23948sdkhjf

Fortsat krise hos vognmændene

Man kan ikke længere nøjes med at sende chauffører på kursus. Nu bliver der skåret helt ind til benet, lyder svaret i et rundspørge, som DTL har foretaget hos to DTL-regionskontorer og en DTL-kredsformand.
Krisen kradser i mange transportvirksomheder, også hårdt – men den har ikke været entydig negativ. Mange vognmænd har fået uddannet deres chauffører bedre, og de har fået skåret deres omkostningsniveau til i håb om at være klar, når der igen kommer fremgang i markedet.

- Vognmændene får da ryddet mere op på værkstedet, end de plejer, lyder den tørre konstatering fra vognmand Kim Tatt Jakobsen, der er formand for DTLs Kreds 4 i Vestjylland.

Hans geografiske område har været hårdt ramt af krisen, og det har betydet, at travlheden er forsvundet i mange transportvirksomheder. De medarbejdere, der er tilbage, sendes flittigt på uddannelse og kurser. Mange får også afspadseret alt det, de kan.

Krisen har også ført til en del chaufførafskedigelser. Nu er transportvirksomhederne tvunget til at skære helt ind til benet og også i nogle tilfælde tvunget til at tage afsked med meget gode og erfarne chauffører.

Transportvirksomhederne har fokus på at konsolidere og reinvestere for at bevare konkurrenceevnen, og at det er helt centralt for dem at have et acceptabelt omkostningsniveau.

- Hvor man tidligere om vinteren beholdt én, man nødigt ville af med, er man mere presset nu. Man er nødt til at begynde at tage nogle af de gode, siger Kim Tatt Jakobsen, der selv har måttet afskedige fire chauffører under krisen.

Ikke meget at skære væk

DTL Region Syd peger på, at der i mange vognmandsforretninger ikke har været meget at skære væk:

- De steder, hvor jeg kommer, er indtrykket, at man de fleste steder har været rundt i virksomheden med sparekniven og har rettet kapacitet og personale ind efter forholdene, siger konsulent Jens Staugaard Holt.

- Vores opgave som konsulenter for virksomhederne er jo bl.a. at pege på rationaliserings- og besparelsesmuligheder, men det er vognmændene nu selv gode til.

- Problemet er, at de færreste nogensinde har ruttet med omkostninger. Derved har de et meget lille besparelsespotentiale, siger Jens Staugaard Holdt.

Glemte at tænke sig om

I DTL Region Midt-Nord peger chefkonsulent Bendt Thorup på, at trimningen stiller virksomhederne bedre, når krisen er forbi.

- Virksomhederne i transportbranchen bliver trimmet som alle andre virksomheder i Danmark, siger han.

- Det stiller de virksomheder, der overlever, i en bedre konkurrencesituation, når krisen flader ud.

- For nogle virksomheder har det været godt med denne opbremsning, for de havde så travlt for cirka to år siden, at de glemte at tænke sig om, når der skulle tages beslutninger.

Tror på opsving til foråret

Dansk Erhverv har for nylig udgivet en økonomisk prognose for 2010. Den viser, at transportbranchen er det mest pessimistiske erhverv, hvad angår forventningerne til udviklingen i omsætningen og investeringerne – og branchens virksomheder er også meget negative i deres forventninger til udviklingen i beskæftigelsen.

Men hos Kim Tatt Jakobsen i Lemvig og kollegerne i DTL Kreds 4 ser man noget lysere på tingene nu:

- Jeg føler lidt, at optimismen er mere på spring nu end sidste år. Det har jo også været en hård vinter, hvor meget er gået i stå på grund af vejret, så vi tror, at der sker noget positivt i løbet af foråret. Vi ser knapt så sort på det, som vi gjorde for et år siden, siger han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078