23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
29.09.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Aarhus Universitet

Kurerforsendelse


Aarhus Universitet

635945-2025 - Resultater
Danmark – Kurértjeneste – Kurerforsendelse
OJ S 186/2025 29/09/2025
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Aarhus Universitet
E-mail Mfha@au.dk
Køberens retlige status Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet Uddannelse
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Kurerforsendelse
Beskrivelse Beskrivelse af udbuddet: Ordregiver ønsker at samle sine indkøb af Kurerforsendelser. Aftalen er påtænkt at skulle dække det daglige almindelige behov for kurerforsendelser. Ordregiver har som overordnet målsætning for Aftalen, at der sikres en langsigtet løsning på kurer-for-sendelser. Der vil derfor i Aftalens varighed, være et behov for en betydelig grad af fleksibilitet, således at indholdet i ydelserne løbende kan optimeres i forhold til f.eks. ny viden eller ændrede be-hov til gavn for begge parter. Ordregiver har i bilag 7 – Statistik udarbejdet en oversigt over Ordregivers forsendelser fra årene 2019-2022. Ordregiver kan ikke garantere, at statistikken er fyldestgørende. Endvidere er statistik-ken ikke udtryk for Ordregivers forpligtende køb. Ordregiver vil alene foretage køb i det omfang et konkret behov opstår. Statistikken kan endvidere ikke lægges til grund for regulering af Aftalen. ---- Formålet med udbuddet Formålet med nærværende udbud er at få en Aftale, der sikrer kvalitet, fleksibilitet og samarbejde i forbindelse med håndtering af Kurerforsendelserne. På denne baggrund, vil Aftalen skulle hjælpe Ordregiver med at opnå en enkelthed og brugervenlig-hed i forbindelse med håndtering af Kurerforsendelserne. --- Antal Leverandører på Aftalen Aftalen indgås med 1 Leverandør. --- Eksklusivitet Aftalen kan anvendes af Ordregiver, som har ret men ikke pligt til at anvende Aftalen. --- Idet det er Ordregivers vurdering, at en opdeling af Aftalen i delaftaler ikke vil give den kommercielt bedste løsning, er nærværende Aftale ikke opdelt i delaftaler.
Identifikator for proceduren aabf683f-f731-4708-870c-11fe02ebf93f
Tidligere bekendtgørelse 5e0aa0d0-ce46-42d1-876f-8a7169223622-01
Intern ID 2022-0396899
Udbudsprocedure Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure nej
Hovedpunkterne i proceduren Udbuddet gennemføres som et offentligt udbud i henhold til Udbudslovens § 56, hvilket betyder, at alle interesserede Tilbudsgivere har mulighed for at afgive tilbud i tilknytning til nærværende udbud.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  64120000   Kurértjeneste
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  64100000   Postbefordring og kurértjeneste, 64121000   Kurértjeneste, der indebærer befordring med flere transportmidler
2.1.2.
Udførelsessted
Hvor som helst
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 6 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Tilbudsgiver skal i forbindelse med tilbudsafgivelsen udfylde og vedlægge ESPD (det fælles europæi-ske udbudsdokument) i Ethics som et foreløbigt bevis for: • At Tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene • At Tilbudsgiver opfylder egnethedskravene Oplysningerne danner grundlag for Ordregivers vurdering af, om Tilbudsgiver skal udelukkes fra at deltage i udbuddet, og om Tilbudsgiver er egnet til at udføre den udbudte Aftale. --- Tilbudsgiver skal anvende ESPD’et til at bekræfte, at denne ikke er omfattet af: • De obligatoriske udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens §§135-136. • Nedenstående frivillige udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens § 137. Den frivillige udelukkelsesgrunde er: • Udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 – Tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under in-solvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator el-ler af retten, hvis denne er under tvangs-akkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er ble-vet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor Tilbudsgiveren er hjemhørende, Såfremt Tilbudsgiver er omfattet af en af ovenstående udelukkelsesgrunde, vil Tilbudsgiver blive udelukket fra at deltage i