23948sdkhjf

DAF investerer 100 mio. i lak

DAF investerer i et nyt lakeringsanlæg til førerhusfabrikken i Belgien. Når det står færdigt, vil det være verdens mest moderne lakeringsanlæg til lastbilførerhuse
DAF investerer 100 mio. euro i et helt nyt, topmoderne lakeringsanlæg til førerhusfabrikken i Westerlo, Belgien. Den hollandske lastbilproducent offentliggjorde nyheden onsdag under et besøg af Philippe Muyters, landets minister for arbejde, økonomi, innovation og sport. De første førerhuse forlader det nye, 25.000 m2 store lakeringsanlæg i første halvdel af 2017.

DAF åbnede sin Westerlo-fabrik i 1966, hvor virksomheden ud over førerhus også har produceret sine egne aksler siden starten af halvfjerdserne. Den nuværende arbejdsstyrke på 2.150 producerer ca. 500 aksler og 200 førerhuse pr. dag.

I de kommende år forventer DAF, at efterspørgslen på lastbiler i Europa fortsat vil vokse, og virksomheden sigter mod at udvide sin markedsandel i klassen for store lastbiler fra de nuværende 14,8 til 20%. Derudover vil DAF gerne udvide sin succes uden for Europa. For at nå dette mål for de kommende år bygger DAF et helt nyt lakeringsanlæg i Belgien. Investeringen forventes at føre til en vækst på halvtreds procent i førerhusfabrikkens produktionskapacitet.

Det nye lakeringsanlæg er 144 meter langt, 58 meter bredt, 26 meter højt og dækker tre etager. Det er det mest moderne anlæg af sin slags i verden takket være partnerne Dürr og Eisenmann, der begge er førende inden for lakeringsanlæg til automobilbranchen.

Ud over kvalitet og effektivitet har mindst mulig påvirkning af miljøet haft høj fokus i udviklingen af DAF's nye lakeringsanlæg til førerhuse. Således er der anvendt mange innovative løsninger, herunder en særlig metode til at reducere og fange den uundgåelige "overlakering". Ultramoderne lakeringsrobotter vil følge førerhusets konturer meget tæt, hvilket betyder, at der er brug for mindre lak.

DAF investerer også i de nyeste teknologier til at rense den luft, der slipper ud af lakeringskabinerne og ovnene. Luften kondenseres, så den indeholder relativt store mængder opløsningsmidler, som brænder automatisk ved en temperatur på ca. 700 til 800 grader uden brug af gas. Desuden producerer forbrændingen nok energi til at opvarme forarbejdningsbadene. Den nye løsning betyder ikke kun lavere strømforbrug. Ud over de meget begrænsede CO2-udledninger ledes der kun ren vanddamp ud af skorstenen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094