Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=223247&B=KA
Udbyder
Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelsen
Opdateringer
FMI har på baggrund af indkomne spørgsmål til udbudsmaterialet vurderet, at der er behov for at foretage ændringer af mindstekravene for delaftale 1 (LTS) og delaftale 3 (TLT), jf. bilag A.2 til begge delaftaler. FMI har i den forbindelse fundet det mest hensigtsmæssigt at lade udbuddet for delaftale 1 og 3 gå om.
FMI forventer at annullere og genudbyde delaftale 1 og 3 (ved en særskilt udbudsproces) i indeværende uge. Yderligere information herom vil blive givet via det digitale udbudssystem.
Såfremt tilbudsgiver konstaterer yderligere forhold vedrørende kravspecifikationen (bilag A.2) eller øvrige dokumenter, vil FMI påskønne, at tilbudsgiver gør opmærksomhed herpå hurtigst muligt via det digitale udbudssystem.
Tildelingen af delaftale 2 (FNE) forventes gennemført som planlagt via nærværende udbudsproces. Det understreges således, at det fortsat er muligt at afgive tilbud til delaftale 2 i denne eksisterende udbudsproces. Tilbud angående delaftale 2 skal i den forbindelse være indleveret senest den 11.12.2018, kl. 13:00, jf. afsnit IV.2.2 i udbudsbekendtgørelsen.
Forsvarsministeriet, Materiel- og Indkøbsstyrelsen (FMI) har besluttet at annullere udbuddet af delaftale 2 vedrørende faldsikring-, nedfirings- og evakueringsudstyr (FNE), jf. udbudsbekendtgørelse nr. 2018/S 218-498591. Begrundelsen for annullationen er, at det er FMIs vurdering, at samtlige indleverede tilbud er ukonditionsmæssige, og at delaftalen for FNE (delaftale 2) følgelig ikke kan tildeles til et operationelt tilstrækkeligt antal leverandører. FMI forventer at genudbyde delaftalen snarest.
Rammeaftaler om levering af løfte-, træk og surringsmateriel, sikrings- og nedfiringsudstyr samt trosser, liner og tovværk
Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
16287180
Lautrupbjerg 1
Ballerup
2750
Danmark
Kontaktperson: Josephine Søegaard Knop
Telefon: +45 28596445
E-mail: josk@kammeradvokaten.dk
NUTS-kode: DK01
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.fmi.dk
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/281426
Del II: Genstand
Rammeaftaler om levering af løfte-, træk og surringsmateriel, sikrings- og nedfiringsudstyr samt trosser, liner og tovværk
FMI ønsker at indgå følgende 3 delaftaler:
1) Delaftale 1 om løfte-, træk og surringsmateriel, jf. nærmere herom i bilag A til delaftale 1;
2) Delaftale 2 om faldsikrings-, nedfirings- og evakueringsudstyr, jf. nærmere herom i bilag A til delaftale 2;
3) Delaftale 3 om Trosser, liner og tovværk, jf. nærmere herom i bilag A til delaftale 3.
Tilbudsgiveren kan afgive tilbud på alle, nogle eller enkelte delaftaler. Der vil blive indgået 3 separate rammeaftaler på hver delaftale. En tilbudsgiver kan således godt vinde flere delaftaler og derved blive tildelt en separat rammeaftale under de pågældende delaftaler.
Det bemærkes, at der vil blive gennemført brugertests i forbindelse med evalueringen af delaftale 2, og som del af tilbud angående delaftale 2, skal tilbudsgiveren derfor indlevere testmateriale, jf. udbudsbetingelsernes afsnit 7.1.2.1.
1. Løfte-, træk og surringsmateriel
Materiellet anvendes indenfor områderne løft, træk og surring (LTS). Løftemateriel anvendes i forbindelse med løfteopgaver udført med kraner og lignende. Trækmateriel anvendes til brug på Forsvarets køretøjer ved flotbringning og bjærgning, dette er grej der i nogle tilfælde er specielt fremstillet til Forsvaret. Surringsmateriel anvendes ved transport af forsvarets gods på land, til vands samt i luften.
Materiellet anvendes på samtlige af forsvarets etablissementer inden for kongeriget Danmark, herunder Færøerne og Grønland.
Formålet med denne rammeaftale er at sikre Forsvarets fortsatte drift inden for LTS-området, da materiellet benyttes i alle dele og ved alle enheder i forsvaret. Forsvaret har et behov for at kunne rekvirere LTS-materiel samt rådgivning og vejledning i forbindelse med valg og anvendelse af LTS-materiel for at sikre den korrekte løsning af eksisterende og fremtidige opgaver. Ydermere er det vigtigt at kunne få hurtig genforsyning og levering i forbindelse med nationalt beredskab. Rammeaftalen indeholder muligheden for at få gennemført lovpligtige eftersyn, service og reparation af materiel samt certificering/recertificering af samme. Derudover skal aftalen indeholde mulighed for uddannelse af forsvarets faglige personel i eftersyn og service samt anvendelse af materiellet, således at dette personel kan autoriseres til certificering og re-certificering af forsvarets LTS- materiel i missioner uden for de danske grænser.
