23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
28.10.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på vegne af Skatteministeriets koncern

Rammeaftale om levering af Drift, Support, Vedligehold og Konsulentbistand af Fysiskpost inden- og udenlandsk, Efterbehandling, Digitalpost og Postbefordring


Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på vegne af Skatteministeriets koncern

709733-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – Oprettelse af forsendelseslister og postforsendelse – Rammeaftale om levering af Drift, Support, Vedligehold og Konsulentbistand af Fysiskpost inden- og udenlandsk, Efterbehandling, Digitalpost og Postbefordring
OJ S 207/2025 28/10/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen - Meddelelse om ændring
Tjenesteydelser - Varer
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på vegne af Skatteministeriets koncern
Køberens retlige status Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Økonomiske anliggender
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Rammeaftale om levering af Drift, Support, Vedligehold og Konsulentbistand af Fysiskpost inden- og udenlandsk, Efterbehandling, Digitalpost og Postbefordring
Beskrivelse Rammeaftale om levering af Drift, Support, Vedligehold og Konsulentbistand af Fysiskpost inden- og udenlandsk, Efterbehandling, Digital-post og Postbefordring. Rammeaftalen regulerer levering af Drift, Support, Vedligehold og Konsulentbistand af Fysiskpost inden- og udenlandsk, Efterbehandling, Digitalpost og Postbefordring. Løsningen til ”Fjernprintsydelser” er med til at sikre at fysiske breve ca. 5 % af borgere i Danmark over 15 år er fritaget for Digital Post og modtager fysisk post i stedet for Digital post. Ligeledes er få virksomheder og organisationer undtaget Fysiskpost. Fysiskpost skal efterbehandles i form af kuvertering, porto mv. og herefter postbefordres både til indland og udland. Løsningen håndterer også udsendelse af Digitalpost. Udover fysisk post til fritagne, er der dokumenter så som registreringsattester til biler, som skal printes. Flere af Skatteministeriets fagsystemer sender print, hvor data overføres via system til system integration.
Identifikator for proceduren a738b1bb-6c34-4cca-9946-c35efd10d24d
Intern ID Fjernprint
Udbudsprocedure Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure nej
Hovedpunkterne i proceduren Efter modtagelse af tilbud, vil ordregiver evaluere de indkomne tilbud i overensstemmelse med proceduren angivet i Bilag A. Ordregiver yder ikke deltagelsesvederlag til tilbudsgiverne.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  79570000   Oprettelse af forsendelseslister og postforsendelse
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  64000000   Post- og telekommunikationstjenester, 64100000   Postbefordring og kurértjeneste, 64110000   Postbefordring, 72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support, 79571000   Postforsendelse
2.1.2.
Udførelsessted
Hvor som helst inden for EØS
Yderligere oplysninger Kunden har behov for, fra en vifte af systemer, at afsende store mængder post til borgere, virksomheder og organisationer. Størstedelen af forsendelserne sendes via den fællesoffentlige postløsning Digital Post, som drives af Digitaliseringsstyrelsen. En del af forsendelserne til Digital Post sendes vha. Løsningen, som derfor skal kunne sende forsendelserne (Digitalpost) via de snitflader, protokoller, services og forsendelsesformer, som udstilles af Digital Post. Desuden har Kunden behov for at sende fysiske forsendelser (Fysiskpost): • Til borgere, der er fritaget for Digitalpost (i Danmark er ca. 5% fritaget for Digitalpost, og denne procentsats er stabil) • Til SE-numre • Til de (meget få) CVR-numre, der er fritaget for Digitalpost • Registreringsattester til køretøjer, som altid sendes som Fysiskpost. • Vha. manuel håndtering på basis af arbejdssedler Etableringen skal Leverandøren sikre, at Leverandørens platform har tilstrækkelig kapacitet, og at platformen løbende kan skaleres, når Kundens behov ændres. De konkrete krav til Leverandørens ydelser fremgår af de respektive afsnit i Rammeaftalen og de tilhørende bilag , men det er væsentligt, at samtlige krav opfyldes med henblik på varetagelse af Kundens behov. I relation til ydelserne er det Kundens behov, at der fokuseres på sikkerhed, driftsstabilitet og samtidig fleksibilitet. Leverandørens ydelser skal medvirke hertil og sikre, at der kontinuerligt er en enkel og effektiv adgang for Kunden til at anvende Løsningen, således at Kundens forretning understøttes. Leverandøren skal endvidere levere alle ydelser i overensstemmelse med god it-skik, sikre markedskonforme priser samt forudsigelighed og gennemsigtighed i ydelserne og deres prissætning. Med det formål at skabe større sikkerhed og stabilitet for Kundens samlede forretning er Leverandøren forpligtet til at indgå i Kundens organisering af og samarbejde med andre leverandører og bidrage til, at dette samarbejde er smidigt og løsningsorienteret. Samarbejdet mellem Kunden, Kundens