23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
15.10.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø

Kemiske laboratorieanalyser af næringsstoffer o.a. i prøver af ferskvand, grundvand, jord- og drænvand, søsediment, jord og planteløv


Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø

678755-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – Laboratorieundersøgelser – Kemiske laboratorieanalyser af næringsstoffer o.a. i prøver af ferskvand, grundvand, jord- og drænvand, søsediment, jord og planteløv
OJ S 198/2025 15/10/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø
E-mail gials@sgav.dk
Køberens retlige status Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Miljøbeskyttelse
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Kemiske laboratorieanalyser af næringsstoffer o.a. i prøver af ferskvand, grundvand, jord- og drænvand, søsediment, jord og planteløv
Beskrivelse Udbuddet vedrører kemiske laboratorieanalyser af næringsstoffer o.a. i prøver af ferskvand, grundvand, jord- og drænvand, søsediment, jord og planteløv. Der er tale om en 2-årig rammeaftale med mulighed for forlængelse i 2 gange 1 år. Prøverne udtages af ordregiver. Den valgte leverandør skal sørge for levering af emballage, afhentning af prøver, transport, analyse og rapportering mv. Prøverne skal afhentes på flere udspecificerede lokationer i Danmark.
Identifikator for proceduren 0c1aeb47-f2e6-420e-b656-4112c6bc1191
Intern ID 579614
Udbudsprocedure Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure nej
Hovedpunkterne i proceduren Udbuddet gennemføres som et offentligt udbud efter udbudslovens afsnit II. Udbuddet omfatter udelukkende én tilbudsfase.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  71900000   Laboratorieundersøgelser
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  60161000   Pakketransport, 60100000   Vejtransport
2.1.2.
Udførelsessted
Hvor som helst
Yderligere oplysninger Ordregiver henviser til de for rammeaftalen omfattede udvekslingssteder i Bilag 1.1, som omfatter flere steder i Jylland og på Sjælland samt et sted på Fyn og Bornholm. Der er dog ikke krav til, hvor analysearbejdet skal udføres.
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 13 600 000,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi 17 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Hvis proceduren annulleres eller mislykkes, vil den blive genudbudt
Yderligere oplysninger De obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 134a, 135 og 136 gælder. Derudover er det et krav, at tilbudsgiver ikke er omfattet af de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 om konkurs samt nr. 4 om tidligere misligholdelse af en offentlig kontrakt. Ordregiver vil i medfør af udbudslovens § 134 a udelukke tilbudsgivere, som er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt GPA-aftalen eller øvrige handelsaftaler, som er forpligtende for Danmark. Ordregiver vil endvidere udelukke økonomiske aktører, som er omfattet af EU’s sanktioner i henhold til EU-forordning nr. 833/2014 med senere ændringer, artikel 5k. Udbuddet er ikke opdelt i delaftaler, jf. udbudslovens § 49, stk. 1. Se hertil udbudsbetingelsernes punkt 1.1. Rammeaftalens anslåede værdi er fastlagt ud fra det kendskab, som ordregiver har til midler inden for området på tidspunktet for offentliggørelsen af udbuddet. Den anslåede og maksimale værdi er begge anført for rammeaftalens aftaleperiode inkl. udnyttelse af optioner, og dermed for 4 år. Ordregiver kan anmode tilbudsgiver om at supplere, præcisere eller fuldstændiggøre tilbuddet i henhold til udbudslovens § 159, stk. 5. Tilbudsgiver skal udfylde og aflevere ESPD’et som et foreløbigt bevis for udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3 nævnte forhold. Inden beslutning om tildeling af rammeaftalen skal dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD'et, fremlægges, jf. udbudslovens §§ 151 og 152. Som dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af en af udelukkelsesgrundene i § 135, stk. 1 og 3 samt § 137, stk. 1, nr. 2, skal følgende fremlægges, jf. udbudslovens § 153: 1) Et uddrag fra et relevant register eller tilsvarende dokument, der viser at tilbudsgiver ikke er omfattet af § 135, stk. 1, og et certifikat, der beviser, at tilbudsgiveren ikke er omfattet af § 135, stk. 3 og § 137, stk. 1, nr. 2. 