Det er hensigten med rammeaftalen, at leverandøren til stadighed tilstræber at levere Forsvaret produkter med lavest muligt egenvægt, så belastningen af Forsvarets personel minimeres mest muligt ved arbejde med materiellet. Dette indbefatter, at leverandøren altid leverer produkter sammensat med så få enkeltdele som muligt.
Endelig er det af høj prioritet for FMI, at materiellet kan leveres hurtigt.
Aftalen er indgået af FMI. Dog er alle enheder under det danske Forsvarsministerium, herunder alle afdelinger af det danske forsvar, som er underlagt Forsvarschefens kommando, berettiget til at anvende rammeaftalerne på de i rammeaftalerne fastsatte vilkår og betingelser.
Faldsikrings-, nedfirings- og evakueringsudstyr.
Materiellet anvendes indenfor områderne faldsikring-, nedfirings-, og evakueringsudstyr (FNE) anvendes af alle Forsvarets myndigheder. Faldsikring anvendes til at sikre ansatte i Forsvaret, som arbejder midlertidigt i en højde af over 2m fra jorden og hvor forholdene ikke gør det muligt at anvende platform, stige, stillads, rækværk eller personlift til sikring. FNE-udstyret skal sikre personer, der arbejder på hhv. luftfartøjer, køretøjer, skibe, bygninger, antenne master og arbejdsplatforme. Sikringen kan både være med sele, personelkurv eller lignende. Nedfiring anvendes til nedfiring fra helikopter samt høje objekter herunder bygninger, siloer, tankanlæg, kystradar master, øvrige master/antenner mv. med rappelleudstyr og mobile ankerpunkter. Evakueringsudstyr anvendes ved nedfiring og redning af tilskadekommet personel.
Materiellet anvendes på samtlige af forsvarets etablissementer inden for kongeriget Danmark, herunder Færøerne og Grønland.
Formålet med denne anskaffelse er at sikre forsvarets fortsatte drift inden for FNE-området, da materiellet benyttes i alle dele og ved alle enheder i Forsvaret. Ydermere er det vigtigt at kunne få hurtig genforsyning og levering i forbindelse med nationalt beredskab. Rammeaftalen indeholder muligheden for at få gennemført lovpligtige eftersyn, service og reparation af materiel samt certificering/recertificering af samme. Derudover skal aftalen indeholde mulighed for uddannelse af forsvarets faglige personel i eftersyn og service samt anvendelse af materiellet, således at dette personel kan autoriseres til certificering og re- certificering af forsvarets FNE-materiel i missioner uden for de danske grænser.
Det er hensigten med rammeaftalen, at leverandøren til stadighed tilstræber at levere Forsvaret produkter med lavest muligt egenvægt, således at belastningen af Forsvarets personel minimeres mest muligt ved arbejde med materiellet. Dette indbefatter at leverandøren altid leverer produkter sammensat med så få enkeltdele som muligt.
Endelig er det af høj prioritet for FMI, at materiellet kan leveres hurtigt
Aftalen er indgået af FMI. Dog er alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle afdelinger af det danske forsvar, som er underlagt Forsvarschefens kommando, berettiget til at anvende rammeaftalerne på de i rammeaftalerne fastsatte vilkår og betingelser.
Trosser, liner og tovværk
Materiellet anvendes på samtlige af forsvarets etablissementer inden for kongeriget Danmark, herunder Færøerne og Grønland.
Formålet med denne rammeaftale er at sikre Forsvarets fortsatte drift inden for TLT-området (trosser, liner og tovværk), da materiellet benyttes i alle dele og ved alle enheder i forsvaret. Forsvaret har et behov for at kunne rekvirere TLT-materiel samt rådgivning og vejledning i forbindelse med valg og anvendelse af TLT-materiel for at sikre den korrekte løsning af eksisterende og fremtidige opgaver. Ydermere er det vigtigt at kunne få hurtig genforsyning og levering i forbindelse med nationalt beredskab. Rammeaftalen indeholder muligheden for at få gennemført lovpligtige eftersyn, service og reparation af materiel samt certificering/recertificering af samme.
Det er hensigten med rammeaftalen, at Leverandøren til stadighed tilstræber at levere Forsvaret produkter med lavest muligt egenvægt, således at belastningen, af Forsvarets personel minimeres mest muligt, ved arbejde med materiellet. Dette indbefatter at Leverandøren altid leverer produkter sammensat med så få enkeltdele som muligt.
Endelig er det af høj prioritet for FMI, at materiellet kan leveres hurtigt.
Aftalen er indgået af FMI. Dog er alle enheder under det danske Forsvarsministerium herunder alle afdelinger af det danske forsvar, som er underlagt Forsvarschefens kommando, berettiget til at anvende rammeaftalerne på de i rammeaftalerne fastsatte vilkår og betingelser.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Betalingsbetingelser fremgår af udbudsmaterialet, hvortil der henvises.
