Fakta om udbudet
Udbyder
Transport- og Boligministeriet
Kontrakt mellem Transport- og Boligministeriet og Sundbusserne om mulighed for at pålægge sundbusserne at udføre samfundsbegrundet færgesejlads under coronakrisen
Transport- og Boligministeriet
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter
Resultat af udbudsproceduren
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 43265717
Postadresse: Frederiksholms Kanal 27
By: København K
NUTS-kode: DK011
Postnummer: 1220
Land: Danmark
Kontaktperson: Rasmus Shermer
E-mail: rsh@trm.dk
Telefon: +45 41768140
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://trm.dk/
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/281426
Del II: Genstand
Kontrakt mellem Transport- og Boligministeriet og Sundbusserne om mulighed for at pålægge sundbusserne at udføre samfundsbegrundet færgesejlads under coronakrisen
Som følge af den danske regerings tiltag med henblik på bekæmpelsen af coronavirus er det usikkert, om det vil være muligt at opretholde den kommercielle færgesejlads mellem Helsingør og Helsingborg. Aftalen mellem Transport- og Boligministeriet og Sundbusserne giver ministeriet mulighed for at pålægge Sundbusserne med et varsel på 12 timer at opretholde færgesejladsen på ruten. Kontrakten er begrænset til en periode på maksimalt 90 dage.
Som følge af den danske regerings tiltag med henblik på bekæmpelsen af coronavirus er det usikkert, om det vil være muligt at opretholde den kommercielle færgesejlads mellem Helsingør og Helsingborg. Aftalen mellem Transport- og Boligministeriet og Sundbusserne giver ministeriet mulighed for at pålægge Sundbusserne med et varsel på 12 timer at opretholde færgesejladsen på ruten. Kontrakten er begrænset til en periode på maksimalt 90 dage.
Kontrakten blev indgået for en periode på 30 dage med en option på forlængelse i 60 dage (30 dage, 60 dage eller 2 gange 30 dage).
Del IV: Procedure
- Tvingende grunde som følge af begivenheder, som den ordregivende myndighed ikke kunne forudse, og under streng overholdelse af direktivets betingelser
Kontrakten er tildelt i medfør af udbudsdirektivets artikel 32, stk. 2, litra c, som er implementeret i dansk ret ved udbudslovens § 80, stk. 5. Baggrunden for beslutningen om at tildele en kontrakt i medfør af denne bestemmelse er, at der som følge af den danske regerings tiltag for at begrænse udbredelsen af coronavirus opstod en væsentlig risiko for, at den kommercielle færgesejlads mellem Helsingør og Helsingborg ville blive kraftigt reduceret med kort varsel. Dette medførte en væsentlig bekymring for, om personer bosat i Sverige pga. svigtende færgesejlads ville være i stand til at transportere sig til og fra deres arbejdspladser i Nordsjælland, hvoraf en væsentlig del varetager vigtige opgaver i syge- og ældreplejen. I lyset af dels den betydelige usikkerhed der var vedrørende muligheden for at opretholde den kommercielle færgesejlads mellem Helsingør – Helsingborg, og dels den væsentlige samfundsmæssige betydning det har for Danmark, at pendlere fra Sverige, som udfører vigtige opgaver i den nordsjællandske ældre- og sundhedspleje, har mulighed for at passe deres arbejde, vurderede Transport- og Boligministeriet, at det ikke var muligt at afvente gennemførelsen af hverken en almindelig udbudsprocedure eller en hasteprocedure. Det blev på den baggrund besluttet at anvende proceduren fastlagt i udbudslovens § 80, stk. 5, og udbudsdirektivets artikel 32, stk. 2, litra c. Kontrakten blev indgået for en periode på 30 dage med en option på forlængelse i 60 dage (30 dage, 60 dage eller 2 gange 30 dage). Den samlede kontraktvarighed er således begrænset til maksimalt 90 dages standby og/eller sejlads. Kontrakten omfatter dermed alene den periode, hvor der ud fra de oplysninger, der forelå på kontrakttidspunktet, måtte forventes at kunne opstå et akut behov for at sikre færgesejladsen mellem Helsingør og Helsingborg. Det var ministeriets vurdering, at det i lyset af den væsentlige usikkerhed, der var angående færgebetjeningen af Helsingør – Helsingborg, var proportionelt at indgå en kontrakt af denne varighed i medfør af udbudslovens § 80, stk. 5, og udbudsdirektivets artikel 32, stk. 2, litra c.
Del V: Kontrakttildeling
Kontrakt mellem Transport- og Boligministeriet og Sundbusserne om mulighed for at pålægge Sundbusserne at udføre samfundsbegrundet færgesejlads under coronakrisen
By: Helsingør
NUTS-kode: DK013
Land: Danmark
Del VI: Supplerende oplysninger
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://klfu.naevneneshus.dk/
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbuds-givere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk