23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2020/S 078-184642
Offentliggjort
21.04.2020
Udbudstype
Resultat

Udbyder

Transport- og Boligministeriet

Kontrakt mellem Transport- og Boligministeriet og Sundbusserne om mulighed for at pålægge sundbusserne at udføre samfundsbegrundet færgesejlads under coronakrisen


Transport- og Boligministeriet

Bekendtgørelse om indgåede kontrakter

Resultat af udbudsproceduren

Tjenesteydelser

Retsgrundlag:

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Transport- og Boligministeriet
CVR-nummer: 43265717
Postadresse: Frederiksholms Kanal 27
By: København K
NUTS-kode: DK011
Postnummer: 1220
Land: Danmark
Kontaktperson: Rasmus Shermer
E-mail: rsh@trm.dk
Telefon: +45 41768140

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: https://trm.dk/

Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/281426

I.2) Information om fælles indkøb
I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Generelle offentlige tjenester

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Kontrakt mellem Transport- og Boligministeriet og Sundbusserne om mulighed for at pålægge sundbusserne at udføre samfundsbegrundet færgesejlads under coronakrisen

Sagsnr.: 1
II.1.2) Hoved-CPV-kode
60610000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Som følge af den danske regerings tiltag med henblik på bekæmpelsen af coronavirus er det usikkert, om det vil være muligt at opretholde den kommercielle færgesejlads mellem Helsingør og Helsingborg. Aftalen mellem Transport- og Boligministeriet og Sundbusserne giver ministeriet mulighed for at pålægge Sundbusserne med et varsel på 12 timer at opretholde færgesejladsen på ruten. Kontrakten er begrænset til en periode på maksimalt 90 dage.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 6 300 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK013
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Som følge af den danske regerings tiltag med henblik på bekæmpelsen af coronavirus er det usikkert, om det vil være muligt at opretholde den kommercielle færgesejlads mellem Helsingør og Helsingborg. Aftalen mellem Transport- og Boligministeriet og Sundbusserne giver ministeriet mulighed for at pålægge Sundbusserne med et varsel på 12 timer at opretholde færgesejladsen på ruten. Kontrakten er begrænset til en periode på maksimalt 90 dage.

II.2.5) Tildelingskriterier
Pris
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

Kontrakten blev indgået for en periode på 30 dage med en option på forlængelse i 60 dage (30 dage, 60 dage eller 2 gange 30 dage).

II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende i tilfældene anført nedenfor
  • Tvingende grunde som følge af begivenheder, som den ordregivende myndighed ikke kunne forudse, og under streng overholdelse af direktivets betingelser
Forklaring:

Kontrakten er tildelt i medfør af udbudsdirektivets artikel 32, stk. 2, litra c, som er implementeret i dansk ret ved udbudslovens § 80, stk. 5. Baggrunden for beslutningen om at tildele en kontrakt i medfør af denne bestemmelse er, at der som følge af den danske regerings tiltag for at begrænse udbredelsen af coronavirus opstod en væsentlig risiko for, at den kommercielle færgesejlads mellem Helsingør og Helsingborg ville blive kraftigt reduceret med kort varsel. Dette medførte en væsentlig bekymring for, om personer bosat i Sverige pga. svigtende færgesejlads ville være i stand til at transportere sig til og fra deres arbejdspladser i Nordsjælland, hvoraf en væsentlig del varetager vigtige opgaver i syge- og ældreplejen. I lyset af dels den betydelige usikkerhed der var vedrørende muligheden for at opretholde den kommercielle færgesejlads mellem Helsingør – Helsingborg, og dels den væsentlige samfundsmæssige betydning det har for Danmark, at pendlere fra Sverige, som udfører vigtige opgaver i den nordsjællandske ældre- og sundhedspleje, har mulighed for at passe deres arbejde, vurderede Transport- og Boligministeriet, at det ikke var muligt at afvente gennemførelsen af hverken en almindelig udbudsprocedure eller en hasteprocedure. Det blev på den baggrund besluttet at anvende proceduren fastlagt i udbudslovens § 80, stk. 5, og udbudsdirektivets artikel 32, stk. 2, litra c. Kontrakten blev indgået for en periode på 30 dage med en option på forlængelse i 60 dage (30 dage, 60 dage eller 2 gange 30 dage). Den samlede kontraktvarighed er således begrænset til maksimalt 90 dages standby og/eller sejlads. Kontrakten omfatter dermed alene den periode, hvor der ud fra de oplysninger, der forelå på kontrakttidspunktet, måtte forventes at kunne opstå et akut behov for at sikre færgesejladsen mellem Helsingør og Helsingborg. Det var ministeriets vurdering, at det i lyset af den væsentlige usikkerhed, der var angående færgebetjeningen af Helsingør – Helsingborg, var proportionelt at indgå en kontrakt af denne varighed i medfør af udbudslovens § 80, stk. 5, og udbudsdirektivets artikel 32, stk. 2, litra c.

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
IV.2.8) Oplysninger om opsigelse af dynamisk indkøbssystem
IV.2.9) Oplysninger om ophør af indkaldelse af tilbud i form af en forhåndsmeddelelse

Del V: Kontrakttildeling

Betegnelse:

Kontrakt mellem Transport- og Boligministeriet og Sundbusserne om mulighed for at pålægge Sundbusserne at udføre samfundsbegrundet færgesejlads under coronakrisen

En kontrakt/delkontrakt tildeles: ja
V.2) Kontrakttildeling
V.2.1) Dato for indgåelse af kontrakten:
19/03/2020
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Antal modtagne tilbud: 1
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens navn og adresse
Officielt navn: Sundbusserne A/S
By: Helsingør
NUTS-kode: DK013
Land: Danmark
Kontrahenten er en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens samlede værdi: 6 300 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600

Internetadresse: https://klfu.naevneneshus.dk/

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:

Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.

I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:

1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.

2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbuds-givere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.

3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.

4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.

Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).

Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000

Internetadresse: http://www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
17/04/2020

Send til en kollega

0.031