2) Udsteder det pågældende land ikke disse former for dokumentation eller dækker disse ikke alle tilfældene i § 135, stk. 1 eller 3 og § 137, stk. 1, nr. 2, kan de erstattes af en erklæring under ed eller en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig myndighed mv., hvis edsaflæggelse ikke anvendes i det pågældende land. For danske tilbudsgivere kan beviset bestå i en serviceattest. Hvis tilbudsgiver, en eller flere af deltagerne i sammenslutningen eller andre enheder er fra et andet EU/EØS-land, skal denne som udgangspunkt fremlægge de former for dokumentation, som fremgår af e-Certis. Ordregiver er dog berettiget til at kræve yderligere dokumentation og foretage effektiv kontrol af den fremlagte dokumentation, såfremt ordregiver skønner, at det er nødvendigt for, at udbudsproceduren gennemføres korrekt. For de øvrige udelukkelsesgrunde i udbudsloven er det ordregiver, der skal kunne påvise eller have tilstrækkelige plausible indikationer til at konkludere, at tilbudsgiveren er omfattet af en af de disse udelukkelsesgrunde. En tilbudsgiver, der er omfattet af en udelukkelsesgrund er udelukket fra at deltage i udbuddet, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138. Ordregiver kan alene udelukke en tilbudsgiver, hvis ordregiver har meddelt tilbudsgiver, at den pågældende er omfattet af en udelukkelsesgrund, og hvis denne ikke inden for en passende frist har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for dennes pålidelighed, eller hvis den fremlagte dokumentation ikke vurderes tilstrækkelig til at dokumentere pålidelighed. I forhold til hvad der tilstrækkelig dokumentation, henvises til udbudslovens § 138, stk. 3.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Kilder til grundlag for udelukkelse Bekendtgørelse
Konkurs En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Insolvens En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Tvangsakkord uden for konkurs En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Aktiver, der administreres af en kurator En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Erhvervsvirksomheden er indstillet En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet En ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren i forbindelse med udøvelsen af sit erhverv har begået alvorlige forsømmelser, der sår tvivl om ansøgerens eller tilbudsgiverens integritet. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren En ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at en interessekonflikt, jf. udbudslovens § 24, nr. 18, i forhold til det pågældende udbud ikke kan afhjælpes effektivt med mindre indgribende foranstaltninger. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure En ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at en konkurrencefordrejning som omhandlet i udbudslovens § 39 som følge af den forudgående inddragelse af de økonomiske aktører i forberedelsen af udbudsproceduren i forhold til det pågældende udbud ikke kan afhjælpes med mindre indgribende foranstaltninger. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Ophævelse eller en lignende sanktion En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren væsentligt har misligholdt en tidligere offentlig kontrakt, kontrakt med en forsyningsvirksomhed eller koncessionskontrakt og misligholdelsen har medført den pågældende kontrakts ophævelse eller en lignende sanktion. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure En ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren i det pågældende udbud har givet groft urigtige oplysninger, har tilbageholdt oplysninger eller ikke er i stand til at fremsende supplerende dokumenter vedrørende udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, stk. 1 eller 3, og, hvis det er relevant, i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 eller 6, de fastsatte minimumskrav til egnethed i udbudslovens §§ 140-144 eller udvælgelsen i § 145. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Rent nationale udelukkelsesgrunde Udbudslovens § 134 a finder anvendelse, hvorfor en ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO’s Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land. Udbudslovens § 134 a, Stk. 2: § 135, stk. 6, finder tilsvarende anvendelse på situationer omfattet af stk. 1. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet som defineret i henholdsvis artikel 1, 3 og 4 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EU-Tidende 2002, nr. L 164, side 3) som ændret ved Rådets rammeafgørelse 2008/919/RIA af 28. november 2008 om ændring af rammeafgørelse 2002/475/RIA om bekæmpelse af terrorisme (EU-Tidende 2008, nr. L 330, side 21). Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger Ordregiveren skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, der har ubetalt forfalden gæld på 100.000 kr. eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter Ordregiveren skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, der har ubetalt forfalden gæld på 100.000 kr. eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Deltagelse i en kriminel organisation En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for handlinger begået som led i en kriminel organisation som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 (EU-Tidende 2008, nr. L 300, side 42). Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EU-Tidende 2005, nr. L 309, side 15). Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Svig En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for svig som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Børnearbejde og andre former for menneskehandel En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for overtrædelse af straffelovens § 262 a eller, for så vidt angår en dom fra et andet land angående børnearbejde og andre former for menneskehandel som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EU-Tidende 2011, nr. L 101, side 1). Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Korruption En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for bestikkelse som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater, og artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EU-Tidende 2003, nr. L 192, side 54) og bestikkelse som defineret i den nationale ret i ansøgerens eller tilbudsgiverens medlemsstat eller hjemland eller i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Kemiske laboratorieanalyser af næringsstoffer o.a. i prøver af ferskvand, grundvand, jord- og drænvand, søsediment, jord og planteløv
Beskrivelse Udbuddet vedrører kemiske laboratorieanalyser af næringsstoffer o.a. i prøver af ferskvand, grundvand, jord- og drænvand, søsediment, jord og planteløv. Der er tale om en 2-årig rammeaftale med mulighed for forlængelse i 2 gange 1 år. Prøverne udtages af ordregiver. Den valgte leverandør skal sørge for levering af emballage, afhentning af prøver, transport, analyse og rapportering mv. Prøverne skal afhentes på flere udspecificerede lokationer i Danmark.
Intern ID 579614
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  71900000   Laboratorieundersøgelser
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  60161000   Pakketransport, 60100000   Vejtransport
Valgmuligheder
Beskrivelse af optioner Ordregiver har mulighed for at forlænge rammeaftalen i 2 gange 1 år.
5.1.2.
Udførelsessted
Hvor som helst
Yderligere oplysninger Ordregiver henviser til de for rammeaftalen omfattede udvekslingssteder i Bilag 1.1, som omfatter flere steder i Jylland og på Sjælland samt et sted på Fyn og Bornholm. Der er dog ikke krav til, hvor analysearbejdet skal udføres.
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato 01/01/2026
Varighed 2   År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 2
Yderligere oplysninger om fornyelser En eventuel forlængelse af rammeaftalen sker på uændrede vilkår. I tilfælde af forlængelse meddeles denne skriftligt til leverandøren senest 3 måneder før rammeaftalens udløb.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 13 600 000,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi 17 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Dette er et tilbagevendende udbud
Beskrivelse Rammeaftalen forventes udbudt igen efter udløb, og således tidligst i 2027 og med aftalestart 1. januar 2028, såfremt rammeaftalen ikke forlænges.
Reserveret deltagelse
Deltagelse uden forbehold.
Navnene på og de faglige kvalifikationer for det personale, der skal udføre kontrakten, skal angives Ikke påkrævet
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)ja
Yderligere oplysninger De obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 134a, 135 og 136 gælder. Derudover er det et krav, at tilbudsgiver ikke er omfattet af de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 om konkurs samt nr. 4 om tidligere misligholdelse af en offentlig kontrakt. Ordregiver vil i medfør af udbudslovens § 134 a udelukke tilbudsgivere, som er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt GPA-aftalen eller øvrige handelsaftaler, som er forpligtende for Danmark. Ordregiver vil endvidere udelukke økonomiske aktører, som er omfattet af EU’s sanktioner i henhold til EU-forordning nr. 833/2014 med senere ændringer, artikel 5k. Udbuddet er ikke opdelt i delaftaler, jf. udbudslovens § 49, stk. 1. Se hertil udbudsbetingelsernes punkt 1.1. Rammeaftalens anslåede værdi er fastlagt ud fra det kendskab, som ordregiver har til midler inden for området på tidspunktet for offentliggørelsen af udbuddet. Den anslåede og maksimale værdi er begge anført for rammeaftalens aftaleperiode inkl. udnyttelse af optioner, og dermed for 4 år. Ordregiver kan anmode tilbudsgiver om at supplere, præcisere eller fuldstændiggøre tilbuddet i henhold til udbudslovens § 159, stk. 5.
