23948sdkhjf

Luftfarten jagter indtægter fra ekstra ydelser

De gamle selskaber kopierer lavprisoperatørernes forretningsmodel, og der mange penge at hente
Lavprisselskaberne har sat nye standarder i luftfarten, og de gamle selskaber med rod i monopoltiden er nødt til at følge efter. Det skriver finans.dk.

De etablerede flyselskaber holdt længe fast i, at de rejsende måtte medbringe et stykke bagage uden beregning. Man var stolt af at tilbyde denne service og differentiere sig fra de spirende lavprisselskaber.

Men mange kunder har vænnet sig til, at det koster ekstra knaster at medbringe rejsegods ud over håndtasken. Og der er penge at hente for de gamle flyselskaber, hvoraf flere har svært ved skabe tilfredsstillende resultater på bundlinjen.

Ved at udskille bagage som en særskilt udgift kommer flyselskaberne desuden til at fremstå billigere, når rejsende søger efter billetter på nettet. Først senere, når reservationen skal afsluttes, dukker udgiften til bagage op.

SAS har stadig bagage inkluderet i prisen også på de billigste billettyper. Men selskabet markedsfører ikke længere denne service så kraftigt som tidligere. Det skandinaviske flyselskab oplyser desuden, at der er ændringer på vej uden dog at bekræfte, at det kommer til at berøre bagagereglerne.

De rejsende kan forvente, at flere og flere ydelser vil koste ekstra - lige fra attraktive sæder til drikkevarer og måltider. Sådan er det hos lavprisselskaberne, og sådan bliver det hos de fleste andre i branchen.

Den internationale luftfartsorganisation IATA har beregnet, at salg af tillægsydelser hos de gamle selskaber udgør ca. 5 % af flyselskabernes omsætning. For fem år siden var andelen blot på 0,5 %.

Der er dog fortsat langt op til de mest effektive lavprisselskaber. Ryanair henter således 23 pct. af indtægterne fra forskellige ekstra ydelser samt formidling af hotelophold og billeje.
Læs mere om: SAS
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187