Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=243580&B=DSB
Udbyder
DSB
Vindere
Rammeaftale med én leverandør om produktion af billetter til DSB
(06.05.2020)
F. E. Bording A/S
Glostrup
Rammeaftale om produktion af billetter på papir til DSB
DSB
Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed
Varer
Direktiv 2014/25/EU
Del I: Ordregivende enhed
25 05 00 53
Telegade 2
Taastrup
2630
Danmark
Kontaktperson: Claus Adamsen
Telefon: +45 51618155
E-mail: xclaad@dsb.dk
NUTS-kode: DK01
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.dsb.dk
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/63264
Del II: Genstand
Rammeaftale om produktion af billetter på papir til DSB
DSB udbyder hermed en rammeaftale med én leverandør omkring produktion af billetpapir til en række af DSB's forskellige typer af papirbilletter.
DSB har en bred produktportefølje, hvortil der er behov for udstedelse af billetter til kunderne. DSB har derfor behov for at få produceret billetpapir til en række forskellige billettyper på papir. Rammeaftalen vedrører følgende billettyper:
1) Rullebilletter:
- Serie 011: National enhedsbillet (til salgssystemet ROSA),
- Serie 012: National enhedsbillet (til automaten NAUTILA).
2) Øvrige billetter:
- Serie 940: International billet,
- Serie 941: International billet (til salgssystemet ROSA),
- Serie 945: International FIP-billet (til salgssystemet ROSA),
- Serie 965: Netbillet,
- Serie 980: Gæstebilletter Standard,
- Serie 981: Gæstebilletter DSB 1’,
- Serie 988: Rejsetidsgarantibillet,
- Blanket A72: Kontrolafgift,
- Blanket A73: Kvittering for billet.
Leverandøren skal endvidere stille lagerfacilitet til rådighed, hvor færdigproducerede billetter kan opbevares indtil DSB anmoder om fremsendelse til DSB’s egne lagre, samt varetage håndtering af sådanne fremsendelser.
Rammeaftalen kan forlænges med 3 * 12 måneder.
Såfremt der er flere end 3 ansøgere, der opfylder mindstekravene i afsnit III.1.2, vil DSB udvælge op til 3 ansøgere på baggrund af en evaluering af ansøgernes referencer, jf. III.1.3.
De udvalgte ansøgere vil være de ansøgere, som dokumenterer de mest relevante referencer, sammenlignet med beskrivelsen i II.2.4. Jo mere sammenlignelig referencen er, jo mere relevant vil referencen blive evalueret. Det vil særligt blive vægtet positivt, i det omfang referencen omfatter:
— påsætning af hologrammer,
— brug af termokromisk farve,
— brug af fuldsort blackmark.
Ansøgerne henvises til afsnit III.1.3 (teknisk og faglig kapacitet) for hvilke oplysninger, DSB ønsker indeholdt i ansøgers beskrivelse af referencer.
Den angivne værdi i pkt. II.1.5 og II.2.6 er alene et estimat over den potentielle anvendelse af rammeaftalen. Det faktiske forbrug af billetter kan variere, og afhænger bl.a. af om passagerer vil foretrække papir-billetter fremfor digital-billetter (der ikke omfattes af rammeaftalen). Forbruget vil muligvis falde over rammeaftale-perioden.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøger skal vise, at ansøger er økonomisk robust og dermed egnet til at opfylde Rammeaftalen. Ansøger skal derfor udfylde ESPD'ets del IV, afsnit B, som indeholder
Oplysninger om ansøgers økonomiske nøgletal og årlig omsætning, som angivet nedenfor.
Ansøger skal opfylde følgende mindstekrav beregnet som et gennemsnit på baggrund af de seneste 3 disponible regnskabsår:
1) Omsætning. Dette nøgletal skal minimum have en gennemsnitlig værdi over 3 år, der er større end 10 000 000 DKK. Nøgletallet angives i feltet "Gennemsnitlig årsomsætning". I beskrivelsesfeltet skal de værdier, der indgår i beregningen af nøgletallet angives (dvs. værdier for de enkelte år);
2) Årets resultat. Dette nøgletal skal minimum have en gennemsnitlig værdi over 3 år, der er større end 0. Nøgletallet angives i feltet "Finansielle nøgletal". I beskrivelsesfeltet skal de værdier, der indgår i beregningen af nøgletallet angives (dvs. værdier for de enkelte år);
3) Egenkapital. Dette nøgletal skal minimum have en gennemsnitlig værdi over 3 år, der er større end 0. Nøgletallet angives i feltet "Finansielle nøgletal". I beskrivelsesfeltet skal de værdier, der indgår i beregningen af nøgletallet angives (dvs. værdier for de enkelte år).
Ansøger skal angive den gennemsnitlige omsætning, årets resultat og egenkapital på baggrund af oplysningerne afgivet i ESPD, del IV, afsnit B.
