1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Trafikselskabet Movia
Den ordregivende enheds aktiviteter
:
Bytransport med jernbane, sporvogn, trolleybus eller bus
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
FV15E - Udbud af FlexTrafik - Enkeltvogne
Beskrivelse
:
Trafikselskabet Movia udbyder Flex Variabel kørsel som beskrevet i udbudsmaterialet - FV15E. I nærværende udbud er der tale om kørsel med enkeltvogne, hvilket betyder, at Movia udsender køreordre til de enkelte vogne. Der forventes at blive kørt ca. 1,5 mio. ture om året af den form for kørsel, der udføres i Flextrafik. For at kunne opretholde forsyningen af disse ydelser i spidsbelastningsperioder – og samtidig sikre en rentabel kollektiv trafik – anses det for værende nødvendigt at indgå kontrakt med max. 600 operatører pr. vogntype for at sikre forsyningssikkerheden i den kommende kontraktperiode. Den udbudte kørsel er variabel, hvilket betyder, at Movia ikke garanterer nogen fast mængde af kørsel til den enkelte operatør, der indgås kontrakt med. Tilbudsgiver skal dog være opmærksom på, at kontrakten indeholder krav om, at tilbudsgiver på visse dage er forpligtet til at køre med op til 75% af de igangsatte vogne. Movia Flextrafik varetager kørsel for kommuner og regioner. Movia Flextrafik planlægger og udbyder kørslen, indgår aftaler med vognmænd eller taxafirmaer og varetager alt vedrørende driftsproblemer. Movia Flextrafik sørger desuden for kvalitetssikring i forhold til chaufføruddannelse og vognenes indretning. Flextrafik udbydes i overensstemmelse med EU-reglerne for området og omfatter seks forskellige kørselstyper: Flexhandicap, som er en lovbestemt ordning, beregnet til gangbesværede borgere, der har fået udleveret ganghjælpemidler fra det offentlige. Flexpatient er et lovbestemt kørselstilbud til og fra hospital for borgere i Region Sjælland og Region Hovedstaden. Flexkommune er typisk kørsel til læge, speciallæge, genoptræning osv. Det er den enkelte kommune, der afgør, om kørselsordningen skal være et tilbud til borgerne i kommunen, og det er kommunen, der visiterer borgerne til den. Flexrute er fast rute-baseret kørsel til blandt andet skole, daghjem og beskyttede værksteder mv. Det er den enkelte kommune, der afgør, om kørselsordningen skal være et tilbud til borgerne i kommunen. Det er kommunen, som visiterer borgerne til ordningen. Flextur er en kørselsordning, der er åben for alle borgere. Det er den enkelte kommune, der afgør, om man vil tilbyde ordningen til borgerne i kommunen. Plustur en åben kørselsordning, der fremsøges i rejseplanen, og som alle kan benytte på den del af rejsen, hvor bus eller tog ikke rækker. Det er den enkelte kommune, der afgør, om man vil tilbyde ordningen til borgerne. Movia vil via nærværende udbud tildele kontrakter om udførelse af kørsel omfattet af alle typer flexkørsel, uanset om de enkelte ordninger måtte ændre sig i kontraktperioden. Der vil blive afholdt informationsmøde, jf. udbudsbetingelsernes afsnit 8. Movia kan kontaktes for detaljer.
Identifikator for proceduren
:
d5cda150-d055-40c4-85c3-38c72ab5c021
Intern ID
:
3b40346e-3bbb-412b-bf96-6756a7d450ff
Udbudsprocedure
:
Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure
:
nej
Hovedpunkterne i proceduren
:
Udbuddet foretages som et offentligt udbud i henhold til direktiv 2014/25/EU af 26. februar 2014 (Forsyningsvirksomhedsdirektivet), som implementeret ved BEK. Nr. 1624 af 15. december 2015.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
60000000
Transporttjenester (ikke affaldstransport)
2.1.2.
Udførelsessted
Hvor som helst
Yderligere oplysninger
:
Kørslen foretages på hele Sjælland, Møn og Lolland-Falster, og der kan forekomme ture til det øvrige Danmark. Kørsel for kunder, der er omfattet af lignende kørselsordninger fra det øvrige Danmark og fra Region Skåne, kan blive en del af kørselsopgaven, og der kan derfor forekomme enkelte ture til Fyn, Jylland, ikke brofaste øer og Sverige.