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier Bekendtgørelse
Kriterium Certifikater fra uafhængige organer om kvalitetssikringsstandarder
Beskrivelse Parametre, som er omfattet af bilag 1 til gældende bekendtgørelse om kvalitetskrav til miljømålinger, skal opfylde bekendtgørelsens krav til analysekvalitet. Tilbudsgiver skal angive den tilbudte analysekvalitet i tilbudslisten (bilag 4): Detektionsgrænse, absolut usikkerhed og relativ usikkerhed. Mindstekrav: For analyserne i tilbudslisten (bilag 4), hvor der er krav om akkreditering (A) i henhold til bekendtgørelse om kvalitetskrav til miljømålinger, skal 100 % af analyserne være akkrediteret til den tilbudte analysekvalitet for detektionsgrænse, absolut usikkerhed og relativ usikkerhed ved opgavens start. Dokumentation for dette mindstekrav er akkrediteringsdokument(er) fra Den Danske Akkrediterings-fond (DANAK) eller et tilsvarende akkrediteringsorgan, som er medunderskriver af EA’s multilaterale aftale om gensidig anerkendelse. Dokumentation for, at analyserne opfylder den krævede kvalitet, kan være metodeliste fra DANAK.

Kriterium Professionel risikoansvarsforsikring
Beskrivelse Den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele rammeaftalen, skal kunne fremlægge dokumentation for, at tilbudsgiver har eller kan få den for rammeaftalen relevante erhvervsansvarsforsikring. Dokumentationen skal være i form af enten kopi af forsikringspolice eller forsikringsbevis indeholdende dækningsområde samt dækningssummer udstedt af forsikringsselskabet, eller tilsagn fra anerkendt forsikringsselskab om tegning af erhvervsansvarsforsikring. Tilsagnet skal være gældende fra underskrivelse af rammeaftalen. Mindstekrav: Tilbudsgiver skal være i besiddelse af eller kunne opnå en gyldig erhvervsansvarsforsikring med en minimumsdækning på DKK 10 mio. årligt ved rammeaftalens start. Det skal således anføres i ESPD’ets Del IV, afsnit B, hvor stor en dækningssum, tilbudsgivers erhvervsansvarsforsikring, har.

Kriterium Referencer på specificerede tjenester
Beskrivelse Tilbudsgiver skal anføre minimum 2 og maksimalt 5 af de betydeligste leverancer af lignende tjenesteydelser som den udbudte rammeaftale med angivelse af udført arbejde (beskrivelse), beløb, datoer og modtager (offentlig eller privat modtager). Mindstekrav 1: Referencerne skal angå tilbudsgivers betydeligste leverancer af kemiske laboratorieanalyser af de udbudte stoffer eller andre stoffer fra samme stofgrupper, eller stoffer hvor der er anvendt tilsvarende analysemetode. Mindstekrav 2: Referencerne skal være udført inden for de seneste 3 år (regnet fra tilbudsfristens udløb). Er der tale om en reference, hvor opgaven er udført over en periode, er det slutdatoen for opgavens udførelse, der er afgørende for om referencen er mere end tre år gammel. Slutdatoen skal således ligge indenfor de sidste tre år, regnet fra tilbudsfristens udløb. Der må gerne være tale om en reference for en igangværende løbende aftale, men i det tilfælde, skal referencen som minimum have været gældende i 1 måned på tidspunktet for tilbudsfristen. Indeholder det afleverede tilbud flere referencer end det anførte maksimum, forbeholder ordregiver sig retten til kun at medtage det maksimale antal referencer i egnethedsvurderingen, startende med den førstnævnte reference. Referencer skal angives i ESPD’ets Del IV, afsnit C. Tilbudsgiver vil ikke blive afkrævet yderligere dokumentation for ovenstående referencer, men ordregiver forbeholder sig retten til at kontakte de angivne referencer med henblik på at få attesteret oplysningerne i referencerne.