øvrige leverandører og Leverandøren skal derfor have klare snitflader, hvilket Leverandøren aktivt skal bidrage til. Kunden ønsker at skabe uafhængighed af leverandører og produkter, samt sikre størst mulig gen-anvendelse og genbrug af løsninger med henblik på at optimere og udnytte ressourcerne bedst muligt såvel økonomisk som forretningsmæssigt. Leverandøren skal derfor som led i opfyldelsen af Rammeaftalen bidrage aktivt og selvstændigt til realisering af disse mål, herunder sikre Kundens mulighed for at genudbyde og overdrage ydelserne samlet eller hver for sig. Leverandøren skal derudover medvirke til, at Løsningen på en enkel og simpel måde kan integreres med Kundens øvrige it-systemer, herunder eventuelle relevante eksterne tredjepartssystemer, og at Kundens andre leverandører kan levere Komponenter eller ydelser med tilknytning til Løsningen.
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 277 625 431,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Udbudslovens § 134 a finder anvendelse på nærværende udbudsprocedure. Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til UBL §§ 151-152, jf. § 153. Dokumentationskravet gælder også for deltagende virksomheder i konsortier og støttende enheder. Danske virksomheder vil blive bedt om at fremsende en gyldig serviceattest, udstedt af Erhvervsstyrelsen. Ordregiver opfordrer tilbudsgiver til at vedlægge en serviceattest allerede ved tilbudsafgivelsen, men dette er ikke et krav (Serviceattesten må maksimalt være 6 måneder gammel regnet fra tilbudsfristen). Ordregiveren skal udelukke en tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet af de i udbudslovens § § 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, samt de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 137 stk. 1, nr. 1, 2 og nr. 6, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138. Tilbud skal afgives elektronisk via det internetbaserede eSourcing system EU-Supply. Adgang til udbudsmaterialet og deltagelse i udbuddet kræver online-registrering i dette system. Det er gratis at oprette sig som bruger. I henhold til udbudsbekendtgørelsens punkt om kontraktens anslåede værdi af de ydelser der kan leveres i henhold til kontrakten, er DKK 277.625.431. Ordregivers skøn over kontraktens anslåede værdi er baseret på det historiske forbrug samt det forventede fremtidige behov for ydelser. Den samlede maksimale værdi af de ydelser, der skal leveres i henhold til kontrakten, udgør DKK 319.269.245. Forskellen på den anslåede værdi og den maksimale værdi er begrundet i usikkerheden om kontrakten (rammeaftalens) endelige værdi. Den anslåede værdi er således udtryk for ordregivers skøn over det forventede træk på kontrakten, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på kontrakten, der kan foretages i kontraktens løbetid. Der er herved taget højde dels for ordregivers forventninger baseret på et mest sandsynligt træk på kontrakten, dels for den forventede usikkerhed, der er forbundet med dette skøn. I forhold til den anslåede værdi gøres der særligt opmærksom på, at leverandøren ikke er garanteret noget mindstetræk på kontrakten, og det anførte skøn indebærer ikke et tilsagn fra ordregiver om et mindstetræk på kontrakten. Tilbudsgiver gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver er bundet af de tilbudte priser, uanset hvilken omsætning, der konkret opnås under rammeaftalen, dvs. også i tilfælde af, at den konkrete omsætning afviger fra den anslåede værdi i såvel opad- som nedadgående retning. Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve en erklæring herom og/eller dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold. Efter investeringsscreeningsloven (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/1256) skal økonomiske aktører, i) som er hjemmehørende uden for EU eller EFTA, eller ii) som er under kontrol af eller underlagt betydelig indflydelse som defineret i loven fra en virksomhed hjemmehørende eller en statsborger fra et land uden for EU eller EFTA, ansøge Erhvervsstyrelsen om tilladelse til at indgå en ”særlig økonomisk aftale” inden for en særligt følsom sektor eller aktivitet. Ordregiver vurderer, at indgåelse af kontrakten kan være omfattet af krav om tilladelse. Tilbudsgiver bør afklare, om dennes aftaleindgåelse vil være omfattet af et sådant krav. Se nærmere herom på https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-aktiviteter-omfattet-af-investeringsscreeningsloven
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Kilder til grundlag for udelukkelse Bekendtgørelse Fælles europæisk udbudsdokument (ESPD) Udbudsdokument
Korruption Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for bestikkelse ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater (EFT C 195 af 25.6.1997, s. 1), og i artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EUT L 192 af 31.7.2003, s. 54). Denne udelukkelsesgrund omfatter også bestikkelse som defineret i den nationale ret gældende for den ordregivende myndighed (den ordregivende enhed) eller den økonomiske aktør.