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
800 000 000,00
DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
En tilbudsgiver, der på et hvilket som helst tidspunkt under udbuddet er eller bliver omfattet af en eller flere af udelukkelsesgrundene i udbudslovens §§ 134 a-136 og § 137, stk. 1, nr. 1-2, vil blive udelukket fra udbuddet, medmindre den pågældende inden for en af Movia fastsat rimelig frist dokumenterer sin pålidelighed (self-cleaning), jf. udbudslovens § 138. Retten til self-cleaning gælder dog ikke ved udelukkelse efter udbudslovens § 134 a. Forinden Movia kan meddele tildelingsbeslutning, skal Movia indhente endelig dokumentation for rigtigheden af vindende tilbudsgiveres oplysninger i ESPD’et. Denne dokumentation vil for danske tilbudsgivere bestå af Serviceattest (udstedt ikke tidligere end 6 måneder før tilbudsfristen). For udenlandske tilbudsgivere præsteres tilsvarende dokumentation, jf. udbudsbetingelserne. Tilbudsgiver skal således indsende en fuld serviceattest, eller tilsvarende, som dokumentation for, at de(n) vindende tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde og i øvrigt er egnet. Idet Movia forventer at tildele kontrakt til en stor del af de konditionsmæssige tilbudsgivere, er det Movias vurdering, at serviceattesten kan kræves i forbindelse med tilbudsafgivelsen. Hvis tilbudsgiver er et konsortium, skal der for hver deltager i konsortiet, som dokumentation for, at konsortiedeltagerne ikke er omfattet udelukkelsesgrunde og i øvrigt er egnet, indsendes en fuld serviceattest. Movia forbeholder sig desuden retten til at indhente den i udbudsbetingelserne angivne dokumentation (eller dele heraf) på et hvilket som helst tidspunkt under udbuddet og i kontraktens løbetid.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/25/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Kilder til grundlag for udelukkelse
:
Fælles europæisk udbudsdokument (ESPD)
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
FV15E - Udbud af FlexTrafik - Enkeltvogne
Beskrivelse
:
Trafikselskabet Movia udbyder Flex Variabel kørsel som beskrevet i udbudsmaterialet - FV15E. I nærværende udbud er der tale om kørsel med enkeltvogne, hvilket betyder, at Movia udsender køreordre til de enkelte vogne. Der forventes at blive kørt ca. 1,5 mio. ture om året af den form for kørsel, der udføres i Flextrafik. For at kunne opretholde forsyningen af disse ydelser i spidsbelastningsperioder – og samtidig sikre en rentabel kollektiv trafik – anses det for værende nødvendigt at indgå kontrakt med max. 600 operatører pr. vogntype for at sikre forsyningssikkerheden i den kommende kontraktperiode. Den udbudte kørsel er variabel, hvilket betyder, at Movia ikke garanterer nogen fast mængde af kørsel til den enkelte operatør, der indgås kontrakt med. Tilbudsgiver skal dog være opmærksom på, at kontrakten indeholder krav om, at tilbudsgiver på visse dage er forpligtet til at køre med op til 75% af de igangsatte vogne. Movia Flextrafik varetager kørsel for kommuner og regioner. Movia Flextrafik planlægger og udbyder kørslen, indgår aftaler med vognmænd eller taxafirmaer og varetager alt vedrørende driftsproblemer. Movia Flextrafik sørger desuden for kvalitetssikring i forhold til chaufføruddannelse og vognenes indretning. Flextrafik udbydes i overensstemmelse med EU-reglerne for området og omfatter seks forskellige kørselstyper: Flexhandicap, som er en lovbestemt ordning, beregnet til gangbesværede borgere, der har fået udleveret ganghjælpemidler fra det offentlige. Flexpatient er et lovbestemt kørselstilbud til og fra hospital for borgere i Region Sjælland og Region Hovedstaden. Flexkommune er typisk kørsel til læge, speciallæge, genoptræning osv. Det er den enkelte kommune, der afgør, om kørselsordningen skal være et tilbud til borgerne i kommunen, og det er kommunen, der visiterer borgerne til den. Flexrute er fast rute-baseret kørsel til blandt andet skole, daghjem og beskyttede værksteder mv. Det er den enkelte kommune, der afgør, om kørselsordningen skal være et tilbud til borgerne i kommunen. Det er kommunen, som visiterer borgerne til ordningen. Flextur er en kørselsordning, der er åben for alle borgere. Det er den enkelte kommune, der afgør, om man vil tilbyde ordningen til borgerne i kommunen. Plustur en åben kørselsordning, der fremsøges i rejseplanen, og som alle kan benytte på den del af rejsen, hvor bus eller tog ikke rækker. Det er den enkelte kommune, der afgør, om man vil tilbyde ordningen til borgerne. Movia vil via nærværende udbud tildele kontrakter om udførelse af kørsel omfattet af alle typer flexkørsel, uanset om de enkelte ordninger måtte ændre sig i kontraktperioden. Der vil blive afholdt informationsmøde, jf. udbudsbetingelsernes afsnit 8. Movia kan kontaktes for detaljer.