Der henvises til udbudsmaterialet vedrørende betalingsbetingelser. Fakturering skal ske i overensstemmelse med gældende dansk lovgivning om offentlige betalinger. Dette er p.t. lovbkg. nr. 798 fra juni 2007, som stiller krav om elektronisk fakturering. De nærmere betingelser vil fremgå af rammeaftalen.
Der kræves ingen særlig retlig form. Såfremt kontrakten tildeles en sammenslutning af leverandører (f.eks. et konsortium), skal deltagerne påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en leverandør som repræsentant for sammenslutningen.
Rammeaftalen skal udføres under hensyntagen til CSR-krav og den anvendte arbejdsklausul; der henvises til rammeaftalens bilag B for yderligere oplysninger.
Levering af produkter under rammeaftalerne skal ske i henhold til DDP Icoterms 2010.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem jf. adressen i punkt I.3). Her tilgås udbuddet under »Igangværende offentlige udbud«. For at få adgang til udbudsmaterialet, skal tilbudsgiver være registreret eller registrere sig som bruger.
Såfremt tilbuddet indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være den gældende.
Interesserede bedes holde sig orienteret via det elektroniske udbudssystem. Såfremt tilbudsgiver oplever problemer med systemet, kan support kontaktes på mail, dksupport@eu-supply.com eller telefon, (+45) 70 20 80 14.
Det er en forudsætning for deltagelse i udbudsproceduren, at der anvendes ESPD, jf. udbudslovens § 148. FMI kræver, at tilbudsgiver anvender ESPD som foreløbig dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af de i udbudslovens § § 135 og 136 anførte udelukkelsesgrunde.
Tilbudsgiver skal anvende den elektroniske version af ESPD. FMI har udarbejdet et ESPD (en XML-fil), der er tilgængelig på Kammeradvokatens digitale udbudssystem, Digitale Udbud. FMI vil stærk opfordre tilbudsgiver til at anvende denne XML-fil ved udfyldelse af ESPD'et. Tilbudsgiver skal uploade denne XML-fil til websitet https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/espd/welcome hvor ESPD'et kan blive udfyldt og senere eksporteret. Der kan ikke anvendes andre versioner end dette ESPD. Der henvises til vejledningen til udfyldelse af ESPD, der udgør bilag 3 til udbudsbetingelserne.
Før tildeling af kontrakten kræver FMI, at den tilbudsgiver, til hvem FMI har til hensigt at tildele kontrakten, har afgivet dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD, jf. udbudslovens § § 151-155.
FMI er forpligtet til at udelukke en tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet af en af de i udbudslovens § § 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, medmindre ansøger/tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138. Det bemærkes, at visse frivillige udelukkelsesgrunde i direktiv 2014/24/EU om offentlige indkøb er gjort obligatoriske i udbudslovens § 136.
Vedrørende udbudsbekendtgørelsens punkt II.1.6) bemærkes, at eftersom udbuddet er opdelt i delkontrakter, bedes tilbudsgiver anføre i ESPD Del II, pkt. A, hvilke(n) delkontrakt(er), tilbuddet vedrører. Bemærk, at hver tilbudsgiver kun kan indgive ét tilbud for hver delaftale.
FMI forbeholder sig ret til, men er ikke forpligtet dertil, at anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5 (lov nr. 1564 af 15.12.2015, tilgængelig på www.retsinformation.dk), hvis tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
Såfremt samme juridiske enhed er en del af eller på anden måde deltager i flere tilbud, f.eks. afsender eget tilbud og samtidig deltager i et konsortium, der også afsender tilbud, skal tilbudsgiverne sikre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at koordinere tilbuddene. FMI forbeholder sig ret til at anmode tilbudsgiverne om at godtgøre over for FMI, at samme juridiske enheds deltagelse ikke kan true gennemsigtigheden og fordreje konkurrencen mellem de bydende.
Det bemærkes, at der vil blive gennemført brugertests i forbindelse med evalueringen af delaftale 2, og som del af tilbud angående delaftale 2, skal tilbudsgiveren derfor leveres testmateriale, jf. udbudsbetingelsernes afsnit 7.1.2.1.
Vedrørende udbudsbekendtgørelsens punkt IV.1.3) er det oplyst, at udbuddet indebærer en rammeaftale med 9 aktører. Tallet er oplyst under hensyntagen til, at der udbydes 3 delaftaler, som hver vil indeholde op til 3 rammeaftaler. Hvis der modtages færre end 3 konditionsmæssige tilbud på en delaftale, vil aftalen imidlertid alene blive indgået med én leverandør.
For yderligere oplysninger henvises til dokumentet med "supplerende oplysninger", som fremgår af URL-adressen i pkt. I.3).
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 35291000
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagevejledning-0
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort;
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen;
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4;
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: http://www.kfst.dk