventuelle finansielle bidrag fra tredjelande, jf. nærmere forordningens artikel 29. Derudover er udbuddet omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve en erklæring herom og/eller dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold. Efter investeringsscreeningsloven (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/842) skal økonomiske aktører, i) som er hjemmehørende uden for EU eller EFTA, eller ii) som er under kontrol af eller underlagt betydelig indflydelse som defineret i loven fra en virksomhed hjemmehørende eller en statsborger fra et land uden for EU eller EFTA, ansøge Erhvervsstyrelsen om tilladelse til at indgå en ”særlig økonomisk aftale” inden for en særligt følsom sektor eller aktivitet. Ordregiver vurderer, at indgåelse af kontrakten kan være omfattet af krav om tilladelse. Tilbudsgiver bør afklare, om dennes aftaleindgåelse vil være omfattet af et sådant krav. Se nærmere herom på https://erhvervsstyrelsen. dk/vejledning-aktiviteter-omfattet-af-investeringsscreeningsloven. Det bemærkes, at hver ansøger kun kan indgive én ansøgning om prækvalifikation. Udbuddet gennemføres med forbehold for opnåelse af fornøden bevillingsmæssig hjemmel.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
Direktiv 2014/24/EU   - Udbuddet er omfattet af udbudsloven (lov nr. 1564 af 15. december 2015 med senere ændringer), som implementerer udbudsdirektivet (direktiv 2014/24/EU)
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Kilder til grundlag for udelukkelse Bekendtgørelse
Korruption jf. udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 2).
Svig jf. udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 3).
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme jf. udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 5).
Deltagelse i en kriminel organisation jf. udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 1).
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet jf. udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 4).
Børnearbejde og andre former for menneskehandel jf. udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 6).
Tilsidesættelse af forpligtelser på miljølovgivningsområdet jf. udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 1).
Tilsidesættelse af forpligtelser på det arbejdsretlige område jf. udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 1).
Tilsidesættelse af forpligtelser på sociallovgivningsområdet jf. udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 1).
Alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet jf. udbudslovens § 136, nr. 4).
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure jf. udbudslovens § 136, nr. 3)
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren jf. udbudslovens § 136, nr. 1).
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure jf. udbudslovens § 136, nr. 2).
Ophævelse eller en lignende sanktion jf. udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 4).
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger jf. udbudslovens § 135, stk. 3.
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter jf. udbudslovens § 135, stk. 3.
Erhvervsvirksomheden er indstillet jf. udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2).
Konkurs jf. udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2).
Tvangsakkord uden for konkurs jf. udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2).
Insolvens jf. udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2).
Aktiver, der administreres af en kurator jf. udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2).
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret jf. udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2).
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Kystfodring og Oprensning 2026-2029
