23948sdkhjf

Danke schön

Dagens leder i Transportmagasinet nr. 3-2010 om de udenlandske chauffører, som kører i Danmark.
HVAD SKAL VI dog stille op med alle de udenlandske chauffører? Når man følger med i debatten, får man det indtryk, at de nærmest vælter ind over den danske grænse. De tager vores kørselsopgaver og besætter vores rastepladser. Om ikke så lang tid kidnapper de vel også vores børn og stjæler vores koner.

SÅ GALT ER det naturligvis ikke, men debatten har taget en uværdig drejning. Det er som om, udlændingene ikke er ordentlige mennesker - som om de er kriminelle. Hvem siger egentlig, at de har lyst til at være her? Han nogen spurgt dem, hvor godt de har det på vores rastepladser? "Jamen - hvorfor rejser de så ikke hjem", vil nogen nok indvende. Denne "folkevandring" hænger sammen med den måde, vores samfund fungerer på. Vi vælger de vognmænd, der kan udføre opgaverne bedst og billigst - derfor er de kommet for at blive.

PROBLEMET ER, at de speditører, der hyrer dem, ikke ønsker at vide af dem, så snart de har leveret deres varer. "Danke schön - und heraus!" lyder det. Udlændingene må ikke holde hvil hos deres speditører og er uønskede på tankstationerne. Derfor flakker de rundt som fredløse mellem forskellige offentlige pladser langt op i Jylland.

ÆRLIGT TALT - det kan vi ikke være bekendt. Vi bliver nødt til at sikre dem nogne ordentlige forhold, når vi nu har købt deres ydelse. Selvfølgelig skal de også betale 30 kroner for at holde på DTC og den 10-krone for badet hos OK. Selvfølgelig skal de også overholde alle regler, som branchen er underlagt - men vi må vende blikket indad. Er vi ikke lidt for dygtige til at forhandle priser?

DE UDENLANDSKE CHAUFFØRER er her af én eneste grund: Vi handler med dem. Og så længe vi gør det, har vi medansvar for, at de overholder reglerne og i øvrigt har ordentlige forhold at arbejde - og bo - under.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082