23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
22.09.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Lolland Kommune

Mobility as a Service (MaaS) 2.0 - Personbiler til Lolland Kommune


Lolland Kommune

618519-2025 - Resultater
Danmark – Personbiler – Mobility as a Service (MaaS) 2.0 - Personbiler til Lolland Kommune
OJ S 181/2025 22/09/2025
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen - Meddelelse om ændring
Varer - Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Lolland Kommune
E-mail madeb@lolland.dk
Køberens retlige status Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Generelle offentlige tjenesteydelser
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Mobility as a Service (MaaS) 2.0 - Personbiler til Lolland Kommune
Beskrivelse Genudbud.Udbuddet har til formål at finde og indgå kontrakt med en samarbejdspartner vedrørende levering af Lolland Kommunes fremtidige transport af medarbejdere. Der ønskes en samarbejdspartner og en løsningsmodel med udpræget fleksibilitet i forhold til at tilpasse og optimere kommunens primære persontransport. Det er kommunens ønske at få udviklet og implementeret en langsigtet løsning, der løbende kan håndtere kommunens varierende behov, markedets konstante udvikling samt den grønne omstilling.Samarbejdet forventes at løbe op til 10 år.
Identifikator for proceduren cdc233d6-cfd2-4a16-9c10-cdf23405ab33
Tidligere bekendtgørelse 063181-2023
Intern ID 88.00.00-Ø54-4-24
Udbudsprocedure Konkurrencepræget dialog
Hovedpunkterne i proceduren Lolland Kommune søger en samarbejdspartner, der råder over, eller har mulighed for at opbygge, en organisation, der kan håndtere opgaven, og som finder det attraktivt at indgå i partnerskabslignende samarbejde med Lolland Kommune.Tilbudsgivernes organisation skal kunne håndtere den komplette opgave med Mobility as a Service (MaaS) for Lolland Kommune. Der skal ved ansøgning, fremsendes bl.a. referencer til dokumentation for, at de nødvendige kvalifikationer findes i leverandørens organisation.Kommunen forestiller sig, at interesserede tilbudsgivere, enten har alle de nødvendige (herunder tekniske) kompetencer internt i organisationen eller, at tilbudsgiveren udgøres af en sammenslutning af økonomiske aktører, der i fællesskab og som helhed dækker alle de nødvendige kompetencer. Det er tilladt for både enkelte aktører og sammenslutninger at bruge underleverandører i forbindelse med opfyldelse af opgaven.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Supplerende kontrakttype Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  34110000   Personbiler
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  34100000   Motorkøretøjer, 50112000   Reparation og vedligeholdelse af biler
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Jernbanegade 7    
By Maribo
Postnummer 4930
Landsdel (NUTS) Vest- og Sydsjælland   ( DK022 )
Land Danmark
2.1.4.
Generelle oplysninger
Indkaldelse af tilbud er afsluttet
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Mobility as a Service (MaaS) 2.0 - Personbiler til Lolland Kommune
Beskrivelse Genudbud.Udbuddet har til formål at finde og indgå kontrakt med en samarbejdspartner vedrørende levering af Lolland Kommunes fremtidige transport af medarbejdere. Der ønskes en samarbejdspartner og en løsningsmodel med udpræget fleksibilitet i forhold til at tilpasse og optimere kommunens primære persontransport. Det er kommunens ønske at få udviklet og implementeret en langsigtet løsning, der løbende kan håndtere kommunens varierende behov, markedets konstante udvikling samt den grønne omstilling.Samarbejdet forventes at løbe op til 10 år.
Intern ID 88.00.00-Ø54-4-24
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Supplerende kontrakttype Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  34110000   Personbiler
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  34100000   Motorkøretøjer, 50112000   Reparation og vedligeholdelse af biler
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Jernbanegade 7    
By Maribo
Postnummer 4930
Landsdel (NUTS) Vest- og Sydsjælland  ( DK022 )
Land Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 16   År
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) nej
5.1.7.