Svig Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for svig ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser (EFT C 316 af 27.11.1995, s. 48).
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EUT L 309 af 25.11.2005, s. 15).
Deltagelse i en kriminel organisation Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for deltagelse i en kriminel organisation ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 om bekæmpelse af organiseret kriminalitet (EUT L 300 af 11.11.2008, s. 42).
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i henholdsvis artikel 1 og 3 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne udelukkelsesgrund omfatter også anstiftelse, medvirken og forsøg på at begå sådanne handlinger som omhandlet i nævnte rammeafgørelses artikel 4.
Børnearbejde og andre former for menneskehandel Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for børnearbejde og andre former for menneskehandel ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 af 15.4.2011, s. 1).
Tilsidesættelse af forpligtelser på miljølovgivningsområdet Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på miljølovgivningsområdet? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Tilsidesættelse af forpligtelser på det arbejdsretlige område Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på det arbejdsretlige område? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Tilsidesættelse af forpligtelser på sociallovgivningsområdet Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på sociallovgivningsområdet? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet Har den økonomiske aktør i forbindelse med udøvelsen af erhvervet gjort sig skyldig i alvorlige forsømmelser? Hvis det er relevant, se definitioner i national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne.
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure Har den økonomiske aktør befundet sig i en af følgende situationer:a) Denne har afgivet groft urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der kræves til verifikation af, at der ikke er grundlag for udelukkelse, eller af at udvælgelseskriterierne er opfyldt,b) Denne har tilbageholdt sådanne oplysninger,c) Denne har været ude af stand til straks at fremsende den supplerende dokumentation, som en ordregivende myndighed eller en ordregivende enhed anmoder om, ogd) Denne har uretmæssigt påvirket den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds beslutningsproces, indhentet fortrolige oplysninger, der kan give denne uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller uagtsomt givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, udvælgelse eller tildeling?
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren Er den økonomiske aktør opmærksom på en interessekonflikt, jf. national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne, som følge af sin deltagelse i udbudsproceduren?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure Har den økonomiske aktør eller en virksomhed, der er knyttet til den økonomiske aktør, rådgivet den ordregivende myndighed eller den ordregivende enhed eller på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren?
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Erhvervsvirksomheden er indstillet Er den økonomiske aktørs erhvervsvirksomhed blevet indstillet?
Konkurs Er den økonomiske aktør gået konkurs?
Tvangsakkord uden for konkurs Er den økonomiske aktør under tvangsakkord uden for konkurs?
Insolvens Er den økonomiske aktør under insolvens- eller likvidationsbehandling?
Aktiver, der administreres af en kurator Administreres den økonomiske aktørs aktiver af en kurator eller af retten?
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret Er den økonomiske aktør i en situation, som svarer til konkurs i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national ret?
