23948sdkhjf

Kom i gang med CO2-reduktion

Scania lancerer et nyt værktøj, der hjælper vognmænd med at komme i gang med at reducere CO2-udslippet.
Scanias sælgere og konsulenter får nu et helt nyt beregnings-program til rådighed, så de kan hjælpe vognmændene med at komme i gang med at reducere CO2-udslippet.

Værktøjet hedder Composer - eller som Scanias staver det: Co2mposer.

- Med værktøjet kan vi hjælpe vognmændene med at finde ud af, hvad den eventuelle meromkostning bliver, hvis man vil arbejde med sit CO2-udslip, forklarer Magnus Höglund.

- Det handler om at finde det rigtige beslutningsgrundlag, så vognmændene kan sætte egne, realistiske CO2-mål. Vognmændene kan have vidt forskellige ambitioner på CO2-området, men de har også vidt forskellige muligheder. Det afhænger eksempelvis af typen af transportarbejde, man udfører, og af adgangen til alternative brændstoffer i lokalområdet.

Alternative brændstoffer

- For at reducere CO2-udslippet skal man anvende andre former for brændstof end almindelige diesel, siger Magnus Höglund.

- Alle vores Euro 5 og Euro 6 dieselmotorer kan uden videre køre på biobrændstoffer som FAME og HVO; men vi har også lastbiler til mange andre forme for alternativ brændstof.

Eksempel med mælkedistribution

At en CO2-reduktion kan koste mindre, end man tror, giver Magnus Höglund her et eksempel på.

- Vi har en kunde, som ville se, om han kunne reducere CO2-udslippet med 90 procent. Det er et meget højt mål, men det er bestemt realistisk at nå, hvis man ved hvordan.

- Kunden distribuerer mælt til supermarkeder. Han valgte at købe en Scania, der kunne køre på brændstoffet ethanol ED95. Det fås i forskellige kvaliteter, men han valgte det højteknologiske, hvedebaserede agro-ethanol. Det produceres blandt andet af brødfabrikken Lantmännen i Norrköping.

- Det viste sig, at meromkostningen for at distribuere mælk næsten CO2-frit var 1 øre pr. mælkekarton sammenlignet med en almindelig, moderne diesellastbil.

- Vi er overbeviste om, at sådanne eksempler kan være med til at øge interessen for at bruge alternative brændstoffer blandt både transportører og transportkøbere.

- Vi håber også, at det kan hjælpe alternative brændstoffer med at vinde frem på markeder, hvor de endnu ikke er tilgængelige, slutter Magnus Höglund.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.099