Strategiske udbud
Udbuddet falder ind under anvendelsesområdet for Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/33/EF (direktivet om renere køretøjer)
Retsgrundlaget fra direktivet om renere køretøjer der fastslår, hvilken kontraktype, der medfører direktivets anvendelse Køb, leasing eller leje af køretøjer
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Organisation
Beskrivelse Tilbudsgiveren skal beskrive den samarbejdsorganisation der stilles til rådighed for projektet. Beskrivelsen skal bestå af to dele: ▪ Projektgruppe i forbindelse med implementering og opstart ▪ Organisation i forbindelse med driften For ”Projektgruppe i forbindelse med implementering og opstart” skal tilbudsgiveren beskrive hvilken samarbejdsorganisation der etableres og stilles til rådighed for implementering og opstart af projektet. Det er vigtigt, at organisationen indeholder den viden, de ressourcer og de mandater der er nødvendige for at etablere den komplette løsning. Tilbudsgiveren bedes beskrive hvilke nøglepersoner (ikke nødvendigvis ved navn) og kvalifikationer der sættes ind i projektet. Det vil blive vurderet positivt, at projektgruppen er veletableret og at beskrivelsen demonstrerer at gruppen er sammensat på en sådan måde, at den dækker implementeringen af den fulde løsning. Der forventes ikke navngivne personer eller CV’er, men tilbudsgiveren bør i sin beskrivelse angive de kompetencer der indgår i gruppen samt hvordan den inddragede ressource og viden er forankret i tilbudsgiverens hovedorganisation. Projektgruppen bør som minimum være aktiv indtil den samlede løsning går i endelig drift, samt gerne yderligere en periode i starten, så gruppen kan være behjælpelig med at løse pludseligt opståede udfordringer og ”børnesygdomme”. For ”Organisation i forbindelse med driften” skal tilbudsgiveren beskrive hvordan denne forventer at drifte aftalen med Lolland Kommune omkring løsningen efter endt implementering og opstart. Tilbudsgiveren skal beskrive hvordan det sikres, at der er viden og ressourcer til løbende at justere, optimere og udvikle løsningen, samt hvordan tilbudsgiveren forventer at inddrage ressourcer og viden i sin organisation når der er brug for det. 15 Lolland Kommune ser gerne, at tilbudsgiveren beskriver hvordan det sikres, at mobilitetsløsningen prioriteres i tilbudsgiverens organisation og at tilbudsgiveren er villig og i stand til at stille de ressourcer til rådighed som kræves for at sikre et dynamisk og udviklende samarbejde imellem parterne. Tilbudsgiveren skal beskrive hvordan samarbejdet med Lolland Kommune omkring henholdsvis implementering og drift forventes at foregå. Lolland Kommune vil vurdere det positivt, såfremt tilbudsgiveren internt har udarbejdet processer og interne krav til inddragelse af kommunen, afholdelse af møder og løbende dialog og sparring. Ligeledes vil det blive vurderet positivt, såfremt tilbudsgiveren har udarbejdet enkle kommunikationsveje i forhold til Lolland Kommune således, at dialogen imellem parterne foregår imellem en fast gruppe som kan præsentere den bagvedliggende organisation. Lolland Kommune ønsker så få POC (Point of Contact) som muligt, således at kommunens Fleetmanager under driften har så enkle kommunikationsveje som muligt.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 30,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Implementeringsplan
Beskrivelse Lolland Kommune har udarbejde skabelon til en implementeringsplan indeholdende de 3 væsentligste milepæle for projektets implementering. Tilbudsgiveren bedes beskrive hvorvidt disse milepæle kan tilbydes opnået til de angivne tidspunkter eller hvorvidt der må forventes afsat yderligere tid til at milepælen kan indfries. 13 Tilbudsgiveren bedes desuden for hver milepæl beskrive hvordan denne agter at forberede og arbejde henimod den pågældende milepæl, herunder hvordan tilbudsgiveren vil arbejde internt i sin egen organisation for at sikre projektets succesfulde opstart. Det vil blive vurderet positivt, såfremt tilbudsgiveren udarbejder besvarelser i implementeringsplanen der demonstrerer, at tilbudsgiveren arbejder seriøst med opstarten af samarbejdet og prioriterer og afsætter de nødvendige ressourcer til projektet. Tilbudsgiveren skal beskrive hvorledes og hvordan de opstillede deadlines for milepæle vil blive opfyldt. Såfremt tilbudsgiveren vurderer at de angivne datoer ikke kan indfries, skal tilbudsgiveren angive realistiske datoer samt beskrive hvordan disse datoer vil blive sikret indfriet. Lolland Kommune vil i sin evaluering lægge vægt på, at tilbudsgiveren demonstrerer ▪ at projektet tages seriøst og at tilbudsgiveren vil arbejde målrettet og intensivt mod en succesfuld implementering. ▪ at der afsættes tid og ressourcer hos tilbudsgiveren til at gøre implementeringen succesfuld. Her tænkes både på træk på nøglepersoner samt på eventuelle økonomiske ressourcer og investeringer for at få projektet i gang. ▪ at tilbudsgiveren træffer foranstaltninger i forhold til at sikre, at it-systemet er klart og kan ibrugtages ved opstart. Her skal tilbudsgiveren i sin implementeringsplan demonstrere, at der op til datoen for driftsopstart, er sket de nødvendige tilpasninger og afprøvninger af systemet, samt at det er funktionelt og sat op til Lolland Kommune når de første køretøjer leveres. Tilbudsgiveren kan med fordel benytte M2 til beskrivelse af test og afprøvning af it-systemet. ▪ at det sikres at køretøjer kan påbegynde implementering så hurtigt som muligt efter 1. januar 2024. Tilbudsgiveren bedes beskrive hvordan det sikres, at egnede og relevante køretøjer er til rådighed så tidligt som muligt i projektet, så pilotprojekt og driftsopstart kan foretages. ▪ at tilbudsgiveren prioriterer de processer og samarbejder som tilbudsgiveren forventer at indgå med Lolland Kommune i forbindelse med opstarten og implementeringen af projektet
