23948sdkhjf

Chauffør-mangel skal tages alvorligt

Vi bærer alle et ansvar for manglen på lastbilchauffører, mener Hanne Bødker-Petersen, administrerende direktør i SCT Transport

Mens gennemsnitsalderen blandt lastbilchauffører stiger, mærker branchen i stigende grad, at de nye generationer, der skal tage rattet for fremtiden, simpelthen mangler. Og det bekymrer, også hos SCT Transport, der er markedsførende indenfor entreprenørkørsel på Sjælland.

Her drøfter man, hvordan virksomheden kan tage sagen i egen hånd for at imødegå den uheldige udvikling indenfor chauffør-faget. Administrerende direktør Hanne Bødker-Petersen mener, at der kan være flere årsager til, at der mangler tilgang til erhvervet:

- Jeg tror til dels branchen har et imageproblem. For eksempel skrives der meget i pressen om ulykker, hvor der er lastbiler involveret, og tidligere har der også været meget fokus på, at branchen har været presset af udenlandske chauffører. Det kan alt sammen spille ind, når der står en ung og skal vælge en vej i livet, fordi man har et indtryk af transportbranchen og det ikke er noget, man bliver anbefalet, siger hun.

Medierne har et ansvar
Hanne Bødker-Petersen giver gerne en opsang til pressen, som især er med til at sprede den negative opfattelse af branchen.

- Medierne er hurtige til at skrive når det går galt, i stedet for at skrive om den gode karrierevej, som chaufførfaget også kan være. Der bliver ikke brugt meget spalteplads på at skabe en forståelse for, at lastbilerne er nødvendige for, at vores samfund kan fungere. Det må blive op til virksomhederne selv at gå ud og fortælle den historie med arbejdsgiverøjne, og det vil vi hos SCT Transport kæmpe for at sætte fokus på, siger direktøren.

Hun mener også, at en uholdbar politisk agenda har været med til at skubbe unge mennesker væk fra chaufførjobs og andre erhvervsrettede uddannelser.

- Fra politisk side har man måske ikke været god nok til at se ind i, at vi i fremtiden står med en markant reduceret pulje af ufaglærte og erhvervsuddannede mennesker, fordi man i mange år har kørt en uddannelses-agenda, der skulle uddanne de unge så meget som muligt, siger hun, og fortsætter:

- Og nu står vi så og skal bruge nogle unge mennesker, og dem vil der blive kamp om her på Sjælland, hvor SCT har hjemme, med flere store anlægsarbejder på vej. Så vi mangler at fortælle de unge, at der findes en karrierevej, især i en virksomhed som SCT, der har en størrelse, som gør det muligt at udvikle sig fagligt.

Tunge sanktioner kan skræmme
Der er som bekendt en del tunge straffe for selv små forseelser, når vi taler om transportbranchen. Og det kan også til dels have en indvirkning, når nye medarbejdere skal rekrutteres. Det mener i hvert fald Hanne Bødker-Petersen:

- Der er ingen tvivl om, at vi har en branche, der er utroligt reguleret på mange måder. Der er arbejdstid, køre- og hviletid, og mange krav til chaufførerne, med store bøder for små forseelser. Jeg vil sige, at de store bødekrav kan være noget, der kan afskrække – for eksempel kan man jo, for ganske små forseelser, miste sit kørekort, hvilket jo ikke sker for en murer, for selvom han så skulle bygge en mur, der vælter, kommer ingen og tager hans svendebrev, siger hun.

- Jo større og mere professionelt drevet en transportvirksomhed er, jo færre problemer opstår, så det taler jo for, at virksomheder med forholdene i orden burde kunne tiltrække de medarbejdere, der er brug for, slutter hun.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078