Kriterium Teknikere eller tekniske organer til kvalitetskontrol
Beskrivelse Tilbudsgiver skal bekræfte, at have en dansktalende kontaktperson og en dansk- eller engelsktalende kemiker til kvalitetskontrol, som står til rådighed for ordregiver på rammeaftalen. Mindstekrav: Tilbudsgiver skal have en dansktalende kontaktperson og en dansk- eller engelsktalende kemiker til rådighed. Tilbudsgiver skal som minimum bekræfte, at have en dansktalende kontaktperson og en dansk- eller engelsktalende kemiker til kvalitetskontrol. Hvis det ønskes, kan tilbudsgiver angive nærmere beskrivelse af de pågældende medarbejdere herunder ved stillingsbeskrivelse, kvalifikationer og sprogkundskaber. Såfremt det er tilfældet, skal Blanket D – Erklæring om persondataunderretning samtidig benyttes. Tilbudsgiver vil ikke blive afkrævet yderligere dokumentation herfor.

Kriterium Andel af underleverancer
Beskrivelse Tilbudsgiver skal oplyse, hvor stor en del af parametrene der agtes analyseret af en underleverandør. Dette ved angivelse af andelen i procent. Mindstekrav: Tilbudsgiver skal som minimum selv analysere 30 % af parametrene fra tilbudslisten (bilag 4). Anvender tilbudsgiver underleverandører, må underleverandører maksimalt analysere 70 % af parametrene i tilbudslisten (bilag 4). Dokumentationen for dette punkt er opfyldt, når tilbudslisten er korrekt udfyldt (bilag 4). Tilbudslisten skal udfyldes med tilbudsgivers og underleverandørers specifikationer for akkreditering og analysekvalitet i henhold til udbudsspecifikationerne, som fremgår af tilbudslisten. Ordregiver vil ikke anmode om yderligere dokumentation for dette mindstekrav.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Kvalitetssikring
Beskrivelse Underkriteriet er nærmere beskrevet i udbudsbetingelsernes punkt 7.1.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 25,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Service og logistik
Beskrivelse Underkriteriet er nærmere beskrevet i udbudsbetingelsernes punkt 7.2.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 15,00
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Underkriteriet er nærmere beskrevet i udbudsbetingelsernes punkt 7.3.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 60,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Sprog, som udbudsdokumenterne er officielt tilgængelige på dansk
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Ikke tilladt
Alternative tilbud Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud 13/11/2025   23:59:00 (UTC+01:00) centraleuropæisk tid, vesteuropæisk sommertid
Vedståelsesfrist for tilbuddet 3   Måneder
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse Tilbudsgiver er forpligtet til at overholde ordregivers arbejdsklausul i forbindelse med opfyldelse af rammeaftalen, jf. rammeaftalens punkt 19.
Der kræves en fortrolighedsaftale nej
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
Oplysninger om finansiering og betaling Der henvises til rammeaftalens punkt 10 vedrørende betalingsbetingelser.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Det maksimale antal deltagere 1
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til LBK nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud med senere ændringer, gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II, som ikke er omfattet af lovens stk. 1, skal, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort; 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen; 3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4; 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt. Har en ordregiver fulgt proceduren i lovens § 4, for at sikre, at en kontrakt ikke erklæres for uden virkning, jf. lovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren, jf. lovens § 6, stk. 4, skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2, eller i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i de nævnte perioder, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på naevneneshus.dk.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø
Organisation, der behandler tilbud Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø
Registreringsnummer 20814616
Postadresse Nyropsgade 30
By København V
Postnummer 1780
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
Enhed Gitte Almind Skou
E-mail gials@sgav.dk
Telefon 20324878
Internetadresse https://sgav.dk/
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-1000
Officielt navn Comdia ApS
Registreringsnummer 33501404
Postadresse Lindvedvej 73
By Odense S
Postnummer 5260
Landsdel (NUTS) Fyn  ( DK031 )
Land Danmark
E-mail support@comdia.com
Telefon +45 7199 3672
Internetadresse https://www.comdia.com/
Denne organisations roller
TED eSender
8.1.
ORG-1001
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Telefon +45 7240 5600
Internetadresse http://www.klfu.dk
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-1002
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Københavns omegn  ( DK012 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 4171 5000
Internetadresse https://www.kfst.dk/
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 46439999-f1fe-4a47-afa8-6cd12cade5b9   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 14/10/2025   13:16:58 (UTC+02:00) østeuropæisk tid, centraleuropæisk sommertid
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 678755-2025
EUT-S-nummer 198/2025
Offentliggørelsesdato 15/10/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|