23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2018/S 010-019369
Offentliggjort
16.01.2018
Udbudstype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Trafikselskabet Movia

Vindere

A12-I

(16.01.2018)
Umove A/S
Farverland 7
2600 Glostrup

Omlægning af almindelig rutekørsel som følge af Cityringens åbning (Umove)


Trafikselskabet Movia

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Tjenesteydelser

Direktiv 2014/25/EU

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Trafikselskabet Movia
Gammel Køge Landevej 3
Valby
2500
Danmark
Kontaktperson: Anya Witte
E-mail: awi@moviatrafik.dk
NUTS-kode: DK01

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: www.movia.dk

I.6) Hovedaktivitet
Transport med bybane, sporvogn, trolleybus eller bus

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Omlægning af almindelig rutekørsel som følge af Cityringens åbning (Umove)

II.1.2) Hoved-CPV-kode
60112000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Færdiggørelsen af Cityringen i 2019 vil medføre ændrede behov for bustrafik i Hovedstadsområdet. Visse buslinjer forventes fremadrettet at få begrænset betydning, og der vil derfor være behov for at reducere antallet af køreplantimer og/eller busser på linjen. I andre tilfælde vil det være nødvendigt at foretage omlægning af ruter ved, at ruteføringen på en given buslinje efter åbningen af Cityringen justeres i mindre grad, eller fremover reelt kommer til at bestå i dele af flere hidtil eksisterende buslinjer, der muligt kan have været betjent af forskellige operatører før omlægningen. For at sikre, at der alene foretages ændringer, som er inden for udbudsreglernes rammer, og som sikrer ligebehandling af de berørte operatører, har Movia udarbejdet og anvendt en saglig og objektiv model for omlægningen. Movia påtænker at indgå tillægsaftale med de berørte operatører om de ændringer, som modellen fører til. Det er disse ændringer nærværende bekendtgørelse vedrører. Se også pkt. VI.3).

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK01
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Udbud af almindelig rutekørsel (Movias A12-udbud) i Hovedstadsområdet.

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Operatøren blev ved Movias A12 udbud tildelt delkontrakt I. Denne kontrakt videreføres på uændrede vilkår, men dele af kørslen reduceres som følge af omlægningen til Cityringen. I overensstemmelse med A12-kontrakten tildeles operatøren herudover delvis kompenserende kørsel andre steder i Movias kørselsområde.

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende i tilfældene anført nedenfor
  • Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
Forklaring:

De beskrevne kontraktændringer består i reduktioner og omlægning af kørsel som foreskrevet i de berørtekontrakter. Det er Movias vurdering, at disse ændringer ikke er væsentlige, da de (1) er forudsat i klare, præcise og entydige ændringsklausuler, jf. FVD, art. 89, stk. 1, litra a, (2) da de er nødvendige som følge af eksterne og uforudsigelige omstændigheder (Cityringens færdiggørelse) og da kontrakternes overordnede karakter ikke ændres, jf. FVD, art. 89, stk. 1, litra c, og (3) da indikatorerne for væsentlighed som defineret i FVD art. 89, stk.4. litra a-d, ikke er til stede.

Det bemærkes desuden, at operatøren ikke ved ændringerne opnår en forbedring af vilkår eller anden økonomisk fordel. Ændringerne består primært i reduktioner af operatørens kørsel og i de tilfælde, hvor den reducerede kørsel helt eller delvist omlægges til ny kørsel inden for Movias område, udgør dette alene kompenserende kørsel, som beskrevet i kontrakterne, eller udvidelser i køreplantimetallet inden for rammerne af kontrakternes bestemmelser om ændring af køreplantimeantallet. Regulering af øvrige kontraktvilkår, der måtte blive påvirket af ændringerne, sker ligeledes med udgangspunkt i kontrakternes reguleringsmekanismer og skal alene tilsikre, at operatøren stilles som før ændringerne. Operatøren opnår således ingen væsentlige fordele ved omlægningen af kørslen.

På ovenstående baggrund er det Movias samlede vurdering, at ændringerne er uvæsentlige og kan gennemføres uden genudbud. Nærværende bekendtgørelse offentliggøres således alene som led i en procedure efter Lov om Klagenævnet for Udbuds § 4.