Intern ID
:
9ae4cfa7-43e0-4e0a-9aa1-0f64a9116a57
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
60000000
Transporttjenester (ikke affaldstransport)
5.1.2.
Udførelsessted
Hvor som helst
Yderligere oplysninger
:
Kørslen foretages på hele Sjælland, Møn og Lolland-Falster, og der kan forekomme ture til det øvrige Danmark. Kørsel for kunder, der er omfattet af lignende kørselsordninger fra det øvrige Danmark og fra Region Skåne, kan blive en del af kørselsopgaven, og der kan derfor forekomme enkelte ture til Fyn, Jylland, ikke brofaste øer og Sverige.
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato
:
01/04/2026
Varigheds slutdato
:
31/03/2028
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
0
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
800 000 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse
:
Deltagelse uden forbehold.
Navnene på og de faglige kvalifikationer for det personale, der skal udføre kontrakten, skal angives
:
Ikke påkrævet
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er):
ja
Yderligere oplysninger
:
En tilbudsgiver, der på et hvilket som helst tidspunkt under udbuddet er eller bliver omfattet af en eller flere af udelukkelsesgrundene i udbudslovens §§ 134 a-136 og § 137, stk. 1, nr. 1-2, vil blive udelukket fra udbuddet, medmindre den pågældende inden for en af Movia fastsat rimelig frist dokumenterer sin pålidelighed (self-cleaning), jf. udbudslovens § 138. Retten til self-cleaning gælder dog ikke ved udelukkelse efter udbudslovens § 134 a. Forinden Movia kan meddele tildelingsbeslutning, skal Movia indhente endelig dokumentation for rigtigheden af vindende tilbudsgiveres oplysninger i ESPD’et. Denne dokumentation vil for danske tilbudsgivere bestå af Serviceattest (udstedt ikke tidligere end 6 måneder før tilbudsfristen). For udenlandske tilbudsgivere præsteres tilsvarende dokumentation, jf. udbudsbetingelserne. Tilbudsgiver skal således indsende en fuld serviceattest, eller tilsvarende, som dokumentation for, at de(n) vindende tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde og i øvrigt er egnet. Idet Movia forventer at tildele kontrakt til en stor del af de konditionsmæssige tilbudsgivere, er det Movias vurdering, at serviceattesten kan kræves i forbindelse med tilbudsafgivelsen. Hvis tilbudsgiver er et konsortium, skal der for hver deltager i konsortiet, som dokumentation for, at konsortiedeltagerne ikke er omfattet udelukkelsesgrunde og i øvrigt er egnet, indsendes en fuld serviceattest. Movia forbeholder sig desuden retten til at indhente den i udbudsbetingelserne angivne dokumentation (eller dele heraf) på et hvilket som helst tidspunkt under udbuddet og i kontraktens løbetid.
5.1.7.
Strategiske udbud
Udbuddet falder ind under anvendelsesområdet for Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/33/EF (direktivet om renere køretøjer)
Retsgrundlaget fra direktivet om renere køretøjer der fastslår, hvilken kontraktype, der medfører direktivets anvendelse
:
Personbefordring ad landevej
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier
:
Bekendtgørelse
Kriterium
:
Tilmelding i et relevant professionelt register
Beskrivelse
:
Tilbudsgiver skal opfylde følgende krav til udøvelse af det pågældende erhverv: Tilbudsgiver skal være optaget i CVR-registeret eller tilsvarende udenlandsk register. (Angives i ESPD’et Del IV, A). Som foreløbig dokumentation for at tilbudsgiver opfylder det fastsatte minimumskrav til egnethed, skal tilbudsgiver med tilbuddet fremsende et korrekt udfyldt ESPD. Hvis tilbudsgiver er et konsortium, skal der for hver deltager i konsortiet som dokumentation for egnethed (og for, at konsortiedeltagerne ikke er omfattet af de nævnte udelukkelsesgrunde) med tilbuddet fremlægges dokumentation i form af et korrekt udfyldt ESPD.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium:
Type:
Pris
Navn
:
Laveste pris
Beskrivelse
:
Det økonomisk mest fordelagtige tilbud identificeres via tildelingskriteriet ”Pris”. Evalueringen foretages på baggrund af priserne i tilbudsblanketterne. Tilbuddene evalueres pr. vogntype. Movia vil maksimalt indgå kontrakt med 600 operatører pr. vogntype. Hvis der er mere end 600 tilbudsgivere pr. vogntype, tildeles kontrakt til tilbudsgiverne med den laveste evalueringstekniske pris pr. vogntype. Den evalueringstekniske pris pr. vogntype udgør den totale sum af de delpriser, der fremgår af tilbudsblanketten under hver enkelt vogntype, og vægtes som angivet herunder: • 1 time hverdage (Hverdage kl. 05:00 – 18:00) - Vægter 70% • 1 time øvrig tid – Vægter 20% • 1 time nat (Nat (alle dage) kl. 23:00-04:59) - Vægter 5% • 1 x tillæg nat – Vægter 5% Samtlige priser skal angives i danske kroner i prisniveau for 3. kvartal 2025. Prisniveauet for 3. kvartal udregnes som et gennemsnit af prisniveauet for månederne juli, august og september. Der regnes med 2 decimaler. Den evalueringstekniske pris anvendes alene ved tildeling af kontrakten og afspejler ikke nødvendigvis den konkrete drift og dermed afregning. Operatøren kan altså ikke bruge vægtningen til at vurdere sin fremtidige indtjening.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