Beskrivelse Kontrakten omfatter kystfodring på den jyske Vestkyst og oprensning i havnebassiner, indsejlinger og sejlløb primært langs den jyske Vestkyst og i Limfjorden. Kontrakten skal afdække en politisk aftale mellem staten og de 4 berørte kommuner (Ringkøbing-Skjern, Holstebro, Lemvig og Thisted) om kystbeskyttelse på strækningen Lodbjerg-Nymindegab på den jyske Vestkyst Kontrakten indgås for en 4-årig kontraktperiode, og der vil være mulighed for forlængelse af kontrakten 2 gange á 12 måneder. Arbejdet med kystfodring vil omfatte strandfodring og kystnær fodring. Ved strandfodring skal sandet indpumpes og fordeles jævnt på stranden. Ved kystnær fodring skal sandet leveres kystnært indenfor -6 m dybdekurven. Metoden er valgfri og kan f.eks. være ved splitfartøj, ved rainbowing, ved indpumpning gennem rørledning eller andet. Fodringsstrækningerne og placering af sandet i kystprofilet er nærmere beskrevet i udbudsmaterialet. Der gælder særlige begrænsninger for arbejdet med kystfodring (f.eks. bestemte arbejdsperioder ved strandfodring m.fl.). Dette er nærmere beskrevet i udbudsmaterialet. Sandet til kystfodring skal indvindes i indvindingsområder i Nordsøen. Der må kun anvendes TSHD (Trailing Suction Hopper Dredger), dvs. slæbesugning, ved indvindingen. Ved kystfodring er den årlige mængde, som skal leveres på flere forskellige strækninger på Vestkysten mellem Nymindegab og Agger, anslået til at være ca. 3,6 mio. m3 sand. Oprensningen vil skulle foregå i både store og små sejlløb og indsejlinger (f.eks. Grådyb og Sælhundeholmløb) og i både store og små havnebassiner, som f.eks. i Esbjerg Havn og i Rømø Havn. Lokaliteterne er nærmere beskrevet i udbudsmaterialet. Der er krav om anvendelse af særlig miljøgrab ved nogle oprensningsopgaver. Den anslåede samlede årlige mængde sand og havnesediment for alle oprensningsopgaver vil være ca. 1,7 mio. m3 og 265.000 TDS (tons tørstof, men mængden er afhængig af vejr- og strømningsforhold og kan derfor variere meget.
Intern ID 4029391
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Bygge og anlæg
Primær klassifikation   ( cpv ):  45243000   Kystsikringsarbejder
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  63721300   Drift af vandveje
Valgmuligheder
Beskrivelse af optioner Såfremt Bygherren ønsker det, kan Bygherren bestille sø-opmåling af Entreprenøren. Søopmåling skal udføres med multibeam-udstyr på vanddybder mellem ca. -4 m og -12 m.
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 72   Måneder
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 2
Yderligere oplysninger om fornyelser Kontrakten kan forlænges 2 gange á 12 måneder.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 2 050 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Yderligere oplysninger Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem. For at få adgang til udbudsmaterialet, skal ansøger være registreret eller registrere sig som bruger. Såfremt ansøgningen indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være den gældende. Ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk og/eller engelsk. Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem. Interesserede bedes holde sig orienteret via det elektroniske udbudssystem. Såfremt ansøger oplever problemer med systemet, kan support kontaktes på mail, dksupport@eu-supply.com, eller telefon, (+45) 70 20 80 14. Ansøger skal som sin ansøgning indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, samt § 137, stk. 1, nr. 1, 2 og og 4, nævnte forhold. Det er ikke nødvendigt for ansøger at underskrive sit ESPD-dokument. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt ansøger er en sammenslutning af virksomheder, skal hver deltagers ESPD-dokument være underskrevet af den pågældende deltager. Det er ikke nødvendigt for den ledende ansøger, der indgiver ansøgningen, at underskrive sit ESPD-dokument. Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på, og ESPD-dokumentet skal være underskrevet af den støttende enhed. Hvis ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, skal ansøgeren indlevere en støtteerklæring. Skabelonen fremgår som bilag til udbudsbetingelserne. Hvis ansøgeren indgår i en sammenslutning (f.eks. et konsortium), bedes ansøgeren sammen med sin ansøgning indgive en erklæring, hvor aktørerne i sammenslutningen erklærer at være solidarisk ansvarlige, såfremt sammenslutningen bliver tildelt kontrakten. Erklæringen udfyldes og underskrives af de aktører, som indgår i sammenslutningen. Skabelonen fremgår som bilag til udbudsbetingelserne. Ansøgeren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte ob-ligatoriske udelukkelsesgrunde, samt udelukkelsesgrundene anført i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 1, 2 og 4, medmindre ansøger har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138 . Benyttelsen af de frivillige udelukkelsesgrunde sker under overholdelse af proportionalitetsprincippet. Bagatelagtige forhold kan således ikke føre til udelukkelse af ansøgeren. Flere tilfælde af forhold, der hver for sig er bagatelagtige, kan dog give anledning til at udelukke ansøgeren. Ordregiver vil udvælge det anførte antal ansøgere i henhold til udvælgelseskriterierne anført i nærværende udbudsbekendtgørelse, medmindre der ikke modtages mere end dette antal konditionsmæssige ansøgninger. Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens §§ 151-152, jf. § 153. Yderligere oplysninger: Den angivne forventede kontraktsum udgør et skøn baseret på erfaringspriser fra lignende bygge- og anlægsprojekter, inklusive prisen for alle optioner, i kontraktens fulde løbetid. Arbejdernes omfang er imidlertid afhængig af vejr- og strømningsforhold og kan derfor variere meget fra år til år. Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/2560 af 14. december 2022 om udenlandske subsidier, der fordrejer det indre marked. Tilbudsgivere er fra den 12. oktober 2023, forpligtede til som en del af deres ansøgning at fremsende en anmeldelse/erklæring vedrørende eventuelle finansielle bidrag fra tredjelande, jf. nærmere forordningens artikel 29. Derudover er udbuddet omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve en erklæring herom og/eller dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold. Efter investeringsscreeningsloven (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/842) skal økonomiske aktører, i) som er hjemmehørende uden for EU eller EFTA, eller ii) som er under kontrol af eller underlagt betydelig indflydelse som defineret i loven fra en virksomhed hjemmehørende eller en statsborger fra et land uden for EU eller EFTA, ansøge Erhvervsstyrelsen om tilladelse til at indgå en ”særlig økonomisk aftale” inden for en særligt følsom sektor eller aktivitet. Ordregiver vurderer, at indgåelse af kontrakten kan være omfattet af krav om tilladelse. Tilbudsgiver bør afklare, om dennes aftaleindgåelse vil være omfattet af et sådant krav. Se nærmere herom på https://erhvervsstyrelsen. dk/vejledning-aktiviteter-omfattet-af-investeringsscreeningsloven. Det bemærkes, at hver ansøger kun kan indgive én ansøgning om prækvalifikation. Udbuddet gennemføres med forbehold for opnåelse af fornøden bevillingsmæssig hjemmel.
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier Bekendtgørelse
Kriterium Generel årlig omsætning
Beskrivelse Ansøger bør med indgivelsen af det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) angive følgende oplysninger: − Ansøgers samlede årsomsætning i de tre seneste disponible regnskabsår. Ansøger kan i dette udbud basere sig på andre aktørers økonomiske og/eller finansielle formåen for at opfylde egnethedskravene. Den/de aktør(er), der stiller sin økonomiske og/eller finansielle formåen til rådighed for ansøgeren, skal underskrive en støtteerklæring, jf. nærmere herom i udbudsbetingelserne. Skabelonen fremgår som bilag til udbudsbetingelserne. Hvis ansøgeren indgår i en sammenslutning (f.eks. et konsortium), bedes ansøgeren sammen med sin ansøgning indgive en erklæring, hvor aktørerne i sammenslutningen erklærer at være solidarisk ansvarlige, såfremt sammenslutningen bliver tildelt kontrakten. Erklæringen udfyldes og underskrives af de aktører, som indgår i sammenslutningen. Skabelonen fremgår som bilag til udbudsbetingelserne. ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder kravene til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet. Inden tildelingsbeslutningen skal den ansøger, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte. Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet: Erklæring om virksomhedens samlede omsætning i de tre seneste disponible årsrapporter/årsregnskaber, afhængig af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne i de tre seneste disponible årsrapporter/årsregnskab er afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder. Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves: Som minimumskrav kræves en samlet årlig omsætning på mindst DKK 800 mio. i hvert af de tre seneste disponible årsrapporter/årsregnskaber. Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som ansøger og disse andre enheders samlede omsætning i i hvert af de tre seneste disponible årsrapporter/årsregnskaber. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i hver af de tre seneste disponible årsrapporter årsregnskaber. Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B.

