23948sdkhjf

Danmark bør lave en modulvogntogsaftale med Tyskland

ITD ønsker, at transportminister Ole Birk Olesen går i dialog med tyskerne om en aftale på reglerne om modulvogntogskørsel

Modulvogntog har siden 2008 bidraget til at øge effektiviteten inden for vejgodstransporten i Danmark. Tyskland har også høstet positive erfaringer gennem den treårige forsøgsperiode med modulvogntog, som netop er afsluttet.

Muligheden for permanent anvendelse af modulvogntog i Tyskland fra årsskiftet åbner nu op for store muligheder for de danske transport-  og logistikvirksomheder, der kører eksport syd for grænsen. Men før danske modulvogntog kan køre direkte over grænsen, skal Danmark indgå en bilateral aftale med tyskerne, og det er her, at ITD håber, at transportminister Ole Birk Olesen vil gribe hurtigt til handling.

- Vi håber, at vi med transportministerens hjælp kan få en aftale med Tyskland i stand hurtigt. En aftale vil gøre, at danske transportvirksomheder, der kører eksport med modulvogntog, står bedre og stærkere i konkurrencen. Samtidig vil de slippe for at skulle køre vogntoget over grænsen af to omgange, som er den mulighed, de har i dag, siger Jørn-Henrik Carstens, erhvervspolitisk chefkonsulent i ITD, der understreger, at Tyskland ikke har bilaterale aftaler på dette område endnu.

Styrker effektiviteten markant
Gennem en bilateral aftale om grænseoverskridende trafik vil Danmark og Tyskland kunne styrke effektiviteten i transporterne markant, og samtidig vil en aftale bidrage til, at man kommer ud over de fortolkningsudfordringer, som den nuværende løsning byder på i forbindelse med at køre over den dansk-tyske grænse med modulvogntog.

- I dag er reglerne i Tyskland sådan, at modulvogntogene ikke må køres over grænsestregen – men skal frakobles og køres over grænsen af to omgange for så at kunne fortsætte som modulvogntog. Det vil vi være ude over med en bilateral aftale, siger Jørn-Henrik Carstens.

De 25,25 meter lange vogntog kører i dag i Tyskland, Finland, Norge, Sverige, Danmark, Holland, Belgien og Spanien, enten som forsøg eller med baggrund i den almindelige lovgivning. Modulvogntogene i Danmark kører siden 2008 som et forsøg, der flere gange er blevet forlænget.

Forskel på krav og retningslinjer
De tyske retningslinjer fra forsøgsperioden er uændrede, og der er en række forskelle i kravene til vogntogene, tilladelser og uddannelse af chaufføren, som man som virksomhed skal forholde sig til i henhold til de tyske regler.

- Det er praktisk muligt at indrette et modulvogntog, så det opfylder bestemmelserne i for eksempel både Danmark og Tyskland. ITD har et godt overblik over bestemmelserne i de respektive regelsæt og står altid parat med råd og vejledning til medlemmer, der overvejer at bruge modulvogntog i Tyskland, slutter Jørn-Henrik Carstens.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.173