23948sdkhjf

Statsgældskrisen truer EU-plan for infrastruktur

Henrik Dam Kristensen prøver at fastholde EU-plan om udbygning af hovednet
EU-kommissionens plan for udbygning af infrastrukturen modtages køligt rundt i hovedstæderne med København som en af undtagelserne.

- Det er helt afgørende, at vi så at sige holder med kommissæren. Jeg har kun været til ét ministerrådsmøde, og der mente mange ministre, at man kunne bruge det til at løse nogle lokale/regionale problemer, siger Henrik Dam Kristensen.

Han bliver formand for transportministrene ved årsskiftet og ser det som sin vigtigste opgave at holde infrastrukturplanen på sporet. Mange medlemslande kæmper med statsgæld, så de har ikke lyst til at blive bundet op på ambitiøse mål.

"Særligt på jernbaneområdet udgør kravene en finansiel udfordring for en mængde lande. Det gælder eksempelvis mht. implementering af ERTMS, elektrificering samt stigningsgradienter," bemærker danske EU-diplomater.

Øremærkes hovednet

- Vi skal bruge al vor kraft på at sige, at EU-midler på transportområdet skal bruges til reelle europæiske transportkorridorer, altså projekter som Femer med en europæisk værdi. Man må selv finansiere lokale og regionale ting eller søge strukturfondene, for det skal man ikke bruge de europæiske korridorpenge til, fastslår den danske minister.

Han mødes med sine 26 ministerkolleger og transportkommissær Siim Kallas til et rådsmøde 12. december. På dagsordenen står nye retningslinjer for TEN-T (transeuropæiske netværk – transport).

EU-kommissionens plan "Connecting Europe" indeholder et hovednet først og fremmest for jernbaner i 2030 og et komplet netværk i 2050.

To danske eksempler

EU-kommissionens sondring mellem europæiske og lokale projekter kan illustreres med to sydjyske banestrækninger.

Vamdrup-Vojens ligger på hovedsporet fra Århus til Hamborg og er altså en del af det europæiske hovednet, der i brysseljargon kaldes ’Core Network’. Her kunne det være muligt at søge om op til 30 procent støtte til anlæg af dobbeltspor, hvis strækningen kan kategoriseres som en flaskehals.

Derimod skal man ikke vente én euro til elektrificering af Lunderskov-Esbjerg, der med EU-øjne er et regionalt projekt.

Læs mere om dobbeltspor på side 14
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078