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 30,00
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Ved evalueringen af underkriteriet ”Pris” lægges der vægt på den laveste samlede evalueringstekniske pris. Herefter vil Ordregiver omregne den samlede evalueringstekniske pris til point efter følgende metode: De indkomne tilbud tildeles point for ”Pris” efter en lineær model, hvor det tilbud som ligger X procent lavere end targetprisen for tilbuddene, vil blive tildelt det maksimale antal point = 10, og det tilbud som ligger X procent over targetprisen for tilbuddene, vil blive tildelt det minimale antal point = 0. Point vil blive afrundet til to decimaler. Øvrige tilbudte priser tildeles herefter point efter en lineær interpolation mellem de to yderpunkter. Formlen til beregning er som følger: Point = minimumpoint + (maksimumpoint - minimumpoint) * (1 - (tilbudspris - LP) / (HP - LP)). X er fastsat til 20 %. Minimumspoint = 0. Maksimumpoint = 10. LP er targetpris minus 20 %. HP er targetpris plus 20 %. Targetprisen fastsættes til 4.700 kr. (Gennemsnit pr. måned. Pr. bil). Targetprisen er et udtryk for Ordregivers forventede pris. Såfremt en tilbudsgiver tilbyder en evalueringsteknisk pris, der ikke kan indeholdes i spændet på targetpris +/- 20%, vil tilbuddet blive betragtet som ukonditionsmæssigt.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 40,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud - Nævnenes Hus
Oplysninger om klagefrister : Præcise oplysninger om klagefrist(er): I henhold til LBK nr. 593 af 02.06.2016 om lov om Klagenævnet for Udbud gælder følgende klagefrister i relation til gennemførelse af udbud: Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen, jf. lovens § 7, stk. 1. Klage over tildeling af kontrakten skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 dage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Klage i forbindelse med indgåelse af en rammeaftale skal indgives inden 6 måneder regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstillperioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Samtidig med indgivelse af klage skal der indbetales et klagegebyr på kr. 20.000 til Klagenævnet for Udbud.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten Lolland Kommune
Organisation, der udfører betalingen Lolland Kommune
6. Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse 190 752 000,00   DKK
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
Officielt navn Frimann Biler A/S
Tilbud
Tilbud – Identifikator 88.00.00-Ø54-4-24
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0000
Værdien af tilbuddet 190 752 000,00   DKK
Koncessionsværdi
Underentreprise Nej
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten 88.00.00-Ø54-4-24
Dato for indgåelse af kontrakten 21/02/2024
6.1.3.
Ikke-vindende tilbudsgivere
Officielt navn Frimann Biler A/S
6.1.4.
Statistiske oplysninger
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
Type modtagne indgivelser Tilbud fra mellemstore virksomheder
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 1
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Lolland Kommune
Registreringsnummer 29188572
Postadresse Jernbanegade 7
By Maribo
Postnummer 4930
Landsdel (NUTS) Vest- og Sydsjælland  ( DK022 )
Land Danmark
Enhed Marian Desrumaux Brodersen
E-mail madeb@lolland.dk
Telefon +45 54676767
Fax +45 54676768
Internetadresse http://lolland.dk/
Køberprofil http://lolland.dk/
Denne organisations roller
Køber
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
Organisation, der udfører betalingen
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Frimann Biler A/S
Den økonomiske operatørs størrelse Mellemstor virksomhed
Registreringsnummer 73693918
Postadresse Energivej 2
By Nykøbing F
Postnummer 4800
Landsdel (NUTS) Vest- og Sydsjælland  ( DK022 )
Land Danmark
Enhed Frimann Biler A/S
E-mail frimann@frimann.nu
Telefon 61301919
Denne organisations roller
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter LOT-0000
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Klagenævnet for Udbud - Nævnenes Hus
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Telefon +45 72405600
Fax +45 33307799
Internetadresse http://www.naevneneshus.dk
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Fax +45 41715100
Internetadresse http://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0005
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
10. Ændring
Udgave af den foregående bekendtgørelse, der skal ændres dc030375-e2ba-4cae-a4d3-a5eebd3bb245-01
Hovedårsagen til ændringen Ajourførte oplysninger
Beskrivelse Samlet antal køretøjer: M1: 160 stk. Antal renere køretøjer: M1: 0 stk.
10.1.
Ændring
Afsnitsidentifikator ORG-0001
10.1.
Ændring
Afsnitsidentifikator ORG-0002
10.1.
Ændring
Afsnitsidentifikator ORG-0003
10.1.
Ændring
Afsnitsidentifikator ORG-0004
10.1.
Ændring
Afsnitsidentifikator LOT-0000
10.1.
Ændring
Afsnitsidentifikator RES-0001
10.1.
Ændring
Afsnitsidentifikator CON-0001
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 6a52982c-1d47-4297-9397-3a7ca299afc3   -   01
Formulartype Resultater
Bekendtgørelsestype Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 19/09/2025   08:25:57 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 19/09/2025   08:26:23 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 618519-2025
EUT-S-nummer 181/2025
Offentliggørelsesdato 22/09/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.047