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

Betegnelse:

A12-I

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
01/12/2017
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Umove A/S
Farverland 7
Glostrup
2600
Danmark
NUTS-kode: DK01
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: ja
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:

Cityringens færdiggørelse i 2019 medfører ændrede behov for bustrafik. Denne bekendtgørelse angår derfor ændringer i medfør af en offentlig kontrakt om buskørsel indgået med operatøren ved Movias A12-udbud. Ændringerne ændrer ikke kontrakternes overordnede karakter og fører ikke til økonomiske fordele for operatøren. Da ændringerne sker på baggrund af ændringsbestemmelser i kontrakterne, jf. FVD art. 89, stk. 1, litra a, og er nødvendiggjort af eksterne, uforudsigelige omstændigheder, jf. FVD art. 89, stk. 1, litra c, vurderer Movia, at der ikke er tale om væsentlige kontraktændringer. Denne bekendtgørelse offentliggøres således alene som led i proceduren efter § 4 i Lov om Klagenævnet for Udbud.

Movia har på baggrund af de ændrede behov udarbejdet og anvendt en saglig og objektiv model for omlægning af buskørslen og har herudover udarbejdet en model for, hvordan kvalitetsmål og incitamentsordninger overføres på den ændrede kørsel. I det omfang omlægningen vil føre til meromkostninger for operatøren, eksempelvis pga. øget tomkørsel, eller såfremt ændringerne i øvrigt påvirker f.eks. passagertal eller materiel, vil Movia i kraft af tillægsaftalerne foretage ekstraordinær regulering med henblik på at operatøren så vidt muligt stilles som før ændringerne. Sådanne reguleringer vil ske på den i kontrakterne beskrevne måde, subsidiært efter forhandling med operatøren, dog således at operatøren ikke opnår en forbedring af sine vilkår.

De tillægsaftaler, som denne bekendtgørelse vedrører, vil udgøre de foreløbige aftaler med operatøren, da ændringsbehovet på nuværende tidspunkt er baseret på prognosetal. Movia forventer at indgå opdaterede tillægsaftaler med operatøren, når de nøjagtige tal kendes medio 2018 og det præcise behov kan fastlægges.

Omlægningen vil for denne kontrakt medføre, at det fastlagte antal køreplantimer og driftsbusser for enhedsnr. 12373 og 12371 reduceres og at kørslen i medfør af kontrakten delvist omlægges til en ny rute inden for Movias område. Køreplantimeantallet udvides dog ikke udover hvad der følger af kontraktens bestemmelser om ændring af køreplantimeantallet. Det bemærkes, at den ny linje ikke opfylder de af Movia fastsatte kriterier for omlægning, men at Movia vælger delvist at omlægge kørslen i operatørens kontrakt til at omfatte linje 23 efter kontraktens bestemmelser om omlægning, da reduktionerne i modsat fald ville overstige hvad kontraktens reguleringsmekanismer tillader. Proportionalitetshensyn taler for, at kørslen kan omlægges når dette ikke sker med henblik på at tilgodese operatøren, men alene som led i en større omlægning af bustrafik på baggrund af ydre, uforudsete omstændigheder, der så vidt muligt sker efter objektive og saglige kriterier. Operatøren ville uden omlægningen blive reduceret uforholdsmæssigt i forhold til de øvrige berørte operatører og konkurrencehensyn taler derfor for, at omlægningen ikke stiller operatøren bedre end de øvrige operatører, og derfor kan tillades.

Movia vurderer desuden konkret, at omlægningen ikke udgør en væsentlig kontraktændring, da adgangen til at omlægge kørsel er forudsat i kontrakterne, og da der ikke sker en ændring af kontraktens overordnede vilkår eller karakter. Kontraktens omfang udvides samlet set ikke, da kørslen på linjen omlægges til at omfatte linje 23 (i stedet for de nuværende ruter), og kontraktens økonomiske balance ændres derved ikke til operatørens fordel. Ændringen er nødvendiggjort af ydre, uforudsigelige omstændigheder og der er ingen anledning til at tro, at det oprindelige udbud af kontrakten havde fået et andet resultat hvis den ny linje havde været inkluderet fra start.

Værdien angivet i pkt. II.1.7) og V.2.4) er den estimerede maksimale værdi af reduktionerne og er således negativ. Da reduktionen udgør 9 % af den oprindelige kontraktsværdi vurderes reduktionen uvæsentlig, da kontrakten tillader reduktioner op til 20 % af kontraktværdien.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405600
E-mail: klfu@naevneneshus.dk

Internetadresse:https://www.klfu.dk

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

Lov om Klagenævnet for Udbud, § 7, stk. 3:

Har en ordregiver fulgt proceduren i § 4, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsdirektivet eller forsyningsvirksomhedsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse:http://www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
12/01/2018

Send til en kollega

0.078