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Rammeaftale om levering af Drift, Support, Vedligehold og Konsulentbistand af Fysiskpost inden- og udenlandsk, Efterbehandling, Digitalpost og Postbefordring
Beskrivelse Rammeaftale om levering af Drift, Support, Vedligehold og Konsulentbistand af Fysiskpost inden- og udenlandsk, Efterbehandling, Digital-post og Postbefordring. Rammeaftalen regulerer levering af Drift, Support, Vedligehold og Konsulentbistand af Fysiskpost inden- og udenlandsk, Efterbehandling, Digitalpost og Postbefordring. Løsningen til ”Fjernprintsydelser” er med til at sikre at fysiske breve ca. 5 % af borgere i Danmark over 15 år er fritaget for Digital Post og modtager fysisk post i stedet for Digital post. Ligeledes er få virksomheder og organisationer undtaget Fysiskpost. Fysiskpost skal efterbehandles i form af kuvertering, porto mv. og herefter postbefordres både til indland og udland. Løsningen håndterer også udsendelse af Digitalpost. Udover fysisk post til fritagne, er der dokumenter så som registreringsattester til biler, som skal printes. Flere af Skatteministeriets fagsystemer sender print, hvor data overføres via system til system integration.
Intern ID Fjernprint
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  79570000   Oprettelse af forsendelseslister og postforsendelse
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  64000000   Post- og telekommunikationstjenester, 64100000   Postbefordring og kurértjeneste, 64110000   Postbefordring, 72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support, 79571000   Postforsendelse
5.1.2.
Udførelsessted
Hvor som helst inden for EØS
Yderligere oplysninger Kunden har behov for, fra en vifte af systemer, at afsende store mængder post til borgere, virksomheder og organisationer. Størstedelen af forsendelserne sendes via den fællesoffentlige postløsning Digital Post, som drives af Digitaliseringsstyrelsen. En del af forsendelserne til Digital Post sendes vha. Løsningen, som derfor skal kunne sende forsendelserne (Digitalpost) via de snitflader, protokoller, services og forsendelsesformer, som udstilles af Digital Post. Desuden har Kunden behov for at sende fysiske forsendelser (Fysiskpost): • Til borgere, der er fritaget for Digitalpost (i Danmark er ca. 5% fritaget for Digitalpost, og denne procentsats er stabil) • Til SE-numre • Til de (meget få) CVR-numre, der er fritaget for Digitalpost • Registreringsattester til køretøjer, som altid sendes som Fysiskpost. • Vha. manuel håndtering på basis af arbejdssedler Etableringen skal Leverandøren sikre, at Leverandørens platform har tilstrækkelig kapacitet, og at platformen løbende kan skaleres, når Kundens behov ændres. De konkrete krav til Leverandørens ydelser fremgår af de respektive afsnit i Rammeaftalen og de tilhørende bilag , men det er væsentligt, at samtlige krav opfyldes med henblik på varetagelse af Kundens behov. I relation til ydelserne er det Kundens behov, at der fokuseres på sikkerhed, driftsstabilitet og samtidig fleksibilitet. Leverandørens ydelser skal medvirke hertil og sikre, at der kontinuerligt er en enkel og effektiv adgang for Kunden til at anvende Løsningen, således at Kundens forretning understøttes. Leverandøren skal endvidere levere alle ydelser i overensstemmelse med god it-skik, sikre markedskonforme priser samt forudsigelighed og gennemsigtighed i ydelserne og deres prissætning. Med det formål at skabe større sikkerhed og stabilitet for Kundens samlede forretning er Leverandøren forpligtet til at indgå i Kundens organisering af og samarbejde med andre leverandører og bidrage til, at dette samarbejde er smidigt og løsningsorienteret. Samarbejdet mellem Kunden, Kundens øvrige leverandører og Leverandøren skal derfor have klare snitflader, hvilket Leverandøren aktivt skal bidrage til. Kunden ønsker at skabe uafhængighed af leverandører og produkter, samt sikre størst mulig gen-anvendelse og genbrug af løsninger med henblik på at optimere og udnytte ressourcerne bedst muligt såvel økonomisk som forretningsmæssigt. Leverandøren skal derfor som led i opfyldelsen af Rammeaftalen bidrage aktivt og selvstændigt til realisering af disse mål, herunder sikre Kundens mulighed for at genudbyde og overdrage ydelserne samlet eller hver for sig. Leverandøren skal derudover medvirke til, at Løsningen på en enkel og simpel måde kan integreres med Kundens øvrige it-systemer, herunder eventuelle relevante eksterne tredjepartssystemer, og at Kundens andre leverandører kan levere Komponenter eller ydelser med tilknytning til Løsningen.
