23948sdkhjf

Krav om agent stikker baguette i hjulet på transporter

Frankrigs nye krav om mindsteløn til udenlandske vognmænd, der kører international kørsel og cabotage i landet, indbefatter krav om, at man som udenlandsk vognmand skal have en lokal repræsentant eller agent. Men det er forsat usikkert, hvad der helt præcist kræves for at opfylde kravet.

Det får nu ATL til at reagere, i et skriv på organisationens hjemmeside.

- Som tidligere meldt ud mener ATL ikke, at kravet om en mindsteløn på 9,68 euro vil give problemer for ATL’s medlemmer, da lønnen i ATL-overenskomsten er højere. Men ATL tager naturligvis forbehold for, at der kan komme yderligere udmeldinger fra de franske myndigheder, som ændrer vilkårene, skriver arbejdsgiverorganisationen.

Der er størst usikkerhed vedrørende kravet om, at udenlandske vognmænd skal lade sig repræsentere i Frankrig af en national agent.

- Vi ved endnu ikke, om Frankrig i det hele taget kan kræve af udenlandske vognmænd, at de skal være repræsenteret ved en fransk agent, eller hvordan de har tænkt sig at håndhæve det, siger direktør i ATL Lars William Wesch.

Indtil videre har de franske myndigheder kun oplyst, at der skal være tale om en fysisk eller juridisk person bosat på fransk grund med de nødvendige ressourcer og evner til at udfylde rollen som agent.

Agenten skal kunne kommunikere med de franske myndigheder, og han skal kunne fremvise dokumentation for den udenlandske vognmands overholdelse af mindstelønsloven.

- Det er stærkt beklageligt, at de franske myndigheder stiller krav om en national agent. Det pålægger danske vognmænd en række administrative byrder og skaber en ubehagelig usikkerhed hos alle, der kører i Frankrig, siger Lars William Wesch.

Kilde: ATL

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188