23948sdkhjf

DTL: EUs transportpolitik skal satse på vækst

I disse dage drøfter politikerne i Europaparlamentets transportudvalg, hvordan de mener, EUs transportpolitik skal se ud de næste ti år. Fra den danske vognmandsbranche er budskabet klart: EU skal satse på vækst inden for vejtransport.
Det, der sker lige nu i EU, er fantastisk vigtigt for transportbranchen – også for dansk transport.

Lige nu lægger Europas politikere og embedsmænd rammen for de næste 10 års transportpolitik, og det har fået danske DTL og svenske SÅ til at komme på banen i Bruxelles.

- Vi skal have slået fast med syvtommers søm, at der skal skabes vækst i jernbane- og vejtransporten. Desuden skal Kommissionen blive bedre til at sikre lige konkurrence mellem EU-landene, siger DTLs EU-chef Søren Hyldstrup Larsen.

Mere ensartethed

- Selv om EU-Kommissionen er meget opsat på, at regler fortolkes ens, er der stadig meget lang vej.

- De sidste mange år har vi set utallige eksempler på, hvad der sker, når de enkelte medlemslande overlades for meget rum til selv at fortolke, hvordan EU-lovgivningen skal indføres, overvåges og kontrolleres. Og hvordan det faktum kan føre til absurde situationer.

- En forseelse, som på Malta koster knap 450 kroner, udløser i eksempelvis Tyskland en bøde på mere end 37.000 kroner, siger EU-chefen.

Mere effektivitet

DTLs store mål med europæisk transport er, at transport skal være effektiv.

- Transport er et vigtigt erhverv for Europa, siger Søren Hyldstrup Larsen.

- Transport er en væsentlig aktør, så andre brancher kan være effektive og konkurrencedygtige.

- Med mere end 10 millioner arbejdspladser og en omsætning, der udgør 10 procent af EUs bruttonationalprodukt (BNP), kan transporterhvervets udfordringer ikke ses løsrevet fra andre politikker.

Mere harmonisering

DTL og Sveriges Åkeriföretag understreger også, at det Indre Marked for transport må udvikles og harmoniseres.

- Det Indre Marked for transport må udvikles og harmoniseres, og et kludetæppe af små nationale markeder skal undgås, både hvad angår anvendelse af regler og kontrol med reglerne. Kun på den måde kan den frie konkurrence sikres, siger Søren Hyldstrup Larsen.

Når Parlamentet i de kommende måneder har tilkendegivet sin holdning om EUs transportpolitik for de næste 10 år, går sagen videre til Kommissionen. Inden udgangen af 2010 ventes den endelige politik at være vedtaget.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078