Hvis ansøger baserer sin formåen på andre enheders økonomiske og finansiel formåen eller er ansøger en sammenslutning af økonomiske aktører, vil der blive beregnet et gennemsnit af de deltagende virksomheders nøgletalsværdier for hhv. omsætning, årets resultat og egenkapital. Støtteerklæring skal fremsendes sammen med ansøgers ansøgning om prækvalifikation, jf. også pkt. III.1.8. Ansøger opfordres til at anvende den skabelon, som er uploadet i EU-Supply.
Ansøger skal være teknisk og fagligt egnet til at kunne udfører rammeaftalen.
Ansøger skal derfor angive sammenlignelige referencer. Hver reference bør indeholde:
1) Navn på kunden;
2) Start- og slutdato;
3) Beskrivelse af art og omfang af de udførte leverancer. Det bør særligt specificeres, i hvilket omfang at leverancerne har omfattet:
— påsætning af hologrammer,
— brug af termokromisk farve, og/eller
— brug af fuldsort blackmark
4) Beskrivelse af, hvorfor referencen er relevant i forhold til DSB og den udbudte opgave.
Referencerne skal være maksimalt 36 måneder gamle, hvorved forstås, at aftaleforholdet med kunden ikke må være afsluttet for mere end 3 år siden, og skal kunne dokumenteres og eventuelt kontaktes efter prækvalifikation.
Ansøger skal udfylde ESDP'ets afsnit del IV, afsnit C, med de oplysninger, som er angivet ovenfor.
Hvis ansøger baserer sig på andre enheders tekniske og faglige formåen, skal støtteerklæring fremsendes sammen med ansøgers ansøgning om prækvalifikation. Ansøger opfordres til at anvende den skabelon, som er uploadet i EU-Supply.
Ansøger må ikke være omfattet af de obligatoriske udelukkelsesgrunde angivet i Udbudslovens (herefter UBL) § § 135 og 136.
Medlemmer af ansøgeres bestyrelse, direktion eller tilsynsråd eller anden repræsentant, der har beføjelse til at repræsentere medlemmer, må ej heller være omfattet af udelukkelsesgrundene angivet i UBL §135, stk. 1.
Ansøger skal bekræfte ovenstående ved at besvare ESPD'ets del III, afsnit A, B og C.
Garantier/sikkerhedsstillelser fremgår af udkastet til rammeaftale, som er en del af udbudsmaterialet.
Betingelser for betaling fremgår af udkastet til rammeaftale, som er en del af udbudsmaterialet.
Der stilles ingen særlige krav til den retlige form.
Hvis kontrakten tildeles en sammenslutning af økonomiske aktører fx et konsortium, skal disse hæfte direkte og solidarisk og udpege én økonomisk aktør, der har bemyndigelse til at repræsentere sammenslutningen. Konsortieerklæring skal fremsendes sammen med ansøgers ansøgning om prækvalifikation.
Hvis ansøger baserer sin formåen på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, skal disse ligeledes hæfte direkte og solidarisk. Støtteerklæring skal fremsendes sammen med ansøgers ansøgning om prækvalifikation.
Ansøger opfordres til at anvende de skabeloner for erklæringer, som er uploadet i EU-Supply.
Nærmere betingelser fremgår af udkastet til rammeaftale, som er en del af udbudsmaterialet.
Leverandøren skal herunder overholde DSB’s Code of Conduct, der er et bilag til rammeaftalen. Code of Conduct indeholder bl.a. krav til miljø og arbejdsmiljø.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Rammeaftalen kan blive genudbudt i forbindelse med udløb.
1) Ansøgere har mulighed for at stille spørgsmål til prækvalifikationen via EU-Supply. Spørgsmålene i anonymiseret form samt DSB’s svar herpå offentliggøres til samtlige ansøgere i EU-supply senest 6 dage før anmodningsfristen. Ansøgere opfordres derfor til at stille spørgsmål så tidligt som muligt i processen;
2) DSB har forberedt og uploadet et elektronisk ESPD (European Single Procurement Document) i EU-supply, som ansøger skal udfylde og uploade som foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder betingelserne for at deltage i udbudsprocessen. Ansøgers anmodning om deltagelse i udbuddet skal derfor indeholde udfyldt ESPD, samt evt. konsortie- og/eller støtteerklæring(er), hvis relevant;
3) Hvis ansøger er en sammenslutning af deltagere/konsortium skal eESPD udfyldes og uploades for hver virksomhed i sammenslutningen/konsortiet. Hvis ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle og/eller tekniske og professionelle formåen, skal eESPD også udfyldes og uploades for de støttende enheder;
4) Ansøgers omkostninger i forbindelse med anmodning om prækvalifikation er DSB uvedkommende, også hvis udbuddet aflyses.
Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405600
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v., gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: http://www.kfst.dk