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 48   Måneder
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 277 625 431,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi 319 269 245,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse
Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)ja
Yderligere oplysninger Udbudslovens § 134 a finder anvendelse på nærværende udbudsprocedure. Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til UBL §§ 151-152, jf. § 153. Dokumentationskravet gælder også for deltagende virksomheder i konsortier og støttende enheder. Danske virksomheder vil blive bedt om at fremsende en gyldig serviceattest, udstedt af Erhvervsstyrelsen. Ordregiver opfordrer tilbudsgiver til at vedlægge en serviceattest allerede ved tilbudsafgivelsen, men dette er ikke et krav (Serviceattesten må maksimalt være 6 måneder gammel regnet fra tilbudsfristen). Ordregiveren skal udelukke en tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet af de i udbudslovens § § 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, samt de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 137 stk. 1, nr. 1, 2 og nr. 6, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138. Tilbud skal afgives elektronisk via det internetbaserede eSourcing system EU-Supply. Adgang til udbudsmaterialet og deltagelse i udbuddet kræver online-registrering i dette system. Det er gratis at oprette sig som bruger. I henhold til udbudsbekendtgørelsens punkt om kontraktens anslåede værdi af de ydelser der kan leveres i henhold til kontrakten, er DKK 277.625.431. Ordregivers skøn over kontraktens anslåede værdi er baseret på det historiske forbrug samt det forventede fremtidige behov for ydelser. Den samlede maksimale værdi af de ydelser, der skal leveres i henhold til kontrakten, udgør DKK 319.269.245. Forskellen på den anslåede værdi og den maksimale værdi er begrundet i usikkerheden om kontrakten (rammeaftalens) endelige værdi. Den anslåede værdi er således udtryk for ordregivers skøn over det forventede træk på kontrakten, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på kontrakten, der kan foretages i kontraktens løbetid. Der er herved taget højde dels for ordregivers forventninger baseret på et mest sandsynligt træk på kontrakten, dels for den forventede usikkerhed, der er forbundet med dette skøn. I forhold til den anslåede værdi gøres der særligt opmærksom på, at leverandøren ikke er garanteret noget mindstetræk på kontrakten, og det anførte skøn indebærer ikke et tilsagn fra ordregiver om et mindstetræk på kontrakten. Tilbudsgiver gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver er bundet af de tilbudte priser, uanset hvilken omsætning, der konkret opnås under rammeaftalen, dvs. også i tilfælde af, at den konkrete omsætning afviger fra den anslåede værdi i såvel opad- som nedadgående retning. Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve en erklæring herom og/eller dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold. Efter investeringsscreeningsloven (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/1256) skal økonomiske aktører, i) som er hjemmehørende uden for EU eller EFTA, eller ii) som er under kontrol af eller underlagt betydelig indflydelse som defineret i loven fra en virksomhed hjemmehørende eller en statsborger fra et land uden for EU eller EFTA, ansøge Erhvervsstyrelsen om tilladelse til at indgå en ”særlig økonomisk aftale” inden for en særligt følsom sektor eller aktivitet. Ordregiver vurderer, at indgåelse af kontrakten kan være omfattet af krav om tilladelse. Tilbudsgiver bør afklare, om dennes aftaleindgåelse vil være omfattet af et sådant krav. Se nærmere herom på https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-aktiviteter-omfattet-af-investeringsscreeningsloven
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier Bekendtgørelse
Kriterium Finansielt forhold
Beskrivelse En positiv egenkapital i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår. Baserer tilbudsgiveren sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som tilbudsgiverens og disse andre enheders samlede egenkapital i hvert af de 3 seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede egenkapital i hvert af de 3 seneste disponible regnskabsår. Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B. Baserer tilbudsgiver sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen i relation til opfyldelse af minimumskrav til egnethed, jf. nedenfor, kræver ordregiver, at tilbudsgiver og de pågældende enheder hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse. Tilbudsgiver skal fremlægge bilag G - Støtterklæring for, at tilbudsgiver og de pågældende enheder hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse. ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder minimumskrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte. Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet: Erklæring om virksomhedens egenkapital i de 3 seneste disponible årsrapporter /årsregnskaber, afhængig af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for virksomhedens egenkapital foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (konsortium) skal oplysningerne i de 3 seneste disponible årsrapporter/årsregnskaber afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder. Kan førnævnte oplysninger tilgås via offentligt tilgængelige elektroniske registre, f.eks. CVR.dk, kan tilbudsgiver opfylde sin dokumentationspligt ved at henvise hertil.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Evalueringsteknisk pris
