23948sdkhjf

Disruption vil ændre vognmandsbranchen

- ITD ser frem til et udfordrende 2017 – men vi er klar, siger formand Gert Jakobsen.

Forandringens vinde begynder langsomt at tage til for vores branche. Digitaliseringen og disruption bliver en stadig større integreret del af vores verden.

Sådan siger ITD’s formand, Gert Jakobsen, i en nytårs udtalelse.

- Digitalisering og disruption er vigtigt indsatsområde. Det ses blandt andet ved, at statsminister Lars Løkke Rasmussen har sat sig selv i spidsen for det disruption-råd, der skal komme med anbefalinger til fremtidens arbejdsmarked.

- Med regeringens stærke fokus på vækst og digitalisering er vi et skridt nærmere et mere digitaliseret og automatiseret transport- og logistikmarked. Jeg er sikker på, at enkelte vognmænd ude i landet tænker, at digitaliseringen og automatiseringen af sektoren først kommer, når de alligevel er på vej på pension; men mit råd til dem er: vær varsom og forudseende.

- Den digitale virkelighed kan hurtig indhente os alle. Vi er som branche nødt til at være klar på de barrierer og muligheder, en øget digitalisering betyder for vores sektor og den konkurrence, vi er oppe imod. Og mulighederne er mange, hvis man forstår at udnytte potentialet rigtigt.

- Vi kan se tilbage på et år med gang i hjulene på alle fronter, men hvor man som vognmand også har skullet holde tungen lige i munden.

- Konkurrencen er blevet hårdere, men den øgede konkurrence er også et sundhedstegn, fordi den holder os og vores medarbejdere i gang. Den betyder også, at vi er nødt til hele tiden at levere 110 procent, siger ITD’s formand Gert Jakobsen.

ITD’s grænsetællinger viser, at der har været meget gods at køre med over grænserne i 2016. Nationalt har vi også set, at der transporteres mere gods. Faktisk har vi i grænsetællingerne rapporteret om flere kørsler ind i landet end nogensinde tidligere.

En af udfordringerne i branchen er den voksende arbejdskraftmangel på kvalificeret arbejdskraft. Det er et område, hvor vi alle må gøre vores yderste for at trække nye kræfter til. Vi hører fra flere virksomheder, at de er nødt til at lade lastbiler stå stille eller sælge dem, fordi der ikke er chauffører til at køre dem. Det er ikke godt nok. Ser man på aldersgennemsnittet for chauffører, så er det tidligere gjort op, at 46 procent af alle danske chauffører er 60 år eller ældre inden for de kommende år. Det bør for alvor få advarselslamperne til at lyse.

Vores ønsker til politikerne på Christiansborg er helt klare. Vi ønsker at få sat transportsektoren ind i en vækststrategi; men kræver, at vi i fællesskab finder en løsning på spørgsmålet om arbejdskraftmangel.

ITD’s ønske om at få organiseret de vognmænd, der i dag ikke er organiseret, skrider også frem stille og roligt, og det øgede medlemstal giver os en klar markering, at der er et uopdyrket land at gå efter.

Meldingerne, vi får, er, at det er godt med et alternativ til de eksisterende overenskomster på området. Friheden til at vælge frit står højt på manges ønskeliste. I ITD går vi ind for ordentlige løn- og ansættelsesvilkår; men vi tror, at monopol er skadeligt for transportbranchen på den lange bane. Nu afventer vi, hvor sagen lander politisk i det nye år, og om Danmark er klar til forandring på området.

 

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095