Enighed om EU’s store trafikplan

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Næste skridt er forhandlinger med EU-parlamentet. Den endelige udformning afgøres af finansministrenes forhandlinger om EU-budgettet.

Transportminister Henrik Dam Kristensen er selv overrasket over, at det allerede midt i det danske EU-formandskab er lykkedes at skabe enighed om de nye retningslinier for EU’s transportnet TEN-T, som EU-kommissionen fremlagde 19. oktober 2011 under titlen “Connecting Europe Facility."

Henrik Dam Kristensen kalder det fantastisk, og transportkommissær Siim Kallas er også imponeret over den hurtige enighed blandt EU’s transportministre, som mødtes forleden i Bruxelles med Henrik Dam Kristensen for bordenden.

- Vi har fået et nyt kort for transportsektoren med europæisk merværdi, sagde Henrik Dam Kristensen, mens Siim Kallas erklærede: - Før havde vi et forslag. Nu har vi en plan.

Få ændringer

Enigheden kom i hus efter nogle mindre justeringer i den oprindelige plan: Italien fik Milano med på hovednettet for jernbaner. Det samme gjaldt Biaystok i det nordøstlige Polen, mens Rumænien fik mere EU-finansieret vej.

Spanien fik ikke mere i denne omgang, men sætter sin lid til, at EU-parlamentet tilføjer yderligere projekter til listen, der giver adgang til EU-støtte.

* Det danske hovednet for veje og jernbaner har Aarhus og København som knudepunkter med Hamborg som det tredje punkt i trekanten. Ønsket om at udvide hovednettet til Aalborg og videre til Hirtshals blev forbigået.

* Femerforbindelsen er en brik i hovednetkorridoren, der går fra Finland til Malta.

Der skal være råd

Selv om transportministrene er nået til enighed, er EU’s finansministrene endnu ikke taget i ed. De kommer ind i forhandlingerne senere.

Det siges udtrykkeligt, at medlemslandene kan undlade at gennemføre projekter, hvis der ikke er råd, eller projekterne ikke er modne nok. Desuden skal EU-kommissionen tage hensyn til den økonomiske og budgetmæssige situation i EU og i medlemslandene, når den vurderer gennemførelsen om 11 år.

Disse forbehold betyder, at der ikke gives los for alle trafikprojekter. Det afhænger bogstaveligt talt af, hvor meget landbrugsstøtten beskæres i det næste syvårige EU-budget for 2014-2020, som finansministrene netop er begyndt at forhandle.

Danmark er blandt de restriktive lande, der hellere siger “nej" til stigning i EUs budget end “ja" til flere udgifter.

Nøl uden EU-straf

Kommissionen får ikke sit ønske opfyldt om at kunne iværksætte foranstaltninger over for lande, der undlader at investere i mere infrastruktur. Dermed har medlemslandene stadig suverænitet over planlægning og finansiering.


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Udsigt til nye cabotageregler glæder DSV

Antallet af dag og ikke antallet af ture bliver afgørende, hvis nyt EU-forslag med fælles regler bliver en realitet.

Transportvirksomheder slår sig sammen i Randers

Danske Bank smider Post Nord på porten

Blue Water Shipping med millionkrav mod Odense Havn

Hvilelogi: Kolding kommune har et udestående med Lidl

Test: Vejen til grøn eksportkørsel

TEST af Iveco Stralis NP, den første naturgasdrevne lastbil specielt designet til langturskørsel.

Minister åbner for ny tunnelforbindelse til Sverige

Online Avis Arkiv

Scania Danmark skal have ny direktør

Janko van der Baan takker af. Han afløses af svenskeren Markus Holm.

Ejere overvejer salg af Københavns Lufthavn

Mange flere lastbiler over Storebælt

SAWO indtager Thy

Hellere forbud mod campering

Flertal skærper kursen mod chauffør-campister

DTL-formanden: Det går godt i DTL

Her er Årets Transportvirksomhed 2017

Padborg Transportmesse blev en succes

Både arrangører og udstillere er godt tilfredse. Mange unge mødte op.

Næstved-vognmand ind i DTL bestyrelsen

Lars Andersen fra Næstved Vognmandsforening træder ind i DTLs bestyrelse, mens vognmand Steen Tofteng fra Kjøbenhavns Vognmandslaug måtte give stafetten videre.

Billedserie: Verdens største containerskibe

Havnedirektør tager roret hos HH Ferries Group

Hirtshals Havn vil have gang i godstrafikken

Så er der godstransportkonference igen

Kampvalg til DTLs bestyrelse i morgen

Noget i cloud’en – og noget på jorden

Vejdirektoratet tester motorvejene for selvkørende biler

Er de danske motorveje klar til at tage imod de første generationer af selvkørende biler? Det har Vejdirektoratet sat sig for at finde ud af

Vognmand køber både nyt og brugt

Silkevejen er genoplivet

Historisk møde mellem nord og syd

Danmarks Rederiforening bliver til Danske Rederier

En branche i benhård konkurrence

Scandlines transporterer mere gods

Dansk firma får bøde på 100.000 kr. for cabotage

Bedste resultat nogensinde

Unge får chancen i Padborg

Den danske handelsflåde vokser med 21 skibe på et år

Lastbil på larvefødder søger og redder på Svalbard

Sikkerhed i fokus på selvkørende skraldebiler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dynamisk kvalitetsledelse i en autonom kultur

Prøv vores online fartskriver-simulator - Det er gratis

Det kører for DS Flexhal i Køge

Endnu en Erikkila Spartan travers fra Fyns Kran Udstyr – leveret til kunde

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Søndersø Entreprenør- & Vognmandsforretning A/S

Lukket grab GIE

Hvornår fik du sidst efterset dit faldsikringsudstyr?

Gasfjedre i den kendte høje tyske kvalitet!

Vognmandsfirmaet Oluf Møller Poulsen kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 aks. 24t tipkærre fra Lastas

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Kim Christensen, Øland

Lad os give dig overblik over dit løfteudstyr med EasyCert

Åbent Hus

Eftersyn af løftegrej

Manglende læringsengagement kan koste din virksomhed penge

Solum Roskilde A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet maskinkærre fra Lastas

Kender du Lønguiden?

DS Flexhal byder velkommen i nyt regionskontor i Storkøbenhavn

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til Stykgodscentret Skive A/S

Skrotgrab

Klar til de tunge løft i et snuptag

På CERTEX-GH kraner er frekvensomformer standard

HUSK: Deltag i vores konkurrence og vind en faldsikringssele godkendt til 1...

A4 blindnitter til levering direkte fra lager

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til Øen...

Universal grab

Send til en kollega

0.181