1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Danmarks Nationalbank
Køberens retlige status
:
Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Økonomiske anliggender
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Logistik og lager i forbindelse med restaurering og renovering af Nationalbankens hovedsæde
Beskrivelse
:
På Havnegade 5 i København ligger Danmarks Nationalbanks ikoniske hovedsæde. Det skal over en længere årrække gennemgå en større og nødvendig restaurering. Bygningen er tegnet af arkitekten Arne Jacobsen og opført i årene 1965 til 1978, og i 2009 blev bygningen fredet. Alle opgaverne i projektet skal derfor løses i tæt dialog med Slots og Kulturstyrelsen under hensyntagen til, at bygningen er fredet. Nationalbanken og projektets totalrådgiver varetager denne dialog. Nationalbanken har opdelt det samlede restaureringsprojekt i tre delprojekter, og hvert delprojekt forventes udbudt i flere entrepriser: DN300. Opdriftssikring (bygningen skal opdrifts og klimasikres); DN200. Udvendige Arbejder (facader, tag og haver skal restaureres); og DN100. Indvendige Arbejder (som er et omfangsrigt delprojekt, hvor der skal arbejdes med en række opgaver). DN100 som dette udbud er en del af er opdelt i følgende entrepriser: E100.01 Ventilation, E100.02 VVS, E100.03 EL, E100.04 BMS, E100.11 Snedkerarbejder, E100,12 Tømrerarbejder, E100.13 Gulv, E100.14 Murer/maler, E100.15 Logistik og Lager. Under DN100 ligger også DN101 om Fremskudte Arbejder, som er opdelt i E101.02 Nedrivning og miljøsanering og E101.11 Konstruktioner Beton og Stål. Hertil vil en række mindre opgaver blive indkøbt iht. delydelsesreglen. Denne udbudsbekendtgørelse vedrører Nationalbankens udbud af en leverandørkontrakt i delprojektet DN100.15 om Logistik og Lager. Opgaven omfatter: 1) Emballagekoncept, 2) Mærkning og registrering af kolli, 3) Flytning af inventar ud af Havnegade 5, 4) Transport tur/retur til hhv. lager og værksted, 5) Opbevaring og håndtering på lager, 6) Transport fra lager til Havnegade 5.
Identifikator for proceduren
:
c4947830-2287-4994-b8db-86f20d5dadb2
Tidligere bekendtgørelse
:
249660-2025
Intern ID
:
DN100, E100.15
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling/indkaldelse af tilbud med forudgående offentliggørelse
Hovedpunkterne i proceduren
:
Udbuddet blev gennemført som et udbud med forhandling efter udbudslovens regler herom. Forhandlingsfasen løb fra modtagelse af indledende tilbud og frem til Nationalbankens anmodning om endelige tilbud. Nationalbanken forbeholdt sig retten til at anmode om reviderede tilbud, herunder gennemførelsen af forhandlinger på baggrund af reviderede tilbud. Alle tilbudsgivere forventedes at blive indkaldt til mindst et forhandlingsmøde, men Nationalbanken forbeholdt sig ret til at tildele kontrakten på baggrund af de indledende tilbud. På tilsvarende vis forbeholdt Nationalbanken sig retten til at tildele kontrakten på baggrund af eventuelle reviderede tilbud uden at gennemføre yderligere forhandlinger. Nationalbankens forventning var, at der afholdtes én forhandlingsrunde, men hvis Nationalbanken efter den første forhandlingsrunde vurderede, at det var gavnligt for kvaliteten af udbuddet, forbeholdt Nationalbanken sig ret til at gennemføre yderligere forhandlingsrunder. En nærmere beskrivelse fremgår af udbudsmaterialet.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
60000000
Transporttjenester (ikke affaldstransport)
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
79991000
Lagerstyring,
42965100
Lagerstyringssystem,
63110000
Godsbehandling,
63122000
Opmagasinering
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Havnegade 5
By
:
København K
Postnummer
:
1058
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
30 000 000,00
DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
De obligatoriske udelukkelsesgrunde fandt anvendelse. Derudover fandt de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 1-5, anvendelse, dvs. alle udelukkelsesgrunde bortset fra udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 6, om ubetalt forfalden gæld til det offentlige under 100.000 kr. Som dokumentation for, at tilbudsgiveren (inkl. eventuelle støttende enheder og konsortiedeltagere) ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde, vil ordregiver for danske virksomheder kræve en serviceattest, som udstedes af Erhvervsstyrelsen. For tilbudsgivere (eller den støttende enheder eller konsortiedeltageren) fra andre medlemslande vil ordregiver anmode om den dokumentation, som er angivet i eCertis for det land, tilbudsgiveren (eller den støttende enheder eller konsortiedeltageren) er etableret i. For tilbudsgivere (eller den støttende enhed eller konsortiedeltageren) uden for EU vil ordregiver kræve dokumentation i henhold til udbudslovens § 153 og således et af følgende (i prioriteret rækkefølge): 1) Uddrag fra et relevant register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiveren ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i § 135, stk. 1, og certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for at tilbudsgiveren ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i de i § 135, stk. 3, og § 137, stk. 1, nr. 2 eller 7, nævnte tilfælde. 2) Erklæring under ed. 3) Erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig eller administrativ myndighed, for en notar eller for en kompetent faglig organisation i det land, hvor tilbudsgiverens er etableret.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0001
Titel
:
Logistik og Lager i forbindelse med restaurering og renovering af Nationalbankens hovedsæde
Beskrivelse
:
Det gennemførte udbud vedrører en leverandørkontrakt for delprojektet 'E100.15 Logistik og Lager'. Denne opgave omfatter: 1) Emballagekoncept, 2) Mærkning og registrering af kolli, 3) Flytning af inventar ud af Havnegade 5, 4) Transport tur/retur til hhv. lager og værksted, 5) Opbevaring og håndtering på lager, 6) Transport fra lager til Havnegade 5.
Intern ID
:
DN100, E100.15
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
60000000
Transporttjenester (ikke affaldstransport)
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
79991000
Lagerstyring,
42965100
Lagerstyringssystem,
63110000
Godsbehandling,
63122000
Opmagasinering
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Havnegade 5
By
:
København K
Postnummer
:
1058
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
4
År
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
30 000 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Yderligere oplysninger
:
Der blev modtaget tre tilbud, hvoraf to tilbud var fra små eller mellemstore virksomheder, hvilket ligeledes omfatter det accepterede tilbud fra First Mover Group ApS. Der blev ikke modtaget tilbud fra et andet EU-land end Danmark eller fra et tredjeland, og alle tilbud blev modtaget elektronisk, hvilket ligeledes omfatter det accepterede tilbud fra First Mover Group ApS.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type:
Kvalitet
Navn
:
Metode og udførelse
Beskrivelse
:
Der henvises til udbudsbrevet.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
40,00
Kriterium
:
Type:
Kvalitet
Navn
:
Organisation
Beskrivelse
:
Der henvises til udbudsbrevet.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
30,00
Kriterium
:
Type:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Der henvises til udbudsbrevet.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
30,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til lovbekendtgørelse nr. 448 af 8.5.2025 (Lov om Klagenævnet for Udbud m.v.) skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, om klagen skal tillægges opsættende virkning, jf. lovens § 12, stk. 1.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Danmarks Nationalbank
6.
Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse
:
36 898 208,99
DKK
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0001
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
First Mover Group ApS
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
First Mover Group ApS
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0001
Værdien af tilbuddet
:
36 898 208,99
DKK
Kontraktoplysninger
:
Identifikator for kontrakten
:
Logistik og lager i forbindelse med restaurering og renovering af Nationalbankens hovedsæde
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud
:
17/10/2025
Dato for indgåelse af kontrakten
:
28/10/2025
Oplysninger om EU-midler
:
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Danmarks Nationalbank
6.1.4.
Statistiske oplysninger
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
3
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Danmarks Nationalbank
Registreringsnummer
:
61092919
Postadresse
:
Langelinie Allé 47
By
:
København Ø
Postnummer
:
2100
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Ulrik Kolbe
Telefon
:
+4520403990
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der underskriver kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Nævnenes Hus Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+4572405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+4541715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
First Mover Group ApS
Den økonomiske operatørs størrelse
:
Lille virksomhed
Registreringsnummer
:
41385340
Postadresse
:
Kanalholmen 31
By
:
Hvidovre
Postnummer
:
2650
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
First Mover Group ApS
Telefon
:
+4570105100
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0001
8.1.
ORG-0000
Officielt navn
:
Publications Office of the European Union
Registreringsnummer
:
PUBL
By
:
Luxembourg
Postnummer
:
2417
Landsdel (NUTS)
:
Luxembourg
(
LU000
)
Land
:
Luxembourg
Telefon
:
+352 29291
Denne organisations roller
:
TED eSender
Bekendtgørelsens ID
:
56e1e1b6-854d-43ef-b691-b91ee7fe9c43
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
29/10/2025
15:08:46 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
722025-2025
EUT-S-nummer
:
210/2025
Offentliggørelsesdato
:
31/10/2025