23948sdkhjf

SAS-topchef vil løfte indtjeningen i kernesegment

Flyselskabet viser pæn fremgang i tredje kvartal. Det skyldes bl.a. et øget fokus på de kunder, der rejser ofte, og som vil betale mere for en billet
Det er ikke kvantiteten, men kvaliteten, der gør sig gældende for flyselskabet SAS, som har formået at skabe overskud i tredje kvartal trods flere tomme sæder på deres afgange. Det skriver Børsen.

Selskabet viste således fin fremgang for kvartalet med et overskud efter skat på 634 mio. kr. mod 393 mio. kr. året før, og det på trods af at selskabets fly havde en belægning, der lå på små 80 pct.

Det er godt 2 pct. lavere end samme periode året før. Til sammenligning havde Norwegian en belægning på knap 90 pct. i sidste kvartal.

At der er fremgang, selvom flere sæder står tomme hen, skyldes adskillige forhold, heriblandt en række store spareaktiviteter, der frem til 2017 skal slanke virksomheden med i alt 2,1 mia. svenske kroner.

Fremgangen er dog især et resultat af, at selskabet gennem de senere år har sat fokus på kernesegmentet, de hyppigt rejsende, som gerne betaler lidt mere for en flybillet.

- Vi har udvalgt en kundegruppe, for hvem vi vil være det foretrukne valg, og det kræver, at vi har sæder til rådighed. Vi tror på, at hvis vi gør vores arbejde rigtigt, så vil vi kunne få disse kunder til at betale lidt mere for billetterne og dermed skrue op for indtjeningen, siger Rickard Gustafson, adm. direktør i SAS.

Giver ikke billetter væk

Flyselskabet tjener igen penge efter flere år med underskud, og direktøren vil derfor ikke fylde flyene for enhver pris for fremtiden.

- Selvfølgelig sigter vi efter at fylde vores fly så meget som muligt, men på den anden side vil vi ikke gøre det for at flyve passagerer, hvor det ikke kan betale sig. Vi kommer ikke til at give billetter væk til foræringspriser, siger Rickard Gustafson.

Han tilføjer, at selskabets fremtidige investeringer også vil have fokus på netop de hyppigt rejsende.

- Den måde, vi foretager investeringer og fordeler vores ressourcer og kapacitet på, vil fremover skræddersyes til denne målgruppes behov. Vi skal fortsætte med at vinde deres tillid, og vi er bestemt ikke færdige med arbejdet endnu, siger den adm. direktør.

SAS kom ud af tredje kvartal med en omsætning på lige knap 11 mia. svenske kroner mod 10,7 mia. svenske kroner året forinden.
Læs mere om: SAS
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125