23948sdkhjf

Fem år efter: Mere kø på Motorring 3 end nogensinde

Køen på Københavns Motorring 3 snegler sig i dag langsommere af sted på tre spor i hver retning, end da der for fem år siden stadig var vejarbejde for at udvide motorvejen og kun to spor på noget af strækningen.

Det viser en ny opgørelse, som Vejdirektoratet på baggrund af GPS-data har udarbejdet for Ingeniøren. Opgørelsen dokumenterer, at køen på motorvejene i løbet af ganske få år vender tilbage til samme niveau, som før motorvejene blev bygget større.

Sidste år brugte bilisterne gennemsnitligt godt 28 minutter på at køre ad ringmotorvejen i sydgående retning i morgenmyldretiden mellem kl. 7 og 9. I 2010, før udvidelsen til knap to mia. kr. var færdig, tog samme tur kun 22 minutter.

- Vi kan godt se, at trafikken er kraftigt stigende på Motorring 3, og at rejsetidsgevinsten er spist op. Men vi er også glade for, at folk bruger motorvejen, siger afdelingsleder Kasper Rosenstand fra Vejdirektoratet til Ingeniøren.

Han henviser til, at trafikken er steget voldsomt på Motorring 3 siden indvielsen, i runde tal fra 80.000 til 110.000 biler om dagen. Trafikken på de omkringliggende veje, som ikke er lige så trafiksikre, er derimod stagneret eller faldet svagt.

Også på to andre vejstrækninger, motorvejen rundt om Roskilde og Motorring 4 ved Albertslund, er billedet, at trafikken stiger voldsomt efter markante udvidelser, og at der nu igen er begyndende kø.

Kasper Rosenstand påpeger, at trafikken på de danske motorveje er steget med over en femtedel siden 2007, og at hovedparten af stigningen er sket i løbet af de
seneste fire år.

Allerede for tre år siden advarede Trængselskommissionen om, at København vil sande til i trafik, og at antallet af timer, som bilisterne spilder i kø, vil fordobles frem til 2025 uden nye initiativer. Ja, selv med alle de investeringer i både veje og tog, som kommissionen foreslog, ville trængslen stige med to tredjedele.

- Nu har man stort set ikke besluttet nogen af de projekter, som Trængselskommissionen anbefalede, og samtidig stiger bilsalget hurtigere end forudsat i beregningerne. Så det ser ret sort ud, siger professor Otto Anker Nielsen. Han leder Transport DTU og var et af de centrale medlemmer af Trængselskommissionen.

Professor Petter Næss fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet advarede allerede for fire år siden – hvor han arbejdede på Aalborg Universitet – om, at vi ikke kan afskaffe trængslen i København ved at bygge større veje.

- Vejene skal udvides ca. hvert 15. år for at holde køerne i skak, konstaterer han i dag og foreslår i stedet at bygge nye jern- eller letbaner. De kan transportere langt flere mennesker pr. arealenhed.

Omvendt har transportminister Hans Chr. Schmidt (V) længe advokeret for at skrue ned for investeringen i skinner og op for nye veje. Han vil ikke afskrive nye veje som et middel til at bekæmpe trængslen.

‘Der har været investeret meget i den kollektive trafik, og man skal huske, at 80 procent af trafikken foregår på vejene,’ pointerer han i et skriftligt svar til Ingeniøren.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078