Kriterium Værktøj, anlæg eller teknisk udstyr
Beskrivelse Ansøger bør med indgivelsen af ESPD angive følgende oplysninger: - Hvilke fartøjer ansøger råder over til opfyldelse af kontrakten samt oplysninger om fartøjernes kapacitet, idet kapaciteten opgøres som fartøjernes lastekapacitet for sand. ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder mindstekrav til egnethed i relation til teknisk og faglig kapacitet. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte. For så vidt angår teknisk udstyr skal dokumentation ske ved at fremlægge datablade for de 3 eller flere fartøjer, som ansøger har til rådighed til opgaven. Det skal af databladene fremgå, hvor stor fartøjernes lastekapacitet for sand er. Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves: - Det er et minimumskrav, at ansøger har mindst 3 fartøjer til rådighed, som hver har en lastekapacitet på minimum 1.000 m3 sand. Fartøjerne skal stå til rådighed for opgavens udførelse i hele kontraktens løbetid. Med ”fartøj” forstås ”TSHD” (Trailing Suction Hopper Dredger) - Det er et minimumskrav, at ansøgers fartøjer har en samlet lastekapacitet på minimum 10.000 m3 sand. Med ”fartøj” forstås ”TSHD” (Trailing Suction Hopper Dredger)

Kriterium Referencer på specificerede arbejder
Beskrivelse Ansøger bør med indgivelsen af ESPD angive følgende oplysninger: - De 6 mest betydelige og sammenlignelige arbejder inden for kystfodring og/eller oprensning, som ansøger har udført i løbet af de sidste 5 år inden ansøgningsfristen Kun referencer, der vedrører arbejder, som er udført på ansøgningstidspunktet, vil blive tillagt betydning ved vurdering af, om kravene til teknisk og faglig kapacitet er opfyldt, jf. nedenfor. Hvis der er tale om en igangværende opgave, er det således alene den del af arbejderne, der allerede er udført på ansøgningstidspunktet, som vil indgå i vurderingen af referencen. Hver reference bedes indeholde en kort beskrivelse af den udførte leverance. Beskrivelsen af leverancen bør indeholde en klar beskrivelse af, hvilke arbejder, leverancen vedrørte, samt ansøgers rolle(r) i udførelsen af leverancen. Endvidere bedes referencen indeholde den økonomiske værdi af leverancen (beløb), dato for leverancen og om leverancens tidsfrister blev overholdt samt navn på kunden (modtager). Endvidere skal det af referencen fremgå hvilke mængder leveret sand ved kystfodring og oprensede mængder sediment ved oprensning, som arbejdet omfattede. Ved angivelse af dato for leverancen bedes ansøger angive datoen for leverancens påbegyndelse og afslutning. Er dette ikke muligt, f.eks. fordi arbejderne er udført løbende i henhold til en rammeaftale, bedes ansøger i beskrivelsen af leverancen angive, hvordan datoen er angivet. Udgangspunktet er, at en ansøger beskriver dennes referencer i ESPD’et afsnit IV.C. Ordregiver kan dog også acceptere, at der blot henvises til referencerne/referenceark i ESPD’et, og at disse suppleres i et separat dokument, såfremt ansøger foretrækker dette. Der kan maksimalt angives 6 referencer for kystfodring og/eller oprensning. Dette gælder uanset om ansøger er en enkelt virksomhed, om ansøger baserer sig på andre enheders tekniske formåen, eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium). Hver reference må maksimalt fylde 2 A4-sider med minimum font størrelse 10. Angives der flere end det tilladte antal referencer, vil der alene blive lagt vægt på de nyeste inden for det tilladte antal. Referencer herudover vil ikke indgå i vurderingen. Kan det ikke afgøres, hvilke referencer, der er de nyeste, vil referencerne blive udvalgt ved lodtrækning. Såfremt det tilladte antal sider overskrides, vil teksten ud over 2 A4-sider ikke indgå i vurderingen. Ansøgeren bedes sammen med sin ansøgning om udvælgelse indgive en erklæring, såfremt ansøgeren støtter sig på andre aktørers tekniske, jf. Støtteerklæring. Erklæringen udfyldes og underskrives af den/de aktør(er), der stiller sin tekniske kapacitet til rådighed for ansøgeren. Baserer ansøger sig på andre enheders faglige erfaringer vedrørende udførelsen af konkrete dele af arbejderne, som kontrakten omfatter, skal de konkrete dele af arbejderne under kontrakten udføres af den enhed, som ansøger baserer sig på. ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder mindstekrav til egnethed i relation til teknisk og faglig kapacitet. Ansøger vil ikke blive afkrævet yderligere dokumentation for referencer. Dog forbeholder ordregiver sig ret til at kontakte ansøger eller den i referencen angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen, herunder de for referencen angivne tidspunkter. Kriterier for udvælgelse blandt de egnede ansøger: Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter en vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer af de arbejder, som kontrakten omfatter. Relevansvurderingen foretages på baggrund af, i hvor høj grad referencerne dokumenterer erfaring med levering af funktionelt og volumenmæssigt sammenlignelige arbejder, dvs. både for kystfodring (som strandfodring og kystnær fodring) og for oprensning. Ved vurderingen af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer af sammenlignelige arbejder, vurderes det samlet i hvor høj grad referencerne tilsammen dokumenterer relevant erfaring med at levere de konkret efterspurgte arbejder.
Kriteriet vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren

Kriterium Referencer på specificerede arbejder
Beskrivelse Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves: - Det er et minimumskrav, at der vedlægges mindst 1 reference, der dokumenterer erfaring med udførelse af kystfodring af mindst 2 mio. m3 sand i løbet af et kalenderår - Det er et minimumskrav, at der vedlægges mindst 1 reference, der dokumenterer erfaring med udførelse af oprensning
Oplysninger om den anden fase i en procedure, der afvikles i to faser
Mindsteantallet af ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 5
Det højeste antal ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 5
Proceduren afvikles i successive faser. I hver fase kan nogle ansøgere blive
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Der henvises til udbudsbetingelserne.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 100,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for proceduren
Den påtænkte dato for afsendelse af opfordringerne til at afgive tilbud 27/10/2025
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk engelsk
Elektronisk katalog Ikke tilladt
Alternative tilbud Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse 20/10/2025   10:00:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse Der er stillet krav iht. ILO-konvention 94 om arbejdsklausuler i ofentlige kontrakter samt ILO's konvention om søfarendes arbejdsforhold 2006 (MLC) med senere ændringer. Kontrakten omfatter en social klausul om uddannelses- eller praktikaftaler i henhold til lov om erhvervsuddannelser eller lov om forberedende grunduddannelse m.v. Herudover stilles der krav om sikkerhedsstillelse på DKK 15 mio. i hele kontraktens løbetid. Entreprenøren er endvidere forpligtet til at tegne sædvanlig erhvervs- og produktansvarsforsikring med en dækningssum på DKK 25 mio. Derudover gælder særlige miljømæssige vilkår for arbejdernes udførelse. De nærmere forpligtelser ang. ovennævnte fremgår af udbudsmaterialet. Øvrige vilkår for aftalen fremgår af kontrakten med bilag.
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer), skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalen-derdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4. 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er klfu@naevneneshus.dk. Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Kystdirektoratet
Registreringsnummer 25798376
Afdeling Kystdirektoratet
Postadresse Højbovej 1
By Lemvig
Postnummer 7620
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Enhed KAPS - Christian Orholm Lund
E-mail chlu@poulschmith.dk
Telefon +45 31124128
Fax 12345678
Denne organisations roller
Køber
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Telefon +45 72405600
Internetadresse https://klfu.naevneneshus.dk/
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Københavns omegn  ( DK012 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Internetadresse http://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID b62b1668-8104-4313-8d9a-a2711a34e05a   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 15/09/2025   21:16:38 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 15/09/2025   22:01:10 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 608465-2025
EUT-S-nummer 178/2025
Offentliggørelsesdato 17/09/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.08