23948sdkhjf

Kaotisk fremtid for lastbilen

Lastbilproducenternes spådom: Om 25 år vil vi stadig have lastbiler til at køre gods, men de vil være elektriske og førerløse.
Om 25 år vil vi fortsat få varer leveret med lastbiler, men det bliver slet ikke lastbiler, som ligner nutidens.

Det er topcheferne i den europæiske transport- og lastbilbranche overbevist om. De mødtes forleden til en konference arrangeret af den tyske bilbranche, Verband die Automobilindustrie (VDA). Organisationen står blandt andet bag den store tyske IAA-transportmesse, som holdes til september.

Blandt topcheferne var der bred enighed om, at fremtidens transport kræver en total omlæggelse af vores måde at tænke på.

På konferencen var der indlæg fra topcheferne fra Iveco, MAN, Mercedes, Scania og Volvo - og man skulle tro, at deres taler var skrevet af samme person. De talte alle om selvkørende lastbiler, el-drift og "connectivity". Sidstnævnte er lastbiler, der kan kommunikere med hinanden. Teknologierne er ved at blive udviklet, og det vil man få at se , når dørene åbner til IAA-transportmessen.

Forbundne biler

Øverste chef for Mercedes-Benz, Wolfgang Bernhard, understregede, at fabrikken er langt med udviklingen af selvkørende lastbiler, som blandt andet testes i USA.

- En selvkørende lastbil vil eliminere ventetiden for chauffører ved på- og aflæsning. Vi vil se flere mobil- og WiFi-master langs alle større veje i Europa. Køretøjer, virksomheder og mennesker vil være elektronisk forbundne med hinanden, sagde Wolfgang Bernhard.

Nyt transportsystem

MAN-chef Andreas Renschler mente, at man i 2040 ville se et helt andet transportsystem, som vil blive derineret af kundernes behov. De digitale muligheder vil mere end nogensinde sætte sit præg på transportbranchen.

- Teknologierne er ved at være klar; men vi venter på politikerne. Det er politikerne, der i sidste ende træffer beslutningerne. Bakker de ikke udviklingen op med investeringer i infrastruktur, vil de kunne forsinke processen.

Alternative brændstoffer

- I de første mange år vil alternative brændstoffer som biogas, flydende naturgas og hybridløsninger være et alternativ til diesel og benzin, men det varer ikke ved, sagde Scania-chef Henrik Henriksson.

- Vi kører allerede i dag omfattende forsøg med el-lastbiler og selvkørende busser og lastbiler. Transportfirmaerne vil kunne spare op til 35 procent af deresbrændstofudgifterne ved at gå over til el-drift. Det er ikke noget, der kan ske lige nu og her. Vi skal først have udviklet batteriteknologien; med det kommer til at ske hurtigt.

Støtte fra regeringerne

Også Volvo forsker i el-drift af tunge køretøjer. Ifølge Volvos vicepræsident Håkan Karlsson er man klar med fabriksbyggede el-busser til næste år; men det er med kraftig støtte fra den svenske regering.

- Ingen privat virksomhed har mulighed at stå alene med de store forskningsudgifter, som det kræves, sgde han.

Styr på trafikken

- Det er vigtigt at få bedre styr på trafikken, sagde Mathias Wissmann, der er præsident for VDA.

- Vi ved allerede i dag, at trafikken vil øges og fremkommeligheden forringes de kommende år. Det viser alle officielle tal.

- Vi ser også, at de store køretøjer vil blive endnu større og være connected, men de vil kun være at finde på motorvejene. I byerne vil el-drift vinde frem. Her vil vi se flere, men mindre køretøjer stå for distributionen. I det hele taget vil vi se en store forandringer i bydistributionen, for der kommer flere og flere byboere.

- De vil stille krav om mindre CO2-udledning. Derfor ser vi mange EU-lande bestræbe sig på at reducere udslippet med 30 procent frem til 2030, sluttede Mathias Wissmann.

Billedtekst


Som chef for VDA fortalte Matthias Wissmann, at IAA i Hannover igen springer alle rammer. (Foto: Carsten Teiner)

Iveco-chef Pierre Lahutte fortalte, at Iveco som første producent nu tilbyder eksportlastbiler med biogas-drift. (Foto: Carsten Teiner)

Joachim Drees - chef for MAN Trucks - fortalte, at MAN og Scania på IAA messen udstiller sammen for første gang. (Foto: Carsten Teiner)

Scania-chef Henrik Henriksson fortalte, at Scannia er langt både med selvkørende lastbiler og el-drevne lastbiler. (Foto: Carsten Teiner)

Håkan Karlsson fra Volvo Trucks fortalte, at Volvo nu sætter produktion i gang af el-busser. (Foto: Volvo)

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078