Beskrivelse Bedømt på grundlag af den samlede evalueringstekniske pris, jf. Bilag 13.a Specifikation af priser
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 40,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Kvalitet
Beskrivelse Underkriteriet kvalitet har følgende delkriterier: - Drift vægter 70% o Delkriterie: Tilslutning af Afsendersystemer o Delkriterie: Produktion og håndtering af Fysisk Post o Delkriterie: Brevfletningsværktøjet o Delkriterie: Administrationsportalen - Etablering vægter 15% o Delkriterie: Projektstyring o Delkriterie: Mastertestplan - Test og kvalitetssikring vægter 15% o Delkriterie: Teststrategi
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 60,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Adgangen til visse udbudsdokumenter er begrænset
Begrundelse for at begrænse adgangen til visse udbudsdokumenter Beskyttelse af særlig følsomme oplysninger
Oplysninger om begrænsede dokumenter findes på https://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=442727&B=
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Ikke tilladt
Alternative tilbud Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud 20/11/2025   22:59:00 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Vedståelsesfrist for tilbuddet 6   Måneder
Oplysninger, der kan suppleres efter indgivelsesfristen er udløbet
Køberen kan beslutte, at alle manglende tilbudsrelaterede dokumenter kan indsendes senere.
Yderligere oplysninger Ordregiveren kan under overholdelse af principperne i § 2 anmode tilbudsgiveren om at supplere, præcisere eller fuldstændiggøre tilbuddet ved at indsende relevante oplysninger eller dokumentation inden for en passende frist, hvis de oplysninger eller dokumenter, som tilbudsgiveren har indsendt i forbindelse med et tilbud, er ufuldstændige eller fejlbehæftede, eller når der mangler specifikke dokumenter. Anmodningen må ikke føre til, at tilbudsgiveren fremsætter et nyt tilbud.
Oplysninger om offentlig iværksættelse
Yderligere oplysninger Det vil ikke være muligt at overvære åbningen af tilbuddene.
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Der kræves en fortrolighedsaftale nej
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Det maksimale antal deltagere 1
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer), skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4. 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er nh@naevneneshus.dk.Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på vegne af Skatteministeriets koncern
Organisation, der behandler tilbud Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på vegne af Skatteministeriets koncern
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på vegne af Skatteministeriets koncern
Registreringsnummer 19552101
Afdeling Udbud
Postadresse Osvald Helmuths Vej 4
By Frederiksberg
Postnummer 2000
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
Enhed Louise Overgaard
Telefon 72221111
Internetadresse https://ufst.dk
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
Telefon +45 35291095
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 3529100
Internetadresse http://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
10. Ændring
Udgave af den foregående bekendtgørelse, der skal ændres ebcc5db1-9e16-4920-ba75-64ae2f8ea2ae-01
Hovedårsagen til ændringen Berigtigelse – køber
Beskrivelse Berigtigelser af udbudsbekendtgørelsens indhold samt fristforlængelse.
10.1.
Ændring
Afsnitsidentifikator ORG-0001
Beskrivelse af ændringer Ændring af mailadresse, navn og telefonnummer.
Udbudsdokumenterne blev ændret den 24/10/2025
10.1.
Ændring
Afsnitsidentifikator PROCEDURE
Beskrivelse af ændringer Benævnelser af "ansøger" er ændret til "tilbudsgiver". Slettet tekst vedr. forhold, der relaterer sig til prækvalifikation.
Udbudsdokumenterne blev ændret den 24/10/2025
10.1.
Ændring
Afsnitsidentifikator LOT-0000
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID fe364d16-da10-4f86-a0d0-7d3c6aab1e84   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 24/10/2025   13:30:55 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 24/10/2025   13:33:53 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 709733-2025
EUT-S-nummer 207/2025
Offentliggørelsesdato 28/10/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.064|