udbudsproceduren. Dokumentation – Personlige forhold Fremsendes når Ordregiver beder Tilbudsgiver herom: • Serviceattest eller tilsvarende dokumentation for udenlandske Tilbudsgivere I det tilfælde, hvor Tilbudsgiver allerede har Serviceattest eller tilsvarende dokumentation, må det gerne sendes med allerede ved tilbudsafgivelse, men dette er ikke et krav. Serviceattesten må maksimalt være udstedt 6 måneder før tilbudsfristen. Indhentning af serviceattest fra Erhvervsstyrelsen tager normalt mellem 2-3 uger. --- Tilbuddet kan indsendes af flere juridiske enheder i forening, eksempelvis et konsortium. Såfremt tilbuddet indsendes af flere juridiske enheder i forening, eksempelvis et konsortium, skal der for hver af de deltagende økonomiske aktører udfyldes ét særskilt ESPD, hvor det dokumenteres: 1) At den juridiske enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene 2) Hvilken ydelse/rolle den juridiske enhed har i sammenslutningen Det vil i forbindelse med egnethedsvurderingen være sammenslutningens samlede egnethed, der vurderes. Dvs. det vil være alle deltagernes oplysninger, der danner grundlag for den samlede vurde-ring af, om sammenslutningen lever op til de fastsatte minimumskrav til egnethed. Det er et krav, at der udpeges og angives, hvem der er befuldmægtiget til at afgive tilbud på vegne af konsortiet. Det vil ligeledes være denne person, som Ordregiver, med bindende virkning over for konsortiet, kan indgå Aftale med. Deltagerne i et konsortium eller en anden sammenslutning hæfter solidarisk for både tilbud og eventuel Aftale. Fremsendelse af Formular – Konsortieerklæring I forbindelse med evt. Aftaleindgåelse skal der dertil underskrives en supplerende konsortieerklæ-ring, jf. ”Formular – Konsortieerklæring”. --- Ordregivers anslående/forventede samlede forbrug af Kurerforsendelse, der er omfattet af udbud-det, udgør på årsbasis 1.500.000 DDK. Over en fireårig periode udgør det 6.000.000 DKK. Ordregivers maks. samlede forbrug af Kurerforsendelse, der er omfattet af udbuddet, udgør på års-basis 1.950.000 DKK. Over en fireårig periode udgør det 7.800.000 DKK. --- Tilbudsgiver erklærer, at denne ikke er en del af den personkreds, der fremgår af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer si-tuationen i Ukraine, artikel 5k, nr.1 (som indsat ved af Rådets forordning (EU) 2022/576 af 8. april 2022, artikel 1, nr. 23), og som derfor ikke må tildeles offentlige kontrakter. Fremsendelse af ”Tro- og love-erklæring ang. Rusland” I forbindelse med evt. Aftaleindgåelse udfyldes ”Tro og love-erklæring ang. Rusland”.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Kurerforsendelse
Beskrivelse Beskrivelse af udbuddet: Ordregiver ønsker at samle sine indkøb af Kurerforsendelser. Aftalen er påtænkt at skulle dække det daglige almindelige behov for kurerforsendelser. Ordregiver har som overordnet målsætning for Aftalen, at der sikres en langsigtet løsning på kurer-for-sendelser. Der vil derfor i Aftalens varighed, være et behov for en betydelig grad af fleksibilitet, således at indholdet i ydelserne løbende kan optimeres i forhold til f.eks. ny viden eller ændrede be-hov til gavn for begge parter. Ordregiver har i bilag 7 – Statistik udarbejdet en oversigt over Ordregivers forsendelser fra årene 2019-2022. Ordregiver kan ikke garantere, at statistikken er fyldestgørende. Endvidere er statistik-ken ikke udtryk for Ordregivers forpligtende køb. Ordregiver vil alene foretage køb i det omfang et konkret behov opstår. Statistikken kan endvidere ikke lægges til grund for regulering af Aftalen. ---- Formålet med udbuddet Formålet med nærværende udbud er at få en Aftale, der sikrer kvalitet, fleksibilitet og samarbejde i forbindelse med håndtering af Kurerforsendelserne. På denne baggrund, vil Aftalen skulle hjælpe Ordregiver med at opnå en enkelthed og brugervenlig-hed i forbindelse med håndtering af Kurerforsendelserne. --- Antal Leverandører på Aftalen Aftalen indgås med 1 Leverandør. --- Eksklusivitet Aftalen kan anvendes af Ordregiver, som har ret men ikke pligt til at anvende Aftalen. --- Idet det er Ordregivers vurdering, at en opdeling af Aftalen i delaftaler ikke vil give den kommercielt bedste løsning, er nærværende Aftale ikke opdelt i delaftaler.
