23948sdkhjf

Vildt: Verdens første ur bestående af lastbiler

VIDEO: Tik, tak, tik. Scania har påtaget sig den største udfordring af alle – kampen mod tiden


Når man arbejder med vejtransport, kan forskellen på at have succes eller gå nedenom og hjem være lig med, om man er på rette sted til rette tid.

Derfor har Scania udsat sin nyeste generation af lastbiler og services for den hårdeste test af alle – kampen mod tiden. I et forladt lufthavnsområde, langt fra alting, satte Scania sig for at skabe et gigantisk ur bestående af lastbiler. Et ur, der skulle køre præcis 24 timer i træk.

Kæmpe udfordring
Processen krævede 14 lastbiler, 90 chauffører og 750.000 m2 forladt lufthavnsområde.

- Lastbiler er kæmpestore og kraftfulde maskiner, men de er også komplicerede og raffinerede redskaber. Præcis ligesom ure. Hver enkelt lastbil skulle optimeres til sin specifikke opgave i uret, og hele missionen kunne kun lade sig gøre takket være real time-overvågning og analyser via vores online-services, forklarer Staffan Arvas, som er Head of Marketing Communications hos Scania.

Lastbilerne, der udgjorde uret, stod over for en række vanskeligheder, afhængigt af hvilken viser de udgjorde. De lastbiler, der udgjorde sekundviseren, skulle gennemkøre en cirkulær bane i en perfekt cirkel på 60 sek. i 24 timer. Den inderste lastbil skulle holde en konstant hastighed på 13 km/t, og den yderste lastbil skulle holde en konstant hastighed på 53 km/t. For de lastbiler, der udgjorde minut- og timeviserne, var udfordringen at sikre en perfekt synkroniseret sekvens af start og stop.

For at kunne holde en korrekt, jævn hastighed og samtidig minimere brændstofforbruget skulle hver enkelt lastbil styres omhyggeligt, afhængigt af deres position i uret. Fleet Managers fra Scania var placeret i kontroltårnet, hvor de konstant kunne holde styr på alle lastbilerne og overvåge status for hver enkelt lastbil for at undgå uventede stop og holde slitagen på et minimum.

Chauffører havde afgørende rolle
Chaufførererne spillede en afgørende rolle for, at hele operationen forløb uden problemer. Elin Engström, som er lastbilschauffør hos Scania, spillede en ledende rolle i sekundviseren, som alle de andre lastbiler skulle følge. Hun forklarer:

- Den største udfordring i langturstransport er præcision og punktlighed. Uret var den ultimative test i at holde sin plads, holde hastigheden og være opmærksom på hvert et sekund 24 timer i træk. Alle chaufførerne skulle være perfekt synkroniserede, og præcision var nøgleordet til at opnå det.

Uret blev skabt for at bevise, at uanset om du transporterer korn eller brændstof, transporterer tømmer eller bygger et ur på 750.000 m2, så tilbyder Scania altid en skræddersyet løsning.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094