100,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Sprog, som udbudsdokumenterne er officielt tilgængelige på
:
dansk
Frist for anmodning om yderligere oplysninger
:
13/10/2025
21:55:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
:
Elektronisk indgivelse
:
Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på
:
dansk
Elektronisk katalog
:
Ikke tilladt
Alternative tilbud
:
Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud
:
Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud
:
20/10/2025
12:00:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Vedståelsesfrist for tilbuddet
:
6
Måneder
Oplysninger, der kan suppleres efter indgivelsesfristen er udløbet
:
Køberen kan beslutte, at alle manglende tilbudsrelaterede dokumenter kan indsendes senere.
Yderligere oplysninger
:
Movia forbeholder sig retten til at foretage berigtigelse af indsendte oplysninger vedrørende tilbudsgivers opfyldelse af egnethed og efterhente manglende oplysninger i ESPD’et og/eller ESPD dokumentation, i henhold til udbudslovens § 159, stk. 5. Movia er inden for udbudsrettens grænser berettiget til at kontrollere oplysninger givet i tilbud, herunder er tilbudsgiver forpligtet til hurtigst muligt at yde rimelig bistand i anledning af henvendelsen fra Movia i dette øjemed. Movia forbeholder sig ret til at berigtige og efterindhente oplysninger.
Oplysninger om offentlig iværksættelse
:
Åbningsdato
:
20/10/2025
12:05:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Yderligere oplysninger
:
Der er ikke adgang til overværelse af åbning af tilbud. Tilbudsfristen er d. 20. oktober 2025, kl. 14:00 Tilbud skal være bindende i 6 måneder fra tilbudsfristen. Movia er berettiget til at forlænge vedståelsesfristen med indtil 4 uger efter skriftlig meddelelse til tilbudsgiver.
Betingelser for kontraktens udførelse
:
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse
:
Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse
:
Operatøren skal have særlig tilladelse til at udføre ydelserne i henhold til kontrakten. Se kontraktens §1 stk. 4 Tilbudsgiver skal være særligt opmærksom på, at der i Kontraktens § 8 er indskrevet en begrænsning i operatørens brug af underleverandører i overensstemmelse med PSO-forordningens krav herom (Europa-Parlamentets og Rådets forordning af 2007-10-23 om offentlig personbefordring med jernbane og ad vej).
Der kræves en fortrolighedsaftale
:
nej
Elektronisk fakturering
:
Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling
:
nej
Der vil blive anvendt elektronisk betaling
:
ja
Oplysninger om finansiering og betaling
:
Se udbudsbetingelserne.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. . Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt 8 vedr. organisationer. Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
:
Trafikselskabet Movia
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
:
Trafikselskabet Movia
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
:
Trafikselskabet Movia
Organisation, der behandler tilbud
:
Trafikselskabet Movia
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Trafikselskabet Movia
Registreringsnummer
:
29896569
Postadresse
:
Gammel Køge Landevej 3
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Søren Brøgger Kock
Telefon
:
36131692
Denne organisations roller
:
Køber
Indkøbscentral, der tildeler offentlige kontrakter eller indgår rammeaftaler om bygge- og anlægsarbejder, vareindkøb eller tjenesteydelser tiltænkt andre købere
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Klagenævnet for Udbud
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
Bekendtgørelsens ID
:
bd1165ff-b0f8-4107-97df-d2f4a73d8870
-
01
Formulartype
:
Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype
:
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
17
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
16/09/2025
17:35:21 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
17/09/2025
12:50:37 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
609054-2025
EUT-S-nummer
:
179/2025
Offentliggørelsesdato
:
18/09/2025