Intern ID 2022-0396899
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  64120000   Kurértjeneste
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  64100000   Postbefordring og kurértjeneste, 64121000   Kurértjeneste, der indebærer befordring med flere transportmidler
5.1.2.
Udførelsessted
Hvor som helst
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 4   År
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 6 000 000,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi 7 800 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Yderligere oplysninger Tilbudsgiver skal i forbindelse med tilbudsafgivelsen udfylde og vedlægge ESPD (det fælles europæi-ske udbudsdokument) i Ethics som et foreløbigt bevis for: • At Tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene • At Tilbudsgiver opfylder egnethedskravene Oplysningerne danner grundlag for Ordregivers vurdering af, om Tilbudsgiver skal udelukkes fra at deltage i udbuddet, og om Tilbudsgiver er egnet til at udføre den udbudte Aftale. --- Tilbudsgiver skal anvende ESPD’et til at bekræfte, at denne ikke er omfattet af: • De obligatoriske udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens §§135-136. • Nedenstående frivillige udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens § 137. Den frivillige udelukkelsesgrunde er: • Udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 – Tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under in-solvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator el-ler af retten, hvis denne er under tvangs-akkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er ble-vet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor Tilbudsgiveren er hjemhørende, Såfremt Tilbudsgiver er omfattet af en af ovenstående udelukkelsesgrunde, vil Tilbudsgiver blive udelukket fra at deltage i udbudsproceduren. Dokumentation – Personlige forhold Fremsendes når Ordregiver beder Tilbudsgiver herom: • Serviceattest eller tilsvarende dokumentation for udenlandske Tilbudsgivere I det tilfælde, hvor Tilbudsgiver allerede har Serviceattest eller tilsvarende dokumentation, må det gerne sendes med allerede ved tilbudsafgivelse, men dette er ikke et krav. Serviceattesten må maksimalt være udstedt 6 måneder før tilbudsfristen. Indhentning af serviceattest fra Erhvervsstyrelsen tager normalt mellem 2-3 uger. --- Tilbuddet kan indsendes af flere juridiske enheder i forening, eksempelvis et konsortium. Såfremt tilbuddet indsendes af flere juridiske enheder i forening, eksempelvis et konsortium, skal der for hver af de deltagende økonomiske aktører udfyldes ét særskilt ESPD, hvor det dokumenteres: 1) At den juridiske enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene 2) Hvilken ydelse/rolle den juridiske enhed har i sammenslutningen Det vil i forbindelse med egnethedsvurderingen være sammenslutningens samlede egnethed, der vurderes. Dvs. det vil være alle deltagernes oplysninger, der danner grundlag for den samlede vurde-ring af, om sammenslutningen lever op til de fastsatte minimumskrav til egnethed. Det er et krav, at der udpeges og angives, hvem der er befuldmægtiget til at afgive tilbud på vegne af konsortiet. Det vil ligeledes være denne person, som Ordregiver, med bindende virkning over for konsortiet, kan indgå Aftale med. Deltagerne i et konsortium eller en anden sammenslutning hæfter solidarisk for både tilbud og eventuel Aftale. Fremsendelse af Formular – Konsortieerklæring I forbindelse med evt. Aftaleindgåelse skal der dertil underskrives en supplerende konsortieerklæ-ring, jf. ”Formular – Konsortieerklæring”. --- Ordregivers anslående/forventede samlede forbrug af Kurerforsendelse, der er omfattet af udbud-det, udgør på årsbasis 1.500.000 DDK. Over en fireårig periode udgør det 6.000.000 DKK. Ordregivers maks. samlede forbrug af Kurerforsendelse, der er omfattet af udbuddet, udgør på års-basis 1.950.000 DKK. Over en fireårig periode udgør det 7.800.000 DKK. --- Tilbudsgiver erklærer, at denne ikke er en del af den personkreds, der fremgår af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer si-tuationen i Ukraine, artikel 5k, nr.1 (som indsat ved af Rådets forordning (EU) 2022/576 af 8. april 2022, artikel 1, nr. 23), og som derfor ikke må tildeles offentlige kontrakter. Fremsendelse af ”Tro- og love-erklæring ang. Rusland” I forbindelse med evt. Aftaleindgåelse udfyldes ”Tro og love-erklæring ang. Rusland”.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Ordregiver tildeler Aftalen til den tilbudsgiver, der har afgivet det økonomisk mest fordelagtige til-bud på grundlag af ”pris”.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 100,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for udbud
