23948sdkhjf

ITD: Færre transporter til England

Brancheforeningen ITD forventer en nedgang i transporterne over kanalen på grund af briternes exit.
Resultatet af gårsdagens afstemning i England betyder, at englænderne har stemt for at forlade EU.

- Hermed vil EU miste Europas næststørste økonomi og et vigtigt medlem af EU-familien. EU-fællesskabet står mere svækket end nogensinde før. Den danske transport- og logistiksektor holder som mange andre brancher vejret, mens man afventer konsekvenserne af Brexit.

Sådan lyder det fra Karen Roiy, der er Public Affairs chef hos ITD.

- Det britiske exit er en realitet og har for alvor rystet grundvolden i det europæiske samarbejde. Spørgsmålet, der står tilbage, er, hvad betyder det for Danmark? Hvad betyder det for den danske eksport - og ikke mindst: Hvad er konsekvenserne for de transport- og logistikvirksomheder, der lever af at transportere gods og varer over kanalen?

Mere isoleret

- Meldingen betyder, at de står mere isoleret, end de gjorde i går. EU’s indre markedstanke bygger på fri færdsel og fri adgang over grænserne. Dette princip har de senere år været udfordret på flere forskellige plan. Med Brexit steg udfordringen endnu mere.

- Det er for tidligt at sige, hvad Brexit vil betyde for den danske transportbranche, men der er ingen tvivl om, at den enkelte englænders stemme vil kunne påvirke stemningen i hele EU-fællesskabet.

Færre transporter

Karen Roiy understreger, at det er for tidligt at tale om, hvad konsekvenserne vil blive for ITD’s medlemmer, men forventningen er, at vi på sigt vil se en nedgang i transporter over kanalen på grund af de rystelser afstemningen vil sætte i markedet.

- Europas virksomheder vågner op til et marked i vakuum, hvor de i realiteten ikke ved, hvad de skal forvente i forhold til det engelske marked. Frygten er selvfølgelig, at dette betyder, at de kan blive ramt økonomisk. Vores håb er, at England hurtigt får normaliseret samhandlen med EU i videst mulige omfang, og de kommende forhandlinger mellem EU og England bliver konstruktive, siger Karen Roiy, og fortsætter:

Danmark skal blive i EU

- Danmark lever af handlen i det indre marked, og vi har uanset afgørelsen i England kun interesse i at blive i det europæiske fællesskab.

Englands udtræden af EU sker ikke på en gang, og det vil tage et par år, inden England er viklet helt ud af det europæiske samarbejde og forpligtelser. Forhandlingerne om EU’s udtræden starter, når England beder om at komme ud af EU-fællesskabet, og her vil der ifølge den internationale vejgodstransports brancheorganisation, IRU, finde en række forhandlinger sted, som blandet andet indbefatter spørgsmål med interesse for vejgodstransportsektoren.


Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.191