Oplysninger om klagefrister : Reglerne om klagefrister findes i § 7 i lov om Klagenævnet for Udbud. • Ved et udbud med prækvalifikation efter udbudsloven, ved forsyningsvirksomhedsdirektivet eller tilbudsloven skal en klage over ikke at være blevet prækvalificeret indgives inden for 20 kalenderdage. Dette er regnet fra dagen efter ordregivers afsendelse af underretning om prækvalifikation. • Andre klager over udbud eller beslutninger, f.eks. tildeling af kontrakter, omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet skal indgives 45 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om indgåelse af kontrakt. • Hvis klagen handler om overtrædelser af tilbudsloven eller udbudslovens §§ 191 og 192, er klagefristen på 45 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen. • Klager over indgåelse af rammeaftale efter udbudsloven (afsnit II, III og §§ 191 og 192), forsyningsvirksomhedsdirektivet eller tilbudsloven skal være indgivet til klagenævnet inden 6 måneder regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen. • Klager over indgåelse af en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrence eller et dynamisk indkøbssystem omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet skal være indgivet til klagenævnet inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen. • Klager over en ordregivers beslutning om at videreføre en kontrakt (udbudslovens § 185, stk. 2) skal indgives til klagenævnet inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter, at ordregiveren har offentliggjort sin beslutning (udbudslovens § 185, stk. 2, 3. pkt.). • Har ordregiveren fulgt proceduren i lov om Klagenævnet for Udbud § 4, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsdirektivet eller forsyningsvirksomhedsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse indgives til klagenævnet inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om indgåelse af kontrakt.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Aarhus Universitet
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Aarhus Universitet
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
6. Resultater
Rammeaftalernes maksimumværdi i denne bekendtgørelse 6 000 000,00   DKK
Rammeaftalernes anslåede værdi 6 000 000,00   DKK
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder Der er udvalgt mindst én vinder.
Rammeaftale
Den maksimale værdi for rammeaftalen 7 800 000,00   DKK
Revurderet værdi af rammeaftalen 6 000 000,00   DKK
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
Officielt navn DSV Air & Sea A/S
Tilbud
Tilbud – Identifikator 2024/19
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0000
Koncessionsværdi
Underentreprise Nej
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten 2024/19
Titel Kurerforsendelse
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud 05/09/2024
Dato for indgåelse af kontrakten 24/01/2025
6.1.4.
Statistiske oplysninger
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
Type modtagne indgivelser Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 2
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Aarhus Universitet
Registreringsnummer ORG-31119103
Postadresse Nordre Ringgade 1
By Aarhus C
Postnummer 8000
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
Enhed Maria Hansen
E-mail Mfha@au.dk
Telefon 41145407
Internetadresse https://www.au.dk/
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for udbud
Registreringsnummer ORG-37795526
Postadresse Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Enhed Klagenævnet for udbud
Telefon +45 72405708
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer ORG-10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
Enhed Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) https://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn DSV Air & Sea A/S
Den økonomiske operatørs størrelse Stor virksomhed
Registreringsnummer 26366313
By Hedehusene
Postnummer 2640
Landsdel (NUTS) Østsjælland  ( DK021 )
Land Danmark
Denne organisations roller
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 14528354-1371-4122-a00c-27f8d6f2f835   -   01
Formulartype Resultater
Bekendtgørelsestype Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 26/09/2025   11:54:40 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 26/09/2025   11:55:19 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 635945-2025
EUT-S-nummer 186/2025
Offentliggørelsesdato 29/09/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.095|